Tatu Koiranen

Keskustelu Suomen Ilmailuliiton hallituksen toiminnasta

140 viestiä aiheessa

Ei pitänyt tähän keskusteluun ikinä osallistua mutta....

Eli kaksi valitaan noin kuukaudeksi, ja heidän tilalleen valitaan seuraavassa liittokokouksessa (maaliskuussa?) uudet? Kuulostaa vähän hätäiseltä pestiltä..

Onhan se lyhyt aika, mutta eiköhän samat voida valita sitten myös uudelleen jos on halua jatkaa ja valitaan uudelleen.

Nuo huhut Tarman haluttomuudesta asioiden selvittelyyn pitää paikkansa ja on todella hienoa ja tärkeää kuulla että hän tukee suoraselkäistä, rehellistä linjaa!!! Tämä tieto käy jo lähes joululahjasta!

Tieto on hyvästä ja katkoo siivet turhilta huhuilta ja arveluita. Peukkuja hallitukselle!!!! :thmbup:

Esan lause ei ihan mene mun jakeluun, mutta väitän/toivon siinä olevan ajatusvirheen. Olen antanut itseni ymmärtää, että Tarma todella tukee asioiden selvittämistä ja aikoo penkoa asiat loppuun asti. Se, miksi monesta tuntuu siltä, ettei Tarma tee mitään, voi johtua siitä, että mies ei pidä itsestään meteliä. En voi myöskään kadehtia Tarman osaa, alle vuoden hallitustyöskentelyä takana ja tällaiseen myllytykseen keskelle uutena toimijana.

Okei, ehkä tässä olisi kaivannut itsekin jonkinlaista selontekoa, mutta täytyy sanoa, että jos on asiaa ollut, olen sitä suoraan kysynyt ja vastauksen saanut itseäni askarruttaviin asioihin. Enkä puhu pelkästään tästä asiasta, vaan yleensä: Kysymällä suoraan asianosaiselta saa yleensä suorimmat ja oikeimmat vastaukset kuin arvailemalla foorumeilla ja kuuntelemalla huhuja... Toki huhujakin voi kuunnella ja yhdistellä niistä palasia mielensä mukaan, mutta siitä ei välttämättä tule totuutta, tulee ehkä vain se, mitä itse halutaan ajatella....

Tulevan ylimääräisen kokouksen ajankohta vaan suoraan sanoen sylettää, Urheilutaitolentäjät ry. järjestää samana päivänä taitolennon talvipäivät, joten ainakaan itse en puheenjohtajana pysty ylimääräiseen kokoukseen pysty osallistumaan - pitänee valtuuttaa joku toinen äänestämään yhdistyksemme puolesta, joku, joka ei tule talvipäiville.

Kaikenkaikkiaan, olen pahoillani että Ilmailuliiton hallitus on hajonnut. Sieltä menetettiin arvokasta osaamista ja tietotaitoa. Toivottavasti asiat selviävät ja järjestyvät ja Suomen Ilmailuliitto ei kaadu tähän kriisiin. Toivon osallisille silti joulurauhaa edes muutamaksi päiväksi ja työrauhaa asioiden kuntoon laittamiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esan lause ei ihan mene mun jakeluun, mutta väitän/toivon siinä olevan ajatusvirheen.

Taitaa olla tällä kertaa vikaa hieman lukijassa. OK, onhan lauserakenne hivenen hankala, mutta kyllä tuossa taitaa lukea hieman erilailla sanat järjesteltynä seuraavaa: "Pitää paikkansa, että on liikkeellä huhuja, että Tarma olisi haluton selvittämään jne...". Ja heti seuraavassa virkkeessä todetaan, että on hienoa, että huhulla ei ole perää :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla tällä kertaa vikaa hieman lukijassa. OK, onhan lauserakenne hivenen hankala, mutta kyllä tuossa taitaa lukea hieman erilailla sanat järjesteltynä seuraavaa: "Pitää paikkansa, että on liikkeellä huhuja, että Tarma olisi haluton selvittämään jne...". Ja heti seuraavassa virkkeessä todetaan, että on hienoa, että huhulla ei ole perää :santa:

No mun luetunymmärtäminen ei oo kans ollut ikinä parhaasta päästä :D

Niin tain näin, hyvät joulut kaikille ! :D  :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep... Luin itsekin tuon edellisen kommenttini ja kyllähän se oli aikamoista "siansaksaa"... ettei vaan etelästä tänne pohjanmaalle ajelessa olisi kännykällä kirjoitettu ;-)

Tarkoitin siis että pitää paikkansa, että huhuja on liikkunut, mutta koen sen suurena helpotuksena, että Tarma tekee suoraselkäistä työtä omalla tyylillään. Sillä ei väliä pitääkkö asiasta meteliä vai ei kunhan asiat hoidetaan kuntoon ja pyritään estämään saman toistuminen.

Toki aktiivisena harrastajana haluaisi kuulla asiasta mahdollisimman aktiivista tiedotusta ja varmistua näin että hommat etenevät. Siksi otan kiitollisuudella vastaan tiedon, että Tarma tukee selvitystyötä ja toimii sen hyväksi parhaansa mukaan.

Ja vielä kommentiksi että en lähtökohtaisesti halua epäillä Tarman tai muidenkaan tavoitteita asian selvittämiseksi mutta kun ei tunne kavereita ja ei juuri ole suoraa kontaktia johtokunnan jäseniin, niin saattaa tässä tilanteessa "pirut hiipiä mieleen"... ;-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hannalle pieni kommentti tuohon tiedon saamiseen. Kerrot, että tietoa saa kun kysyy.  Kunhan vaan ei hieman riippuisi siitä kuka kysyy, olet pitkän linjan toimija ja sisäpiiriläinen ja tiedät jo ennestään aika paljon, joten tiedät keneltä kysyä ja mitä kysyä ja myös kysymyksien kohde tietää kuka olet ja mitä edustat.  Jos tavallainen rivijäsen jätetään sen varaan, että tietoa saa, jos kysyy, niin pitäisiklö minun soittaa puheenjohtajalle kerran viikossa ja kysyä: Onko SIL:issä tällä viikolla mitään minua kiinnostavaa ja eihän sielllä suinkaan ole mitään laittomuuksia tai pieniä skandaaleja syntymässä?  Luuletko hänen vastaavan aivan tuntemattomalle, vaikka kertoisinkin jäsennumeroni? 

Ettei vain olisi niin, että liiton olisi parasta tiedottaa ja pitää jäseniään sen veran ajan tasalla tapahtumista, että he voivat kokea homman olevan hanskassa ja liiton sekä jäsenmaksuilla että muualta julkisesta tuesta ja sponsoreilta kerätyt varat oikeassa jäsniä hyödyntävässä käytössä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet oikeassa, tunnen ihmisiä, siksi on helppo kysyä. Varsinkin kun olen muissakin asioissa yhteyksissä eri tahojen kanssa. Ja Totta, jos jokainen jäsen erikseen lähestyy vaikka spostilla, ei kellään ole aikaa vastata kaikkeen.

Mutta kuten kirjoitin, jotain selontekoa olisin  itsekin kaivannut. Avoin tiedottaminen on avain moneen, mutta työelämä on opettanut, että kaikkea ei voi tiedottaa aina ja heti. Joskus on odotettava, vaikka se kuinka vaikeaa olisi ja vaikka kuinka tulisi painostusta. Asiat ovat  saatava valmiiksi, ettei tiedoteta väärin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avoin tiedottaminen on avain moneen, mutta työelämä on opettanut, että kaikkea ei voi tiedottaa aina ja heti. Joskus on odotettava, vaikka se kuinka vaikeaa olisi ja vaikka kuinka tulisi painostusta. Asiat ovat  saatava valmiiksi, ettei tiedoteta väärin.

Silloin on hyvä tiedottaa, että asiaa tutkitaan ja lisää tietoa tulee ensi maanantaina. Silloin voi taas kertoa, ettei uutta oleilmennyt mutta tutkintaa jatketaan ja lisää tietoa taas ensi maanantaina..tms

En ole niin kiinnostunut tästä tylsästä sotkusta, mutta kun minultakin on kyselty, mitä siellä tapahtuu, olisi helpottavaa jos tietoa tulisi mieluummin enemmän kuin vähemmän. En sitten tiedä, miten tässä olisi voinut tiedottaa niin väärin ettei sitä olisi voinut tarvittaessa korjata.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kun tätä kysymystä puidaan on hyvä muistaa että myös kerhoilla on oikeus valvoa etujaan. Tosiasiahan on, että harrasteilmailun pääoma Suomessa on valtaosin kerhojen hallinnassa, siis lentopaikat, rakennukset, lentokalusto eikä vähimpänä sellainen immateriaalipääoma kuin koulutusorganisaatiot. Olisi peräti merkillistä, ellei tämän pääoman hallinnasta vastaavilla olisi sananvaltaa siihen, mitä liitto tekee. Tätä voisi kutsua myös omistajaohjaukseksi, lainatakseni yritysmaailman termiä.

En nyt aivan ymmärrä tätä yhteyttä henkisen tai reaalisen omaisuuden ja ilmailuliiton hallinnon tai päätöksenteon kanssa, paitsi, jos liiton tarkoitus on toimia vain näitä mainitsemiasi varakkaita tahoja varten, eikä muita n. 8000-9000 jäsentään varten. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota siihen, ettei nykykäytännölläkään pääomaa hallitsevat tee päätöksiä liiton kokouksissa, vaan valtakirjalla on sinne asetettava jokin luonnollinen henkilö, joka todellisuudessa voi toimia oman tahtonsa mukaan.

Kokonaisuuden yksi lieveilmiö on myös valtakirjojen kalastelu, jolla ei ole mitään tekemistä Suomen Ilmailuliitto ry:n edun kanssa, vaan juuri kuten itse mainitsit, kerhojen edun kanssa. Eli esimerkiksi *mafia kerää läjän valtakirjoja saadakseen hallitukseen valtakirjojen luovuttajien tarkoitusperiä ajavan henkilön, jonka agenda ei välttämättä kokonaisuutena ole liiton edun mukainen. Tästä ymmärrettävästä syystä on käytännössä myös aika vaikea saada enää läpi äänioikeutta tavallisille jäsenille, sillä juuri nämä valtakirjojen haalijat tulevat haalimaan niitä papereita kahta kauheammin sellaista kokousta varten, varmistaakseen, etteivät menetä "saavutettua etuaan".

Menkää itse tekemään sitä duunia sinne jos ei meininki kelpaa.

Minähän vuonna liiton hallitukseen on viimeksi "menty", eikä haettu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt aivan ymmärrä tätä yhteyttä henkisen tai reaalisen omaisuuden ja ilmailuliiton hallinnon tai päätöksenteon kanssa, paitsi, jos liiton tarkoitus on toimia vain näitä mainitsemiasi varakkaita tahoja varten, eikä muita n. 8000-9000 jäsentään varten.

Asian voi ymmärtää tiedostamalla, että lähes kaikki näistä 8000-9000 ”jäsenistä” ovat liiton jäsenkerhojen jäseniä. Liitolla on tietääkseni vain kourallinen suoria henkilöjäseniä. Kerhojäsenyytensä kautta nämä 8000-9000 henkilöä pääsevät nauttimaan juuri mainittujen ”varakkaiden tahojen” palveluista. Pääsevät esimerkiksi lentämään oman kerhonsa hankkiman lentokaluston avulla. Sellaista vastakkainasettelua ei siis ole, että liitto toimisi vain ”varakkaita tahoja” varten, koska kerhothan muodustuvat juuri näistä jäsenistään.

Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota siihen, ettei nykykäytännölläkään pääomaa hallitsevat tee päätöksiä liiton kokouksissa, vaan valtakirjalla on sinne asetettava jokin luonnollinen henkilö, joka todellisuudessa voi toimia oman tahtonsa mukaan.

Se on sitten kerhon hölmöyttä, mikäli kerho on asettanut jonkun kokousedustajan joka toimii vastoin kerhon toiveita tai etua. Fiksu kerhohan voi valvoa tätä lähettämällä kokoukseen esim. hallitusjäsenen, jolla on kerhossa vastuullinen asema. 

Kokonaisuuden yksi lieveilmiö on myös valtakirjojen kalastelu, jolla ei ole mitään tekemistä Suomen Ilmailuliitto ry:n edun kanssa, vaan juuri kuten itse mainitsit, kerhojen edun kanssa. Eli esimerkiksi *mafia kerää läjän valtakirjoja saadakseen hallitukseen valtakirjojen luovuttajien tarkoitusperiä ajavan henkilön, jonka agenda ei välttämättä kokonaisuutena ole liiton edun mukainen. Tästä ymmärrettävästä syystä on käytännössä myös aika vaikea saada enää läpi äänioikeutta tavallisille jäsenille, sillä juuri nämä valtakirjojen haalijat tulevat haalimaan niitä papereita kahta kauheammin sellaista kokousta varten, varmistaakseen, etteivät menetä "saavutettua etuaan".

Tässä voi kysyä, miten kerhojen etu ja Suomen Ilmailuliiton etu lähtökohtaisesti poikkeaisi toisistaan? Ilmailuliittohan on kerhojen yhteenliittymä ja ainakin itse näkisin että edut ovat erittäin pitkälle yhtenevät.

Toiseksi, valtakirjojen käyttö on käsittääkseni avoin ja läpinäkyvä prosessi, jossa tiedetään kuka on valtuuttanut ketäkin. Tietenkin valtakirjan luovuttajan on syytä miettiä kaksi kertaa, kenelle valtakirjan antaa. Ei niitä ole pakko antaa mafiosolle. On toki myös mahdollista, että ääniä voi ”kalastella” tai jopa ”ostaa”. Mutta sikäli kun ymmärrän, äänten kalastelu tai ostaminen tai vastaavat lieveilmiöt ovat aivan yhtä mahdollista muissakin päätöksentekojärjestelmissä, eikä avoimuudestakaan aina ole takeita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on sitten kerhon hölmöyttä, mikäli kerho on asettanut jonkun kokousedustajan joka toimii vastoin kerhon toiveita tai etua. Fiksu kerhohan voi valvoa tätä lähettämällä kokoukseen esim. hallitusjäsenen, jolla on kerhossa vastuullinen asema.

Millä tavoin henkilön vastuullisuutta lisää se, että tämä on hallituksen jäsen? Olen viime aikoina ollut huomaavivani hyvinkin vastuutonta toimintaa juuri neljän hallituslaisen taholta. Väkisin piti päästä sinne hallitukseen, vaikka muitakin halukkaita oli, ja sitten sieltä lompsitaan ulos kun ei muka mahduta samalle hiekkalaatikolle.

Tässä voi kysyä, miten kerhojen etu ja Suomen Ilmailuliiton etu lähtökohtaisesti poikkeaisi toisistaan? Ilmailuliittohan on kerhojen yhteenliittymä ja ainakin itse näkisin että edut ovat erittäin pitkälle yhtenevät

No esimerkiksi sillä tavalla, että voidaan hyvin ja perustellusti kysyä, onko liiton ja sen omistaman osakeyhtiön hyvin aktiivinen Räyskälä-keskeinen toiminta ollut paras mahdollinen tapa Suomen Ilmailuliiton toiminnan ja sen jäsenten kannalta, siis niiden, jotka eivät juuri Räyskälässä satu jo muutenkin toimimaan. Räyskälän kannalta se on ollut hyvä asia, ja sitä kautta myös alueen yhdistykset ovat toiminnan puolesta kovasti rummuttaneet. Yksittäisillä yhdistyksillä on siis omia intressejään, jotka hyvinkin voivat olla ristiriidassa kokonaisedun kanssa. Laajemmassa mittakaavassa, yksittäisillä ilmailun lajeilla on omia intressejään. Jos liiton hallituksessa toimisi pelkkiä laskuvarjohyppääjiä, aivan varmasti se näkyisi liiton toiminnassa jotenkin vääristyneenä painotuksena yhteen ilmailulajiin.

Toinen lähestymistapa: tässä voisi kysyä, miten jäsenten etu ja Suomen Ilmailuliiton etu lähtökohtaisesti poikkeaisi toisistaan?

Toiseksi, valtakirjojen käyttö on käsittääkseni avoin ja läpinäkyvä prosessi, jossa tiedetään kuka on valtuuttanut ketäkin. Tietenkin valtakirjan luovuttajan on syytä miettiä kaksi kertaa, kenelle valtakirjan antaa. Ei niitä ole pakko antaa mafiosolle. On toki myös mahdollista, että ääniä voi ”kalastella” tai jopa ”ostaa”. Mutta sikäli kun ymmärrän, äänten kalastelu tai ostaminen tai vastaavat lieveilmiöt ovat aivan yhtä mahdollista muissakin päätöksentekojärjestelmissä, eikä avoimuudestakaan aina ole takeita.

Vastaavat lieveilmiöt eivät ole mahdollisia silloin, kun valtakirjalla ei voi äänestää. Silloin "ostetun" henkilön tulisi itse omin käsin toimia ostajan haluamalla tavalla. Historiankirjoista olen lukenut sellaisesta jännästä valitsijamiesjärjestelmästä, jolla tasavallan presidentti valittiin. Kertoman mukaan sitä järjestelyä puolustettiin suunnilleen yhtä hatarasti kuin nyt tätä liiton kolmiportaista edustuksellista demokratiaa (jäsen - kerho - valtuutettu - liiton hallitus). Lisäksi on syytä huomata, ettei mikään varsinaisesti pakota yhdistyksen valtakirjan saajaa tai valtakirjan antajaa kuuntelemaan jäsenistön mielipiteitä asiassa, tai ottamaan kuunneltuja mielipiteitä sen kummemmin huomioon. Vaalisalaisuus pitää huolen siitä, ettei rivijäsen todellakaan voi tietää, miten hänen jäsenyytensä aiheuttama ääni on todellisuudessa käytetty.

Minä uskon ja olen myös kuullut joidenkin eronneiden kertoneen, että juuri tämä mainitsemasi läpinäkyvä järjestelmä (on muuten niin läpinäkyvä ettei siitä mitään näe!) on yksi olennaisimpia syitä erota liitosta, kun sen toimintaan ei voi edes itse vaikuttaa. Toki on paljon muitakin syitä lähteä, kova jäsenmaksu on yksi oikein hyvä syy. Miksi sellaista pitäisi maksaa, jos sillä ei koe saavansa juuri mitään lisäarvoa sen enempää itselleen kuin suomalaiselle ilmailulle? Trendi viime vuosina on ollut se, että lisäarvo on laskenut ja jäsenyyden hinta noussut. Bonuksena liiton läheisyydessä nippu talouden epäselvyyksiä ja muita hämäriä projekteja (kuten erään taitolentoyhdistyksen jäsenen ajama taitolentolentok URT-projekti), joista täysin läpinäkyvästi, läpinäkyvällä musteella kerrottaan jäsenistölle. Ei todellakaan voi sanoa, että liiton toiminta viimeisten viiden vuoden aikana herättänyt erityistä luottamusta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, siis, nythän ollaan itse asiassa jo jouluaaton puolella ja "pitäisi" vallita maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto, ja sellaisia asioita. Pyydän anteeksi, että tuli oltua liian kärkevä. Sanotaan näin, että turhautuminen tähän tilanteeseen, missä asiat eivät näytä etenevän yhtään mihinkään, purkautui mielipahana teidän kaikkien niskaanne. Olen pahoillani. Kaikille nyt siis Hyvää Joulua ja parempaa Uutta Vuotta 2015. Tämä koskee tietenkin myös Suomen Ilmailuliittoa, jonka 90-vuotisjuhlaa vietettiin totaalisen erilaisissa tunnelmissa ei niin kovinkaan kauan sitten... Sinä vuonna, jolloin pidettiin Helsinki International Air Show eli HIAS. Vieläkö joku muistaa sen vuosiluvun ?  :santa:

Mitä tapahtui sen jälkeen ? Miksi ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asian voi ymmärtää tiedostamalla, että lähes kaikki näistä 8000-9000 ”jäsenistä” ovat liiton jäsenkerhojen jäseniä. Liitolla on tietääkseni vain kourallinen suoria henkilöjäseniä. Kerhojäsenyytensä kautta nämä 8000-9000 henkilöä pääsevät nauttimaan juuri mainittujen ”varakkaiden tahojen” palveluista. Pääsevät esimerkiksi lentämään oman kerhonsa hankkiman lentokaluston avulla. Sellaista vastakkainasettelua ei siis ole, että liitto toimisi vain ”varakkaita tahoja” varten, koska kerhothan muodustuvat juuri näistä jäsenistään.

Tämä oli aivan kuin kaupunginosan asukasyhdistyksessä jäsenmaksun maksaisivat kaikki asukkaat, mutta yhdistyksen asioista päättäisvät vain asuntojen omistajat.

Noin ajatuksena tämä on sitä tasoa, että minun ei ole todellakaan tarvetta maksaa vuosittain paria hunttia siitä joku pääsee käyttämään minun maksamiani rahojani ilman että minulla on mahdollisuutta päättää niiden käytöstä.

Tässä voi kysyä, miten kerhojen etu ja Suomen Ilmailuliiton etu lähtökohtaisesti poikkeaisi toisistaan? Ilmailuliittohan on kerhojen yhteenliittymä ja ainakin itse näkisin että edut ovat erittäin pitkälle yhtenevät.

Ei se ole kerhon hölmöyttä, vaan koko systeemin hölmöys. Olen ollut oman harrastukseni aikana reilusti yli kymmenessä kerhossa ja näistä vain yhdessä tiedän kokousedustajan olevan niin aktiivinen, että kyselee jäsenistön mielipiteiden perään. Vaikka kerho valitsisikin vastuullisen jäsenen edustamaan itseänsä, ei se takaa sitä, että hän toimii äänestystilanteessa oman kerhonsa jäsenistön tahdon mukaisesti. Jotta edustuksellinen demokratia toimisi edes välttävästi, pitäisi jäsenkerhon valita joka vuosi kokousedustajansa vaaleilla. Vaikuttamisen mahdollisuus on aika olematonta.

Ilmailuliitto ei tietenkään ole ainut jäsenyhdistysten kattojärjestö Suomessa. Vaikuttaisi kuitenkin kydyn keskustelun perusteella siltä, että olisi syytä miettiä antaisiko suoran jäsenvaikuttamisen mahdollisuus edes vaikutelman siitä, että jäsenistön mielipiteellä olisi vaikutusta.

Millä tavoin henkilön vastuullisuutta lisää se, että tämä on hallituksen jäsen? Olen viime aikoina ollut huomaavivani hyvinkin vastuutonta toimintaa juuri neljän hallituslaisen taholta. Väkisin piti päästä sinne hallitukseen, vaikka muitakin halukkaita oli, ja sitten sieltä lompsitaan ulos kun ei muka mahduta samalle hiekkalaatikolle.

Noh, noh... ei sinne hallitukseen väkisin ole tässä pyritty. Useimmista näillä hallitukseen valituista henkilöistä oli laaja jäsenistön kannatus ja näitä oli pikemminkin maaniteltu lähtemään vastuutehtäviin, kuin että olisivat itse sinne aktiivisesti pyrkineet. Liittokokouksen edustajisto heidät sinne valitsi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin takavuosina erään n. 200-hengen ilmailukerhossa muutaman vuoden kerhon hallituksen jäsenenä. Yhtenäkään vuotena en edes kysyttäessä saanut tietää kuka edustaa kerhoa vuosikokouksessa, saati sitten mitä hän siellä tulee äänestämään. Kerhoa veti rautaisin ottein kerhon palkittu järjestöjyrä. Erosin sitten turhautuneena hallituksesta. En hetkeäkään usko että tämä kerho olisi ainoa missä näin toimitaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovasti on SUIO heiluttanut Suomen Ilmailuliitto Ry:n pulkkaa. Keikuttajat saattavat olla paljon matalammalla.

Ylimääräinen kokous on kutsuttu koolle. Pulkkaan jääneiden ( paremmat vyöt?) ja sinne kipuavien pitää ottaa kantaa seuraaviin pahemmin heiluttaviin seikkoihin:

TIEDOTTAMINEN

on ollut älyttömän surkeata vaikka on esim tuo " jäsenlehti"

MALMIN LENTOKENTTÄ

Menee Ilmailuliitolta toimipaikka

ILMAILU-LEHTI

Jäsenlehti pitää olla, mutta tällainen??? Olisi ihan hyvä tietää paljonko tuloja "jäsenlehdestä" tulee Ilmailuliitolle pakkomyynnin lisäksi?

JÄSENMÄÄRÄT

Ovat laskussa. PIK on kiitettävästi kouluttanut, mutta perinteisten lajien harrastajamäärät ovat laskussa, paitsi yhden. Lennokkien harrastajien määrä kasvaa.

Ilmailuliitossa on jäsenenä  n. 1300 lennokkitoiminan alueekseen määritellyttä jäsentä. Olen useamman tahon kanssa päässyt lukuun yli 10000 henkilöön, jotka harrastavat lennokkeja. Vuosikymmeniä on ollut sellaisessa pienessä pintakannossa ajatus perustaa oma Lennokkiliitto. Miteen saadaan nuo puuttuvat 9000 ja yli Ilmailuliiton piiriin?

Eikun Jouluja kaikille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, noh... ei sinne hallitukseen väkisin ole tässä pyritty. Useimmista näillä hallitukseen valituista henkilöistä oli laaja jäsenistön kannatus ja näitä oli pikemminkin maaniteltu lähtemään vastuutehtäviin, kuin että olisivat itse sinne aktiivisesti pyrkineet. Liittokokouksen edustajisto heidät sinne valitsi.

Mä tarkoitin kerhojen hallitushenkilöitä, uskoakseni Nils myös tarkoitti heitä omassa kirjoituksessaan, jossa puhuttiin liittokokousedustajista. Eli en näe sellaista yhteyttä, että äänestystulos liittokokouksessa olisi jotenkin varmempi, jos kerho valtuuttaa sinne hallituksen jäsenen kuin jonkun muun henkilön.

Ei se ole kerhon hölmöyttä, vaan koko systeemin hölmöys.

Samaa mieltä =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kristallipalloni mukaan kolme vuotta sitten eräs SIL:n hallituksen jäsen lähetti oheisen tekstin (joka on kai kirjoitettu jo aiemmin (ilm. 2007), mutta kissa nostettiin taas pöydälle) muulle hallitukselle:

Eilenpä palaveerattiin opistoasioissa. Vaikkakin hallitustyöskentely tarkoittaa että aatokset ja eduntavoittelu on vaan ja ainoastaan siinä yhtiössä/yhteisössä missäs sillä hetkellä istut niin siitä huolimatta en voi välttää tapaa ajatella Sil-Säätiö-Opisto tasolla... Pyysit eväitä ja viestiä liitonväelle. Olen tänään rupatellut myös X:n kanssa aiheesta. Molemmat olemme alla olevassa asiassa yhtä mieltä…

Yksityiskeskusteluissa liiton henkilöstön kanssa on käynyt ilmi selkeästi, myös liiton puheenjohtajan kanta,  se että Efry on virkaa tekevien mielissä valtakunnan harrasteilmailun ykköspaikka. Tätä linjavetoa on myös Säätiön toimesta ajettu mielestäni  konkreettisemmin parin vuoden ajan. Yleismaailmallisestihan eri lajit toimivat omien eri liittojen kautta suureksi osaksi eri kentillä. Purjelento yhdellä, varjourheilu toisaalla, pallot omillaan etc. Niin sanotut kansalliset ”ykkösmestat ” ovat usein valikoituneet siten, millä kentällä sattuu ko. lajin byroo sijaitsevan.

Suomessa Ilmailuliitto sitoo koko harrasteilmailun kirjon saman katon alle. Samaan linjavetoon pyritään Räyskälän lentopaikalla. Se, että SUIO:n, liiton koulutusorganisaation konttori sijaitsee Räyskälässä tukee globaalia ajatusta ns. Ilmailu-Efry:stä. Täyden palvelun paikkana.

Tulevaisuutta visioidaan vähän joka instanssissa, niin Räyskälässäkin.

Mielestäni olisi hyvä, mikäli liittotasolla kyettäisi raapustamaan jollekin säilytettävälle  ”strategiapaperille” keskusteluissa sekä ihmisten mielissä jo ollut asia: EFRY = No: 1.

Kirjattu tunnustus: ” Liiton täysi tuki”-asialle, sekä myötämielisyys pieninäkin kädenojennuksina auttaisi uskoakseni tulevaisuus neuvotteluissa maanomistajan, kunnan, eri rahoitustahojen, ym. kanssa keskusteluissa / neuvotteluissa Räyskälän ilmailukeskuksen kehittämiseksi. Olipa sitten kyseessä taivutukset  käynnissä tasolla, -kansainvälinen kilpa-areena, -uusi päärakennus, -lisämaan tarve uusille halleille, kaavoitustarpeet mökkirakentamiselle, apurahalle, asfaltille tai mille hyvänsä kehittämishankkeelle.

PT-n ajatukset sekä kysymykset myötämieliseen suhtautumiseen Efry:ssä, pitää tietyllä aikajänteellä kansalliset kisat Räyskälässä, hyvien fasiliteetien, hinauskapasiteetin sekä ylläpidetyllä lentopaikalla kertovat mielestäni siitä kuinka helppo on astua valmiiseen katettuun pöytään.

Liitotason päätös ja linjaveto poistaisi käsitykseni mukaan  useita tämänhetkisiä ongelmia niin kisa-areenoista kuin koulutuksellisista linjauksista nykyiseen varrattuna Nyt kun ”pyritään kannettua vettä saamaan kaivoissa pysymään….” Väitän -Ei se pysy.

Hetken aikaa on kuolevilla, hiljaisilla  lentopaikoilla säpinää mutta tyrehtyy kun tapahtumat ovat ohi. Kehittämällä yhdessä harrasteilmailua Sil-Opisto-Säätiö tasolla voimme kenties todeta tulevaisuudessa strategia-arvioinneissamme jotta tottapa tuo tokaisu: Toiminta luo toimintaa…

(yksi nimi korvattu X:llä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivoisin todella että nämä hallituksesta eronneet tulisivat julkisuuteen ja kertoisivat ne todelliset syyt mitään salaamatta jotka johtivat päätökseen erota hallituksesta. Ja näille hallitukseen jääneille sanon eikö olisi suoraselkäisempää erota ja mittauttaa kannatus uudestaan ehdolle asettumalla. Nyt on sellainen tuntuma että mätää on vielä hallituksessa. Asiat ei korjaannu hallitusta täydentämällä, epäilen ettei yhtään ehdokasta asetu ehdolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivoisin todella että nämä hallituksesta eronneet tulisivat julkisuuteen ja kertoisivat ne todelliset syyt mitään salaamatta jotka johtivat päätökseen erota hallituksesta. Ja näille hallitukseen jääneille sanon eikö olisi suoraselkäisempää erota ja mittauttaa kannatus uudestaan ehdolle asettumalla. Nyt on sellainen tuntuma että mätää on vielä hallituksessa. Asiat ei korjaannu hallitusta täydentämällä, epäilen ettei yhtään ehdokasta asetu ehdolle.

Millä perustein sitä "mätää" ja olemassaolevaa luottamusta arvioitaisiin nyt kun mitään virallista tiedottamista ei ole juurikaan olemassa? Väitetyiden huhupuheiden perusteellako vai yleisen naamakertoimen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta on parempi, ettei kukaan näistä näytä enää ikinä naamaansa Suomen Ilmailuliitto ry:n hallituksessa.

Ettei vain olisi jokinlainen salajuoni menossa...

Veikkaan, että tavoitekin oli saada kokous kasaan. Tämä siksi, että yhdistyksen kokouksella on aina valta hajottaa hallitus tai erottaa siitä jäseniä. Eiköhän tavoitteena ole kerätä Räyskälän ja yleisesti hyppääjien suunnalta valtakirjoja, joilla epämieluisa asioiden tonkija saadaan pelattua pois hallituksesta, jonka jälkeen lampaat hakevat hallitukseen uudestaan. Toivottavasti liiton piirissä tapahtuneiden talousrikosten salailuun ja epäiltyjen rikollisten hyysäilyyn kyllästyneitä jäsenyhdistyksiä on tulossa paikalle henkilökohtaisesti tai valtakirjoilla (minäkin voin ottaa sellaisia vastaan jos jollakulla sattuu olemaan, olen kyllä menossa kokoukseen!).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jäljelle jäävä omaisuus jaetaan. Olkoon se sitten jäsenkerhojen kesken tai sitten jonkun muun hyväksi katsottavan asian eduksi. Velka ei käsittääkseni jatka matkaa? Vai jääkö hallituksen vastuuhenkilöt maksamaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jäljelle jäävä omaisuus jaetaan. Olkoon se sitten jäsenkerhojen kesken tai sitten jonkun muun hyväksi katsottavan asian eduksi. Velka ei käsittääkseni jatka matkaa? Vai jääkö hallituksen vastuuhenkilöt maksamaan?

Jäljelle jäävä omaisuus tosiaan jaetaan, varmaankin Räyskälään. Liitolla ei ole velkaa (tai jos on, määrä on mitätön suhteessa netto/reaalivarallisuuteen). Opisto sen sijaan on velkainen, mutta osakeyhtiöt velat eivät rasita omistajia menetettyä osakepääomaa enempää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jäljelle jäävä omaisuus tosiaan jaetaan, varmaankin Räyskälään. Liitolla ei ole velkaa (tai jos on, määrä on mitätön suhteessa netto/reaalivarallisuuteen). Opisto sen sijaan on velkainen, mutta osakeyhtiöt velat eivät rasita omistajia menetettyä osakepääomaa enempää.

Nyt jos koskaan on hyvä hetki sanoa näkemiin..Antaisin jäljelle jäävän omaisuuden SMLL:lle. Siinä porukassa on tahtoa ja halua laittaa hommat kuntoon.

.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään