Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 247 viestiä aiheessa

16 tuntia sitten, Matti H. Virtanen kirjoitti:

Lyhyeenkiin artikkeliin saa nakojaan tungettua kakkaa useampaan kohtaan.

Mainostelevisiolla lienee tasta “uhkarohkeasta tempusta” jotain faktaa etta mika tasta on moisen tehnyt.

Eikös se ollut hirveltä melko uhkarohkea temppu hypätä päin roottoria? :)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Faktan tarkistusta. Hirvi yritettiin pyydystää verkolla tutkimuksiin. Hirvi ei touhusta pitänyt ja hyppäsi.Tässä jutussa tarkempi kuvaus tapahtumasta ja erittäin hyvä kuva. Eiköhän tuosta vielä lentävä tehdä....

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/elk-helicopter-crash-mountains-wasatch-county-utah-deer-research-wild-animals-a8209526.html

Jorma

Kuvia enemman vaikkapa taalta:

http://kutv.com/news/local/gallery/helicopter-crashes-in-wasatch-county#photo-1

Kuten tuossa Independentin jutussakin sanotaan, kysymys ei ollut mistaan poikkeuksellisesta operaatiosta tai toiminnasta. Toki tuollaisissa operaatioissa muuttujia on paljon ja niita pystyy etukateen suunnittelemaan vain tiettyyn rajaan asti. Puhutaan kuitenkin villielaimista jotka kulkevat vapaana luonnossa, paikkaa ja “oikeaa hetkea” on vaikea etukateen maarittaa. Mutta että “uhkarohkea temppu”? Aikamoista klikkien kalastelua moinen otsikko, ei mitaan tekoa faktojen kanssa.

Ja viela oikein auto-osioon laitettu luettavaksi. Kas kun ei ruokapalstalle kun jokuhan sai hyvat paistilihat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Mutta onko tätä kokeiltu Suomessa ?

 

Verkkopyssylla (netgun)? Ei tietaakseni, Suomen peitteinen maasto soveltuu kovin huonosti tuohon menetelmaan. Ehka jossain Lapin jankalla voisi toimia. Yleisempaa Amerikassa ja NZ.

Mutta nukutettu on helikopterista pannoitustarkoituksessa, ainakin karhuja. Melko varma etta joku susikin. Hirvien pannoituksesta en tieda.

Muokattu: , käyttäjä: Matti H. Virtanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko turistiluokka mielestäsi karjavaunuluokka? Ehkä kiinnostaa tietää, että The London Economic-lehden tutkimuksen mukaan sikäläinen laki takaa keskikokoiselle 75 kg painavalle teurastettavaksi vietävälle vasikalle enemmän kuljetustilaa  (0,5 neliömetriä) kuin 75 kg painavalle lentomatkustajalle (0,35 neliömetriä).

Lainaa

Humans are allocated less space on flights than that given by law to animals on their way to slaughter, shocking new research has revealed.

Based on a medium sized calf weighing 75 kg (the average weight of a human) the legal entitlement for cattle in transportation is 0.5 square meters.

On a flight, the average space per passenger is 0.35 square meters.

https://www.thelondoneconomic.com/travel/humans-allocated-less-space-flights-animals-way-slaughter/16/02/

Kannattaa muistaa seuraavan kerran karjavau... siis turistiluokassa vaikka 12 tunnin kaukolentoa istuessa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3-vuotias "pikkupoika hel*etistä" kirkui koko 8-tuntisen matkan ajan Münchenistä New Yorkiin. Lapsen äidillä tai koneen henkilökunnalla ei ollut mitään auktoriteettiä kirkuvaan poikaan, joka lisäksi juoksenteli ympäri koneessa. Uutisessa on video, jonka kuuntelusta pari ensimmäistä kirkaisua riittää selvittämään, mistä on kysymys.

Lainaa

Efter att ha sett videon är många nog beredda att hålla med passagerarna på den åtta timmar långa flygningen från München till New York:

Det här är "ungen från helvetet".

https://www.expressen.se/allt-om-resor/passagerare-filmade-barn-som-skrek-startade-brak/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neljä ihmistä poistettiin Transavian lennolta Dubaista Amsterdamiin, kun iäkkään matkustajan piereskely johti välien kiristymiseen. Asiasta kertovan hollantilaismedian mukaan yksi matkustajista ei väitetysti suostunut lopettamaan päästelyään pyynnöistä huolimatta ja hänen vieressään istuneet nuoremmat miehet hermostuivat.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201802212200762992_ul.shtml

T.TV

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten Finnair käytti lennoillaan Helsingistä Phuketiin Boeing 757 -koneita, joiden oli tehtävä välilasku tankkausta varten matkan varrella. Kun kone lähestyi välilaskupaikkana toiminutta Jaipuria Intiassa, kapteeni kuulutti, että joutuisimme kaartelemaan kentän lähellä ja odottamaan kentällä vallitsevan sumun hälvenemistä. Katsoin alas ikkunapaikaltani ja totesin, että sumun täytyi olla hyvin paikallinen, koska maa näkyi selvästi. Kun olimme kaarrelleet parisen tuntia, kapteeni ilmoitti, että polttoaine alkoi käydä vähiin, ja koska hän näki kiitotien hyvin neljän kilometrin korkeudesta, hän yrittäisi laskeutua sumusta huolimatta.

Laskeuduimme tyynessä kirkkaan aurinkoisessa säässä ongelmitta. Mitään selityksiä ei annettu, mutta päivänselvää oli, että kentällä ei varmasti ollut ollut mitään sumua kaksi tuntia aikaisemminkaan. Mistä lienee ollut kysymys? Kuulin myöhemmin jostakin, että lentokentän henkilöstöryhmien riidoilla olisi ollut jotakin tekemistä asian kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.1.2018 at 18.29, Matti Käki kirjoitti:

Joskus 70-luvulla näin TV-uutisissa aivan karsean Finnairin koneen laskeutumisen Helsinki-Vantaalle. Kone heittelehti niin pahasti, että oli mahdollisesti vain onnen kantamoinen ettei siipi osunut kiitorataan. Onko tuosta tapauksesta kellään muistikuvaa tai peräti videota tiedossa?

Muistan tuon tapauksen. Se oli koululento. Finnair opetti jonkun ulkomaalaisen ( aasialaisen?) yhtiön lentäjiä ohjaamaan ysiä. Mitään ei särkynyt. Lasku näytti pahemmalta kuin se oli. Keskustelu kyllä heräsi, kun suoritus näytettiin televisiossa.

:-)   Esa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku hukannut Boing (sic!) 737:n louhokseen Balilla

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/201802222200764041_ma.shtml

"Käytöstä poistetuille lentokoneille on omia varastoalueitaan, niin sanottuja lentokoneiden hautausmaita. Jostain syystä urbaanien löytöretkeilijöiden ja erikoisia näkyjä metsästävien matkailijoiden suosikiksi muodostunut Boing 737 ei ole sellaiselle päätynyt. Se lojuu niinkin erikoisessa paikassa kuin metsittyneen kalkkikivilouhoksen pohjalla vanhojen rahtikonttien ja muun romun ohella. Kukaan ei osaa kertoa, miten ja miksi se on sinne joutunut, kertoo news.com.au."

Tietääkö joku enemmän tapauksesta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Joku hukannut Boing (sic!) 737:n louhokseen Balilla

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/201802222200764041_ma.shtml

"Käytöstä poistetuille lentokoneille on omia varastoalueitaan, niin sanottuja lentokoneiden hautausmaita. Jostain syystä urbaanien löytöretkeilijöiden ja erikoisia näkyjä metsästävien matkailijoiden suosikiksi muodostunut Boing 737 ei ole sellaiselle päätynyt. Se lojuu niinkin erikoisessa paikassa kuin metsittyneen kalkkikivilouhoksen pohjalla vanhojen rahtikonttien ja muun romun ohella. Kukaan ei osaa kertoa, miten ja miksi se on sinne joutunut, kertoo news.com.au."

Tietääkö joku enemmän tapauksesta?

 

Ei tämä nyt sinällään mikään mysteerikone ole. Iltarin artikkelissa kerrotaan, ettei koneessa ole mitään merkkejä kenen kone se on ollut, mutta jopa artikkelin yhdessä insta kaappauksessa näkyy siiven päällä rekisteri. Kyseessä on ex- PK-RII, jonka historia on jokseenkin tämän kaltainen.

4X-BAC Boeing 737-200 Arkia - Israeli Airlines Mar 1983
G-BLDE Boeing 737-200 Dan-Air London Dec 1983
4X-BAC Boeing 737-200 Arkia - Israeli Airlines Mar 1984 (leased from Dan-Air London)
G-BLDE Boeing 737-200 Dan-Air London Apr 1984
PK-RII Boeing 737-200 Mandala Airlines Mar 1993 Preserved Nusa Dua, Bali, Indonesia

Tunnus PK-RII näkyy oikein hyvin tässä youtube videossa kohdassa 4min24sek. 

 

 

PS. Balilta löytyy myös toinen erikoisessa paikassa seisova 737. Ex-PK-RJO seisoskelee karttalinkin paikassa https://www.google.dj/maps/@-8.7651052,115.1790692,203m/data=!3m1!1e3

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

... jopa artikkelin yhdessä insta kaappauksessa näkyy siiven päällä rekisteri.

Niinpä näkyy, kun katsoo isommalta näytöltä. Ei erottunut läppärin pieneltä ruudulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/16/2018 at 16.13, Ilkka Mäkelä kirjoitti:
Lainaa

Saattaa hyvinkin käydä niin, että FAA antaa oikeuden määräyksen takia lentoyhtiöille uudet minimikoot, jotka turistiluokan istuinten on täytettävä. Amerikkalaisen oikeusistuimen tuomari kutsuu tapausta "ihmeellisesti kuin itsestään kutistuvan lentokoneistuimen tapaukseksi" ja määräsi viime heinäkuussa FAA:n tutkimaan lentoyhtiöiden istuinten koot ja jalkatilat. FAA on luvannut julkistaa päätöksensä.

Lainaa

Could that wall of seat backs have inched closer? Are those armrests pinching even tighter?

It’s not your imagination. They have, and they are.

The Federal Aviation Administration promises it soon will decide whether to step in and determine just how much room you deserve when flying with a commercial airline.

It’s all part of what Judge Patricia Millett of the U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit called “the Case of the Incredible Shrinking Airline Seat.”

“As many have no doubt noticed, aircraft seats and the spacing between them have been getting smaller and smaller, while American passengers have been growing in size,” Millett said in a July ruling ordering the FAA to review seat sizes and legroom.

The FAA said it will soon announce its decision, but officials declined to specify when.

https://www.washingtonpost.com/local/trafficandcommuting/will-the-faa-come-to-the-rescue-of-cramped-fliers/2018/02/24/b35401a4-166b-11e8-92c9-376b4fe57ff7_story.html?utm_term=.340065d6a052

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Video: Näin uljaasti maailman isoin lentokone kulkee kiitoradalla ennätysvauhtia.

Siipivälillä mitattuna maailman suurin lentokone, miljardööri Paul Allenin rahoittama Stratolaunch on jälleen astunut askelen lähemmäs lentoon nousua.

https://tekniikanmaailma.fi/video-nain-uljaasti-maailman-isoin-lentokone-kulkee-kiitoradalla-ennatysvauhtia/?shared=829878-0628a850-500

 

 

T.TV

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvaltain laivaston EA-18G Growler (elektroniseen sodankäyntiin erikoistunut F/A-18F Super Hornet) joutui uhkaavaan tilanteeseen, kun ohjaamon lämpötila putosi yllättäen yli kolmeenkymmeneen pakkasasteeseen. Jäinen kuura peitti lähes täydellisesti niin lentokoneen kuomun kuin mittaristonkin. Lähes sokkona lentänyt kone saatiin lopulta turvallisesti laskuun lennonjohdon ohjeiden ja lentäjän Garmin GPS-rannekellon avulla. Miehistö sai tapauksesta vakavia paleltumisvammoja. Syyksi epäillään koneen ympäristönhallintajärjestelmän pettämistä.

https://www.stripes.com/news/navy/navy-investigating-incident-that-left-pilots-blind-freezing-1.514321

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smartlynxin A320 on harjoitellut touch an go-laskuja kiitotie 08:lle Tallinnassa. Yksi niistä meni niin pahasti pieleen, että koneen laskeutumissuunta käännettiin 08:sta 26:ksi (eli päinvastaiseksi suunnaksi), minkä jälkeen kone meni kiitotieltä ulos ja pysähtyi 800 metriä kiitotie 26:n kynnyksen jälkeen. Viron tutkintaviranomainen on luokitellut tapahtuman onnettomuudeksi.

Lainaa

A Smartlynx Estonia Airbus A320-200, registration ES-SAN performing training flights MYX-9001 from Tallinn to Tallinn (Estonia) with 7 crew, was doing touch and gos at Tallinn's runway 08. After about a dozen touch and gos the aircraft the aircraft touched down on runway 08 at 17:03L (15:03Z), accelerated again, lifted off but could not climb out touching down again very hard with sparks and flames visible and became airborne again, the transponder obviously failed upon the hard touch down. The crew declared emergency, positioned for a landing and touched down on runway 26 when a loud bang was heard and the aircraft veered left off the runway leaving some parts behind on the runway and came to a stop at position N59.4129 E24.8526 about 830 meters/2700 feet past the runway 26 threshold. Two occupants received minor injuries, the aircraft sustained substantial damage.
 

http://avherald.com/h?article=4b57c3dd&opt=0

https://www.flightglobal.com/news/articles/smartlynx-a320-damaged-by-bounce-during-flight-train-446353/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TEKNOLOGIA ILMAILU

Onko se vene? Onko se lentokone? Ei, vaan jotain siltä väliltä – maaefektialus!

Singaporelaisen Wigetworksin kehittämä Airfish 8 -maaefektialus voi pian olla yleinen näky esimerkiksi Itä-Intian saaristossa.

AF8:n kerrotaan kykenevän 106 solmun eli 196 kilometrin tuntinopeuteen. 17 metriä pitkän aluksen siipien kärkiväli on 15 metriä ja siihen mahtuu 6–8 matkustajaa.

https://tekniikanmaailma.fi/tama-lentava-vene-etenee-lahes-200-km-h-maaefektialukset-voivat-olla-pian-yleinen-naky/

Vanha keksintöhän tämä on.Mutta herää kysymys mitä lupia tarvitaan (lentämiseen,veneilyyn)?

 

Muokattu: , käyttäjä: Tapani Vatanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Tapani Vatanen kirjoitti:

TEKNOLOGIA ILMAILU

Onko se vene? Onko se lentokone? Ei, vaan jotain siltä väliltä – maaefektialus!

Singaporelaisen Wigetworksin kehittämä Airfish 8 -maaefektialus voi pian olla yleinen näky esimerkiksi Itä-Intian saaristossa.

AF8:n kerrotaan kykenevän 106 solmun eli 196 kilometrin tuntinopeuteen. 17 metriä pitkän aluksen siipien kärkiväli on 15 metriä ja siihen mahtuu 6–8 matkustajaa.

https://tekniikanmaailma.fi/tama-lentava-vene-etenee-lahes-200-km-h-maaefektialukset-voivat-olla-pian-yleinen-naky/

Vanha keksintöhän tämä on.Mutta herää kysymys mitä lupia tarvitaan (lentämiseen,veneilyyn)?

 

Montakin keskustelua aiheesta löytyy foorumilta, tässä lainaus yhdestä:

9/5/2010 at 21.29, Jussi Aaltonen kirjoitti:

 

Eipä ole ilmailua... juridisesti kyseiset laitteet ovat laivoja, aivan kuten ilmatyynyaluksetkin... maaefektissä ei voi ilmailla :)

 

Sinänsä kuitenkin mielenkiintoisia värkkejä, joille kuitenkin aina välillä laitetaan melkoisen kovia suorituspaineita... sekä ilmailun että vesiliikenteen tulevaisuus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadan ilmavoimien helikopterin 36 kg painava pelastuslautta putosi keskellä yötä floridalaisen naisen makuuhuoneen katosta läpi naisen sänkyyn, missä nainen oli nukkumassa. Nainen loukkaantui lievästi. Kanadalaiset kopterit ovat harjoittelemassa Floridassa. Asiaa luonnollisesti tutkitaan.

Lainaa

Authorities in Canada and Florida are investigating after a Royal Canadian Air Force (RCAF) helicopter’s emergency life raft fell through the roof of a house in Miami. A woman in the house was slightly injured when the 80-pound raft smashed through the roof and ceiling of the house onto the bed where she was sleeping about 3:30 p.m. on Wednesday. News footage shows a large hole in the roof of the house in northeast Miami.

There has so far been no explanation from the RCAF about how the raft came loose from the CH-146, a militarized Bell 412

https://www.avweb.com/avwebflash/news/RCAF-Life-Raft-Lands-In-Womans-Bed-230383-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohtu linkittää juttu ku yhteen intialaiseen kylään oli tippunut koneesta sitä itteään ja luulivat että se on lahja taivaalta :laugh:ja alkovat palvomaan paskakönttiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tapani Vatanen kirjoitti:

Matkustaja kuvasi erikoisen tilanteen lennolla venäjällä.Naismatkustaja nosti alushousunsa ilmaan kesken lennon kuivattaakseen niitä lentokoneen ilmastoinnin avulla.;D

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201803050125605_v0.shtml

T.TV

 

Tuosta tulee mieleen Marilyn Monroe "Kesäleskessä". Hän piti pikkuhousujaan pakastimessa helteellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha-Pekka Mäkinen kirjoitti:

Tuosta tulee mieleen Marilyn Monroe "Kesäleskessä". Hän piti pikkuhousujaan pakastimessa helteellä.

Onko kyse samasta elokuvasta, jossa Marilynin valkoinen hame nousee ylös, kun metrotunnelin ritilästä puhaltaa ilmaa? :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään