Tarmo Kallio

Joulukinkun paistoa

16 viestiä aiheessa

Aamulla kello soi 05.30 ja kinkku jääkaapista poies. Sitten esitoimet ja mittari istettiin kinkkuun. Odottelua ja mittariin katsomisia. Vihdoin kello 09.11 kinkun lämpötila oli tasan 10 astetta. Olin laittanut uunin päälle jo aikaisemmin ja yritin ajoittaa kinkun uuniin joutumisen  :santa: Uunin lämpötila oli 120 astetta.

Sitten katsoin hermostuneesti jatkuvasti tehokkaalla lampulla uuniin ja mittariin. Annoin mennä tasan 80 asteeseen. Sitten kinkku pois noin puoleksi tunniksi. Sitten sinappia ja korppujauhoa päälle ja uunin lämpö 250 asteeseen.

Nyt jo syön ja hyvää on. Hyvää joulua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaankin melko maukasta, itseminä kyllä 100 asteessa laittelin, meni toki aikaa ja punkkua mutta aikaa tehdään kuten myös punkkua.

Maukasta on, hyvää Joulua kaikille liitosta huolimatta. :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja minen laittanu lainkaan kinkkua, sitä on mulle tarjolla äiteen lihapatojen ääressä.

Mä laitoin tänään nopean lohen uuniin, puolessa tunnissa lautaselle.

Sweet-hot-saucea, osterikastiketta, soijaa, teriyakia, inkivääriä ja järjetön määrä valkosipuolia. Siitä syö toisenkin kerran vielä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joulukinkkua olen 40 jouluna paistellut, vaan nyt päätin etten enää. Sen tilalle tulle nyhtöpossua; kasslerista eli sianniskaa. Valmistuu uunissa niinkuin kinkkukin, mutta vaihtelu virkistää. Tutustuin kesällä nyhtöpossuun, ja se vei kieleni mennessään  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin kotimaisen n.7.4 kiloisen puolisentoista viikkoa sitten. Sulattelin sitä sitten samaisella viikolla hittaasti - ensin ulkovarastossa, kun oli sopivasti pari plussaastetta. Sitten kun sisälämpötila oli noussut plussalle viime perjantaina, nostin sen lämpenemään sisään. Myöhään samaisena iltana lämpötila kinkun sisällä oli noussut 10een.  Yöllä tunkasin kinkun uuniin paistopussissa ja kello lauantai aamuksi herättämään. Sen verran täpinöissäni olin, että kävin jo aamuseitsemältä toteamassa tilanteen ja sisälämpö oli tuolloin. 70 astetta. Tunnin torkkumisen jälkeen oli tavoiteltu 79 saavutettu ja kinkku pois uunista. Aamupäivän mittaa sitten sika sai sinappihunnun päällensä.

Että tuli hyvää. Ei vielä ylikypsää eli pysyy mukavasti koossa, mutta läpeensä well done. Ja muutenkin koostumukseltaan mainio ilman ylimääräisiä rönttösiä.

Ja kun se tuli tehtyä noinkin ajoissa, niin tänään aattoiltana sitten syötiin kinkut loppuun. Eipä jää Tapaniksi enää hernekeittoaineksia.

Tällä pärjää taas seuraavaan jouluun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten on tänä jouluna kinkut uunissa? Pitää nyt taas mennä tarkistamaan uunia. ;D. En ole lainkaan hermostunut.  Kinkun lämpötilan nousu +10 asteeseen huoneenlämmössä kesti taas yllättävän kauan.  :)

Jos tehdään jotain, niin tehdään kunnolla.  Ja hyvää joulua!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä on kinkku jo uunissa, hitaasti ja hartaasti vaan. Matala lämpötila ja pitkä kypsytysaika ja hyvää on ollut niin pitkään kuin muistan (takavuosilta pätkittäin). Sitä kun syö kerran vuodessa niin ei kyllästy...

Rauhallista Joulua kaikille !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kinkku uunista ulos, kuistille jäähtymään, huomenna sitten nahka pois ja pinta päälle, tästä se lähtee.

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kinkku uunista ulos, kuistille jäähtymään, huomenna sitten nahka pois ja pinta päälle, tästä se lähtee.

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille.

Elä, Arska, jätä kinkkua kuistille. Teillä on susia siellä Sippoossa, tiedän.  ;D

Oikein hyvää joulun aikaa kaikille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elä, Arska, jätä kinkkua kuistille. Teillä on susia siellä Sippoossa, tiedän.  ;D

Oikein hyvää joulun aikaa kaikille!

Onneks on klasiset akkunat ja suljettava ovi nykyään kuistissa, muutoin paikallaan oleva varoitus:) ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve pitkästä aikaa.

Miulla ei ole se tyypillinen Joulukinku niin kuin teillä.

Voimoni on Suomessa hänen vanhat ja sairat Vanhemmat  hoitamaan. Jne.

Mun Kinkut on jo syöty ja olivat hyviä! ::)

Toivon teille kaikkile Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta:

Terveiset Zürichistä.

Chris

P.S. Mä oon nyt jo yli vuosi Facebook:issa.

Siinä on kaikki laitaminen niin helpona ja isompinakin! Siinä olen päivitäin ja useinkin.

Nimellä: Christian Sutter

Tervetuloa!

Yritän olla usemmin tielläkin taas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten on joulukinkut nyt? Ostettiin kinkku eilen ja laitoin sen jääkaapissa tuoreelle lihalle ja kalalle tarkoitettuun lokeroon. Sen lämpötila  on hiukan yli nolla astetta. Otin kinkun jälleen liian myöhään jääkaapista. Laitoin kaksi eri mittaria ja "harkitsin" laittavani erään valmistajan yleismittarin anturin kinkkuun, mutta luovuin jostain syystä ajatuksesta. 

Kinkku on nyt uunissa noin 110 asteessa. Sitten tulee vielä kuorrutukset eri mausteilla kovalla lämmöllä. Jossain mainoksessa luki, että kinkun paistaminen on taidetta. Ja se on. 

Hyvät Joulut vaan: T: Tarmo :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään