Tero Lahtinen

Ryanairin lento oli törmätä suomalaiskoneeseen Tallinnassa

29 viestiä aiheessa

OPS normal

 

Käsittääkseni minimi on 50ft AGL, joku viisaampi korjatkoon.

 

Minun käsittääkseni tässä on tapahtunut uusi kierros.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on lähetymisselvitys, niin selvitysraja on kiitotien kynnys, ellei lennonjohtaja muuta kerro. On ihan selvää, että jos lähtöpaikalla seisoo kone niin lennonjohtaja antaa ylösvetokäskyn ajoissa. Mutta kun kyse on edellisen laskeutuvan koneen poistuminen kiitotieltä, niin laskeutumisselvitys (=lupa) voi todella tulla ihan viime sekunnilla, tai sitten ylösvetokäsky. Tai lentäjä itse päättää tehdä ylösvedon, kun lupaa ei kuulu.

 

Jos GA aloitetaan kynnyksellä (jolloin korkeus kai yleensä myös on suunnilleen tuo 50' AGL), kone voi silti koskettaa kiitotietä; noin tuossa Ryanairin tapauksessakin lienee käynyt. FDR:stä kai näkyisi, paljonko ennen tai jälkeen selvitysrajaa GA tarkkaan ottaen tehtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onks niin että ilman selvitystä saa tulla noin alas? Se on ihan selvää että kun laskuluvan kanssa tehdään CAT-jotain -lähestymistä ja minimit ei lopussa riitäkään, niin siinä voidaan hieman skimmata asfalttia ennen paluuta taivaalle. Mutta jos vaikkapa noin esimerkkinä lähtöpaikalla seisoo joku iso huussi tekemässä lähtöä kun samaan aikaan veivataan lähestymistä reilusti matalalle odotellen laskulupaa, niin siinä voi kohta olla semmoinen tilanne että huussin ulkovalot on kohta pitkin latua.

 

Niin.. Se kynnyksen kohdalla oleva n. 50 jalkaa on sinänsä aika vähän, jos alla on vaikka A380, joka on 80 jalkaa korkea. Lennonjohto hoitaa porrastuksen tuolta osin, eli se ylösvetokäsky tulee sitten aiemmin, jos kiitotie on varattu 80 jalkaan saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kokemus matkustajana kolmesta ylösvedosta tähän asti tapahtui Lontoon Heathrow'n kentällä BA:n kyydissä. Tuolloinkin kapteeni kuulutti ylösvedon johtuneen muusta liikenteestä. Ylösveto tapahtui päälaskutelineen jo kosketettua kiitotien pintaa.

 

Ylösveto on kyllä kokemisen arvoinen juttu. Harmi, että harvemmin etukäteen tietää millä lennolla sellainen on tarjolla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään