Guest motojuzzi

Kovon jakaminen useampiin asemiin

4 viestiä aiheessa

Mulla on yksi ainoa fyysinen kovalevy ja sillä yksi ainoa asema, eli C. Olen kuullut, että kovo olisi hyvä jakaa useampiin asemiin, joten onko se vielä tässä vaiheessa, kun kovo on yli puolillaan tavaraa, mahdollista? Ajattelin siirtää nimittäin näennäismuistin sen toisen aseman puolelle, jolloin tehoa pitäisi saada enemmän. Mitä muuta hyötyä eri asemiin jakamisesta sitten on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No suurin hyöty on, että voi tyhjentää järjestelmäosion ja pitää datan tallessa muilla osioilla. Minulla on tapana pitää järjestelmä omalla parinkymmenen gigan osiollaan ja loput siitä levystä toisena osiona. Sitten minulla on tilapäistallennuksiin yms. 120 GB levy yhtenä osiona. Liian pienetkin osiot ovat harmillisia. Aikoinaan, kun levyjärjestelmä oli FAT, oli osiokoolla iso merkitys myös varausyksiköiden koon takia, mutta NTFS:llä tämä ei niin paljon vaikuta, että nykyisin kannattaisi, kun levytkin ovat halpoja kuin saippua.

Dataa hävittämättä osiointia voi muuttaa tarkoitukseen tehdyillä ohjelmilla. Partition magic on paras, mutta maksullinen. Osion jakaminen kahtia onnistui ainakin aikoinaan myös ilmaisella FIPS:llä, joka tuli Linuxin asennusapuohjelmien mukana. Sen nykytilasta en tiedä, enkä muista osaako se NTFS:n, mutta etsimällähän tuo selviää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Wintoosan ohje sanoi "osion" ja "aseman" olevan eri asioita, eli asema olisi kovon oma alueensa ja osio jotenkin samanlainen kuin erillinen toinen kovo. Termit saa meikäläisen aika helposti sekasin, joten kummista sinä Esa nyt puhuit? Ja onko oikeastaan mitään väliä?

Ja en usko rupeavani siirtelemään enää hirveitä toisiin asemiin, ohjelmat kun on asennettu C:lle, niin siellä saavat pysyä järjestelmän kanssa samassa. Ja omien muiden tiedostojen siirrosta ei liene niin paljon hyötyä..?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedostonhallinnan kannalta osio ja asema ovat sama asia. Fyysisesti osiot ovat saman levyaseman eri "tontteja", asemat ovat niitä puolikkaan maksalaatikon kokoisia mustia alumiiniklönttejä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään