Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 255 viestiä aiheessa

Itseasiassa kaksi minuuttia taitaa olla lentoaika...

 

no mitä nyt videoista olen katsonut niin ilmassa ollaan se about 47s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"It happened at a New York Airport. This is hilarious. I

wish I had the guts of this girl. An award should go to the United

Airlines gate agent in New York for being smart and funny, while

making her point, when confronted with a passenger who probably

deserved to fly as cargo. For all of you out there who have had to

deal with an irate customer, this one is for you.

 

A crowded United Airlines flight was canceled. A

single agent was re-booking a long line of inconvenienced travelers.

 

Suddenly, an angry passenger pushed his way to the desk. He slapped his ticket on the counter and said, "I HAVE to be on this flight and it has to be FIRST CLASS."

 

The agent replied, "I'm sorry, sir. I'll be happy to try

to help you, but I've got to help these folks first; and then I'm

sure we'll be able to work something out."

 

The passenger was unimpressed. He asked loudly, so that

the passengers behind him could hear, "DO YOU HAVE ANY IDEA WHO I AM?"

 

Without hesitating, the agent smiled and grabbed her

public address microphone. "May I have your attention, please?", she began, her voice heard clearly throughout the terminal. "We have a passenger here at Gate 14 WHO DOES NOT KNOW WHO HE IS. If anyone can help him with his identity, please come to Gate 14".

 

With the folks behind him in line laughing hysterically,

the man glared at the United Airlines agent, gritted his teeth, and said, "F*** You!"

 

Without flinching, she smiled and said, "I'm sorry sir,

you'll have to get in line for that, too."

 

Life isn't about how to survive the storm, but how to

dance in the rain."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se aikalailla sama 45h ole kuten täällä. Trainee pilotilla varmaan tuossa yhteydessä tarkotetaan liikennelentäjän opintoja suorittävaa henkilöä, ellei sitten ole ollut tarkkaripelkoa ja PPL- koulutus venähtänyt.  :laugh:

Ameriikkalaisilla trainee piloteilla on paikalliset yksinlennot täysin itsenäisiä. Eli saat lentää tutulle viereiselle kentälle ja isolle harjoitusalueelle täysin itsenäisesti ilman lennonopettajan valvontaa. Tästä seuraa se että osalla kerho lentelijöistä alkaa tuo tarkkari venymään ja venymään. Tuo 120 h kokemus tarkkariin mentäessä on ihan "normaalia" sielläpäin eteenkin lentäjillä jotka ovat aloittaneet harrastamisen myöhäisemmällä aikuisiällä. Toinen asiaan vaikuttava seikka on teorikoe, joka saattaa osoittautua yllättävän vaikeaksi edellä mainitulle ryhmälle. Toisissa kerhoissa opettaja kontrolloi että teorikoe on suoritettu ennen yksinlentoa toisissa ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tässä kyseessä kaikkien aikojen ensimmäinen A2A -ilmataistelu?

 

Vuonna 1808 herroille Granpree ja Le Pique tuli erimielisyyksiä siitä, kummalle kuuluu madamoiselle Tirevitin suosio. Herrasmiehinä he päättivät ratkaista asian kaksintaistelulla, mutta koska he olivat ilmeisesti myös pähkähulluja, kaksintaistelu käytiin Pariisin taivaalla ilmapalloista käsin. Koska pistooleja pidettiin tehottomina, aseina käytettiin väkipyssyjä.

 

Kaksintaistelun suvereeniksi voittajaksi osoittautui herra Granpree. Le Piquen ensimmäinen laukaus ei tuottanut tulosta, mutta Granpree vastasi tuleen ja puhkaisi vastustajansa pallon. Herra Pique avustajineen ”paiskautui kappaleeksi” talon katolle, johon ilmapallo syöksyi.

 

http://dome.fi/viihde/ajankohtaista/kaksintaistelu-kaasupalloissa-pariisin-taivaalla-vuonna-1808

 

Keskeisimmät ilmasodankäynnin vaiheet Wikipediasta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmasodank%C3%A4ynnin_historia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Korean ihmisoikeuskomissio on kehottanut maan toiseksi suurinta lentoyhtiötä luopumaan naishenkilöstöä syrjivistä säännöistä. Asiana Airlines ei salli housuja naistyöntekijöillä, vaan kaikkien tulee pukeutua hameeseen, kertoo The Telegraph. Lentoyhtiön henkilöstön 3400 naistyöntekijää käyvät taistelua yhtiön tiukkoja pukeutumiskoodeja vastaan. Pukeutumiskoodissa paitsi kielletään housujen käyttö myös rajoitetaan hiuspinnien määrää ja meikkityyliä. Jopa sopiva korvakorujen pituus on ennalta määrätty.

 

iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Korean ihmisoikeuskomissio on kehottanut maan toiseksi suurinta lentoyhtiötä luopumaan naishenkilöstöä syrjivistä säännöistä. Asiana Airlines ei salli housuja naistyöntekijöillä, vaan kaikkien tulee pukeutua hameeseen, kertoo The Telegraph. Lentoyhtiön henkilöstön 3400 naistyöntekijää käyvät taistelua yhtiön tiukkoja pukeutumiskoodeja vastaan. Pukeutumiskoodissa paitsi kielletään housujen käyttö myös rajoitetaan hiuspinnien määrää ja meikkityyliä. Jopa sopiva korvakorujen pituus on ennalta määrätty.

 

iltasanomat

 

Hmmm...yhtiö kustantaa virkapuvut. Saakohan yhtiö kustantaa sellaiset asut, kuin se itse haluaa? Entä, jos palkkalistoilla olisi miespuolinen skottipilotti, joka alkaisi vaatimaan hametta... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lentäjä Tomi Tervo julkaisi Instagram-kuvapalvelussa erikoisen kuvan viime viikolla.

 

Tervo valokuvan ollessaan lennolla alkutalvesta, Finnairilta kerrotaan. Kyseessä on lentäjällekin harvinainen näky, Pyhän Elmon tuli eli suomalaisemmin virvatuli.

 

–Se näyttää villiltä, mutta on täysin harmiton koneen kannalta, Tervo kertoo.

 

Uusisuomi.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeusjuttujen luvatussa maassa USA:ssa: 16-vuotias poika tunkeutui jollain tavalla Charlotten lentokentän asematasolle ja piiloutui Bostoniin lähdössä olevan US Airwaysin A320:nen laskutelinekuiluun. Huonosti kävi, poika putosi telinekuilusta koneen ollessa lähestymässä Bostonia. Vanhemmat haastoivat oikeuteen Charlotten kaupungin, lentokentän ja lentoyhtiön väittäen mm., että ko. tahot eivät tehneet tarpeeksi varoittaakseen ihmisiä tällaisen matkustamisen vaaroista  :-\ Tuomari hylkäsi jutun sanoen, että poika on itse vastuussa tekosistaan.

 

The lawsuit by Tisdale’s family in November said the city, the airport and the airline should have done more to prevent Tisdale from getting onto the tarmac and into the plane’s wheel well.

 

The lawsuit said the defendants negligently failed to ensure people could not access restricted areas, including the tarmac and aircraft.

 

The lawsuit also said the defendants failed to warn Tisdale of the dangers of “boarding a plane as a passenger in the wheel well of an airplane.”

 

Superior Court Judge Hugh Lewis ruled Tuesday that 16-year-old Delvonte Tisdale of Charlotte was negligent in his actions and the city is not responsible for people who breach security.

 

http://boston.cbslocal.com/2013/03/07/judge-dismisses-suit-filed-by-family-of-airplane-stowaway-delvonte-tisdale/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Melkein" lasku moottoritielle: lento-oppilas luuli laskeutuvansa Taurangan lentokentän kiitotielle Uudessa Seelannissa tänään, mutta "kiitotie" nyt sattuikin olemaan kaupungin läpi kulkeva vilkkaasti liikennöity valtatie 2. Oppilas oli ehtinyt laskeutua 3 metrin korkeuteen ennenkuin teki ylösvedon. Myös kaupungin keskellä oleva lentokenttä löytyi hieman myöhemmin.

 

http://www.stuff.co.nz/waikato-times/news/8461487/Pilot-pulls-out-of-highway-landing

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksassa, Stuttgartin kupeella olevassa Zuffenhausenin lähiössä entisellä Saksan ilmavoimien sotilaalla on yrityksensä katolla Lockheed F-104G Starfighter (reg 22+23).

 

Naapurit eivät ole olleet katolle sijoitetusta hävittäjästä mielissään, he aikovat saada oikeudesta määräyksen poistaa se, kun kaupunki ei ole ottanut asiaan kantaa. He perustelevat asiaansa niin, että on kamalaa herätä aamuisin, kun ensimmäiseksi näkee koneen ja alkaa ajatella sotaa.

 

Koneen katolleen sijoittanut Hartmut Rehorsch toivottaa vierailijat tervetulleeksi ottamaan kuvia hänestä ja hänen koneestaan.  ;D

 

http://www.bild.de/regional/stuttgart/kampfjets/hilfe-unser-nachbar-hat-starfighter-auf-dem-dach-30001702.bild.html

 

http://www.tagblatt.de/Home/nachrichten/ueberregional/stuttgart-ueberregionale-nachrichten_artikel,-Der-Starfighter-ist-fuer-Unternehmer-Hartmut-Rehorsch-ein-Kultobjekt-_arid,210446.html

 

Vinkiksi osoite: Zahn-Nopper-Straße 16 D, 70435, Stuttgart

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Indian lentäjät päättivät pitää 40 minuutin tauon ja ottaa torkut bisneksessä. He pyysivät kahta lentoemäntää ohjaamoon siksi aikaa. Koko homma meinasi päättyä ikävästi, sillä toinen lentoemännistä otti vahingossa autopilotin pois päältä.

 

http://mumbaimirror.com/mumbai/cover-story/Pilots-suspended-for-handing-over-control-to-air-hostesses-for-a-40-minute-loo-break/articleshow/19847210.cms

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ilmavoimien mm. varapresidenttien, presidentin vaimon ja ministereiden kuljetuksiin käyttämä DC-9-32, yksi "Air Force Two"-koneista, on  huutokaupattavana. 50000 taalan pohjat pitää tallettaa, ennenkuin pääsee huutamaan. Kone on näytillä Phoenixissä, Arizonassa.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/air_force_two_auction_208687-1.html

 

Siistin näköinen maalaus, ellei sitä ole vielä poistettu:

 

http://www.airliners.net/photo/USA---Air/McDonnell-Douglas-VC-9C/2027819/L/

 

Moottorit ovat muuten lähes käyttämättömät, vain 700 tuntia lennetyt. Tästä pääsisi huutamaan:

 

http://gsaauctions.gov/gsaauctions/aucdscLnk?sl=91QSCI13056100

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi-seelantilainen kopteripilotti poistui hetkeksi R22-kopteristaan jättäen moottorin tyhjäkäynnille. Kopteri nousi yllättäen itsestään ilmaan, pyöri ympäri ja rysähti maahan, missä yhteydessä pyrstöpuomi löi pilottia päähän  :'( Olisi voinut käydä huonostikin, mutta onneksi ei tullut vammoja.

 

http://www.odt.co.nz/news/queenstown-lakes/256956/unattended-chopper-takes-without-pilot

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Elmukelmurulla" olikin hätäraketti:

 

Venäläisen liikelentoyhtiön operoiman Falcon 20:n hätälaskeutuminen meni pitkäksi Saksassa v. 2006. Vasta äsken valmistuneen raportin mukaan minimikoulutuksen saanut venäläinen lentoemo etsi keittiöstä muovikelmurullaa ja luuli löytäneensä sellaisen avaten sen. Ikävä kyllä kyseessä ei ollut kelmurulla vaan hätäraketti, jollaisen laukaiseminen matkustamossa ei ole hyvä idea  :'( Kone täyttyi savusta ja noesta. Pilotit ymmärsivät lähimmän laskupaikan lennonjohdon kertoman kiitotiepituuden väärin. Laskeutuminen meni pitkäksi ja kone vaurioitui pahasti. Muut kyydissäolleet selvisivät pienillä vammoilla, mutta hätärakettia käsitellyt lentoemo sai pahat palovammat.

 

the Falcon had been in the air for 2.5 hours and cruising at Flight Level 380 (approximately 38,000 ft.). That’s when the pilots heard an “explosive bang” the cockpit voice recorder picked up an unusual sound for 4.19 seconds – a “sizzling sound” – which was followed by “screams … from the cabin”, which was followed by the flight attendant asking, “Where is the fire extinguisher?”

 

German investigators later found out the source of the sizzling. The young flight attendant, whose training consisted of a three-month course in a Russian school for flight attendants and a total flying experience of 36 hours (with 3 hours in the past 90 days) was cleaning up the galley after meal service when the precipitating incident occurred.

 

“The statement of the flight attendant indicates that while she was in the galley looking for a roll of plastic wrap she found the pyrotechnical device, unscrewed it, and inadvertently activated it,” the report states. She, unfortunately, received burns to her face and one hand.

 

Pyrotechnical “device” in this case is putting it mildly – it was a handheld flare. “Powered by a solid fuel rocket it was meant to reach about 300 m (about 1,000 ft.) and let a red flare sink to the ground on a parachute for at least 40 seconds,” says the German Federal Bureau of Accident Investigation (BFU). “The device was meant to be used outdoors for the purpose of signaling an emergency.

 

Aviation Week

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotan, että Katariinantie muutetaan Spotterintieksi ja Lentoasemantie Flight Forum.fi:ksi  :thmbup:

 

Esimerkki Eindhovenista, Alankomaista

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä ovat oudoimmat tavarat, joita Lontoon Cityn lentokentältä on löytynyt, kertoo Daily Mail

Kentältä on löytynyt muun muassa pussillinen timantteja, allekirjoitettu tyhjä shekki ja yli 58 000 euroa (50 000 puntaa) rahaa. Kentältä on löytynyt myös seksileluja, arvokkaita kelloja ja tekohampaat. Yleisimmin lentokentälle kuitenkin jää vöitä, vaatteita ja puhelimia. Auton avaimet ja läppärit ovat myös yleisimpien tavaroiden joukossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Challenger-bisnesjetti pääsi moottoreita kokeilemassa olleilta mekaanikoilta karkuun ja rysähti puolittain sisään läheiseen lekohalliin. Chinon kentällä Kaliforniassa sattuneessa tapauksessa ei onneksi kukaan loukkaantunut eikä tulipaloa syttynyt. Pyörien edessä oli pyöräpukit, mutta kone pääsi irti niistä huolimatta. Kuvassa kone on jokseenkin nolon näköisessä tilanteessa...

 

http://www.mercurynews.com/ci_23453822/jet-crashes-into-building-chino?source=most_emailed

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään