Janne Kuutti

Lim-5 (MiG-17F) 1C-1505

10 viestiä aiheessa

Kovasti kuullostaa ylihinnoitetulta. Samannäköisiä vempeleitä on ollut Suomessakin siellä täällä männyn alla, eikö yksi ole Tikkakosken museon pihassa ruohonvihreäksi maalattuna?!

Melkein väittäisin että arvokkain osuus koneessa on sen rahtikulut kun se viedään johonkin muualle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin viime kesänä siirtämässä/purkamassa tuota Lim-5:tä Harjavallassa, kone vaihtoi omistajaa, mutta on vielä Suomessa yksityishenkilön omistuksessa. Oli jo aika rapeassa kunnossa.

Kone on ollut aikaisemmin Paimion automuseossa, se on tuotu samaan aikaan Suomeen vuonna 1989 yksityishenkilön toimesta, kuin K-SIM:n Lim-5 "Anni".

1505 lienee Lim-5R, koska siinä on kamera-aukot pohjassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin viime kesänä siirtämässä/purkamassa tuota Lim-5:tä Harjavallassa, kone vaihtoi omistajaa, mutta on vielä Suomessa yksityishenkilön omistuksessa. Oli jo aika rapeassa kunnossa.

Kone on ollut aikaisemmin Paimion automuseossa, se on tuotu samaan aikaan Suomeen vuonna 1989 yksityishenkilön toimesta, kuin K-SIM:n Lim-5 "Anni".

1505 lienee Lim-5R, koska siinä on kamera-aukot pohjassa.

 

 

Oliko siinä vielä moottori, mittaristo ja ym. paikallaan? Harmi kun kone on päässyt rapeaan kuntoon. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko siinä vielä moottori, mittaristo ja ym. paikallaan? Harmi kun kone on päässyt rapeaan kuntoon. 

 

Kyllä, tykkejä myöten kaikki paikallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kormussa romuliikettä pitänyt edesmennyt Esko Pessi hankki vuonna 1991 Puolasta kaksi kappaletta lisenssi valmisteista Mig-17 hävittäjää, josta puolalaiset käyttivät tunnusta Lim-5. Näistä toinen (1505) myytiin v.1992 Paimion automuseolle, jossa se maalattiin uudelleen ja asetettiin näytteille museon pihaan. Pian vandaaliterroristit kävivät spreijaamassa koneen toisen kyljen. Museon toiminta kuitenkin loppui kannattamattomana jo v. 1994 ja kone myytiin huutokaupalla yksityiselle henkilölle. Samassa yhteydessä myytiin myös yksi Fouga-Magister (FM-67) ja yksi T-34 panssarivaunu. Vaunu oli Tsekeissä lisenssivalmistettu ja sitä käytettiin saksalaisten Lapissa filmaamassa Stalingrad elokuvassa. Lim-5 päätyi Harjavallan Pitkäjärvelle erään vanhan kansakoulun pihalle muun militaria materiaalin sekaan. Paikka oli ilmeisesti jonkun alan keräilijä/myyjän ”tukikohta”.  Sieltä kone on sitten vuosia myöhemmin löytynyt tiensä näemmä Lappeenrantaan.

Toinen kone (1709) päätyi ensin Karstulaan tolppien nokkaan maalattuna muistuttamaan Suomen Ilmavoimien koneita. Karstulasta kone jatkoi matkaansa Keski-Suomen Ilmailumuseolle jossa se sai päällensä iloisen vihertävän keltaisen värityksen. Muistaakseni maalauksen suunnittelusta vastasi alakouluikäinen tyttönen.

 

 

21_paimio_-94.jpg.41872513ae28364540635dcb991b8439.jpg

1505 Paimion Automuseon pihassa v.1994

 

p> 1505 Harjavallan Pitkäjärvellä v.2003

 

22_karstula_-03.jpg.1261322e2e3b5188c9259f51d9fa820f.jpg

1709 Karstulassa v.2003

p>21_harjavalta__-03.jpg.172a538caf5a3cfb1d4bbe7405bcfb12.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mistä Etelä-Saimaa on tuon Lappeenrannan keksinyt, mutta kone on kyllä ollut koko ajan Harjavallassa. Ehkäpä omistaja on sitä siellä kaupannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään