Nils Rostedt

EASAn uusi huoltoasetus: 1321/2014 korvaa 2042/2003 (Part-M)

7 viestiä aiheessa

EU-komissio on julkaissut uuden ilmailun huoltotoiminta-asetuksen, joka korvaa tähänastisen ns. Part-M:n.

 

====

 

Commission Regulation (EU) No 1321/2014 of 26 November 2014 on the continuing airworthiness of aircraft and aeronautical products, parts and appliances, and on the approval of organisations and personnel involved in these tasks

 

(published in the Official Journal of the European Union No. L 362 on 17 December 2014)

 

====

 

Suomeksi: KOMISSION ASETUS (EU) N:o 1321/2014, annettu 26 päivänä marraskuuta 2014, ilma-alusten sekä ilmailutuotteiden, osien ja laitteiden jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpidosta ja näihin tehtäviin osallistuvien organisaatioiden ja henkilöstön hyväksymisestä

 

Suomenkielinen versio: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/fi/TXT/PDF/?uri=OJ:JOL_2014_362_R_0001&from=EN

 

Sain saatekirjeen, jossa seuraavaa tekstiä:

 

====

 

 

As per Article 7 of this regulation the following applies:

 

Regulation (EC) No 2042/2003 is repealed.

 

 

References to the repealed Regulation shall be construed as references to this Regulation and shall be read in accordance with the correlation table in Annex VI.

 

As per Article 8 of this regulation the following applies:

 

 

    This Regulation shall enter into force on the twentieth day following that of its publication in the Official Journal of the European Union.

 

 

You can access this document through this link:

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:JOL_2014_362_R_0001&from=EN

 

Consequently, starting on 6 January 2015, the well-known and famous Commission Regulation (EC) No 2042/2003 will not be valid anymore, and we will have to refer to this new Commission Regulation (EU) No 1321/2014.

 

Unfortunately, and as usual, these regulations do not indicate the changes. Therefore, we cannot tell you today what the changes are, because we also first have to read through the complete document. We will keep you informed and will adjust our consolidated versions as soon as possible.

 

I already checked the text, it is some 190 pages long. Comparing the old with the new text really is time-consuming. For this reason I am sending you the direct link to the new document.

====

 

Hyvää joulua vain, huoltotoiminnasta vastaaville  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps jeps...

 

Näinköhän on, ettei kukaan Suomessa tiedä tälläisistä etukäteen...

 

Nyt sitten odottamaan uusia AMC:tä, koska yksikään niistäkään ei ole voimassa. Kyllä Kölnin byrokraateillä pitää töitä olla, jotta saadaan veroja maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös LVM:n ja Trafin pitäisi pitää tavallinen kansa tällaisista tietoisina?

 

Ärrärr...no nythän on aikaa lueskella

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain hieman selventävää tietoa, jonka mukaan tämä "uusi asetus" on oikeastaan konsolidoitu versio joka sisältää ne lukuisat muutokset, jotka on tehty alkuperäiseen vm. 2003 asetukseen. Eli merkittäviä uusia asiamuutoksia ei ole tehty.   

 

Yhdessä kohtaa on kuitenkin myös uutta, mutta se näyttää koskevan lähinnä isompien koneiden tyyppihyväksyntää, OSD-vaatimuksia sekä Part-66 koulutusvaatimuksia eli ei suoraan koske harrasteilmailun huoltotoimintaa. Kiinnostuneet voivat lukea tarkemmin vaikkapa täältä.

 

CAMO-organisaatioiden (G ja F?) on kuitenkin hyvä tutustua tähän uuteen "EASA huoltotoiminnan raamattuun", neuvotaan linkin viitteessä. Samoin huoltotoiminnan koulutusorganisaatioiden (Part-66, 145 ja 147) on syytä tutustua uuteen asetukseen, erityisesti Part-66 muutosten osalta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeasti ei mitään asiamuutoksia part-M:ssä.

 

part-M muutokset on: 

- viittaukset muihin normeihin ajantasaistettu

- viittaukset muihin liitteisiin (part145 jne) selkeytetty

- siirtymäsäännökset poistettu (nehän tuli voimaan jo vuosia sitten)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään