Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 247 viestiä aiheessa

Hieman karrikoiden.
Mikäli sijaintipaikkasi mobiiliverkko pimenee, etkä pystyisi soittamaan vaara- tai onnettomuustilanteessa hätäpuheluja, niin pitäisikö operaattorin julkisesti sinulle raportoida:

  • mikä osa keskuksen/verkon laitteesta hajosi (piirilevyn, kortin ja/tai portin tunniste)
    tai
  • mikä koodin virheellinen 'if...then' kohta tukiaseman antennin uudessa softaversiossa oli läpäissyt testit
    tai
  • mikä käytetyn urakoitsijan prosessin vaihe jäi huoltomieheltä tekemättä
    tai
  • mistä tarkalleen ottaen johtui keskukselle tullut laitteet rikkonut sähköpiikki ja miksi se ohitti suojaukset
    tai
  • ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Indian 777:n lentoemäntä oli sulkemassa koneen takimmaista ovea ennen aamun lähtöä Mumbaista Delhiin, kun sattui niin ikävästi, että hän putosi oviaukon ja ovelle johtaneiden portaiden välisestä raosta alas asematasolle noin 9 metrin matkan loukkaantuen vakavasti, saaden mm. murtumia toiseen jalkaan, kantapäihin ja selkärankaan. Pikainen matka sairaalaan oli itsestäänselvyys.

Lainaa

The incident happened in the apron area of Mumbai airport while the air hostess was trying to close the rear door of the aircraft. She suffered serious injuries in the accident.
Harsha Lobo fell from a height of 30 feet to the tarmac when a Boeing 777-737 on the Mumbai-Delhi route was readying for departure around 6.10 am. Senior Air India (AI) officials said, prima facie, it appeared that she lost her balance while closing the L5 door, the last door towards the tail of the aircraft, and fell in the gap between the door and a step ladder.

https://mumbaimirror.indiatimes.com/mumbai/civic/air-hostess-falls-30-feet-from-plane-at-airport/articleshow/66229348.cms

(Konetyyppi 777-737 lienee Mumbai Mirrorin painovirhe. Hindustan Times kertoo konetyypiksi 777-337, mikä pitää yhtä airfleets.netin Air India-777-tyyppimerkintöjen kanssa. Olisivat ehkä kuitenkin voineet jättää rauhassa nuo kolme viimeistä numeroa kokonaan pois. Tavallinen lukija niistä mitään ymmärrä.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Marja Lampi kirjoitti:

Tatu Koiraselle

Niin, edesmennyt isäni oli lento-onnettomuuksien tarkastuslautakunnan puheenjohtaja ja olin siinä käsityksessä että hätälaskut tutkitaan huolellisesti ja matkustajan oikeuksia kunnioittaen.

"Turvallisuustutkinnan tarkoituksena on yleisen turvallisuuden lisääminen, onnettomuuksien ja vaaratilanteiden ehkäiseminen sekä onnettomuuksista aiheutuvien vahinkojen torjuminen. Turvallisuustutkintaa ei tehdä oikeudellisen vastuun kohdentamiseksi." -otkes

Hätälaskuja ei lähtökohtaisesti tutkita, eikä varsinkaan matkusjan oikeuksilla ole ollut eikä ole nykyäänkään asian kanssa mitään tekemistä, oli kyseessä sitten hätälasku tai onnettomuus. Kuljetettavilla matkustajilla, rahdilla tai postilla ei ole ilmailualan lainsäädönnön puolesta tapauksessa mitään erityisiä oikeuksia, eivätkä toisaalta matkustajan kaupalliset/sopimusoikeudelliset oikeudet liity tutkinnan tekemiseen mitenkään, vaan päin vastoin, ne on pidettävä tutkinnasta tiukasti erossa.

Tässä tapauksessa tutkintakynnys ei ole ylittynyt, koska kyseessä ei ole ollut onnettomuus tai vakava vaaratilanne. Tutkimalla esimerkiksi moottorivian tai moottorin hajoamisen estämisen vuoksi tehty moottorin sammutus ei myöskään olisi saatavissa mitään erityistä turvallisuushyötyä, jonka takia tutkintaa kannattaisi järjestää. Näiden kohdalla riittää se, että viranomainen seuraa poikkeamaraportteja ja reagoi, jos esimerkiksi yksittäiselle kone- tai moottorityypille alkaa sattua asiaan liittyviä poikkeamia keskimääräistä enemmän.

Lentäjät ovat tehneet tapauksesta aivan varmasti lainsäädännön vaatimat poikkeamailmoitukset, jotka nykyaikana EU:ssa perustuvat komission asetukseen 376/2014. Viittaamasi tapahtuman aikaan oli voimassa vielä toisenlainen lainsäädäntö, mutta tämän asian osalta olennaiset kohdat ovat käytännössä vastaavia. Osaat varmaan itse etsiä asetuksen, jos haluat sen sisällön kokonaisuudessan lukea, mutta poimin tähän otteen sen 15 artiklasta:
 

Lainaa

 

Poikkeamailmoituksista kerättyjä tietoja saa käyttää ainoastaan siihen tarkoitukseen, jota varten ne on kerätty, sanotun kuitenkaan rajoittamatta asetuksen (EU) N:o 996/2010 12, 14 ja 15 artiklassa annettujen, turvallisuustietojen suojaamista koskevien säännösten soveltamista.

Jäsenvaltiot, virasto ja organisaatiot eivät saa asettaa poikkeamia koskevia tietoja saataville tai käyttää niitä
a) syyllisyyden tai vahingonkorvausvelvollisuuden osoittamiseen; tai
b) muihin tarkoituksiin kuin ilmailun turvallisuuden ylläpitämiseen tai parantamiseen.

 

Matkustajan oikeuksia ei ole koskaan mainittu tavoitteena tai laillisena käyttötarkoituksena sen enempää kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n kuin EU:n asiakirjoissa aiheeseen liittyen. ICAO:n perussopimuksen liite 13 asiaa koskien on julkaistu vuonna 1951 ja sitä on noudatettu myös Suomessa, oletettavasti myös sinä aikana, kun isäsi teki noita hommia. Vanhan ilmailulain vaatimus tarkastuslautakunnan velvollisuudesta toimittaa onnettomuuksia koskevat lausunnot ja asiakirjat syyttäjälle (mikäli tutkimus osoittaa, että joku on syyllistynyt tekoon tai laiminlyöntiin, josta saattaa seurata rangaistus) on poistunut lainsäädännöstä ajat sitten ja käännetty oikeastaan päälaelleen: viranomainen ei saa ryhtyä oikeudellisiin toimenpiteisiin tuottamuksellisen rikkomuksen johdosta, jos se tulee tietoon ainoastaan siitä tehdyn ilmoituksen tai onnettomuustutkintakeskuksen tietojen perusteella. Onnettomuustutkintakeskuksen virkamiehillä, tutkintaryhmän jäsenillä ja muihin tutkintaan osallistuvilla on myös lähtökohtaisesti oikeudenkäymiskaaressa määrätty todistamiskielto tutkintaa koskevista asioista.

Kaikki nämä vaatimukset ja rajoitukset mahdollistavat järjestelmän tehokkaan toiminnan siihen varsinaiseen käyttötarkoitukseen. Jos tietoja käytettäisiin toissijaisiin tarkoituksiin, se vaarantaisi välittömästi sen ensisijaisen (ja lähes ainoan) tietolähteen, eli käytännössä ryhtyisi rajoittamaan alan toimijoen tekemien poikkeailmoitusten laatimista.

Lyhyesti sanottuna: poikkeamatiedot ovat salassa pidettäviä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Southwestin lento Los Angelesista Dallasiin joutui tekemään välilaskun Albuquerqueen, jotta vieressä istunutta naista käsillään ja jaloillaan häirinnyt mies saatiin poistettua koneesta. Lentoemännälle valittaminen ei auttanut, vaan mies alkoi kiroilla päättömästi, mikä sai lentoemännän epäilemään miehen käyttäneen aineita. Poliisille mies selitti käyttäneensä amfetamiinia päivää aikaisemmin ja ottaneensa lauantaina yliannoksen heroiinia. Sen lisäksi "Jumala oli puhunut hänelle lennon aikana".

Lainaa

A Texas creep harassed and played “footsies” with a woman aboard a Southwest Airlines plane this week, then screamed at attendants who confronted him, prompting the LA-to-Dallas flight to be diverted.

Justin Riley Brafford, 29, of Denton, boarded Flight 859 on Tuesday and sat in a middle seat, where he put his arm on the leg of a woman sitting in the aisle seat,

When the flight attendant spoke to him, he wasn’t acting “like a normal person” and launched a profanity-laced tirade, the feds said.

He seemed to go “from zero to sixty in nano-seconds,” the complaint says, leading the crew member to suspect he might have been high on drugs.

Brafford admitted to using meth a day earlier and said he also had overdosed on heroin Saturday, according to the complaint. He also said that God had been talking to him during the flight.

https://nypost.com/2018/10/19/unwanted-game-of-footsie-on-southwest-flight-leads-to-emergency-landing/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12/24/2017 at 16.43, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ainakin kiinalaisen tiedon mukaan maailman tällä hetkellä suurin amfibiokone AVIC AG600 on lentänyt ensilentonsa tänään. Kiinalaisvalmisteiseen AG600-koneeseen mahtuu 50 matkustajaa tai 12 tonnia vettä palonsammutuslennoilla. Toki kiinalaisetkin myöntävät Howard Hughesin "Spruce Goosen" olevan AG600:aa suurempi, mutta se lensi vain yhden kerran kauan sitten eikä kovin pitkällekään.

https://www.newsbytesapp.com/timeline/World/14212/72720/world-s-largest-amphibious-plane-takes-flight

https://en.wikipedia.org/wiki/AVIC_AG600

Kiinan suurikokoinen 4-moottorinen amfibio AG600 on suorittanut ensimmäisen lentoonlähtönsä vedestä ja laskeutumisen veteen. Lento kesti tosin vain 14 minuuttia.

Lainaa

China's independently-developed large amphibious aircraft AG600 completed its first water takeoff and landing in the city of Jingmen in the central province of Hubei on Saturday morning.

The AG600, codenamed Kunlong, is designed to be the world's largest amphibious aircraft. It completed its maiden flight in December 2017.

At around 8:51 a.m., the plane took off from the surface of a reservoir near Zhanghe Airport of Jingmen under the command of captain Zhao Sheng and his crew. It landed smoothly and steadily on water after a 14-minute flight.

The AG600, a large-scale special-purpose civil aircraft designed to assist with forest firefighting and water rescues, is the third member of China's "large aircraft family" following the large freighter Y-20 and large passenger aircraft C919.

http://en.gmw.cn/2018-10/21/content_31792054.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Toki kiinalaisetkin myöntävät Howard Hughesin "Spruce Goosen" olevan AG600:aa suurempi, mutta se lensi vain yhden kerran kauan sitten eikä kovin pitkällekään."

Pilkun viilausta 😀, Spruce Goose ei ollut amfibio vaan pelkkä lentovene. Eli siinä ei ollut laskutelinettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikko sitten maanantaina (15.10) Schipholissa KLM:n B744:n (PH-FBN) nelosmoottori meni vaihtoon kun konetta oltiin siirtämässä pushbackilla paikoitukseen. Moottori osui  alueelle väärään kohtaan jääneeseen  lastauslaitteeseen. Toivottavasti oli vakuutukset kaikilla kunnossa, uusi moottori kuitenkin maksaa kahdeksannumeroisen kokonaisluvun euroja.

Uusi moottori saatiin hyllystä sellofaanista aika vauhdikkaasti tilalle, kun FR24:n mukaan perjantaina aamulla on jo ollut seuraava lento Chicagoon.

 

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=216288

Pari lähikuvaa 
https://thepointsguy.com/news/klm-aircraft-engine-damaged-in-collision-at-schiphol/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

49-vuotias mies pidätettiin Southwestin lennon jälkeen syytettynä naisen lähentelystä lennon aikana. Mies selitti poliiseille, jotka laittoivat häntä käsirautoihin, että "USA:n presidentti Trumpin mukaan naisten kouriminen on OK".

Lainaa

Bruce Alexander, 49, was arrested on an abusive sexual contact charge after Southwest Flight 5421 landed in Albuquerque.

According to an affidavit, when Alexander was placed in handcuffs, he told officers that "the president of the United States says it’s OK to grab women by their private parts." 

https://eu.usatoday.com/story/travel/flights/2018/10/23/accused-groping-southwest-flight-trump-women-private-parts/1736728002/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
48 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

49-vuotias mies pidätettiin Southwestin lennon jälkeen syytettynä naisen lähentelystä lennon aikana. Mies selitti poliiseille, jotka laittoivat häntä käsirautoihin, että "USA:n presidentti Trumpin mukaan naisten kouriminen on OK".

https://eu.usatoday.com/story/travel/flights/2018/10/23/accused-groping-southwest-flight-trump-women-private-parts/1736728002/

Aika hyvä. Tuo kaveri ei tarvitse puolustusasianajajaa! …...kunhan vaan pysyy jyrkästi kannassaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhasta vihaisesta valkoisesta englantilaisesta miehestä nimeltä David Mesher, joka syyti rasistisia herjoja vieressä istuneelle naiselle joka lopulta muutti istumaan muualle Ryanarin koneessa, on tullut nettihitti ja hänestä löytyy juttuja lehdistössä. Ryanair yrittää puolustella henkilökunnan käyttäytymistä, ts. sitä, että henkilökunta ei puuttunut asiaan mitenkään, mutta viikko tapahtuneen jälkeen on vähän liian myöhäistä julkaista anteeksipyyntöjä.

Lainaa

David Mesher, who lives in Birmingham, can be heard calling Ms Gayle an “ugly black bastard”, and shouting “don’t talk to me in a foreign language you stupid ugly cow”.

Mr Mesher then calls her “an ugly f****** c***” and tells staff to move the woman to another seat, adding: “if you don’t go to another seat I’ll push you to another seat”.

.https://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/ryanair-defends-handling-of-racist-incident-on-flight-1.3676708

Sama satiirisivuston kertomana:

http://newsthump.com/2018/10/26/racist-behaviour-only-racist-if-racist-person-admits-to-racism-insists-ryanair-racist/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti humalassa ollut American Airlinesin alihankkijan Piedmont Airlinesin ramppityöntekijä, joka oli lastaamassa matkatavaroita AA:n 737:n etummaiseen ruumaan Kansas Cityssä, löytyikin "yllättäen" ruumasta koneen laskeuduttua Chicagoon. Mies oli nukahtanut ruumaan ennen koneen lähtöä. Miehelle ei tullut mitään vahinkoa, mutta hän tunnusti poliiseille nauttineensa alkoholia edellisenä iltana.

Lainaa

An allegedly intoxicated American Airlines baggage handler fell asleep in the cargo hold of a plane and was only discovered when the flight landed.

The 27-year-old employee—of subsidiary Piedmont Airlines—took a nap on domestic Flight AA363 which flew out of Kansas City International Airport just before 6 a.m. on Saturday and landed at O'Hare International Airport roughly an hour later.

According to CBS Chicago, the staffer, who has not yet been named, admitted to officials after landing that he had been drinking alcohol the night before his shift. Chicago police officials told the news outlet he was believed to have been intoxicated at the time of the incident.

In a statement, an American Airlines spokesperson said the worker was not injured during the unplanned trip, but confirmed that he had since been suspended from his position.

https://www.newsweek.com/drunk-baggage-handler-fell-asleep-plane-cargo-hold-kansas-woke-chicago-1196112?piano_t=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

18-vuotias intialaisnuorukainen, jolta oli huijattu bitcoineja,uhkasi purkaa pahaa mieltään sivullisiin. Pojan mielestä USA:n liittovaltion poliisi FBI olisi sopiva taho auttamaan rahojen palautuksessa, koska huijari ilmeisesti oli sikäläinen.

Niinpä hän soitti FBI:lle. Soitti toisenkin kerran. Ja uudelleen. Kaikkiaan hän yritti ainakin viitisenkymmentä kertaa saada FBI:n paneutumaan ongelmaansa, mutta ei ollut tyytyväinen saamaansa vastakaikuun.

Tästä suivaantuneena nuorukainen kääntyi Miamin lentokentän puoleen ja uhkasi rynnistää sinne varustautuneensa AK-47-rynnäkkökiväärillä, käsikranaateilla ja itsemurhavyöllä. Uhkauksia lähetettiin useilta sähköpostiosoitteilta ja lisäksi väärää henkilöllisyyttä käyttäen hankituilla puhelinnumeroilla.

Tässä vaiheessa FBI alkoi kiinnostua kaverista. Sieltä otettiin yhteyttä intialaisiin virkaveljiin, jotka löysivät uhkailijan. Syytteet ovat raskaat, mutta pojan nuoren iän ja lapsellisuuden vuoksi hänen uskotaan pääsevän varsin vähällä – ainakin vähemmällä, kuin jos hänet olisi viety Yhdysvaltoihin tuomiolle

 

.https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/teinilta-meni-kuppi-nurin-kun-bitcoinit-vietiin-uhkasi-rajayttaa-lentoaseman-6747968

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Indonesialaisen Sriwijaya Air -lentoyhtiön matkustajakoneen lähtö viivästyi maanantaina aikataulustaan, koska matkustajat valittivat ruumasta matkustamoon tulvivasta iljettävästä löyhkästä.

Jakartasta Bengkuluun lähdössä olleen koneen lastina oli kaksi tonnia maailman pahimmalle haisevaksi hedelmäksi kutsuttua duriania.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005891627.html?ref=rss

T.TV

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkissa Atatürkin kentällä kolisi taas. Tällä kertaa kahden ajoneuvon törmäyksessä loukkaantui yhdeksän ihmistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Klaus Pylkkänen kirjoitti:

Onnistuu se myös Il-96:lla (ainakin, kun naapurin ilmatilassa kurvaillaan...) :cool:

Naapurilla on vähän erikoisemmat vehkeet. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Naapurilla on vähän erikoisemmat vehkeet. ;D

Joo,kyllä tuo vaatii jo hoitoon hakeutumista ja pikaisesti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Francen sunnuntaisella lennolla oli tuplasti epäonnea. Lento CDG:ltä Shanghaihin joutui diverttaamaan Irkutskiin, Siperiaan matkustamoon tulleen kitkerän hajun ja höyryn takia. 282 matkustajaa majoitettiin hotelleihin yöksi ja yhtiö lähetti varakoneen paikalle. Maanantai-iltana matkustajat pääsivät lopulta varakoneen kyytiin, mutta eivät ilmaan, koska koneessa ilmeni hydraulivuoto. Matkustajat joutuivat lisäksi istumaan 777:ssään tuntikausia, koska Venäjän viranomaiset eivät päästäneet heitä enää takaisin hotelliin.

FR24:n mukaan molemmat koneet ovat edelleen Irkutskissa. Ehkä sinne lähetettiin kolmas kone?

Lainaa

On 11 November, 282 Air France passengers left Paris CDG on board a Boeing 777-300ER (F-GSQC) with destination Shanghai Pudong. Flight AF116, however, diverted to Irkutsk, Siberia after a bitter odour and a light fume was observed in the cabin. Eventually, all 282 passengers were taken to hotels for the night while Air France sent a replacement aircraft.

On Monday evening, the passengers – supposed to arrive in Shanghai the day before at 17:45 (UTC +8) – finally boarded the replacement Boeing 777 aircraft (F-GSQB). The 777, however, also got grounded. According to the passengers on board: “due to a hydraulic leak“.

https://www.aviation24.be/airlines/air-france-klm-group/air-france/double-misfortune-stranded-passengers-replacement-aircraft-also-grounded-siberia/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Air Francen sunnuntaisella lennolla oli tuplasti epäonnea. Lento CDG:ltä Shanghaihin joutui diverttaamaan Irkutskiin, Siperiaan matkustamoon tulleen kitkerän hajun ja höyryn takia. 282 matkustajaa majoitettiin hotelleihin yöksi ja yhtiö lähetti varakoneen paikalle. Maanantai-iltana matkustajat pääsivät lopulta varakoneen kyytiin, mutta eivät ilmaan, koska koneessa ilmeni hydraulivuoto. Matkustajat joutuivat lisäksi istumaan 777:ssään tuntikausia, koska Venäjän viranomaiset eivät päästäneet heitä enää takaisin hotelliin.

FR24:n mukaan molemmat koneet ovat edelleen Irkutskissa. Ehkä sinne lähetettiin kolmas kone?

https://www.aviation24.be/airlines/air-france-klm-group/air-france/double-misfortune-stranded-passengers-replacement-aircraft-also-grounded-siberia/

Air France tosiaan lähetti Irkutskiin kolmannen koneen, jolla matkustajat ovat päässeet perille Shanghaihin 3 päivää myöhässä. Hotelli ei kuulemma ollut kehuttava: ei omia matkalaukkuja (koneen ruumassa), ei ravintolaa, eikä kuumaa vettä. Siperiassa kun oltiin.

https://www.thenational.ae/world/europe/air-france-passengers-spend-three-days-stranded-in-freezing-siberian-town-1.791837

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olisin onnellinen iPhonen omistaja, miettisin tämän jutun luettuani, hyväksyisinkö vai hylkäisinkö tuntemattoman henkilön pyynnön lähettää puhelimeeni kuvia AirDrop-sovelluksen avulla, joka toimii n. 9 metrin säteellä omasta puhelimesta edellyttäen, että Bluetooth on päällä.

Nainen, joka oli nousemassa British Airwaysin koneeseen, sai puhelimeensa AirDrop-viestin ja hyväksyi lähetyspyynnön ja sai nipun kuvia. Yllättäen, kuin faksit Jäätteenmäelle, kuvissa olikin miesten kikkeleiden kuvia....

Nainen valitti miehistölle, mutta siitä ei ollut apua, eikä kukaan tunnustanut olevansa kuvien lähettäjä.

Lainaa

A few weeks ago, while boarding a British Airways flight, a notification appeared on my partner’s phone with the option to accept or decline the download of images. It was unsolicited dick pics from someone within 30ft of her screen. The images arrived via AirDrop – the wi-fi- and Bluetooth-enabled feature that allows easy transfer of files between devices. My girlfriend’s anger was palpable as she processed what had just happened – someone nearby was targeting women’s phones.

Concerned, we reported it to staff and, over the coming hours and days saw first-hand exactly why so much more needs to be done to change attitudes towards sexual harassment. But our experience that day did little to reassure us that reporting was going to have any impact on women’s safety on the airline in the future.

https://www.the-pool.com/news-views/opinion/2018/46/My-girlfriend-was-sent-unsolicited-dick-pics-on-a-British-Airways-flight

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Nainen valitti miehistölle, mutta siitä ei ollut apua, eikä kukaan tunnustanut olevansa kuvien lähettäjä.

Niin, olisihan miehistö varmaan voinut laittaa tunnistusrivistön epäillyistä miesmatkustajista käytävälle?

Rod :cool:

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolalaisen LOTin miehistö joutui lainaamaan Pekingissä rahaa lennon matkustajilta paikallisessa valuutassa noin 300 euron verran, jotta B787-koneeseen tarvittu uusi hydraulipumppu ja asennus tulivat maksetuiksi ja kone pääsi lähtemään Varsovaan. Jostain syystä kiinalainen huoltoyritys ei huolinut luottokorttimaksua. Lennon päästyä 10 tunnin viiveen jälkeen Varsovaan yhtiön johto maksoi matkustajille lainatut rahat takaisin.

Lainaa

As reported by passengers, not only did they wait for 10 hours before their flight LO92 could depart, they were also asked money to repair a pump on the plane, a Boeing 787-8 Dreamliner registered SP-LRH. The carrier initially denied the story, but already in Warsaw, a member of the LOT management board gave the passengers their money back.

The Dreamliner crew noticed the problem just after landing at the airport in China during the review. Hydraulic fluid leaked. It was necessary to replace one of the hydraulic (pumps).

The repair lasted about 10 hours, the time to find the problem, take care of the parts, look for the engineer and just replace the pump.

LOT has agreements for the maintenance of aircraft at all airports where it lands. Theoretically also in Beijing, where the service is provided by a Chinese company. In the light of these assurances, the confusion that arose at the airport is surprising. The most bizarre was when Mr. Krzysztof, the LOT representative in Beijing, asked passengers who had cash, Chinese yuan, because he had to pay mechanics. The reason? According to a witness’s account, there was a problem with sending money from LOT’s accounts.

Mr. Krzysztof managed to collect about 2,500 Chinese yuan from passengers, which is just over PLN 1,300 (EUR 300).

https://www.aviation24.be/airlines/lot-polish-airlines/a-lot-employee-borrowed-money-from-passengers-for-dreamliner-parts-in-order-for-their-flight-to-depart/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai Airways peruuttaa 2 lentoa ja siirtää 4 lennon aikatauluja reitillä Chiang Maihin Loy Krathong-lyhtyfestivaalin takia. Festivaalin aikana pimeällä ihmiset lähettävät ilmaan esim. riisipaperista tehtyjä lyhtyjä, joiden sisällä on kynttilä tai muu tulenlähde, minkä takia lyhdyt nousevat kuuman ilman vaikutuksesta taivaalle, missä ne voivat olla vaarallisia lentokoneille. Viime vuonna Chiang Main kentälle/ltä peruutettiin 78 lentoa.

Lainaa

Thai Airways International will cancel two flights and bring forward the departure time of four other flights on the Chiang Mai route during the Loy Krathong festival later this week.

The schedule change is for safety reasons as many northern provinces float lanterns into the sky during the Loy Krathong festival and New Year celebrations.

https://www.bangkokpost.com/news/general/1578610/

Lainaa

Swarms of sky lanterns (Thai: khom loi), literally: 'floating lanterns', are launched into the air. Khom loi are made from a thin fabric, such as rice paper, stretched over a bamboo or wire frame, to which a candle or fuel cell is attached. When the fuel cell is lit, the resulting hot air is trapped inside the lantern and creates enough lift for the khom loi to float into the sky.

Because they are a hazard to passing aircraft and "...can cause damage to important places in the areas such as the Grand Palace [sic], temples and governmental offices,..." khom loi are increasingly subject to governmental restrictions. In Chiang Mai, authorities cancelled 78 flights in and out of Chiang Mai Airport on 3–4 November 2017. Another 79 flights were rescheduled. Despite those measures, the remains of more than 100 lanterns were later found on airport premises

https://en.wikipedia.org/wiki/Loi_Krathong

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään