Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Brittien taitavuuden lumen kanssa tietäen  ;D, veikkaan kohtaa b) . Koko maahan on ihan sekaisin, kun sataa muutamakin sentti lunta  :thmbdn:

 

Eräs tuttavani joskus lensi Aeroflotin Tupolev-154:lla ja sanoi, että kentälle oli satanut 60 cm lunta eikä sitä oltu aurattu ja kone tuli silti onnistuneesti  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Brittien taitavuuden lumen kanssa tietäen  ;D, veikkaan kohtaa b) . Koko maahan on ihan sekaisin, kun sataa muutamakin sentti lunta  :thmbdn:

 

Näin on. Olen usein yhdellä keskustelufoorumilla, jolla on myös vielä koulua käyviä englantilaisia, jotka lumen tullessa kiljuvat tyyliin "jeeee, ei tartte mennä kouluun". Ja lunta on tosiaan satanut sitten sen sentti, pari. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on. Olen usein yhdellä keskustelufoorumilla, jolla on myös vielä koulua käyviä englantilaisia, jotka lumen tullessa kiljuvat tyyliin "jeeee, ei tartte mennä kouluun". Ja lunta on tosiaan satanut sitten sen sentti, pari. ::)

 

No jos pari senttiä lunta sulkee suunnilleen koko maan Englannissa niin mitäpä luulisitte sen tekevän Pohjois-Texasissa missä ei osata esmes ajaa autoa alunperinkään.....  ::)

 

Sitä nimittäin sataa pari kertaa vuodessa ja ylimääräisenä bonuksena saattaa tulla jäätävää tihkua joka tekee sellaisen mukavan liukkaan kerroksen kaikille silloille ja rampeille.......

 

OT toki mutta eipä se KDFW:n liikennekään siitä ainakaan parane  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. On se jotenkin käsittämätöntä. Se on hassua seurata keskustelua, kun toisaalta toivotaan lunta ja sitten kun sitä tulee, valitetaan että "ei pääse mihinkään". Varsinkaan niissä flip-flopeissa. Seuraavan kerran käsken niitä lapsia astumaan vaan sen lumen päälle, kyllä se sen kestää ja siinä pystyssä pysyy. ;)

 

Mutta asiaan... pimeään aikaan noissa isoissa koneissa on tuo pyrstö valaistuna. Miksi se on valaistu ja missä sen valaisevat lamput oikein sijaitsevat siinä koneessa?

 

Itse ajattelen, että kyse on puhtaasti näkyvyysasioista pimeässä, että kone on helpompi havaita kun pyrstö "kylpee" valossa kuin pelkistä vilkkuvista, pienistä siipivaloista. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta asiaan... pimeään aikaan noissa isoissa koneissa on tuo pyrstö valaistuna. Miksi se on valaistu ja missä sen valaisevat lamput oikein sijaitsevat siinä koneessa?

 

Itse ajattelen, että kyse on puhtaasti näkyvyysasioista pimeässä, että kone on helpompi havaita kun pyrstö "kylpee" valossa kuin pelkistä vilkkuvista, pienistä siipivaloista. ???

 

Lamput on korkeusvakaajan kärjissä. Niiden ihan virallinenkin nimi on "Logo-lights" eli kyllä ne on siellä varsinaisesti mainostarkoituksessa, toki ne rullauksen aikana parantaa myös näkyvyyttä muille ja "situational awareness"ia, kun muut voi tunnistaa minkä yhtiön kone mikäkin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. On se jotenkin käsittämätöntä. Se on hassua seurata keskustelua, kun toisaalta toivotaan lunta ja sitten kun sitä tulee, valitetaan että "ei pääse mihinkään". Varsinkaan niissä flip-flopeissa. Seuraavan kerran käsken niitä lapsia astumaan vaan sen lumen päälle, kyllä se sen kestää ja siinä pystyssä pysyy. ;)

 

Mutta asiaan... pimeään aikaan noissa isoissa koneissa on tuo pyrstö valaistuna. Miksi se on valaistu ja missä sen valaisevat lamput oikein sijaitsevat siinä koneessa?

 

Itse ajattelen, että kyse on puhtaasti näkyvyysasioista pimeässä, että kone on helpompi havaita kun pyrstö "kylpee" valossa kuin pelkistä vilkkuvista, pienistä siipivaloista. ???

 

Nimenomaisesti tuo laajempi valaistu pinta. Vilkkuvalot katoavat helposti taustaan, erityisesti kenttien laheisyydessa, jotka usein ovat kuitenkin lahella asutuskeskuksia, joissa vilkkuvia valoja on vahintaankin riittavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lamput on korkeusvakaajan kärjissä. Niiden ihan virallinenkin nimi on "Logo-lights" eli kyllä ne on siellä varsinaisesti mainostarkoituksessa, toki ne rullauksen aikana parantaa myös näkyvyyttä muille ja "situational awareness"ia, kun muut voi tunnistaa minkä yhtiön kone mikäkin on.

 

Riippuu konetyypista. Ymmartaakseni esim. B737:ssa valaisimet ovat siipien karjissa. Samoin MD80:eissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos pari senttiä lunta sulkee suunnilleen koko maan Englannissa niin mitäpä luulisitte sen tekevän Pohjois-Texasissa missä ei osata esmes ajaa autoa alunperinkään.....  ::)

 

Sitä nimittäin sataa pari kertaa vuodessa ja ylimääräisenä bonuksena saattaa tulla jäätävää tihkua joka tekee sellaisen mukavan liukkaan kerroksen kaikille silloille ja rampeille.......

 

OT toki mutta eipä se KDFW:n liikennekään siitä ainakaan parane  ;)

 

 

Joo siis kun ne onnettomat on oppinut siellä preerialla ajelemaan ja sitten kuiva asvalttinen moottoritie aiheuttaa suuria onkelmia, huomasin vaan tuossa loppukesästä. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mainostusjuttukin on kyllä käynyt mielessä sen valaistuksen suhteen. ;D

 

Ne ilmeisesti sitten sammutetaan ilmaan päästessä? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mainostusjuttukin on kyllä käynyt mielessä sen valaistuksen suhteen. ;D

 

Ne ilmeisesti sitten sammutetaan ilmaan päästessä? :-[

 

Ei toki. Kyllahan ne ovat jatkuvasti paalla, ainakin yoaikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu konetyypista. Ymmartaakseni esim. B737:ssa valaisimet ovat siipien karjissa.

 

80:n suhteen saatat olla oikeassa, mutta 737:ssa ne logovalot on nimenomaan korkeusvakaajan yläpinnalla:

 

http://www.airliners.net/open.file/1215870/L/

 

 

Sen verran täytyy myös viilata pilkkua tuon Arin viestin suhteen, että kyllä ne taitaa useammin olla kutakuinkin korkkarin keskellä, kuin kärjessä :P No joo, mutta riippuu varmaan konetyypistä, kuten edellä Seppo sanoi :)

 

http://www.airliners.net/open.file/0994965/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei toki. Kyllahan ne ovat jatkuvasti paalla, ainakin yoaikaan.

 

Ah, eli niillä valoilla on siis jotain näkyvyysaspektia myös, eli nimenomaan ilmassa toisen koneen havaitseminen helpottuu kun pyrstö on valaistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, eli niillä valoilla on siis jotain näkyvyysaspektia myös, eli nimenomaan ilmassa toisen koneen havaitseminen helpottuu kun pyrstö on valaistu.

 

Nimenomaisesti. Lisaetuna lentava firman mainos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisaetuna lentava firman mainos.

 

Minkälaiselle kohderyhmälle tuolla kymmenessä kilsassa mainostetaan?

 

Ja kyllä nuo tuikut aika useasti sammutetaan Helsingistä lähdön jälkeen mitä nyt olen noita kaunokaisia iltaisin kiikareilla seurannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiselle kohderyhmälle tuolla kymmenessä kilsassa mainostetaan?

 

Ja kyllä nuo tuikut aika useasti sammutetaan Helsingistä lähdön jälkeen mitä nyt olen noita kaunokaisia iltaisin kiikareilla seurannut.

 

No niille paineistetuille kottaraisille :D

 

Ja kun polttoainekulut kasvavat koko ajan niin säästetään edes sähkölaskussa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiselle kohderyhmälle tuolla kymmenessä kilsassa mainostetaan?

 

Erittain  tarkkasilmaisille  ;D

 

Ja kyllä nuo tuikut aika useasti sammutetaan Helsingistä lähdön jälkeen mitä nyt olen noita kaunokaisia iltaisin kiikareilla seurannut.

 

Saattaa olla, etta usein pidetaan paalla vain kenttien laheisyydessa, mutta olen nahnyt useinkin ufoja selkameren etelaosan ylla. Tarkemmin

kiikaroidessa ufot ovat osoittautuneet valaistuiksi pyrstoiksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun polttoainekulut kasvavat koko ajan niin säästetään edes sähkölaskussa :P

 

Minkäslainen se lentokoneen sähkölasku on?  :)

 

Tästä samasta logolight -aiheesta on ollut juttua A.netissä hiljattain, AA:n osalta.

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3703877/

 

 

Sitten pitää vielä muistaa El Al:in kaltaiset täysin pimeät koneet maailman kentillä.

Itse tällaisen näin Bangkokissa muutama vuosi sitten kun keskellä yötä El Al 747 lähti Don Muangilta ilman minkäänlaista valoa taivaalle. Aika aavemaisen näköinen jos en sanoisi ja hemmetin vaikea havaita silmällä.

Ja sehän se tarkoituskin on kun puhutaan El Alista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiselle kohderyhmälle tuolla kymmenessä kilsassa mainostetaan?

 

Ja kyllä nuo tuikut aika useasti sammutetaan Helsingistä lähdön jälkeen mitä nyt olen noita kaunokaisia iltaisin kiikareilla seurannut.

 

Käytäntö Finnairilla on, että kaikki muut valot paitsi purjehdusvalot ja vilkkuvat valot (beacon ja strobe) on lentopinnan 100 yläpuolella sammuksissa, ellei ole jotain erityistä syytä jotain valoa käyttää. Kyllä ne useimmiten vastaantulijoillakin on sammuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytäntö Finnairilla on, että kaikki muut valot paitsi purjehdusvalot ja vilkkuvat valot (beacon ja strobe) on lentopinnan 100 yläpuolella sammuksissa, ellei ole jotain erityistä syytä jotain valoa käyttää. Kyllä ne useimmiten vastaantulijoillakin on sammuksissa.

 

Usein näkee, että pimeällä kohdattaessa koneet sytyttävät hetkeksi tervehdykseksi nuo logovalot.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä menee Finnairilla raja, että ohjaamossa pitää olla miehistöä kolme korvaparia?

 

Kolmen reittejä näyttää olevan ainakin BKK, CAN, NRT ja PVG sujuu kahdella. Vai?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä menee Finnairilla raja, että ohjaamossa pitää olla miehistöä kolme korvaparia?

 

Kolmen reittejä näyttää olevan ainakin BKK, CAN, NRT ja PVG sujuu kahdella. Vai?

 

 

 

10,5 tunnin lentoaika (bloc, eli portilta portille)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Ilmavoimien (onko se nyt sitten) kadetti lähtee kouluttajan kanssa harjoituslennolle F-18D Hornetilla, istuuko kouluttaja edessä, takana vai otetaanko nuo paikat aivan randomilla.

Itse arvelisin että itse koulutettava istuisi edessä, sillä näyttäähän se etuohjaamo varmaan enemmän yksipaikkaisen C-version ohjaamolta.

 

Olenko oikeassa? Jos en, voisiko joku korjata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäköhänlaista liimaa ja paperia käytetään noissa lentokoneiden tarrauksissa? Esimerkiksi Finskin Joulupukki-tarrat, mitä paperia ne ovat ja kauanko niitä liimataan, ettei lennä pukki turbiiniin lahjoinensa matkalentonopeudessa ja -korkeudessa?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään