Mika Laakso

Lentävä linnoitus Suomen rannikolla?

15 viestiä aiheessa

Liitteenä NYRKKI 5/61-lehden juttu Oiva Tuomisesta, jossa väitetään hänen pudottaneen "amerikkalaisen lentävän linnoituksen" Eestin yläpuolella, Loksan aseman seuduilla. Minulla on myös lehtileike ÄSSÄ 3/81-lehdestä, jossa on melkein sanasta sanaan sama juttu. Tuskin on totta?

 

nyrkki_5-61.jpg.e8a5239bf899668548f0d5acc4aeac72.jpg

 

 

>nyrkki_5-61_0001.jpg.1f83733d41c06bc28b0989d5982d4ef5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä kaksimoottorinen venäläisten käyttämä amerikkalainen Douglas Boston pommikone (15 ORAP, KBF ) Viro, Leksa 2.5.1943, klo 9.00-9.35, Oipan oma kone MT-205.

 

Ei siis ihan Lentävä Linnoitus, "hieman" on liioiteltu...

 

edit: löysin maininnan laivueen sotapäiväkirjasta 2.5.1943, Lentolaivue 34:

 

"9.00-9.35 2 MT (Tuominen, Lehto) torj. lento Estiluoto. Vih. kone korkealla. Lentom. Tuominen lähti Helsingin et. puolelle takaa-ajoon ja näki koneen 6000 m:ssä menossa länteen. Hän tavoitti koneen ennen Porkkalaa ja ampui pyrstö kk-ampujan. Kone oli lentovene. Tykillä ampui n. 35 laukausta, jolloin tykki meni jamaan. Hylsynkanta murtui. Pikkupyssyillä ampui moottorit tuleen keskellä Suomenlahtea, koneen kääntyessä kaakkoon. Ryssien lentovene paloi ja tuli alas 6000 m:stä hajoten kahtia alastullessaan. Kone oli nopea, tuntematonta tyyppiä oleva luultavasti Saro Lerwick. Putoamispaikka 116 d5."

 

lähde: http://www.kuittinen.org/page/37/

 

Mielenkiintoista, että koneen tyyppi on luultavasti Saro Lerwick eli Saunders-Roe A.36 Lerwick tuossa alkuperäisessä selostuksessa. Virallisessa ilmavoittoluettelossa koneen kuitenkin mainitaan olleen Douglas Boston (Havoc). Koneet muistuttavat hieman toisiaan, mutta toinen on lentovene. Venäläisillä ei ollut käytössä Saro Lerwick-lentoveneitä.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Saro_Lerwick

 

http://www.spafi.org//images/rsgallery/original/12_saro_lerwick.jpg

 

http://www.raf.mod.uk/history/douglasboston.cfm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla ensimmäinen ja toivottavasti ei viimeinen kerta kun B-17 kävi Suomen ilmatilassa. Joskus 80-luvulla ranskan rekisterissä ollut B-17 kävi ainakin Hesassa,käyttivät "mittauskoneena:,liekö tekemistä Geologian laitoksen kanssa. Spotterit tietävät varmaan enemmän,mutta ellen väärin muista,se oli , muutamina päivinä HK,n business-platalla.  Ja nytkin naputan itseäni puuvasaralla,ettei älynnyt ajaa kotoa takaisin ottaamaan kuvia...En niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liittynyt geologiaan vaan geofysiikkaan. Siihen oli asennettu erityinen tutka ja testasivat kuinka sillä pystyi mittaamaan jäämuodostumia. Lensivät muutaman mittauslennon Pohjanlahden yllä.

 

Isoisä, joka oli sodassa pommaripilottina ja myöhemmin yliopiston geofysiikan proffana (tuolloin jo emeritus), oli aika täpinöissä asiasta. Oli käynyt kentällä tutustumassa koneeseen ja tutkimuslaitteisiin. Koneen lentäjät olivat hänelle aika perusteellisesti ohjaamoa ja hallintalaitteita sekä moottoreita esitelleet. Nyt heiluu oikea rautaleka. Allekirjoittanutta nuorukaista hän silloin kysyi sille kenttäreissulle mukaan. Itselläni oli silloin jokin opiskeluihin liittyvä kiire ja ei sitten tullut lähdettyä... Nyt en voi mitenkään ymmärtää silloista järjenjuoksuani ja asioiden priorisointia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä lisäystä tuohon ranskalaiseen, B-17 rekisteri oli F-BEEA. Oli täällä 1.-3.4 1987 operaattori

IGN Institute Geographique National. Lensivät tosi pitkiä lentoja pohjanlahdelle. En päässyt taka-ampumoon

toiveista huolimatta ;D

Konehan tuhoutui myöhemmin Memphis Belle-elokuvan kuvauksissa.

Muistaakseni aiemminkin oli käynyt siviilirekisterinen (USA?) B-17 Seutulassa.

Hämärä muistikuva edesmenneen lennonjohtaja Paavo Saaren valokuvakokoelmasta

Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla. Lisää muistitietoa - että olisi vienyt jonkun muuttokuorman??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä lisäystä tuohon ranskalaiseen, B-17 rekisteri oli F-BEEA. Oli täällä 1.-3.4 1987 operaattori

IGN Institute Geographique National. Lensivät tosi pitkiä lentoja pohjanlahdelle. En päässyt taka-ampumoon

toiveista huolimatta ;D

Konehan tuhoutui myöhemmin Memphis Belle-elokuvan kuvauksissa.

Muistaakseni aiemminkin oli käynyt siviilirekisterinen (USA?) B-17 Seutulassa.

Hämärä muistikuva edesmenneen lennonjohtaja Paavo Saaren valokuvakokoelmasta

Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla. Lisää muistitietoa - että olisi vienyt jonkun muuttokuorman??

 

Yhtä hämärää muistikuvaa harjoittelujaksolta Vantaan tornista, vuosi taisi olla -84. Mielikuva on jäänyt B-17 mittauskoneen vierailusta ja muistini mukaan ranskalaisessa siviilirekisterissä. Tod.näk. siis tuo sama yksilö. Tämä siis vaan muistelona, en saa asiaa mistään tarkistettua....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni aiemminkin oli käynyt siviilirekisterinen (USA?) B-17 Seutulassa.

Hämärä muistikuva edesmenneen lennonjohtaja Paavo Saaren valokuvakokoelmasta

Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla. Lisää muistitietoa - että olisi vienyt jonkun muuttokuorman??

 

Ainakin 60-luvun alkuvuosina kävi Ruotsin rekisterissä oleva B-17

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin 60-luvun alkuvuosina kävi Ruotsin rekisterissä oleva B-17

 

Tuota lainaustasi ei tässä nyt näy, mutta tietääkseni Ruotsissa ei ollut käytössä B-17 koneita, kuin ne 7 kpl USAF:n pakkolaskun tehneitä yksilöä, 3 kpl B-17F ja 4 kpl B-17G, jotka SAAB korvertoi 14 pax , no, saivartelijoille, yksi taisi olla vain 13 pax, matkustajakoneiksi 1944, tyyppi F-17 SILA:lle (Svensk Interkontinental Lufttrafik AB) ja koneita operoi ABA. Olivat Ruotsissa käytössä vuoteen 1946 ja Tanskassa pari kipaletta vuoteen 1948.

 

http://www.boeing.com/news/frontiers/archive/2006/february/i_history.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoneen yksi seinä on varattu kolmelle ilmailukuvalle. Vasemmanpuolisin niistä kuuluu tähän seuraavaan sarjaan, jonka linkki on kyllä joskus aikaisemminkin ollut täällä esillä, mutta se kuva ei kylläkään ole tällä nettisivustolla nähtävissä vaan säästin sen itselleni... Toivottavasti linkin toisto ei häiritse ketään liikaa.

 

http://www.warbirdregistry.org/b17registry/b17-4238160.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään