Nils Rostedt

Europe Air Sports Newsletter December 2014 ilmestynyt

1 viesti aiheessa

Uusin numero Europe Air Sports Newsletter-uutiskirjeestä on juuri ilmestynyt.

 

 

Se sisältää taas paljon uutisia sääntelyn ja määräyksien alueelta EASA:n ja EU:n suunnasta.

 

Tässä uusimman newsletterin pääotsikot suomeksi käännettynä:

 

EASAn uudet säädösluonnokset , ”AMC/GM for ATO” ja ”Part-FCL”

 

Kuten tässä ketjussa on jo mainittu, nyt käsillä oleva ATO AMC/GM liittyy olemassaolevaan ATO-asetukseen eikä vielä sisällä laajamittaisempaa muutosta ATO-hyväksyntäkuvioon.

 

EAS on perehtymässä näihin uusiin luonnokssin ja palaa asiaan.

 

SERA-käyttöönottokatsaus

 

Michel Rocca ja Günter Bertram pyytävät jäsenmaiden palautteita sekä hyvistä parannuksista että huononnuksista SERA:n (A ja B-vaiheet) käyttönoton yhteydessä.

 

Huomaa että uusi säädös, SERA part C, joka koskee lennonjohtopalvelujen tarjoamista, on määrä julkaista vuoden 2015 syksyllä. 

 

Part-M Light katsaus

 

Tärkein viesti Rudi Schuegrafin katsauksessa on, että EASAn suunnitelmassa on että ”Part-M Light” NPA julkaistaisiin lausunnolle ennen kesää 2015.

 

 

Task Force for GA Roadmap

 

Uusi EASA-vetoinen työryhmä on nyt lähtenyt liikkeelle. Työryhmä toimii yleisilmailuasioiden ylimpänä ohjausfoorumina. Jäsenet ovat: 

 

 

 

·         Dominique Roland - EASA – Chair of the Task Force

·         Jyrki Paajanen - European Commission

·         Tony Rapson - UK CAA – Chair of the GA road map NAA group

·         Andreas Winkler – Austrocontrol

·         Michael Erb - IAOPA Germany – Chair GA sub-SSCC

·         Julian Scarfe - EAS – Vice Chair GA sub- SSCC

 

Ryhmän työsarasta mainittakoon, että Task Force mm. pyrkii priorisoimaan yleisilmailua koskevia säntelymuutoshankkeita. Näitä on yhteensä noin 40 kpl, osin teknisluonteisia ja osin uuden GA-sääntelyn lähestymistavan mukaisia isompia muutoksia, joten jo tämä on varsin iso työkenttä.

 

Kauko-ohjatut ilmailujärjestelmät (RPAS)

 

RPAS-alueella kehitys on nyt niin nopeaa että EAS tarvitsee lisävoimia. Lennokkilajin asiantuntija Graham Lynn on aiemmin seurannut RPAS-kenttää, mutta EAS pyytää nyt jäseniään nimittämään lisää asiantuntija-ehdokkaita tälle alueelle, jotta EAS voi tehdä vahvan panoksen harrasteilmailun etujen puolesta. Rene Meier ottaa vastaan ehdokastietoja.

 

Alan iso konferenssi “The 2nd Unmanned Cargo Aircraft Conference” järjestetään 5.2. 2015.

 

ADS-B: Ei päätöstä pakollisesta ADS-B asennuksesta ilma-aluksiin

 

EAS haluaa painottaa, että huolimatta erilaisista huhuista, mitään päätöksiä jotka vaatisivat ADS-B laitteiden pakollista asentamista yleisilmailukoneisiin ei ole tehty.  EAS on esittänyt syvän huolensa ADS-B-asennusten aiheuttamista kustannuksista. EAS:n vahva kanta on että mitään pakollista ADS-B-asennusta ei tule vaatia kevyisiin yleisilmailun ilma-aluksiin.

 

Mainittakoon myös että aiemmin vuonna 2014 EU-Komissio lykkäsi vaatimuksensa ADB-B:n asentamisesta isompiin ilma-alkusiin ( > 5,7 tonnia) vuoteen 2020.

 

Uutiskirje on kokonaisuudessaan luettavissa täältä: http://www.europe-air-sports.org/activities/newsletter/

 

Antoisia lukuhetkiä ilmailun lomassa!

 

Europe Air Sports valvoo harraste-ja urheiluilmailun etuja Eurooppa-tasolla. SIL on EAS:n jäsen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään