Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 255 viestiä aiheessa

Pilotit pelasivat tietokoneella - kone lensi kentän ohi: http://www.ess.fi/?article=256382.

Että tällä tavalla taas rapakon takana. Taitaa olla tylsää tuo lentäminen.

 

No ei nyt ihan sentään..... ::) Mistähän Essi on tuon vetäissyt? Asia on ollut viime päivinä uutisissa aika lailla ja tämänhetkinen selitys on että molemmat sekä kippari että perämies olivat tuuskaamassa aikataulujen kanssa läppäreillään ja siksi menivät ihan pikkaisen ohitte.....

 

http://www.foxnews.com/story/0,2933,569785,00.html

 

Eipä silti että uskoisin tuohonkaan. Nukkuivat kuitenkin  :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi NASA:n tutkimuslentäjää (research pilots) kirjataan Virginian osavaltion Aviation Hall of Fameen tunnustuksena työssä saavutetuista tuloksista. Toinen kokeili syöksykierreominaisuuksia ja toinen lensi tahallaan ukkospilviin jotta saisi salaman iskemään koneeseensa  :D löytyi kuulemma 700 salamaniskua.

 

James Patton Jr. and Philip Brown are being honored for their contributions to flight safety, though neither one shied away from danger in his career.

 

Patton's work focused on putting aircraft into spin. His research led to the production of new spin-resistant planes.

 

Brown focused on storm hazards. He intentionally flew a fighter jet into a thunderstorm looking for lightning. The jet was struck more than 700 times, and his work helped establish lightning protection standards in effect today.

 

Patton and Brown logged a total of more than 16,000 flight hours at NASA's Langley Research Center. Their induction ceremony will be November 14th.

 

http://wamu.org/news/09/11/01.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Afrikan ilmavoimien lentonäytöksessä lentokoneen kyydissä ollut mies laukaisi vahingossa heittoistuimen kesken matkan viime keskiviikkona. Asiasta kertoo Telegraph.

Ilmavoimien Pilatus PC-7 -kone oli tekemässä näytösliikettä ja mies oli etsinyt jotain, mihin tarttua. Ikävä kyllä hän sattui tarttumaan heittoistuimen hantaakiin. Mies lensi heittoistuimessa 100 metrin korkeuteen. Istuimen laskuvarjo aukesi automaattisesti ja mies liiteli takaisin maahan vahingoittumattomana.

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australialainen oppositiopoliitikko kertoo tahtovansa Red Bull Air Race-osakilpailun Melbournen lähellä sijaitsevaan Geelongiin, mistä seutu hänen mukaansa nettoaisi 16 miljoonaa kun kilpailun järjestäminen maksaisi 4 miljoonaa. Enpäs ole ennen huomannut poliitikkojen ratsastavan tällaisella ilmailuun liittyvällä idealla.

 

http://news.smh.com.au/breaking-news-national/baillieau-promises-red-bull-air-race-bid-20091107-i2s3.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

100-vuotias Pearl Harborin veteraani John Finn osallistuu päivällisiin Medal of Honor-palkittujen joukossa Bostonissa. 21 sirpalehaavaa japanilaisten koneiden luodeista saaneen Finnin lausunto osuu sankaruuden ytimeen:

 

That damned hero stuff is a bunch of crap,”
  ;D

 

http://news.bostonherald.com/news/columnists/view/20091109hub_to_honor_pearl_harbor_hero/srvc=home&position=5

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zimbabwessa sattui viime viikolla lento-onnettomuus, joka ei ainakaan vähennä lentopelkoisten huolia Afrikassa. Standard-sanomalehti julkaisi eilen matkustajan kirjeen, joka paljastaa erikoisia piirteitä maan viranomaisten toiminnasta lentokentällä.  Air Zimbabwen 60-paikkainen kiinalaisvalmisteinen MA60-lentokone osui viime tiistaina pensselisikaan nousukiidon aikana. Törmäys vaurioitti koneen keulaa, siivenkärkeä ja potkuria. Kone ajautui kiitoradan ulkopuolelle, mutta kukaan ei loukkaantunut – vielä.

 

Lentokoneen henkilökunnalla ei ollut aavistustakaan siitä, miten toimia onnettomuustilanteessa, matkustaja kuvailee kirjeessään. Matkustamon täyttyessä savusta ja pölystä kauhistunut lentoemäntä komensi kiljuen matkustajia evakuoitumaan.

Se oli helpommin sanottu kuin tehty. Hätäuloskäynnit olivat jumissa. Pääovet saatiin ponnistelujen jälkeen avattua, ja matkustajat hyppäsivät ulos. Kaksi matkustajaa loukkaantui juostuaan ojaan pilkkopimeällä lentokentällä.

 

Pelastuslaitos oli paikalla vasta viiden minuutin päästä. Poliisit ehtivät paikalle ensin – ja pidättivät kaksi matkustajaa valokuvien ottamisen vuoksi. Lentokentällä ei ollut sairaanhoitoa ja matkustajille saatiin toimitettua vettä vasta tunnin päästä. Matkustajia pidettiin kentällä viisi tuntia. Pidätettyjä matkustajia kuulusteltiin hieman pidempään.

 

tekniikka&talous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zimbabwessa sattui viime viikolla lento-onnettomuus, joka ei ainakaan vähennä lentopelkoisten huolia Afrikassa. Standard-sanomalehti julkaisi eilen matkustajan kirjeen, joka paljastaa erikoisia piirteitä maan viranomaisten toiminnasta lentokentällä.  Air Zimbabwen 60-paikkainen kiinalaisvalmisteinen MA60-lentokone osui viime tiistaina pensselisikaan nousukiidon aikana. Törmäys vaurioitti koneen keulaa, siivenkärkeä ja potkuria. Kone ajautui kiitoradan ulkopuolelle, mutta kukaan ei loukkaantunut.

 

Tässähän ei ollut varsinaisesti muuta ihmeellistä kuin että se tapahtui Zimbabwen pääkaupungin aidatulla (ilmeisesti ainoaistaan teorissa:P) lentokentällä, jonne laskeutaa 767:iakin. puskakentillä kierretään harva päivä odottelemssa josko puhvelit viitsisivät siirtyä kiitoradalta ;)

 

http://www.thezimbabwean.co.uk/2009110626331/business-news/airport-officials-to-carry-out-animal-audits.html

 

Air Zimbabwe CEO, Peter Chikumba said civic officials and residents were to be equally blamed for the mess around the airports and the vandalism of security fences that enabled animals to dangerously stray onto the runway.

 

Huhujen perusteella aitaa on lähinnä varastattu.

 

Pelastuslaitos oli paikalla vasta viiden minuutin päästä. Poliisit ehtivät paikalle ensin – ja pidättivät kaksi matkustajaa valokuvien ottamisen vuoksi.

 

Spottaamisen arkea afrikassa, kameran, varsinkaan teleputkellisen kanssa ei kannata lentokentällä tai lähettyvillä pyöriä...

 

Mites Suomessa, onko kaikki korpikentätkin aidattu vai onko esim hirven vaellus kenttä-alueelle mahdollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites Suomessa, onko kaikki korpikentätkin aidattu vai onko esim hirven vaellus kenttä-alueelle mahdollista?

 

Tuskin on yhtään korpikenttää aidattu (poislukien lentoasemat, jotka ovat välillä suljettuina, eli omaavat silloin korpikenttästatuksen). Ja näyttäähän noita olevan aina silloin tällöin hirviä (ja pienempiä sarvipäitä) lentoasemien aidattujen alueidenkin sisäpuolella "rälläämässä". Hirvi menee tuollaisesta aidasta halutessaan yli, ali tai läpi. Peurat ja muut pienemmät vain yli tai ali...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä aidattu korpikenttä löytyy Suomesta, EFRH:n ympärille rakennettiin kesällä 2006 hirviaita, samanlaista aitaa kuin mitä on 8-tien varressakin. Ei ole sen jälkeen hirviä kentällä näkynyt! Laitan kuvaa myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....Ja näyttäähän noita olevan aina silloin tällöin hirviä (ja pienempiä sarvipäitä) lentoasemien aidattujen alueidenkin sisäpuolella "rälläämässä". Hirvi menee tuollaisesta aidasta halutessaan yli, ali tai läpi. Peurat ja muut pienemmät vain yli tai ali...

 

Jep, yhtenä kesäiltana EFKE:llä seurasin kun hirvi lompsi kiitotien yli juuri startanneen hinausyhdistelmän takaa... ei olis paljon naurattanut, mikäli se olisi päättänyt hiukan aikaisemmin oikasta kohti selkosia. Tarinan mukaan siellä oli nähty hirven hyppäävän sopivalta penkereeltä yli aidan...

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin on yhtään korpikenttää aidattu (poislukien lentoasemat, jotka ovat välillä suljettuina, eli omaavat silloin korpikenttästatuksen). Ja näyttäähän noita olevan aina silloin tällöin hirviä (ja pienempiä sarvipäitä) lentoasemien aidattujen alueidenkin sisäpuolella "rälläämässä". Hirvi menee tuollaisesta aidasta halutessaan yli, ali tai läpi. Peurat ja muut pienemmät vain yli tai ali...

 

Aavahelukka on aidattu - ja komeasti. Aitaus on myös hyvin tarpeellinen. Viimeksi, kun laskeuduimme sinne elokuun loppupuolella, käyskenteli suoraan finaalin alussa - poroaidan ulkopuolella - suuri joukko poroja. Veijarit jäivät vielä kiertämään aitausta ja saimme ihailla niitä suht läheltä hetken aikaa laskun jälkeen ennen kuin katosivat metsään.

 

Tässä vielä ilmakuva viime vuodelta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

t. Juha

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tattis, aina oppii uutta :) Puolustuksena sanottakoon, että toisella kentällä olen käynyt ennen aidan tekoa ja toinen on niitä harvoja kenttiä, missä en ole koskaan käynyt :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFRUn ympärillä on myöskin aita. Tosin olen joskus ollut siellä lähellä porokolaria mopo- cessnalla aidasta huolimatta. Korpikenttä on korpikenttä, tarttee pitää silmät auki!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFRUn ympärillä on myöskin aita. Tosin olen joskus ollut siellä lähellä porokolaria mopo- cessnalla aidasta huolimatta. Korpikenttä on korpikenttä, tarttee pitää silmät auki!

Lyhyen lentäjänurani aikana ainut paikka missä poroja on ollut kenttäalueella, on juurikin EFRU.

Vieläpä lähellä kiitotietä ja tietysti huomasin about loppuvedon paikkeilla.

Se Ranuan aitaus on ilmeisesti jostain kohtaa rikki, kun pääsevät kenttäalueelle.

-Sami-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFRUn ympärillä on myöskin aita. Tosin olen joskus ollut siellä lähellä porokolaria mopo- cessnalla aidasta huolimatta. Korpikenttä on korpikenttä, tarttee pitää silmät auki!

 

Täällä etelässä ei ole poroja. Toissakesänä tulin laskuun illan alkaessa hämärtyä EFRY:n 26R:lle ja loivennuksen aikana huomion vei kaksi valkohäntäpeuraa. Jotenkin eivät tuntuneet osaavan reagoida purjekoneen lähestymiseen. Kiusallisen lähellä olivat mutta ei siinä sen kummempaa. Eivät edes pitäneet kiirettä pois kun alimme työntämään konetta sivummalle.

 

lintupapereita on, mutta muulle riistalle ei taida olla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vancouverin alueen ilmailuyrittäjät vaativat korvauksia siitä, että talviolympialaisten aikana ilmatilaa on rajoitettu rankalla kädellä terrorismin pelossa kahdeksan viikon aikana tammikuun 29. päivästä eteenpäin. Lentokieltoalue on laaja ja rajoitukset käsittävät mm. sen, että lento-oppilaiden yksinlennot ja yölennot ylipäänsä on kokonaan kielletty. Mikäli Ottawan herrat eivät suostu korvaamaan, Kanadan valtio haastetaan oikeuteen.

 

http://www.capebretonpost.com/index.cfm?sid=303492&sc=152

 

Rankat rajoitukset ylettyvät myös rajan eteläpuolelle Seattlen alueelle saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään