Tero Lahtinen

Ryanairin lento oli törmätä suomalaiskoneeseen Tallinnassa

29 viestiä aiheessa

Näyttäisiköhän vähän siltä, että ATR on ajautunut ohi Foxtrotin (08 käytössä), rullaten kiitotietä pitkin takaisinpäin ja on juuri kääntymässä pois Foxista, kun Ryanair vetää ylös. ??? Tallinnassa kun tuo rullaustie Alpha ei harmillisesti mene 26:n päätyyn asti:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä tietysti lennonjohtaja panttaa laskeutumisselvitystä, kunnes kiitotien katsotaan olevan vapaa: ATR on laskun jälkeen kääntynyt pois kiitotieltä ja liikkuu siitä poispäin edellyttäen, että ilma-aluksella on esteetön ja yhtäjaksoinen pääsy vähintään ao. kiitotien odotuspaikkamerkintää vastaavalle etäisyydelle.

 

Spekulointia, mutta ATR:n pitkäksimeno on varmaankin tullut lennonjohtajalle yllätyksenä, jolloin kiitotieporrastus Ryanairiin uhkaa jäädä ja jääkin liian pieneksi. Pitkäksimenon puolesta puhuisivat myös kitkakertoimet ja jäätävä tihku: EETN 221950Z 14005KT 100V180 4500 -SN BR BKN004 OVC011 M01/M01 Q0981 R08/850492 TEMPO 2000 FZDZ

 

Lentäjänhän tulisi kyllä vetää ylös viimeistään kynnykseltä käskemättäkin, mikäli laskeutumisselvitystä ei heru, mutta liikenneluokan koneella ottaa aikansa ennen kuin suihkumoottorit reagoivat tehonlisäykseen. Siksipä tässä verrattain myöhäisen ylösvetopäätöksen takia käydään maassa asti ennen kuin takaisin ilmaan päästään...

 

EDIT: suora linkki videoon:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eikö minimeissä pitäisi vetää nokka ylös ja painaa tehot täysille? Kone kuitenkin käy selvästi minimeiden alla(?) Ja ellen aivan väärin näe taitaa jopa koskettaa hetkeksi? Mietin vaan että miksei päätöstä ylösvedosta tehty yhtään aikaisemmin? Tämmöisiä kysymyksiä tieämättömältä ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eikö minimeissä pitäisi vetää nokka ylös ja painaa tehot täysille? Kone kuitenkin käy selvästi minimeiden alla(?) Ja ellen aivan väärin näe taitaa jopa koskettaa hetkeksi? Mietin vaan että miksei päätöstä ylösvedosta tehty yhtään aikaisemmin? Tämmöisiä kysymyksiä tieämättömältä ???

 

Mikä tuo tarkoittamasi minimi on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida lähestymisminimillä olla mitään tekemistä tämän tapauksen kanssa. Tuo Kallen arvio tapahtumasta osunee oikeaan. Edellä laskeutunut on vain viipynyt arvioitua kauemmin kiitotiellä ja seuraava lähestyvä on tehnyt ylösvedon, jotta läheltäpiti tilannetta ei syntyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida lähestymisminimillä olla mitään tekemistä tämän tapauksen kanssa. Tuo Kallen arvio tapahtumasta osunee oikeaan. Edellä laskeutunut on vain viipynyt arvioitua kauemmin kiitotiellä ja seuraava lähestyvä on tehnyt ylösvedon, jotta läheltäpiti tilannetta ei syntyisi.

 

Tai sitten, kuten ulkomaisilla foorumeilla spekuloidaan, ATR on ajautunut ohi exit Echon, josta on pitkä matka edelleen Foxtrotiin ja se on vienyt aikaa. Normaalisti kun 26 on käytössä ilmeisesti turbopropit käyttävät pääsääntöisesti tuota kiitotien puolessa välissä olevaa exitiä.

 

Käytänkin tilaisuutta hyväkseni kysymään, onko Echo-exitin käyttö kiitotieltä 08 ylipäätään tuossa mahdollista ? Ainakaan siinä kohtaa ei näy rullaustie-poistumisvaloja kartassa?

 

Videosta saan kyllä vaikutelman, että ATR:llä venyy jo kosketus hieman normaalia pidemmäksi, joten Kallen arvio saattaa sekin olla ihan oikea. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytänkin tilaisuutta hyväkseni kysymään, onko Echo-exitin käyttö kiitotieltä 08 ylipäätään tuossa mahdollista ? Ainakaan siinä kohtaa ei näy rullaustie-poistumisvaloja kartassa?

 

Videosta saan kyllä vaikutelman, että ATR:llä venyy jo kosketus hieman normaalia pidemmäksi, joten Kallen arvio saattaa sekin olla ihan oikea. 

 

Echon käyttö on mahdollista 08:lta. Tosin yleensä turbopropit eivät pysähdy ennen sitä vaan menevät parisataa metriä sen ohi. Liikenteestä riippuen lennonjohto voi antaa luvan rullata takaisinpäin ja poistua Echosta.

 

Videolla näyttää kuitenkin siltä, että ATR rullaa takaisinpäin ja poistuu Foxtrotista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos toi METARin näkyvyys (TEMPO 2000) pitää paikkansa kyseisessä tilanteessa, niin sekä Ryanairilta että tornilta on puuttunut näköhavainto Atikasta. Eli ylösvetopäätös on perustunut puuttuvaan laskeutumislupaan ja sitä onkin odotettu sitten ihan loppuun asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos toi METARin näkyvyys (TEMPO 2000) pitää paikkansa kyseisessä tilanteessa, niin sekä Ryanairilta että tornilta on puuttunut näköhavainto Atikasta.

 

Video on kuvattu parisataa metriä tornia kauempaa. Torni on kartalla lähellä kiitotien keskikohtaa sen eteläpuolella, ei terminaalin lähellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt pohdiskella, oliko tässä oikeasti jokin vaaratilanne, tai rikottiinko määräyksiä, vai onko kysymys vain normaalista sensaatio-otsikoinnista.

 

Flybe viipyi kiitotiellä normaalia pidempään.

Laskuselvitystä Ryanairille ei siksi voitu antaa.

Ryanair teki ylösvedon.

 

Tältä osin kysymys on tietysti normaalista toiminnasta. Kysymys on siitä, olisiko ylösveto pitänyt tehdä aikaisemmin. Onko olemassa jotain selkeästi määriteltyä minimiä, jota ei saa alittaa ilman laskuselvitystä?

 

Se, että pyörät koskettavat maata ylösvedon tiimellyksessä ei tietääkseni ole millään tavalla kiellettyä.

 

Emme tiedä, mikä tilanne Ryanairin ohjaamossa todellisuudessa oli. Jos lentäjät näkivät Flyben ATR:n kaukana toisessa päässä kiitotietä, on hyvin ymmärrettävää, ettei ylösvetopäätöken kanssa ollut tarvetta hötkyillä, vaan katsottiin tilanne loppuun asti siinä toivossa, että Flybe ehtisi pois alta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt pohdiskella, oliko tässä oikeasti jokin vaaratilanne, tai rikottiinko määräyksiä, vai onko kysymys vain normaalista sensaatio-otsikoinnista.

 

Flybe viipyi kiitotiellä normaalia pidempään.

Laskuselvitystä Ryanairille ei siksi voitu antaa.

Ryanair teki ylösvedon.

Jos Ryan oli selvitetty lähestymään laskua varten,niin miksi ei valpas lennonjohtaja sitten määrännyt häntä tekemään 360 ja paana olisi ollut vapaa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

360 asteen kaarrot tms. stuntit eivät ole vaihtoehto kesken mittarilähestymisen, eivätkä ne monissa yhtiöissä ole hyväksyttyjä menetelmiä edes visuaalilähestymisissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Ryan oli selvitetty lähestymään laskua varten,niin miksi ei valpas lennonjohtaja sitten määrännyt häntä tekemään 360 ja paana olisi ollut vapaa ?

 

Arvasin että tulee kommentti sensaatiouutisesta koska näitä aina luen, mutta jos lähestyvä kone ei ole saanut lupaa laskeutua niin kyse on virheestä joka voi pahimmillaan johtaa katastrofiin. Jälkikäteen on aina hyvä selitellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair ei laskeutunut. Ryanair teki ylösvedon. Ylösvedon aikana pääteline kosketti kiitotietä. Se ei ole virhe vaan normaalia toimintaa.

 

En väitä ettei mitään virhettä tapahtunut, sillä julkisuudessa olleet tiedot eivät riitä sellaisen johtopäätöksen tekemiseen. Mikään ei kuitenkaan toistaiseksi näytä myöskään osoittavan, että virhe olisi tapahtunut. Mutta Ryanairhan on tunnetusti aina syyllinen, kunnes toisin todistetaan  ;D

 

Kommentti avheraldissa, todenperäisyyteen en ota kantaa:

 

The Estonian CAA after studying the information available today said as this was not a serious incident no investigation will be conducted. Life goes on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPrunessakin näyttää olevan yritystä.

 

Onks niin että ilman selvitystä saa tulla noin alas? Se on ihan selvää että kun laskuluvan kanssa tehdään CAT-jotain -lähestymistä ja minimit ei lopussa riitäkään, niin siinä voidaan hieman skimmata asfalttia ennen paluuta taivaalle. Mutta jos vaikkapa noin esimerkkinä lähtöpaikalla seisoo joku iso huussi tekemässä lähtöä kun samaan aikaan veivataan lähestymistä reilusti matalalle odotellen laskulupaa, niin siinä voi kohta olla semmoinen tilanne että huussin ulkovalot on kohta pitkin latua.

 

Pakko kysellä kun ei tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radioliikenteen nauhoite selvittäisi jonkun verran, kuinka paljon osalliset olivat selvillä tilanteesta. Eipä taida vaan olla saatavilla missään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radioliikenteen nauhoite selvittäisi jonkun verran, kuinka paljon osalliset olivat selvillä tilanteesta. Eipä taida vaan olla saatavilla missään...

 

Varmastihan se löytyy tornista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmastihan se löytyy tornista?

 

Varmastikin näin, mutta mihinkään julkiseen jakoon sitä tuskin saadaan. Vai onko EETN:n ATC jossain live-streamissa Schipholin ym. tapaan?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onks niin että ilman selvitystä saa tulla noin alas? Se on ihan selvää että kun laskuluvan kanssa tehdään CAT-jotain -lähestymistä ja minimit ei lopussa riitäkään, niin siinä voidaan hieman skimmata asfalttia ennen paluuta taivaalle. Mutta jos vaikkapa noin esimerkkinä lähtöpaikalla seisoo joku iso huussi tekemässä lähtöä kun samaan aikaan veivataan lähestymistä reilusti matalalle odotellen laskulupaa, niin siinä voi kohta olla semmoinen tilanne että huussin ulkovalot on kohta pitkin latua...

 

Kun on lähetymisselvitys, niin selvitysraja on kiitotien kynnys, ellei lennonjohtaja muuta kerro. On ihan selvää, että jos lähtöpaikalla seisoo kone niin lennonjohtaja antaa ylösvetokäskyn ajoissa. Mutta kun kyse on edellisen laskeutuvan koneen poistuminen kiitotieltä, niin laskeutumisselvitys (=lupa) voi todella tulla ihan viime sekunnilla, tai sitten ylösvetokäsky. Tai lentäjä itse päättää tehdä ylösvedon, kun lupaa ei kuulu. Olen itsekin - pikkukoneella toki - joskus hermoillut, että tuleeko lupaa laskeutua vai ei, käsi kaasukahvalla supervalmiina antamaan tehoa, mutta omalla kohdalla on lupa aina viime metreilläkin heltinyt.

 

Asian voi käydä itsekin käytänössä esimerkiksi Helsinki-Vantaalla joka päivä iltapäivän ruuhkatunnilla toteamassa, skannerilla lennojohtajaa kuunnellen ja kiitotien tilannetta seuraten. Aika usein laskulupa tullee todella myöhään.

 

Jos käytössä on huonon näkyvyyden menetelmät, niin silloin koneiden väliset porrastusvälit ovat selvästi pidemmät, koska niin lennonjohtajat kuin lentäjätkään eivät voi näkemänsä perustella päätellä, onko kiitotie todella vapaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tältä osin kysymys on tietysti normaalista toiminnasta. Kysymys on siitä, olisiko ylösveto pitänyt tehdä aikaisemmin. Onko olemassa jotain selkeästi määriteltyä minimiä, jota ei saa alittaa ilman laskuselvitystä?

 

Käsittääkseni minimi on 50ft AGL, joku viisaampi korjatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään