Kalle Laakso

Mur...

20 viestiä aiheessa

Nyt alkaa taas hermot mennä!!!! Kele sentään... No päivä alkoi koneen kanssa niinkuin yleensäkin: 10 käynnistystä peräkkäin + muutamia tilttauksia ynnä kaatumisia. No, kamelin selkä katkesi viimeistään hetki sitten. Asennettuani Flight Simulatorin uudestaan, aloin asentelemaan sceneryjä. Minulla on levy johon olen polttanut ostamiani payware sceneryjä ja lentokoneita sekä joitain freeware paketteja. No yritin sitten asentaa Aerosoftin/Simwingsin Ibiza- maisemaa. Ja tämä romu alkoi valittamaan että on korruptoitunut tms. Installeri oli ok noin kuukausi sitten samalla koneella.

Tässä on ollut "hieman" ongelmia viime kuukautena. Kaikki alkoi jouluna jolloin, kone alkoi tilttailemaan, kaatuilemaan ja spammaamaan minua erilaisilla erroreilla. No, nyt kun on XP alla, ajattelin palauttaa järjestelmän 8 joulukuuta, jolloin kaikki toimi ok. Hetken aikaa (pari päivää) tuntui että se auttoi. Mutta taas... samat ongelmat jatkuvat: tilttaa,kaatuu,hyytyy,sammuu,valittaa...

No nyt löysin vielä uuden, mahtavan, vian. Tämän korruptoitumis asian. Olen yrittänyt latailla Battlefield pelin patchia (n. 200 megaa) erilaisilla kokoonpanoilla (mozilla firefox,ie6, getRight) sekä eri kovalevyille. Joka kerralla on ladattu tiedosto on korruptoitunut. Tämä myös joillain muilla tiedostoilla tekee samaa, niinkuin nyt Aerosoftin Ibizan installerilla. Valittaa jotain CRC-juttua. Mikäköhän tämä nyt sitten on?

Itse haluauisin formatoida koko paskan ja asentaa kaiken uusiksi mutta en kyllä kehtaa viedä korjaamolle, tämähän ostettiin vasta pari kuukautta sitten! Mistä olisi lähdettävä jotta saisi koneen toimimaan kunnnolla? Olisiko jossain esim. koneen täydelliseen nollaukseen jotain ohjetta, sillä olen tunnetusti käsi näiden tietokoneiden kanssa... Hermot ovat riekaleina! >:( >:(>:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun kerran haluat formatoida sen niin miks et tee niin? Eikös niissä koneiden mukana tuu yleensä se levy millä sen saa hoidettua..(itellä työnnettiin tyhjät levyt kouraan ja sanottiin että polta ite ne levyt! ;D Koneella joku ohjelma mikä polttaa ne levyt sitten..Vaatii vielä 5kpl tyhjiä levyjä kun kavereilla on tullut se 1 levy mukana mikä ajaa saman asian..)

Kyllä mäkin tän haluisin formatoida mutta ku sitte taas kauhee homma asennella kaikki ajurit ja netin jutut jne...

Otan osaa! :-\:D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täydellinen nollaus ei ole vaikeaa. Tarkkuutta vaatii se, että kaikki tarpeellinen tieto tulee talteen. Sitten kun sinulla on varmuuskopio kunnossa, saat asennettua kaiken tyhjälle pohjalle uudestaan käynnistämällä koneen Windowsin asennus-CD:ltä. Tämä saattaa vaatia käynnistysjärjestyksen muuttamista BIOS-asetuksista: CD-ROM pitää olla ylempänä kuin kiintolevy. Kun kone käynnistyy asennus-CD:ltä, siinä tulee ensin sinisellä ruudulla kysymyksiä ja varmistuksia, joissa vastataan, että ei haluta korjata nykyistä Windowsia ym. Pian se kysyy mille osiolle asennetaan. Valitse se sama (luultavasti C:) millä se nytkin on. Tämän jälkeen se kysyy haluatko formatoida osion. Vastaa että juu, NTFS:ksi. Tässä kohtaa kaikki häviää kiintolevyltäsi. Loput asennusohjelman kysymyksistä pitäisi olla selviä, eikä niissä ole mitään kovin kriittistä. Jos menee ns. munille, niin koko asennuksen voi aloittaa vaikka alusta. Mitään menetettävää ei enää ole, koska levy on jo tyhjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Esa, olet kyllä meikäänkin auttanut niin paljon että kyllä se on karman paikka. Kiitos! Noilla ohjeilla tälläinen munlainen torsokin saattaa onnistua tuossa. Kiitos vielä kerran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni vinkki:

Älä missään nimessä kytke verkkojohtoa ennenkuin koneella on jokin palomuuri vahtimassa verkkoliikennettä. Madot ja pöpöt tulevat koneelle ennenkuin ehdit kissaa sanoa.

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos systeemi on tosi epävakaa, vika voi olla myös raudassa: viallinen muistikampa tms?

Kokeiles ajaa esimerkiksi Ubuntu Linuxin LiveCD:tä hetki ja jos se tilttaa myös, vika on PC:n raudassa.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla, että noi korruptoitumishommat voi johtua viallisesta muistikammasta. Koita testata jollain ohjelmalla. Muistaakseni joku memtest ym. vastaava oli olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Korruptoitumisongelmat ovat minulle uutta, mutta kerronpa silti omista kokemuksistani. Ostin jonkin aikaa sitten uuden halpismuistin. Kun ensin laitoin sen paikalleen, joka ikinen ohjelma kaatui vähän väliä. Ennen tätä muistia koneeni oli kaatunut... Kerran? Tämän jälkeen monta kertaa päivässä. Vaihdoin muistikamman paikkaa ja kaatuminen väheni huomattavasti, mutta vakaa koneeni ei silti enää ollut. Linuxin puolella vuorostaan tulee jatkuvasti segmentation faultia. Ongelmat ilmenivät muistin lisäyksen jälkeen, mutta silti mieleeni on hiipinyt pelko, että tämä on prosessorista aiheutuva ongelma. Prossu on boxed versio ja sen tuuletin ei ole paras mahdollinen. Täytyy n. 3kk välein puhdistaa siili, että kone ei jumittuisi ylikuumenemisen takia. Tälläkin hetkellä ajan alikelloilla kun en jaksa puhdistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä ihtekkin aloin kokemaan erään koneen kanssa nyt mennellä viikolla ihmeellisia tauteja. Satunnaista hirttämistä ja muutama BSOD. (se sininen ruutu)

Menihän siinä hetken aikaa ennenkuin vika löytyi. Kiintolevyn lämmöt huitelivat tuolla 55 asteen korvilla. Syyllisenä kuukauden vanha levy, joka kävikin lämpimämpänä kuin edellinen. Puhallusta hiukan eri tavoin ja johan toimii ja levyn lämmöt hiukan alle 40 astetta, joka on paljonkin inhimmillisempi lämpötila.

Suosittelen kaikille tarkistamaan tämmöisen pikkuseikan...

Pistäkää smart päälle bios:sta ja jokin Smart-seurantasofta päälle. Esim Drive health. Demoversiolla näkee riittävästi tietoa levyn elämästä.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi vika toki raudassakin olla mutta outoa tässä on se että kone rullasi kuin unelma sen kuukauden ennen joulua. Sitten kun jouluiltana kytkin Ch:n yoken kiinni niin kaikki laukesi. Ei meinannut millään jaksaa käynnistyä (avasi windowsin latausikkunan josta hyytyi johonkin Intelin ruutuun josta taas jaksoi latausikkunaan asti jne.). Nyt olen päässyt eroon virheilmoituksista mutta kaatuilu jatkuu. Esim. Flight Simulator hyytyy aina ennen puoltatuntia. En tiedä sittten kuinka halpismalleja on esim noi muistit. Ihmettelin kun saivat siellä koneliikkeessä niin paljon alle omien laskelmien tuon koneen hinnan.... Mutta lappu koneen sisällöstä löytyy kyllä ja olen löytänyt mielestäni kaikki pyytämäni ominaisuudet. Varmaan saavat sitten enemmän alennuksia noissa liikkeissä. Minä kun olin laskenut Mikrobitin Hintaseurannan avulla....

Lisäksi minua ärsyttää kun olen saanut tuon Nortonin virus- & nettiturva kytkeytymään aina sammuttaessa pois. Pelkäänkiin että on koneelle voinut jotain paskaakin jo tulla...

EDIT: Nyt kun aloin tarkemmin miettimään, kone kyllä valittelee jotain muisti-ongelmia. Joku error-viesti loppui näin "Muisi ei voi olla "read"" tai "Muistin ei voi olla "written""...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun aloin tarkemmin miettimään, kone kyllä valittelee jotain muisti-ongelmia. Joku error-viesti loppui näin "Muisi ei voi olla "read"" tai "Muistin ei voi olla "written""...

"Muisti ei voi olla 'read' ", tällainen on tullut aina joskus vastaan, viimeksi kun sammutin hyperlobbyn. Eipä ihmeempiä ole haitannut, muistikammat mulla on Kingstonin ja pitäisi toimia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kone on toiminut aikaisemmin kunnolla sisällä olevilla muistipalikoillaan,on aika epätodennäköistä ,että se alkaisi tällä lailla käyttäytyä.Mahdotonta se ei ole.Epäilisin korruptiovirheiden ja mahdottoman hitauden ja käynnistyvyyden takia kiintolevyn hajoamista.Hae kiintolevysi valmistajan sivuilta tarkastussofta tai ensihätään tietysti aja Windowsin oma levyntarkastus ja valitse siitä se perusteellinen vaihtoehto.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt sain itsestääni aikaiseksi kutsua kaverin hoitamaan tuon formin ja uudelleenasennuksen. Hän kun on ATK alalla ja osaa nuo hommat niin varmaan osaa sitten tehdä. No kaikki saatiin tehtyä, kaveri lähti kotiin ja minä käynnistelin konetta. Lupaava alku: heti ensimmäisellä käynnistyksellä sen seitsemän erroria... Vein sitten koneen oikeen huoltoliikkeeseen. Asensivat sielläkin Winukan uusiksi mutta kaatuilu jatkuu ja erroria puskee... Nyt pelottaakin että raudasta löytyy vika. Kone kaatuilee edelleen. Olivat miehet laittaneet siellä liikkeessä koneelle tuommoisen koneen lämmön seurannan ja huomasin siitä että kone käy aika kuumana. Nyt auki on yksi IE ikkuna, yksi kansio ja Windows Media Player ja lämmöt siinä 50-60. Eilen illalla auki oli Mirkki, CD Rippaus ohjelma ja yksi IE ikkuna, lämmöt 65-75. Celsiuksista siis puhutaan.

Voiko tuo koneen hyytyily johtua että on heikko tuuletin koneessa. Kun tuntuu että ei välillä oikeen jaksa käynnistyä (kts. aikaisemmat viestini) sekä kone hyytyy plus että kaikki ohjelmat (etenkin windows, ie) kaatuilevat ihan koko ajan.

Lisäksi mikä olisi normaali lämpö kun auki on juuri esim Mirc, Yksi Internet Explorer ikkuna sekä yksi kansio? Noilla ikkunoilla ei pääse tällä koneella millään alle 50 celsiuksen.

Vituttaa tämä hieman koska sanoimme selvästi liikkeessä että laittakaa nyt ihmeessä RIITTÄVÄ virtalähde ja tuuletin... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Prosessorin lämmöistäkö puhut? Jos on Intelin prossu, niin on nuo hiukan normaalia korkeammat. AMD:t käsittääkseni käyvät vähän kuumempana, mutta niistä minulla ei ole kokemusta.

Jos kotelosi on sitä tavallista mallia, jossa hyvä ilmankierto ei ole ollut suunnittelun pääasia (vaan jännän näköinen etulevy), niin ilma kotelon sisällä voi hyvinkin olla liian lämmintä. Tuntuuko koneen pinta käteen lämpimältä kun se on ollut kauan päällä? Onko kotelossa yhtään lisätuuletinta virtalähteen tuulettimen lisäksi? Se alkaa nykyään olla aika välttämätön. Niitä on kyllä helppo lisätä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos prossun lämpötila on jatkuvasti 60-75 niin mitähän mahtaa kiintolevyn lämpötila olla.Se ei saa jatkuvasti olla yli 60 astetta,muuten tulee virheitä.Ilmankierto taitaa kopassa olla tosi huono.Voisitko tuolta sivustosta http://www.hdtune.com/ ottaa ja asentaa HDTune-ohjelman.Katso ohjelman ikkunasta ylhäältä keskeltä lämpötila ja kerroppa meille.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veijo, en saa sitä ohjelmaa nyt sillä kone viedään huoltoon. Jos 45 € tyhjennyksessä ja winukan uudelleenasennuksessa ei saada virheilmoituksia ynnä muita pois niin saavat kyllä katsoa uusiksi...

Juu ja Inteli on ja Intelin on se lämmönmittausohjelmakin. Voin kyllä katsoa kotona mikä se oli mutta muistelisin sen 60-70 lämmön olleen siinä ekassa ruudussa vasemmalta ja ylhäältä. Olikohan joku processor Zone tms...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Epäilisin korruptiovirheiden ja mahdottoman hitauden ja käynnistyvyyden takia kiintolevyn hajoamista.Hae kiintolevysi valmistajan sivuilta tarkastussofta tai ensihätään tietysti aja Windowsin oma levyntarkastus ja valitse siitä se perusteellinen vaihtoehto.

Samaa epailisin minakin.. Itsellani on mennyt viimesen 4 vuoden aikana 5 kovalevya; 4 kaytto tietsikalla ja yks vara tietsikalla. Jotenkin tuntuu etta naa uudet kovalevyt on koko ajan vaan huonompia... Vara tietsikassa on semmonen vanha 6GB kovalevy (jolla Win) joka on toiminut vuodesta kivi ja keppi, mutta 20GB joka on muutenkin aika nuori (ehka 3-4 vuotta) on menny kokoks...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään