Markku Valkama

Kehtaatko tunnustaa olevasi ilmailija

23 viestiä aiheessa

En löytänyt vaihtoehdoista sopivaa. Se menee kohdallani yhdellä sanalla. Tunnustatko olevasi ilmailija. Vastaus: En.

Perustelu: Eihän ajokortin haltijakaan ole välttämättä mikään autoilija. Metsästyskortin haltija metsästäjä jne. En ole mitenkään erityisen ilmailuhenkinen, en vietä aikaani lentokentillä, en itseasiassa edes viihdy siellä - mieluummin olen veneellä, heittelen uistinta, laitan makkarat porisemaan ja nautin olutta. Toki käyn ajoittain kentällä tekemässä lentosuorituksia, laitan koneen halliin ja lähden lämmittämään saunaa.

Seuraan kuitenkin aktiivisesti FF:ää, sillä tämä on aivan kurko foorumi, ja ylittää viihdyttävyydessään kaikki muut vastaavat. Autokerhojen ( harrastan japanilaisia urheiluautoja ) foorumien taso yltää asiantuntevuudessaan kyllä samalle korkeudelle, mutta henkilöiden välinen mielipiteiden vaihto on verkkaista, ja usein viestinnästä puuttuu se groove, fanaattisuus ja peräänantamattomuus verrattuna FF:ään. Puhumattakaan sensaatiomaisen oloisista ketjuista, joita on viime aikoina ollut esillä ilahduttavan paljon.

Ilmailija on määreenä sellainen, että se vaatii jotakin muutakin, kuin pelkän lentosuoritteen tekemisen.

Ja lång live FF, mä varmaan kuolisin tylsyyteen ilman foorumia. Ja ei, älkää ehdottako minulle suoli24:aa, se ei ole mistään kotoisin  :laugh:

edit: typo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin hieman kitkeränä voisimpa tunnustaa olevani ilmailija, enkä vain siittä haaveilija. Syitä sitten on monia, mutta ketään en syytä kuin ehkä eniten itseäni. Pohjimmiltaan.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, mä heittelen sillä virvelillä uistinta tai viehettä miten sitä nyt sanotaankaan? ;D

Heh! Oli aivan pakko korjata tuonne alkuperäiseen. Kerran on tullut heitettyä virveliäkin, nimittäin pari vuotta sitten olin nostamassa siihen saakka suurinta saamaani kuhaa, sähläsin haavin kanssa ja koukut takertuivat haavin havakseen ja kala riuhtaisi itsensä irti. Siinä suutuspäissäni nakkasin vehkeen laidan toiselle puolelle. Kyllä helpotti  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kehtaa, mutta syy on se, että ilmailua pidetään "rikkaiden herrojen ökyharrastuksena". Vaikkei se pidä ollenkaan paikkaansa. Jep, tyhmää  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä vielä toistaiseksi, varsinkin ulkomailla, mut siihen se tällä hetkellä melkein  jää.

Tulevaisuus-ketjun tyyppiset avaukset tosin vielä valavat  uskoa huomiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kehtaa, mutta syy on se, että ilmailua pidetään "rikkaiden herrojen ökyharrastuksena". Vaikkei se pidä ollenkaan paikkaansa. Jep, tyhmää  :-[

Niinpä jouko ja ilmailijoilla onkin kova työ tuon mielikuvan muuttamisessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kehtaa vaan Holopainen,tunnustaa itsesi ilmailijaksi! Joskus 60 - 70 ja vielä ehkä 80-luvullakin yleisilmailu oli "ökyilyä",siitä ei liene pienintäkään epäilystä,lentolupakirjan haltijaa saatettiin katsoa hieman yläviistoon. ??? Kun "ultra-aalto" tuli sitten -90 luvulla,niin harrasteilmailu tuli aimo askeleen lähemmäs tavkansalaista.Siis melkein joka suvussa on tänäpänä "lentäjä" tai ainakin harkitsemassa lupakirjaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kehtaa vaan Holopainen,tunnustaa itsesi ilmailijaksi! Joskus 60 - 70 ja vielä ehkä 80-luvullakin yleisilmailu oli "ökyilyä",siitä ei liene pienintäkään epäilystä,lentolupakirjan haltijaa saatettiin katsoa hieman yläviistoon. ??? Kun "ultra-aalto" tuli sitten -90 luvulla,niin harrasteilmailu tuli aimo askeleen lähemmäs tavkansalaista.Siis melkein joka suvussa on tänäpänä "lentäjä" tai ainakin harkitsemassa lupakirjaa!

Oot oikeassa, pitäs kehdata. Niin, ja olenko edes "oikea" lentäjä kun on vaan ultrapahvi :-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, ja olenko edes "oikea" lentäjä kun on vaan ultrapahvi :-)

Yritin googlettaa josko "oikea" lentäjä valkenisi minullekin,en kuitenkaan sen viisaammaksi sieltä tullut!  Joku siellä veikkasi jotain Sanginjoen miestä "oikeaksi",pitäis edes tavata tämä lentopoika,vois muodostaa oman mielikuvansa.. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä ole asiaa hirveästi kenellekään tuputtanut. Jos jotain kautta tulee puheeksi, niin "tunnustan" lenteleväni silloin tällöin. ;D Ikinä kukaan ei ole sen jälkeen ottanut puheeksi mitään mafioita tai foorumi juttuja. Ilmeisesti näitä ei ihan koko maailma seuraa :)

Lisäys:

On minulla metsästyskorttikin ja hirviporukat ne vasta jänniä onkin. En tiennytkään kuinka monella tavalla hirven voi ampua väärin. Lukekaa vanhoja metsästäjä -lehden lakimies vastaa -palstoja. Siellä porukasta pois potkitut perää oikeuksiaan. Potkimisen syyt voi olla mitä ihmeellisemmät. Että ei tämä ainoa harrastus ole, jossa sattuu ja tapahtuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö olla kehtaamatta? Vähän tekopyhää olisi "hävetä" harrastusta jonkin asian takia, joka ei oikeastaan edes itseä koske, saati sitten mistä ehkä 0,17% ihmisistä edes mitään tietää. Ilmailu kaikissa muodoissaan on hieno harrastus ja olen harrastuksestani ylpeä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko se laskettelee oikein rinta rottingilla ;) Tottapuhuen en minäkään ole kokonaan "harrastusta" lopettamassa - vaikka muita harrasteellisia intressejä on elämään ilmaantunut. Sanotaan tässä kohdin vielä näin, että en oikein voi kutsua lentelyäni edes harrastukseksi, jos sitä tapahtuu vuoden aikana enää reilut parikymmentä tuntia. Se on aika vähän, varsinkin jos harrastukseen kulutettua aikaa pidetään jonain määreenä siihen onko toiminta ylipäänsä edes harrastus. Muutamia vuosia sitten lentosuoritteeni oli 80-100 tunnin luokkaa vuodessa, mikä on sekin moniin todellisiin harrastajiin verrattuna vähän. Siksi en myöskään halua esiintyä ilmailijana. Jos pelaisin futista vuoden aikana kymmenkunta kertaa, niin ei siinä oikein voisi pitää jalkapalloilijan viittaa harteillaan - tämä siis vain vertailumallina  :)

Lentäminen ja ilmailu on ylipäänsä hieno ja arvokas harrastus - sana arvokas voidaan tulkita sen molemmilla tarkoituksilla ainakin moottorilennon puolella - mutta muuttuva monimutkainen pykäläviidakko, jatkuvasti kohoavat kustannukset sekä muut ilmailua/lentämistä vaikeuttavat yhteiskunnalliset asiat ovat saaneet ainakin minut miettimään onko lajin jatkamiselle omalla kohdalla riittäviä perusteita. Pykälät, määräykset ym. asetukset ovat turvallisuuteen liittyviä asioita, joista on syytä olla kiinnostunut ja niissä on hyvä pysyä ajan hermolla. Kun joskus on tullut puhe ihmisten kanssa ilmailun / lentämisen vaativuudesta ja Markun tuolla aloituksessa mainitsemasta glooriasta, olen kaikille todennut, että vaativinta siinä on olla tietoinen kaikesta siihen liittyvästä oheistoiminnallisista asioista - itse lentäminenhän ei juuri eroa minkään muun moottorilla kulkevan laitteen ohjaamisesta, eikä siinä ole mitään ihmeellistä eikä yliluonnollista. Purjelento on sitten kokonaan toinen juttu kun ei ole edes sitä moottoria. Ne herrat on eri miehiä ne  :)

Kummelia siteeraten: Mulla on kotiasiat kunnossa ja ilmailu on hiano laji  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentäminen ja ilmailu on ylipäänsä hieno ja arvokas harrastus - sana arvokas voidaan tulkita sen molemmilla tarkoituksilla ainakin moottorilennon puolella - mutta muuttuva monimutkainen pykäläviidakko, jatkuvasti kohoavat kustannukset sekä muut ilmailua/lentämistä vaikeuttavat yhteiskunnalliset asiat ovat saaneet ainakin minut miettimään onko lajin jatkamiselle omalla kohdalla riittäviä perusteita. Pykälät, määräykset ym. asetukset ovat turvallisuuteen liittyviä asioita, joista on syytä olla kiinnostunut ja niissä on hyvä pysyä ajan hermolla.

Sauli kiteyttää hienosti. Jos et oikeasti pysty pysymään ilmailussa ajan hermolla (aika, raha, ja sitä myöten innostuskaan ei riitä), kannattaa tosiaankin miettiä lajin vaihtoa. Oma innostukseni karisi kuin joulukuusen kuivat neulaset kun kaveri totesi, että onko sulla oikeasti aikaa harrastaa kunnolla tuota noiden kaikkien hommiesi lisäksi. Myssy päähän ja kädet ristiin aameneksi. Se siitä.

Ja se oli oikea ratkaisu. Voi ilmailua harrastaa ilman oikeisiin puikkoihin tarttumistakin.  :thmbup:

Niin, siis en ole ilmailija. Olen ilmailuharrastaja. Näin kai ne termit voisivat olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanotaan tässä kohdin vielä näin, että en oikein voi kutsua lentelyäni edes harrastukseksi

Niin ja minä en ole mikään lentäjä, mutta silti ilmailun harrastaja  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi en kehtaisi? Tottakai kehtaa kertoa jos kysytään harrastuksista. Mitä hävettävää hienossa lajissa on? Suurin osa tutuista ilmailijoista (ja hevosenomistajista, se hupi maksaa helposti 3000-9000euroa/vuosi eikä harrastajat edes häpeile) on silti tavallisen tulostason omaavia ihmisiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin kauan kun lupakirja ja medikaali on voimassa olen lentäjä ja ilmailija. Jos joku vähemmän kaunis päivä jompikumpi ei ole enää voimassa, olen sitten vaan enää ilmailija.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiat näyttää läheltä katsoessa isommilta. Nämä SUIO:n ja SIL:n epäselvyydet on keskimääräisen kaduntallaajan näkökulmasta niin pieniä murusia uutisvirrassa, että tuskimpa juuri vaikuttaa näkemykseen ilmailusta. Eipä siis näiden takia kannata ilmailuharrastusta häpeillä. Ihan huoleti voin kertoa ilmailuharrastuksestani, ja todeta että lentäminen on kivaa ja ilmailijat enimmäkseen mukavaa ja leppoisaa porukkaa.

Ei kai oikeat lentäjät tarvi moottoria muuhun kun koneen kiskomiseen taivaalle?

Ei kai tosi-ilmailija moottoria tarvitse edes taivaalle kiskomiseen. Lihasvoimallakin pääsee irti maanpinnasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään