Pekka Suuronen

MYYTY! Kirja "Geiger der Gletscherflieger"

3 viestiä aiheessa

...eli Hermann Geigerin muisteloita Sveitsin jäätikkölentämisestä 1952-1954.

Kirja on julkaistu ja painettu 1954 Lausannessa. Kovakantinen, kansipaperi ehjä ja tallella. 210 sivua, 1 värikuva (erikseen kirjaan liitetty!), 40 mustavalkoista kuvaa, 9 piirrosta. Kieli saksa. Kirja on ehjä, kokonainen mutta sivut ajan kellastamat ja patinoimat.

Mies lensi Sveitsin Alpeilla huolto-, avustus-, hätä-, polttoaine-, ruokatoimitus-, halkopommituslentoja 125 hevosvoimaisella vapaastihengittävällä Piper Super Cubilla HB-OED. Hän laskeutui 4370 m korkeudessa jäätikölle, mikä oli silloin Piperin korkeusennätys. Herran työmaa koko ajan 2000-3000 m korkeudessa.

Kirja Espoossa. Hinta 8 euroa kun noudetaan. Jos pitää lähettää, postikulut 3 euroa, yhteensä 11 eur. (Edit: Kannen kuva lisätty.)

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli assosiaatio ja muistelo korkeasta ilmanalasta. V. 2011 olin Californiassa ajamassa Rte 395:ä Sierra Nevadan vuoristossa kohti Lake Tahoeta. Tie kulki yli Monitor Passin, 8391 ft. Vuokra-auto oli Chevrolet Impala. Siinä oli 3,9 litran V6 vapari, 230 hv. Eipä ollut enää paljoa pötyä moottorissa jäljellä solaan kiivettäessä.

Korkein missä olen itse ollut PIC-ominaisuudessa on 9500 ft. Cessna 182, Continental 0-470 vapari, 230 hv. Tuossa korkeudessa kaasun sai työntää tappiin, eikä ahtopainetta löytynyt enää ihmeempiä.

Tuo Hermann Geigerin ennätys 125 hv vaparimoottorilla 4370 m on jaloissa 14337 ft. Hän kertookin kirjassaan, että jokainen korkealle tehty lasku oli tehtävä samalla lentoonlähtöä suunnitellen. Hän saattoi pudottautua jyrkältä rinteeltä ”monttuun” ja kerätä nopeutta. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö löydy saksankielen taitajia? Ei se mitään. Kuvatkin ovat hienoja. Tietysti harmaasävykuvia ajan hengen (1950-luku) mukaan. Ainoastaan yksi värikuva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään