Mikko Kärkkäinen

PC juntturassa, apuja kaivataan!

15 viestiä aiheessa

Mistä sitä nyt aloittaisi... oon nyt vuorokauden pähkäillyt ja kikkaillut ja soitellut kaikki ubernorttikaverit läpi, eikä kukaan osaa neuvoa. Kokeillaan täällä. Eli eilen vaimoke oli tekemässä työnhakulippulappuja ja laittoi koneen nukkumaan. Tunnin päästä minä tulin koneelle, tarkoituksena lennellä. Painoin enteriä, mutta näyttö ilmoitti että ei saa signaalia. Boottasin koneen: ensin tuli emolevyn tekstit, sitten bios käynnisteli itseään. Tämän jälkeen kone pimeni. Toistin proseduurit; sama juttu joka kerta. Tuumin että kovalevy hajosi. Kokeilin Lubuntu-boottilevyllä. Lubuntu käynnistyi ja toimi aivan loistavasti, ja lubuntun kautta pääsin käsiksi kovalevyyn ja poimin sieltä kaiken tärkeän talteen äkkiä. Sitten tuumin, että ei tuo kovo voi ihan sökö olla, kun sinne pääsin käsiksi. Eli epäilyni kohdistui wintoosaan, josko olisi seonnut. Pistin win7 asennuslevyn asemaan ja yritin bootata levyltä - muistelin että siellä voisi olla joku repair-toiminto. Näytölle tuli teksti, että jos haluat bootata dvdltä, paina jotain nappia. No näppis ei tietenkään reagoi. Eli kone jumahti jälleen biossin jälkeen. Sitten asensin tuon Lubuntun koneelle, eli jyräsin windowsin pois kovolta kokonaan. Hyvin toimi jälleen, tälläkin hetkellä sillä surffailen. Pistin taas wintoosan dvdn sisään; eikä se perkele meinaa asentua millään vaikka kaikkeni kikkailen... olen pistänyt dvd-aseman ykköseksi, pyytää taas painamaan nappia, jos haluan bootata dvd-asemalta.

Huonosti selitetty, toivottavasti edes joku pääsi jyvälle...  :-\

Kaikki ideat olisi nyt poikaa. Mistä hitosta sitä nyt kannattaisi ruveta vikaa etsimään?

//Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viisastellaan sen verran että

ensin tuli emolevyn tekstit,
ovat juuri noita seuraavaksi mainitseamisi BIOS:n "teksejä"
sitten bios käynnisteli itseään.

emolevy ei koneen käynnistyessä näytä mitään tekstejä tahi hieroglyyfeja näytöllä.

Mutta kun kerran Linux toimii koneessa miksi siihen väkisin pitäisi yrittää asentaa vindous? Tuolla Linuxilla saa tehtyä kaiken mitä PC:kin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Mutta kun kerran Linux toimii koneessa miksi siihen väkisin pitäisi yrittää asentaa vindous? Tuolla Linuxilla saa tehtyä kaiken mitä PC:kin...

Öööö, ei taida DCS ja muut simut toimia linukassa, paitsi tuo XPlane... Ja kyllä mulla ainaskin tulee emolevyn (asus) kuva ruudulle ensimmäisenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öööö, ei taida DCS ja muut simut toimia linukassa, paitsi tuo XPlane... Ja kyllä mulla ainaskin tulee emolevyn (asus) kuva ruudulle ensimmäisenä.

Miksei toimisi? sitä varten on emulaattoreita jos on pakko ajaa vintoosan ohjelmia tietokoneessa. Pelejä oon viimeks pelannut pelikoneella =wii, pleikkari...

No se Asuksen logo vaan taitaa olla siellä BIOS:ssa sisällä tosin voin olla väärässäkin, en ole vuosiin joutunut miettimään oheisenkaltaisia "ongelmia" :)

Kuten ensimmäisessä viestissä totesin, että kunhan viisastelen  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeile siirtää/vaihtaa sata/pata/mikä? Kovalevykaapleita/paikkaa, missä levy on kiinni.

Voisi olla hdd ohjaimissa jotenkin kranttu, että win laittaa polvilleen.

Samoin kannattaa ottaa kaikki kortit pois, ja käynnistellä ilman mitään extra ulkopuolista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eli ongelma on, että näppis ei toimi?

Onko biossissa jotain valintaa näppäimistöön tai hiireen liittyen? Onko emolevyllä ps/2 portteja? Kokeile myös toisella näppiksellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eli ongelma on, että näppis ei toimi?

Onko biossissa jotain valintaa näppäimistöön tai hiireen liittyen? Onko emolevyllä ps/2 portteja? Kokeile myös toisella näppiksellä.

Mulla oli juuri tämänkaltainen ongelma. Mikään ei tuntunut auttavan, ei edes toinen näppäimistö. No, otin koneen kainaloon ja vein tietokonesairaalaan. Siellä toimi ihan normaalisti. Eli kone vaati täydellisen irrotuksen verkkovirrasta parantuakseen näppäimistöhalvauksesta. Ihme ja kumma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista. Kyllä tää näppis tuntuu linukan kanssa toimivan. Pitää huomenna kokeilla tuota verkkovirrasta poistamista, ja ehkä kokeilen pariston ottamista emolevystä... joku kaveri ehdotti sellaista; resetoi kuulemma biossin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se "Press any key to boot from CD/DVD" tulee siltä Windowsin asennuslevyltä, eli se käynnistyy ihan oikein. BIOS:n I-kirjain tulee sanasta input ja jos se ei kuuntele näppäimistöä, niin ei auta vaikka kuinka sitä hakkaat kun dvd:ltä käynnistynyt asennusohjelma sitä kysyy. Joskus on tullut vastaan emolevyjä, joissa bios ei tykkää usb:n hid-laitteista. Miten vanha kone on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kannata eikä tarvitse :)

Älä sitten heittele tuollaisia tarinoita Linuxista tänne.

En odottanutkaan että ymmärtäisit lukemaasi  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään