Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 247 viestiä aiheessa

Joku unohti Ivalossa Transavian 737-800 koneeseen nokkatelineen pinnin paikoilleen (estää koneen ohjaamisen ohjaamosta käsin) ja kone lähti Amsterdamiin ilman nokkapyöräohjausta. Tilanne havaittiin kun lähestymistä aloiteltiin ja Schipholin lennonjohdolle ilmoitettiin PAN PAN -viestillä, ettei kone pysty poistumaan kiitotieltä, koska nokkapyörää ei voi ohjata. Laskun jälkeen kone pysähtyi kiitotielle ja tekniikka poisti pinnin, jonka jälkeen kone pystyi rullaamaan itse parkkiin.

https://avherald.com/h?article=4d229d16&opt=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Joku unohti Ivalossa Transavian 737-800 koneeseen nokkatelineen pinnin paikoilleen (estää koneen ohjaamisen ohjaamosta käsin) ja kone lähti Amsterdamiin ilman nokkapyöräohjausta. Tilanne havaittiin kun lähestymistä aloiteltiin ja Schipholin lennonjohdolle ilmoitettiin PAN PAN -viestillä, ettei kone pysty poistumaan kiitotieltä, koska nokkapyörää ei voi ohjata. Laskun jälkeen kone pysähtyi kiitotielle ja tekniikka poisti pinnin, jonka jälkeen kone pystyi rullaamaan itse parkkiin.

https://avherald.com/h?article=4d229d16&opt=1

Ivalossa asiaa ei huomattu.
         "This had not been noticed on departure from Ivalo due to the slippery ground, so that they steered the aircraft with engine power rather than nose wheel steering."
Onko etupyöräluisuttelu yleinen ja hyväksytty käytäntö?

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Ivalossa asiaa ei huomattu.
         "This had not been noticed on departure from Ivalo due to the slippery ground, so that they steered the aircraft with engine power rather than nose wheel steering."
Onko etupyöräluisuttelu yleinen ja hyväksytty käytäntö?

Luisuttelu? Jos nokkapyöräohjaus on ollut poissa käytöstä pinnillä niin ei se ohjaus lukossa ole, vaan nimenomaan kääntyy vapaasti, jotta konetta voidaan vaikkapa traktorilla työntää ja ohjata rikkomatta telinettä - ja samalla tavalla teline pääsee kääntymään, kun konetta ohjataan epäsymmetrisellä teholla tai jarrutuksella.

Ja mitäpä luulet, onko yleistä lähteä liikkeelle ilman nokkapyöräohjausta vai ei?

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Luisuttelu? Jos nokkapyöräohjaus on ollut poissa käytöstä pinnillä niin ei se ohjaus lukossa ole, vaan nimenomaan kääntyy vapaasti, jotta konetta voidaan vaikkapa traktorilla työntää ja ohjata rikkomatta telinettä - ja samalla tavalla teline pääsee kääntymään, kun konetta ohjataan epäsymmetrisellä teholla tai jarrutuksella.

Ja mitäpä luulet, onko yleistä lähteä liikkeelle ilman nokkapyöräohjausta vai ei?

Niinpä tietenkin.
Ajattelin-ymmärsin, että pinnillä pyörä lukitaan suoraan. 
Taas uutta opittu. Näyttää löytyvän oma säiekin asian tiimoilta.

https://www.flightforum.fi/topic/2421-lentokoneen-maa-ohjaus/

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

 Tilanne havaittiin kun lähestymistä aloiteltiin ja Schipholin lennonjohdolle ilmoitettiin PAN PAN -viestillä, ettei kone pysty poistumaan kiitotieltä, koska nokkapyörää ei voi ohjata. Laskun jälkeen kone pysähtyi kiitotielle ja tekniikka poisti pinnin, jonka jälkeen kone pystyi rullaamaan itse parkkiin.

https://avherald.com/h?article=4d229d16&opt=1

Siis miksi PAN-PAN  viesti ettei pysty poistumaan kiitotieltä,vapaasti kääntyvällä nokkapyörällä ja vielä,mistä ohjaamomiehistö sitten ilmassa sai tiedon ,että pinni on paikallaan?

Vai mitä multa meni nyt ohi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Siis miksi PAN-PAN  viesti ettei pysty poistumaan kiitotieltä,vapaasti kääntyvällä nokkapyörällä ja vielä,mistä ohjaamomiehistö sitten ilmassa sai tiedon ,että pinni on paikallaan?

Vai mitä multa meni nyt ohi?

Jos ne huomasi Ivalossa pinnin jääneen paikoilleen ja ilmoitti sieltä, että nyt kävi näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin niissä koneissa, joita itse olen lentänyt, on pinnien säilytyspaikka koneen ohjaamossa. Niiden oikeassa paikassa olon tarkastus kuuluu myös check-lista toimenpiteisiin. Siis ennen lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Juurikas kirjoitti:

Ainakin niissä koneissa, joita itse olen lentänyt, on pinnien säilytyspaikka koneen ohjaamossa. Niiden oikeassa paikassa olon tarkastus kuuluu myös check-lista toimenpiteisiin. Siis ennen lentoa.

Ohjauksen pinnin? Että pushbackin jälkeen tuodaan pinni ohjaamoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäis ny kuulla joltain 738-lentäjältä, tuleeko sieltä esimerkiksi varoitus siinä kohdassa kun teline otetaan alas. Tyyppikohtaista asiaa, yleistiedolla ei tässä pärjää.

Tosin se, että matkustajille kuulutettiin asiasta jo etukäteen(?) viittaisi siihen, että tieto on saatu aiemmin kuin telinettä laskiessa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ohjauksen pinnin? Että pushbackin jälkeen tuodaan pinni ohjaamoon?

Hätäistä lukemista puoleltani, sorry. Väärää valistusta minulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

201 USA:n kansalaista evakuoitiin koronaviruksen pesäpaikasta Wuhanista Kalitta Airin rahti-747:n rahtitilassa, johon oli asennettu tilapäiset penkkirivit (ks. kuva). Ei mikään varsinainen luksuslento (Wuhan-Anchorage-Kalifornia). Toivottavasti on ollut sentään toiletti tarjolla? Miehistö pysytteli eristyksissä yläkerroksessa.

Lainaa

On 29 January, a Kalitta Air Boeing 747-400 freighter operated a very special “cargo” flight to evacuate 201 American citizens from Wuhan, China.

For the occasion, the aircraft was equipped with special seats in an aircraft that is normally a huge cargo bay (see images below). The aircraft departed Wuhan destination Anchorage, Alaska for a mandatory health screening by the State Department of Health and Social Services and processing by U.S. Customs. After refuelling, flight K4371 continued to the Riverside March Air Reserve Base, California.

According to Facebook page Airline Secrets Exposed, the passengers and crew were isolated from each other in separate parts of the cabin with separate airflows. Crew members never left the upper part of the plane while in China.

https://www.aviation24.be/airlines/kalitta-air/boeing-747-400-freighter-repatriates-u-s-citizens-from-wuhan-china/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.1.2020 at 10.13, Matti Palosuo kirjoitti:

Niinpä tietenkin.
Ajattelin-ymmärsin, että pinnillä pyörä lukitaan suoraan. 
Taas uutta opittu. Näyttää löytyvän oma säiekin asian tiimoilta.

https://www.flightforum.fi/topic/2421-lentokoneen-maa-ohjaus/

Heips,
Kannattaa myös huomioida tätä kokonaisuutta tarkastellessa, että tyypillisesti "nokkapyöräkuilu" on mitoitettu siten, että sinne sopii sisäänotettaessa vain keskitetty pyörä (useassa konetyypissä on mekanismi, joka todellakin pitään huolen keskittämisestä telineen sisäänotto sekvenssin aikana)... Vapaasti liikkuva paketti aiheuttaa oikeasti riskin, että mekaniikka/rakenteet vaurioituu ja/tai laskettaessa jumiutuu...
Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mies yritti Americanin lennolle Dallasissa päässään musta koko pään peittävä kaasunaamari (ks. kuvat) herättäen levottomuutta muissa matkustajissa. Kun mies kieltäytyi ottamasta kaasunaamaria pois, paikalle kutsuttiin turvahenkilöstöä, jotka poistivat miehen koneesta. Kaasunaamarissa ei ollut edes suodatinta paikallaan. Lento myöhästyi tunnin verran. Mies pääsi kuitenkin seuraavalle lennolle ilman naamaria.

Lainaa

American Airlines removed a mysterious gas mask-wearing man from a Houston-bound flight and rebooked him on another plane after passengers became panicked, airline officials said.

The presence of the man, whose gas mask completely hid his face, unnerved many of those on board Flight 2212 from Dallas to Houston as they waited to take off Thursday evening,

https://abcnews.go.com/US/airline-removes-gas-mask-wearing-passenger-panics-travelers/story?id=68687275

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koira (!) nimeltä Jack on saanut korvausta EU261/2004-säännön mukaan lennon peruuntumisen takia:

Lainaa

On 14 January 2020, Danish Air Transport flight DX1825 from Palermo to Pantelleria, to be operated by an ATR72, was cancelled for unknown reasons.

One passenger filed an EU261 claim for compensation for himself and his dog named Jack. And for the first time in history, the compensation has been awarded for a dog.

https://www.aviation24.be/airlines/danish-air-transport/a-dog-gets-eu261-2004-compensation-over-cancelled-flight/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Helsingistä, Kallion kaupunginosasta löytyy katukaivo, josta kantautuva ääni kuuluttaa Finnairin lennon lähtevän Amsterdamiin portilta kuusi.

Torkkelinmäeltä löytyvästä katukaivosta on kaikunut lentokenttäkuulutus jo melkein 20:n vuoden ajan.

Kuulutus ei suinkaan kantaudu suoraan lentokentältä, vaan äänen takana on taiteilija Markku ”Sika” Puustinen.

Taideteoksen tarkoituksena on tuottaa iloa ja ihmetystä arjen keskellä, ja sitä se on takuuvarmasti tehnyt. Teos kantaa nimeä ”Mutta minä lähden”.

https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/f809eabb-5431-440b-b5ac-3a750ddb5cdd

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ot... Turussa kuului huhujen mukaan ennen eräässä kaupunginosassa tyhjistä emaliämpäreistä radiolähetystä!:)  Voi jopa pitää paikkansa!

 

Kyseessä on Vasaramäen alue, jossa oli ennen kaksi korkeaa YLE:n radiomastoa. Lähetys oli ainakin 1970-luvulla ns.keskiaaltolähetystä. Lähitintehot olivat todella isoja. En tiedä tarkkoja tehoja. Monia satoja kiloWatteja kumminkin. Turussa pystyi 70-luvula tekemään todella yksinkertaisen radion. Tarvittiin vain kidekuuloke ja Germaniumpohjainen diodi OA-95 muistaakseni. Kuulokkeen johdot surraattiin diodin lankoihin ja radio oli valmis. Oli hieno. Ei tarvinnut mitään virtalähdettä! Otti toimintajännitteensä itse radiosignaalista. Usein riitti toisen navan yhdistäminen johonkin metalliesineeseen. Ja radio kuului hyvin.

Itse muistan vuodelta noin 1981, kun olin jossain kesätöissä antennifirmassa. Oltiin Vasaramäessä lähellä asemaa. Oli esimerkiksi noin 30 metrin koaksiaalikaapeli, jonka molemmat päät olivat irrallisina kytkemättä ja teipatut kosteuden estämiseksi. Kun kuori kaapelia ja koski sormella keskilankaan, niin se tuntui polttavan kuumalta! Vain se. Ei metallivaippa lainkaan!

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atlantilla vaikuttavan Ciara -myrskyn ansiosta saavutti BA:n Boeing 747 lennolla New Yorkista Lontooseen  jopa 1327 km/h maanopeuden ja samalla uuden nopeusennätyksen kyseisellä reitillä. Concorden lennot toki poislukien.

 

https://www.bbc.com/news/uk-england-london-51433720

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006401740.html

 

Muokattu: , käyttäjä: Sami Myllymaa
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/26/2018 at 13.54, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Jet2.com-yhtiön lennolla häiriköinyt humalainen englantilainen nainen on saanut 6 kk vankeustuomion. Lisäksi yhtiö lätkäisi naiselle ikuisen porttikiellon yhtiön koneisiin.

https://www.ttgmedia.com/news/drunken-jet2com-passenger-jailed-for-onboard-behaviour-16227

Seuraava tapaus: Jet2-yhtiön lennolla häiriköinyt humalainen englantilainen nainen on saanut 2 vuoden vankeustuomion. Nainen yritti avata koneen oven, uhkasi tappaa kaikki koneessa olijat ja raapi henkilökuntaa. Nainen on luonnollisesti saanut ikuisen porttikiellon yhtiön koneisiin. Koneen paluuta Stanstediin seurasi 2 RAF:n hävittäjää. Yhtiö laski jupakan maksaneen sille 86000 puntaa, mitä todannäköisesti yritetään periä häiriköltä takaisin.

Lainaa

A woman who tried to open a passenger plane door mid-flight, prompting two fighter jets to be scrambled, has been jailed for two years.

Chloe Haines, 26, from High Wycombe, scratched a crew member as she lunged at the door shouting "I'm going to kill you all," the court heard.

Two RAF fighter jets rushed to escort the plane back to Stansted Airport, causing a sonic boom across Essex.

Haines, who admitted two charges, was sentenced at Chelmsford Crown Court.

She pleaded guilty to endangering the safety of a passenger plane and assault by beating.

The incident took place on a Jet2 flight with 206 people aboard, heading to Dalaman in Turkey on 22 June.

https://www.bbc.com/news/uk-england-51478329

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taivaalta ilmestyi kiitotielle äärimmäisen tulenarka yllätys – pienoiskone laskeutui lentokentälle ilman renkaita tai muita laskeutumisvarusteita: "Nyt on jotain vialla" 

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkomaat/taivaalta-ilmestyi-kiitotielle-äärimmäisen-tulenarka-yllätys-–-pienoiskone-laskeutui-lentokentälle-ilman-renkaita-tai-muita-laskeutumisvarusteita-nyt-on-jotain-vialla/ar-BB10edSO?MSCC=1582273864&ocid=spartanntp

T.TV

Muokattu: , käyttäjä: Tapani Vatanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tapani Vatanen kirjoitti:

Taivaalta ilmestyi kiitotielle äärimmäisen tulenarka yllätys – pienoiskone laskeutui lentokentälle ilman renkaita tai muita laskeutumisvarusteita: "Nyt on jotain vialla" 

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkomaat/taivaalta-ilmestyi-kiitotielle-äärimmäisen-tulenarka-yllätys-–-pienoiskone-laskeutui-lentokentälle-ilman-renkaita-tai-muita-laskeutumisvarusteita-nyt-on-jotain-vialla/ar-BB10edSO?MSCC=1582273864&ocid=spartanntp

T.TV

Näin käy kun uutisen tekee käännösrobotti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yöllinen varas yritti kähveltää puoli neljän aikaan aamuyöstä Seair-yhtiön Beaver-vesikoneen Vancouverin sataman lentokeskuksesta. Tyyppi sai moottorin käyntiin ja pääsi rullailemaan vedessä, mutta toheloi homman niin, että Beaveristä irtosi oikea siipi kokonaan ja potkuri vääntyi osuessaan kahteen Harbour Air-yhtiön vesikoneeseen, joista toisen siipi vaurioitui pahasti. Tekijä taisi tajuta, ettei lentoonlähtö onnistu, ja kuuleman mukaan poistui paikalta juosten. Poliisi tutkii turvakameroiden nauhoitteita, TSB tutkii vasta jos selviää että tarkoitus oli lähteä lentoon. - Videot selittävät asiaa.

Lainaa

As Vancouver police investigate a bizarre incident that saw a man commandeer a floatplane, veteran pilots say the man is lucky he didn’t manage to get the aircraft off the water.

Police say they received calls about a man trying to steal a Seair floatplane and running away from the Vancouver Habour Flight Centre around 3:30 a.m. Friday.

"Police arrived, weren't able to locate the suspect and did notice about three aircraft were damaged," said Const. Tania Visintin. “He didn't make it airborne, remaining taxiing in the water when he then collided into another plane.”

The intruder was operating the aircraft fast enough that he sheared off one wing of the Seair floatplane and badly damaged the tail and one wing of a Harbour Air seaplane, with relatively minor damage to another aircraft.

https://bc.ctvnews.ca/suspect-steals-float-plane-crashes-it-into-another-aircraft-police-1.4821947?fbclid=IwAR2wvAiX8SCOtHhPvyqffqTrDMBQY7p06UEGoG5-qNl6zrrwDvZ7qVv4V4M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan kenellekään tule mieleen mitään yksinkertaisempia keinoja todistaa maan litteys?
 

Lainaa

 

"Mad" Mike Hughes, 64, crash-landed his steam-powered rocket shortly after take-off near Barstow on Saturday.

A video on social media shows a rocket being fired into the sky before plummeting to the ground nearby.

Hughes was well-known for his belief that the Earth was flat. He hoped to prove his theory by going to space.

 

 

https://www.bbc.com/news/amp/world-us-canada-51602655?__twitter_impression=true

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Ei varmaan kenellekään tule mieleen mitään yksinkertaisempia keinoja todistaa maan litteys?

Purjehtiminen maan reunan yli olisi (ehkä) ollut vaarattomampi tapa todistaa litteys.

Rodney :cool:

P.S. Mutta tietenkin aikaa vievämpi ellei olisi aloittanut läheltä reunaa.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
P.S.
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään