Mikko Maliniemi

Ilma-alusrekisteri "salaiseksi"

64 viestiä aiheessa

Ilma-alusrekisteri on näköjään uuden ilmailulain mukaan mennyt "salaiseksi". Näin sanoo Trafin sivut:

 

Tietojen luovuttaminen ilma-alusrekisteristä

 

13.11.2014 voimaantulleen uuden ilmailulain myötä tältä sivulta aiemmin löytyneitä luetteloita ilma-alusrekisterin tiedoista ei enää julkaista.

 

Uuden ilmailulain tiedonluovutuskäytäntöjen mukaisesti tietoja voidaan luovuttaa ilma-aluksen täydellisen rekisteritunnuksen perusteella yksittäisluovutuksena. Yksittäisiin kyselyihin (1–3 ilma-aluksen tiedot) vastataan puhelimitse ilma-alusrekisterin puhelinnumerossa 029 534 6333, poikkeustilanteita lukuun ottamatta arkisin maanantaista perjantaihin klo 12–15. Kyselyihin pyritään vastaamaan myös tämän ajan ulkopuolella työtilanteen mukaan.

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri

 

Mikähän tässäkin on nyt niinkuin ajatuksena?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilma-alusrekisteri on näköjään uuden ilmailulain mukaan mennyt "salaiseksi". Näin sanoo Trafin sivut:

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri

 

Mikähän tässäkin on nyt niinkuin ajatuksena?

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1389267975/01849cf59f8ef217b9071437cb5dcd0d/13990-Rekisteri_1_1_2014.pdf

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1406878140/6ec0c39dc7bff9cd51c2824576f885cb/15141-Rekisteriote_2014_08_01.xlsx

 

Ymmärsinkö oikein, että Trafissa on joku syyllistynyt juuri virkavirheeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilma-alusrekisteri on näköjään uuden ilmailulain mukaan mennyt "salaiseksi". Näin sanoo Trafin sivut:

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri

 

Mikähän tässäkin on nyt niinkuin ajatuksena?

 

Olipa aika yllättävä uutinen.

 

Mikolle vastauksena, netistä löytyy hallituksen esitys uudeksi ilmailulaiksi HE 79/2014 vp, jossa on kirjattu mm.:

 

3. Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset:

....

 

Voimassa olevan ilmailulain ilma-alusrekisteriä koskeva 2 luku ja lupakirjarekisteriä koskeva 6 luku yhdistettäisiin uudessa laissa. Luvun säännökset noudattaisivat vastaavia periaatteita, mitä kevätistuntokaudella 2014 annettavassa hallituksen esityksessä laiksi vesikulkuneuvorekisteristä (HE 14/2014 vp) ehdotetaan säädettäväksi tietojen tallettamisesta, säilyttämisestä, poistamisesta rekisteristä sekä tietojen luovuttamisesta.

 

Tähän voisi kommentoida, että ilma-alusrekisterissä yritysten ja yhteisöjen omistamien ilma-alusten suhteellinen osuus verrattuna yksityisomistuksessa oleviin lienee aika paljon suurempi kuin veneiden osalta. (Merenkulun puolellahan on laivojen alusrekisteri erikseen vesikulkuneuvorekisteristä.)

 

Mielenkiintoista on myös, kuinka toisaalta ilma-alusrekisteriä ja toisaalta lupakirjarekisteriä koskevia säädöksiä on uudessa säädöksessä niputettu yhteen, vaikka esim. henkilökohtaisten tietojen tietosuojan kannalta rekisterit ovat melko lailla eri asemassa. Ainakin meikäläisen silmin katsottuna.   

 

Lienee vain ajan kysymys, kun jollekin harrastajasivulle ilmestyy epävirallinen ilma-alusten rekisteritietokanta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Julkisten tietovarantojen määrätietoinen avaaminen edistää myös osaltaan avointa tiedettä ja luo mahdollisuuksia uudenlaisen yrittäjyyden ja palveluinnovaatioiden syntymiselle."

 

A. Stubbin hallitusohjelma kesäkuulta. Ilmeisestikään ilmailualalle ei kaivata yrittäjyyttä tai palveluinnovaatioita. Jollei innovaatioksi sitten lasketa yllämainitun varjorekisterin perustamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omalta kannalta ikävintä tässä on että tilastointi ilmailualan kehityksestä saattaa vaikeutua. Tähän saakka ilma-alusrekisteristä on voinut poimia esimerkikisi tiedot, joista voi selvittää kuinka Suomen ilma-alusten lukumäärä on vuosien mittaan kehittynyt ilma-alusluokittain. Nyt on ilmeisesti täysin Trafin harkinnan varassa, tullaanko edes tällaisia tietoja luovuttamaan tavalliselle tallaajalle, saati sitten julkaisemaan.

 

Luotettava tilastointi on lentoturvallisuuden yksi kulmakivi. Tässä on kyllä mielestäni riski että mennään taaksepäin.

 

Tein pienen nettitutkimuksen muiden maiden ratkaisuista. Ruotsi, Tanska, Norja, Iso-Britannia, itävalta, USA, Kanada kaikki tarjoavat netissä palvelua, jossa on vapaasti rekisteritietoja esillä eikä mitään ylärajaa hakujen määrälle ole. Vain Saksassa rekisteri on lähtökohtaisesti ei-julkinen. Ruotsissa nettihaulla ei luovuteta yksityshenkilöiden nimiä, ja Ranskan nettihakusysteemin kohdalla kielimuuri nousi esteeksi.  Mutta muutoin ilma-alusrekisterit tuntuvat olevan varsin julkisia. Tässä on eräs sivusto, josta voi tutkia lisää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liene yllätys että tietojen keruuta vaikeutetaan juuri näinä aikoina.

 

Uuden lain valmisteluvaiheessa yleisilmailijoiden kanssa ei ole oltu ilmeisesti minkäänlaisessa yhteistyössä.

 

Lait tipahtelevat taivaalta sattumanvaraisilla aikatauluilla, eikä kaikista muutoksista viitsitä edes tiedottaa. Ei kuulosta demokraattiselta hallinnolta.

 

(edit typo)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omalta kannalta ikävintä tässä on että tilastointi ilmailualan kehityksestä saattaa vaikeutua. Tähän saakka ilma-alusrekisteristä on voinut poimia esimerkikisi tiedot, joista voi selvittää kuinka Suomen ilma-alusten lukumäärä on vuosien mittaan kehittynyt ilma-alusluokittain. Nyt on ilmeisesti täysin Trafin harkinnan varassa, tullaanko edes tällaisia tietoja luovuttamaan tavalliselle tallaajalle, saati sitten julkaisemaan.

 

Olisikohan ollut mahdollista julkistaa rekisteri ilman omistajatietoja? Mulla ainakin suurin motivaatio rekisterin kurkkimiseen on tähän asti ollut kiinnostus selvittää mitä konetyyppiä bongattu lentsikka edustaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan ollut mahdollista julkistaa rekisteri ilman omistajatietoja? Mulla ainakin suurin motivaatio rekisterin kurkkimiseen on tähän asti ollut kiinnostus selvittää mitä konetyyppiä bongattu lentsikka edustaa.

 

Autan tässä vähän:

Alataso: Piper

Ylätaso: Cessna

Epäselvä: Boeing

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suoraan sanoen,kyllä se omistajataustakin saattaa kiinnostaa,ihan vaan puhtaasta mielenkiinnosta,mitäs sitä kieltämään.Lieköhän tämä nyt taas sitä huipputärkeää yksilönsuojaa ,johon tulee törmänneeksi lähes joka asiassa päivittäin? Tässä olis nyt kyllä työsarkaa jollekin,jolla on mandaattia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suoraan sanoen,kyllä se omistajataustakin saattaa kiinnostaa,ihan vaan puhtaasta mielenkiinnosta,mitäs sitä kieltämään.Lieköhän tämä nyt taas sitä huipputärkeää yksilönsuojaa ,johon tulee törmänneeksi lähes joka asiassa päivittäin? Tässä olis nyt kyllä työsarkaa jollekin,jolla on mandaattia.

 

Onko ihan vaan puhdas mielenkiinto riittävä syy saada aina kaikki tieto, jos siltä tuntuu? Itseäni taas ottaa pattiin juuri tuollainen huvin vuoksi tietojen kalastelu.

 

Kokonaanhan nuo tiedot eivät ole pois julkisuudesta, saahan niitä sieltä Trafista pyydettyä pari-kolme kerrallaan jos tarvitsee. Toki ainahan on ns tilastonikkareita,joillla on tarve tilastoida kaikkea.

 

Jos taas ajatellaan lentämisen turvallisuutta, niin kuinka esim omistajatietojen näkyminen jollain listalla netissä vaikuttavat aidosti turvallisuuteen? Ei kaikessa ole suinkaan kyse salaliittoteorioista, eihän?

 

Toisaalta, eihän esim henkilöautonkaan omistaja / haltijatietoja saa ilmaiseksi mistään. Enkä kovin paljon näe siitä purnattavan, vaikka autoja liikkuu teillä hiukan enemmän kuin koneita Suomen ilmatilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haiseeko tässä tuleva business?  (toki vain pienenlainen)

Trafi kertoo minkä tahansa ajoneuvon (auto) omistaja-/haltijatiedot, sekä auton tarkat tiedot katsastuksineen.  Kunhan siitä siis maksaa kohtuullisen korvauksen.

Tuskin ilma-alusrekisteri juridisesti poikkeaa muista ajoneuvorekistereistä eli tässä tapauksessa esim. autojen rekisteristä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos taas ajatellaan lentämisen turvallisuutta, niin kuinka esim omistajatietojen näkyminen jollain listalla netissä vaikuttavat aidosti turvallisuuteen? Ei kaikessa ole suinkaan kyse salaliittoteorioista, eihän?

 

Toisaalta, eihän esim henkilöautonkaan omistaja / haltijatietoja saa ilmaiseksi mistään. Enkä kovin paljon näe siitä purnattavan, vaikka autoja liikkuu teillä hiukan enemmän kuin koneita Suomen ilmatilassa.

 

Ihan hyviä kommentteja. Mitä tulee turvallisuuteen, niin kyllä eräs lentoturvallisuuden kehityksen kulmakivi on ollut avoin tietojen jakaminen muille ilmailijoille, jotta hekin voivat oppia ja samoja virheitä ei tarvitse toistaa. Asennekysymys siis.

En usko että kovin moni rekisteritietojen selaaja on kiinnostunut  henkilötiedoista. Sen sijaan on aika iso joukko spottereita eli lentokoneiden harrastajia, joita kiinnostaa ilma-aluksen tyyppimerkintä tai haluavat yksinkertaisesti bongata lentokoneita.

Lentokone on tässä mielessä kiitollisempi kuin auto, että niiden määrä on suhteellisen pieni eivätkä ne ole aivan arkipäiväisiä juttuja.    

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ihan vaan puhdas mielenkiinto riittävä syy saada aina kaikki tieto, jos siltä tuntuu? Itseäni taas ottaa pattiin juuri tuollainen huvin vuoksi tietojen kalastelu.

 

Kokonaanhan nuo tiedot eivät ole pois julkisuudesta, saahan niitä sieltä Trafista pyydettyä pari-kolme kerrallaan jos tarvitsee. Toki ainahan on ns tilastonikkareita,joillla on tarve tilastoida kaikkea.

 

Jos taas ajatellaan lentämisen turvallisuutta, niin kuinka esim omistajatietojen näkyminen jollain listalla netissä vaikuttavat aidosti turvallisuuteen? Ei kaikessa ole suinkaan kyse salaliittoteorioista, eihän?

 

Toisaalta, eihän esim henkilöautonkaan omistaja / haltijatietoja saa ilmaiseksi mistään. Enkä kovin paljon näe siitä purnattavan, vaikka autoja liikkuu teillä hiukan enemmän kuin koneita Suomen ilmatilassa.

Mikä järjellinen syy voisi olla tietojen panttaamisella sitten? =ei mikään. Mitä negatiivista on tietojen vapaalla saatavuudella?

 Lentsikoita on muutama sata, autoja lähes 4 miljoonaa! Ei kai kukaan/mikään taho alkaa listaamaan autoja vapaaseen jakeluun.

 No,myöskään turvattomuus ei lisäänny vapaalla listauksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En usko että kovin moni rekisteritietojen selaaja on kiinnostunut  henkilötiedoista.     

Itse olen kokenut henkilötietojen vapaan saatavuuden tärkeäksi tilanteissa,joissa olen halunnut lentää jotain minulle uutta konetyyppiä.Mikäs sen kätevämpää kuin etsiä listalta ao.koneen henkilötiedot+puh.numero ja rimpauttelemaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyviä kommentteja. Mitä tulee turvallisuuteen, niin kyllä eräs lentoturvallisuuden kehityksen kulmakivi on ollut avoin tietojen jakaminen muille ilmailijoille, jotta hekin voivat oppia ja samoja virheitä ei tarvitse toistaa. Asennekysymys siis.

 

Auttaako henkilötiedot siinä? Miten ne liittyvät virheistä oppimiseen?

 

En usko että kovin moni rekisteritietojen selaaja on kiinnostunut  henkilötiedoista. Sen sijaan on aika iso joukko spottereita eli lentokoneiden harrastajia, joita kiinnostaa ilma-aluksen tyyppimerkintä tai haluavat yksinkertaisesti bongata lentokoneita.

 

Point taken, tämän kommentin ymmärrän.

 

Lentokone on tässä mielessä kiitollisempi kuin auto, että niiden määrä on suhteellisen pieni eivätkä ne ole aivan arkipäiväisiä juttuja.
 

 

Paitsi noille bongareille, joista ylempänä kirjoitit.

 

EDIT: Lainaukset kuntoon /MM

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä järjellinen syy voisi olla tietojen panttaamisella sitten? =ei mikään.

 

Kuten yllä mainittu, kustannusvastaavuus eli pieni business

 

Mitä negatiivista on tietojen vapaalla saatavuudella?

 

Henk koht vierastan sitä, että kaikki olisi aina vapaasti saatavilla. Miksikö, no en kaipaa isoveli valvoo meininkiä silloin kun siihen ei ole todella painavaa syytä. Vrt liikennekamerat tai turvakamerat jne jne

 

 Lentsikoita on muutama sata, autoja lähes 4 miljoonaa! Ei kai kukaan/mikään taho alkaa listaamaan autoja vapaaseen jakeluun.

 No,myöskään turvattomuus ei lisäänny vapaalla listauksella.

 

Oletko sata varma??

 

 

EDIT: Lainaukset kuntoon. Värikoodien sijaan käytä tekstiä lainatessasi lainaus-tageja. /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä järjellinen syy voisi olla tietojen panttaamisella sitten? =ei mikään. Mitä negatiivista on tietojen vapaalla saatavuudella?

 Lentsikoita on muutama sata, autoja lähes 4 miljoonaa! Ei kai kukaan/mikään taho alkaa listaamaan autoja vapaaseen jakeluun.

 No,myöskään turvattomuus ei lisäänny vapaalla listauksella.

No ihan vaikka jos fiksu pitkäkyntinen osaa yhdistää tiedon että kone on ilmassa siihen että omistajan osoitteen voi käydä putsaamassa.

Tai että mainosmies keksii "varakkaita" kiusattavia :(

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ihan vaikka jos fiksu pitkäkyntinen osaa yhdistää tiedon että kone on ilmassa siihen että omistajan osoitteen voi käydä putsaamassa.

 

Ilma-alusrekisteristäkö se pitkäkyntinen sen katsoo, että lentokone on ilmassa? Näkeekö sieltä, onko vaimo kotona, vaikka ukko on lentämässä? Oikeasti, vähän olisi vielä voinut kauempaa hakea näitä uhkakuvia :P

 

No joo, eipä tätä aihetta voi oikein muuta, kuin irvailla. Muuten rupee vaan ****ttamaan. Moni homma meni kertarysäyksellä vaikeammaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko osoite- ja puhelintiedot henkilötietoja henkilötietolain tarkoittamassa mielessä? En oikein pääse asiasta yksimielisyyteen sivupersoonani kanssa. Jos ovat, poikkeavatko ne jotenkin esim. puhelinluetteloissa mainituista? Jos eivät, eikö ilma-alusrekisteriin merkittäviltä henkilöiltä olisi voinut pyytää kieltoa, mikäli he eivät halua tietojansa julkaistavan? Oliko noissa edes aiemmin noita tietoja. En ole ainakaan huomannut, että osoitteeni on siellä virheellinen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ihan vaikka jos fiksu pitkäkyntinen osaa yhdistää tiedon että kone on ilmassa siihen että omistajan osoitteen voi käydä putsaamassa.

Tai että mainosmies keksii "varakkaita" kiusattavia :(

No johan piti keksimällä keksiä ;)  Jos itse joskus hankkisin lentolaitteen(ei todennäk.) vaatisin trafia julkaisemaan myös henkilötietoni+puhelinnumeroni tai muuten ei julkaista sitten mitään ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No johan piti keksimällä keksiä ;)  Jos itse joskus hankkisin lentolaitteen(ei todennäk.) vaatisin trafia julkaisemaan myös henkilötietoni+puhelinnumeroni tai muuten ei julkaista sitten mitään ;D

Nehän oli sielä ennen - nykyistä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko osoite- ja puhelintiedot henkilötietoja henkilötietolain tarkoittamassa mielessä? En oikein pääse asiasta yksimielisyyteen sivupersoonani kanssa. Jos ovat, poikkeavatko ne jotenkin esim. puhelinluetteloissa mainituista? Jos eivät, eikö ilma-alusrekisteriin merkittäviltä henkilöiltä olisi voinut pyytää kieltoa, mikäli he eivät halua tietojansa julkaistavan? Oliko noissa edes aiemmin noita tietoja. En ole ainakaan huomannut, että osoitteeni on siellä virheellinen.

 

-A-

Ne on sähköisen henkilötietolain tarkoittamia tietoja. Voit pyytää trafia piiloittamaan ne, mutta jos tarkkoja ollaan, niin trafin olisi pitänyt pystyä perustelemaan miksi tiedot pitää julkaista ja kysyä lupa. Uusi lakimuutos ilmeisesti vain muuttaa kaksi lakia yhteensopiviksi.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilma-alusrekisterihän voitaisiin tehdä samalla tyylillä kuin "Ruotsin Trafilla": esim. SE-LOU.

Hakutuloksiin tulee koneen tiedoista mm. tyyppi ja sarjanumero, mutta koneen omistajatiedot on piilotettu, jos kyseessä on yksityinen henkilö.

 

Jos operaattorina on joku muu kuin fyysinen henkilö, niin silloin operaattorin tiedot näytetään: esim. SE-ILY.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tosin ilma-alusrekisteriin liittyvien maksujen kustannusvastaavuuteen liittyen en silti haluaisi tuollaisia järjestelmää nähdä. Tieto sen varmaan tekisi ja hintalappu pari miljoonaa, jonka tietysti rekisterissä konetta pitävään maksaisivat ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään