Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kyllä ne moottorit on pyöreitä 737:ssakin. Imuaukko on vain muotoiltu alhaalta suoremmaksi  ;)

 

Ja Airbussissa logovalot sammuvat automaattisesti joko Laipoista (laipat sisään vedettäessä) tai laskutelineistä (weight on wheels),

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäköhänlaista liimaa ja paperia käytetään noissa lentokoneiden tarrauksissa? Esimerkiksi Finskin Joulupukki-tarrat, mitä paperia ne ovat ja kauanko niitä liimataan, ettei lennä pukki turbiiniin lahjoinensa matkalentonopeudessa ja -korkeudessa?  ;D

 

Eiköhän ne ole muovia ne tarrat. Tai tarkemmin sanottuna jonkin sortin filmimuovia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Ilmavoimien (onko se nyt sitten) kadetti lähtee kouluttajan kanssa harjoituslennolle F-18D Hornetilla, istuuko kouluttaja edessä, takana vai otetaanko nuo paikat aivan randomilla.

Itse arvelisin että itse koulutettava istuisi edessä, sillä näyttäähän se etuohjaamo varmaan enemmän yksipaikkaisen C-version ohjaamolta.

 

Olenko oikeassa? Jos en, voisiko joku korjata.

 

Eiköhän se oppilas istu edessä... Ellei sitten ole kyse jostain speciaalimmasta "annas kun näytän"-tyyppisestä lennosta. Jos sellaisia nyt sitten ylipäätään on :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne ole muovia ne tarrat. Tai tarkemmin sanottuna jonkin sortin filmimuovia...

 

Me ammattilaiset puhumme yleensä mainosteipistä/mainoskalvosta.  ;):P Voisin kuvitella, että myös nuo on tehty aivan samasta materiaalista ja samalla tekniikalla. Ehkä kuitenkin tulostamalla valkoiselle teipille värit. (normaali tapa on teipata värit päällekäin.)

 

Laadukasta mainoskalvoa valmistaa muunmuassa Scotch -tuotemerkistään tutuksi tullut 3M.

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisissä 737 malleissa moottorien ohivirtaussuhde oli pieni ja moottorit kooltaan kapeampia. Kun myöhempiin malleihin laitettiin siiven alle "isommat pannut" niin huolenaiheeksi nousi varmastikin moottorien maavara. Esim. sivutuulilaskussa kone saattaa kallistua ja riskinä on moottorin osuminen kiitotien pintaan (ääritapauksissa). Asian helpottamiseksi moottoreissa olevat muut laitteet kuten generaattorit yms. on sijoitettu varsinaisen suihkuturbiinin sivuun ja hieman alas. Kun siihen päälle vedetään katteet niin moottorin muoto on kieltämättä hieman kolmiomainen.

 

-leo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytäntö Finnairilla on, että kaikki muut valot paitsi purjehdusvalot ja vilkkuvat valot (beacon ja strobe) on lentopinnan 100 yläpuolella sammuksissa, ellei ole jotain erityistä syytä jotain valoa käyttää. Kyllä ne useimmiten vastaantulijoillakin on sammuksissa.

 

Vähän täytyy palata vielä aikaisempaan teemaan, eli kysyisin poltetaanko yhtiöissä yleisesti logo ja position lights'eja läpi yön koneen seisoessa kentällä vai sytytetäänkö ne esim. mekaanikon toimesta ennen aamua? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos 15:lle ja 22L:lle laskeutuisi samaan aikaan kone, niin kumpi pääsisi laskuun? Riippuuko tuulista, vai siitä, kummalla on pyörät ensin maassa? Tuskin torni laittaa sen varaan, että toinen ehtii alta pois. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos 15:lle ja 22L:lle laskeutuisi samaan aikaan kone, niin kumpi pääsisi laskuun? Riippuuko tuulista, vai siitä, kummalla on pyörät ensin maassa? Tuskin torni laittaa sen varaan, että toinen ehtii alta pois. :P

 

No eikö se ole niin, että vain yksi kiitotie kerralla on käytössä, elleivät kiitotiet ole rinnakkaiset. Torni antaisi laskuluvan esim. kiitotielle 22L tai 22R, muttei koskaan myös 15:lle samaan aikaan. Eri asia on, jos kone rikkoo sääntöjä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikö se ole niin, että vain yksi kiitotie kerralla on käytössä, elleivät kiitotiet ole rinnakkaiset. Torni antaisi laskuluvan esim. kiitotielle 22L tai 22R, muttei koskaan myös 15:lle samaan aikaan. Eri asia on, jos kone rikkoo sääntöjä.

 

 

Kyllä risteäviäkin ratoja voidaan yhtäaikaa käyttää. Lennonjohto tietty porrastaa lähestyvät koneet toisiinsa nähden niin että normaalit kriteerit täyttyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkeekö jostain, mihin eri maihin eri lentoyhtiöt tekevät lentoja?

 

Yleensä yhtiöiden nettisivuilla on reittikartat ja joskus jopa etäisyyslistat lentokohteisiin.  Hommaa sotkee hieman se, että firmat toisinaan paisuttelevat näitä kohdelistojaan codeshare- ja mahdollisen allianssin kohteilla, jonne tutkittava yhtiö ei kuitenkaan itse kalustollaan lentele.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos 15:lle ja 22L:lle laskeutuisi samaan aikaan kone, niin kumpi pääsisi laskuun? Riippuuko tuulista, vai siitä, kummalla on pyörät ensin maassa? Tuskin torni laittaa sen varaan, että toinen ehtii alta pois. :P

 

Moikka,

 

Eivät varmaan päästä ihan noin lähekkäin niitä laskuun risteäville. Varmaan tuo minuutin marginaali alkaa olla pienimmästä päästä risteäville radoille.

 

Yksi päivä kierrättivät hevitkin laskuun 15. Mikähän lie oli syynä. Ei ainakaan kelien takia voinut olla. Aika pitkät tuli rullausmatkat Aasiasta tuleville.

 

Eikös jo tuo aluelennonjohto voi nuo porrastaa niin, että hevit tulisi pääsääntöisesti 22L laskuun. Varmaan säästyisi ilmassa/maassa yhteensä minimissään 10 minuuttia, kasosta nyt puhumattakaan.

 

-Jukka ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän täytyy palata vielä aikaisempaan teemaan, eli kysyisin poltetaanko yhtiöissä yleisesti logo ja position lights'eja läpi yön koneen seisoessa kentällä vai sytytetäänkö ne esim. mekaanikon toimesta ennen aamua? 

 

Sieltä overheadista lentäjät vääntävät päälle, ei kai noita polteta silloin kun kone seisoo. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NAV-valoja ja LOGOja pidetään päällä yleisesti kun koneessa sähköt päällä. Eikai bussikuskikaan jätä valoja palamaan yöksi parkkeerattuaan bussin bussiasemalle?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ainakin HK: lla on pimeän aikaan valot koneissa...Maavirran varassa kun ovat..

 

Ihan turvallisuuden takia.

 

-Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi kysymystä loadsheetista:

 

1) Mikä jako on MD-11:sta matkustajien kohdalla esim tällainen: 0A/22 0B/94 0C/166? Mikä osuus koneesta fyysisesti on 0A, 0B ja 0C?

 

2) Mikä jako matkustajista on esim. tämä: 105/167/0/0 TTL 272.  Totaali 272 mutta mikä jako on / / / / ? Miehet/naiset/lapset/infantit?

 

Ja nämä kaksi kysymystä ja niissä esiintyvät luvut eivät liity toisiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi kysymystä loadsheetista:

 

1) Mikä jako on MD-11:sta matkustajien kohdalla esim tällainen: 0A/22 0B/94 0C/166? Mikä osuus koneesta fyysisesti on 0A, 0B ja 0C?

 

2) Mikä jako matkustajista on esim. tämä: 105/167/0/0 TTL 272.  Totaali 272 mutta mikä jako on / / / / ? Miehet/naiset/lapset/infantit?

 

Ja nämä kaksi kysymystä ja niissä esiintyvät luvut eivät liity toisiinsa.

 

Ensimmäisestä ei hajuakaan, mutta toinen on oltava loogisesti miehet/naiset/lapset/infantit painon mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2) Mikä jako matkustajista on esim. tämä: 105/167/0/0 TTL 272.  Totaali 272 mutta mikä jako on / / / / ? Miehet/naiset/lapset/infantit?

 

Saattaa olla että tuo on aikuiset/lapset/infantit/id-lippulaiset... ja melko varmaan onkin..

 

Enpäs sanokkaan mitään, tuskin lapsia on enemmän kuin aikuisia. :P Meillä se on silleen että on aikuiset/lapset/infantit ja STBY/ (=id-lippulaiset) ...tuo sun juttus varmaan jostain Finnairin systeemistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla että tuo on aikuiset/lapset/infantit/id-lippulaiset... ja melko varmaan onkin..

 

Onko id-lippulaiset jotenkin eri painoisia keskimäärin kun maksavat asiakkaat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko id-lippulaiset jotenkin eri painoisia keskimäärin kun maksavat asiakkaat?

Siis häh? Nehän on standby? Sen takia ne tuohon laitetaan.. jos jummarsin oikein mitä tarkoitat..

 

Niin ja siis mun tietääkseni noita ei laiteta painon vaan määrän mukaan..

 

Eli: 105/167/0/0

 

105 aikuista / 167 lasta / 0 infanttia / 0 id-lippulaista

 

Näin siis meillä.

 

En tiedä onko tuo otettu jostain ihan oikeasta vai ootko heittäny päästä nuo luvut.. mutta harvoin lapsia on enemmän kun aikuisia.. ainakaan noin paljon enemmän..  ???

 

OT: Rahti/posti laitetaan sitten painon mukaan esim M90:ssä tähän tyyliin 1./850 2./ 900 4./ 1020 T./2770

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole keksittyjä lukuja, vaan ihan suora otanta systeemistä

 

105/167/0/0 TTL 272

 

En ihan heti usko että Aasiaan olisi lähdössä 105 aikuista ja 167 lasta kun tuo suhde on suunnileen sama aina laajarungoissa. :laugh:

 

Niin kerro nyt se vielä että miksi id-lippulainen pitää eritellä painolaskelmassa erikseen?

 

Sitten eilen oli yksi AY lomalento jossa oli suunnilleen näin: 103/105/19/6 TTL 233 eli bojon kaikki penkit (227) täynnä ja 6 sylilasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole keksittyjä lukuja, vaan ihan suora otanta systeemistä

 

105/167/0/0 TTL 272

 

En ihan heti usko että Aasiaan olisi lähdössä 105 aikuista ja 167 lasta kun tuo suhde on suunnileen sama aina laajarungoissa. :laugh:

 

Niin kerro nyt se vielä että miksi id-lippulainen pitää eritellä painolaskelmassa erikseen?

 

Sitten eilen oli yksi AY lomalento jossa oli suunnilleen näin: 103/105/19/6 TTL 233 eli bojon kaikki penkit (227) täynnä ja 6 sylilasta.

No en tiedä miten finnairilla menee mutta sassilla ainakin nuo on määrinä eikä painoina.. Jos sitten tuo on toisinpäin eli 105 lasta ja 167 aikuista..  :P Pitääpä joskus töistä ottaa tollanen.. "loadsheet"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on SAS:n malli loadsheetistä:

 

http://www.sasflightops.com/dlk/loadsheet.html

 

LOADSHEET FINAL 9999 EDN 01

SK9999/01 31SEP01

ARN OSL ACREG 9901S 2/4

ZFW 49764 MAX 59874 L

TOF 6100

TOW 55864 MAX 70760

TIF 2100

LAW 53764 MAX 64410

UNDLD 10110

PAX CM 60/17 TTL 77

DOI 59

DLI 56

LIZFW 31

MAC-ZFW 7

MAC-TOW 10

TRIM BY CABIN AREA - SECTION

SI

 

BOARDING PAX WEIGHTS USED:

-OSL ADULT 84 CHILD 35 INF 00

BOARDING BAG WEIGHTS USED:

-OSL 13/PIECE

 

TOTAL EET: 00:28

AIRB TIME: 00:43

ENDURANCE: 02:20

ALTN:      ENTO

TKOF ALTN:

 

 

eli käytetty keskipainona 84 kg / matkustaja huomioimatta sukupuolta. Lapset 35 kg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on SAS:n malli loadsheetistä:

 

http://www.sasflightops.com/dlk/loadsheet.html

 

eli käytetty keskipainona 84 kg / matkustaja huomioimatta sukupuolta. Lapset 35 kg.

No määpä tuon heti huomenna töistä kopion sellasesta mitä mää oon nähny.. tai sellasista..  :laugh:

 

Kun tuohan^^ taitaa mennä vaan sinne ohjaamoon.. ja siitähän tässä nyt varmasti? puhuttiinkin mutta näille rämppäreille se näkyy ihan eritavalla (ja huomattavasti selkeämmin... ::)) Näkyy siis suoraan nuo paljon matkustajia/rahtia/postia määrinä ja kiloina, eikä tolleen että ZFW on 55000kg..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään