Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

No määpä tuon heti huomenna töistä kopion sellasesta mitä mää oon nähny.. tai sellasista..  :laugh:

 

Vähän OT, mutta eiköhän tuollaiset paperit, jos niitä joudut työssäsi näkemään tai käsittelemään?, ole kuitenkin lentoyhtiön ja maahuolintayrityksen sisäistä ja luottamukseksellista tietoa, jota ei kuulu esim. Internettiin levittää?  8)

 

Vaikka tuskinpa nuissa menee punaista viivaa poikittain ja ole leimoja yläkulmassa, mutta siltikin?. No, kunhan taas ajattelin näppäimistön kautta  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole keksittyjä lukuja, vaan ihan suora otanta systeemistä

 

105/167/0/0 TTL 272

 

En ihan heti usko että Aasiaan olisi lähdössä 105 aikuista ja 167 lasta kun tuo suhde on suunnileen sama aina laajarungoissa. :laugh:

 

Niin kerro nyt se vielä että miksi id-lippulainen pitää eritellä painolaskelmassa erikseen?

 

Sitten eilen oli yksi AY lomalento jossa oli suunnilleen näin: 103/105/19/6 TTL 233 eli bojon kaikki penkit (227) täynnä ja 6 sylilasta.

 

Joo siis johan se tuolla aiemmin tuli että male/female/child/infant on tuo jako. Ja se jonkun ihmettelemä 0A 0B 0C jako on sectioneittain jako.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhymä minä, mutta koptereista:

 

Varhaisemmat (kai jotkut nykyisetkin) toimivat siten että mäntämoottori vatkasi pääroottoria ja sitten peräroottoria kapteenin halusta. Sitten joskus Vietnamin sodan pintaan joku keksi "jet enginen"  jolloin koptereista tuli vakaampia ja toimintavarmenpia?

 

Nyt siis se suuri kymysys.  Onko siis niin että nykykoptereita voimattaa jonkinlainen suihkumoottori (jopa läpivirtausmoottori), joka teholtaan ja luotettavuudeltaan olisi tehokkaampi kuin perinteinen mäntämoottori?  Voin ostaa tuon, jos joku oikeasti kertoo miten se ääretön ilman määrä pyörittää ratasta kiihkeämmin kuin perinteinen kampiakseli-vaihdelaatikkoviritelmä, ja silti sillä säästettäisiin sitä arvokasta ja eritoten painavaa mukana raahattavaa polttoainetta?  :o

 

Voi olla kopterihemmoille ihan peruskauraa, mut mulle ei jotenkin aukee?  :P:o:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole keksittyjä lukuja, vaan ihan suora otanta systeemistä

 

105/167/0/0 TTL 272

 

En ihan heti usko että Aasiaan olisi lähdössä 105 aikuista ja 167 lasta kun tuo suhde on suunnileen sama aina laajarungoissa. :laugh:

 

Niin kerro nyt se vielä että miksi id-lippulainen pitää eritellä painolaskelmassa erikseen?

 

Sitten eilen oli yksi AY lomalento jossa oli suunnilleen näin: 103/105/19/6 TTL 233 eli bojon kaikki penkit (227) täynnä ja 6 sylilasta.

 

..niin siis olihan tämä selvä että on miehet/naiset/lapset/sylilapset? Erittely juurikin monella reitillä näin, koska painoissa eroa.

 

ID-matkustajia ei eritellä painojen takia (painavat saman kuin muutkin...) vaan sieltä tieto menee load-messageen eli LDM:ään, josta Petri taisi puhua. LDM:ssä eritelty mm tilastointien, mahdollisten eri matkustajamaksujen yms takia. Ja on se kiva kipparinki tietää, paljonko heitä on....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt siis se suuri kymysys.  Onko siis niin että nykykoptereita voimattaa jonkinlainen suihkumoottori (jopa läpivirtausmoottori), joka teholtaan ja luotettavuudeltaan olisi tehokkaampi kuin perinteinen mäntämoottori?  Voin ostaa tuon, jos joku oikeasti kertoo miten se ääretön ilman määrä pyörittää ratasta kiihkeämmin kuin perinteinen kampiakseli-vaihdelaatikkoviritelmä, ja silti sillä säästettäisiin sitä arvokasta ja eritoten painavaa mukana raahattavaa polttoainetta?  :o

 

En ole kopterihemmo, mutta samantyyppinen vapaaturbiinipannu vai mikä free turbine engine liekään suomennettuna koptereissa kuin muissakin turboproppivehkeissä, ja komeasti niistäkin saadaan akselitehoa talteen. Vie lisäksi vähän tilaa ja painaakin vähemmän. Ihan kelpo moottorilta kuullostaa kopterikäyttöön siis?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko siis niin että nykykoptereita voimattaa jonkinlainen suihkumoottori (jopa läpivirtausmoottori), joka teholtaan ja luotettavuudeltaan olisi tehokkaampi kuin perinteinen mäntämoottori?  Voin ostaa tuon, jos joku oikeasti kertoo miten se ääretön ilman määrä pyörittää ratasta kiihkeämmin kuin perinteinen kampiakseli-vaihdelaatikkoviritelmä, ja silti sillä säästettäisiin sitä arvokasta ja eritoten painavaa mukana raahattavaa polttoainetta?  :o

 

Voi olla kopterihemmoille ihan peruskauraa, mut mulle ei jotenkin aukee?  :P:o:(

 

Kuten Kimmo sanoikin, niin samoja moottoreita (gas turbine) noissa isommissa ja miksei pienemmissäkin koptereissa (vrt. MD-500 jne.) käytetään, kuin turboproppilentokoneissa. Ja tavallaanhan se on sama systeemi, kuin noissa ohivirtausmoottoreissa. Samalla tavalla siellä ohivirtausmoottorissa on akseli, jonka kautta tulee teho sille "fanille". Samalla tavalla se teho sitten sieltä siirretään vaihteiston kautta roottoreille, kuin t-proplentsikoissakin. Eihän niissä turboproplentokoneissakaan se potkuri ole suoraan moottorilta tulevassa akselissa kiinni. Kopterin vaihteisto nyt saattaa vain olla vähän monimutkaisempi :P

 

Eikä se nyt ole niin "nykykoptereissa", sillä onhan Jet Rangerikin 60-luvun kukkasia...

 

Pistä googleen hakusanoja tyyliin "gas turbine helicopter", "turboshaft", "jet helicopter" jne, niin sieltä löytyy kyllä varsin seikkaperäisiä selityksiä, miten se systeemi pelittää. Ja yksi ihan hyvä suhteellisen selkokielinen, vaikkakin vähän seikkaperäinen, suomalainen sivu moottoreiden eroista on tässä: http://www.netti.fi/~halle/planes/moottori.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se jonkun ihmettelemä 0A 0B 0C jako on sectioneittain jako.

 

Vielä kun löytyisi se tieto, että miten MD-11 jakautuu näihin sectioneihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän OT, mutta eiköhän tuollaiset paperit, jos niitä joudut työssäsi näkemään tai käsittelemään?, ole kuitenkin lentoyhtiön ja maahuolintayrityksen sisäistä ja luottamukseksellista tietoa, jota ei kuulu esim. Internettiin levittää?  8)

 

Vaikka tuskinpa nuissa menee punaista viivaa poikittain ja ole leimoja yläkulmassa, mutta siltikin?. No, kunhan taas ajattelin näppäimistön kautta  :-[

Tuskinpa tosiaan noissa mitään niin salaista on että siitä jotain haittaa olis vaikka tänne pistäiskin..  :P Mutta kun asia selväksi jo tuli niin mitäs turhaan enää  :laugh: Niin ja tuo load-messagehan se oli eli DLM/LDM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla koekäyttökentän vieressä, Mekaanikontiellä on kyltti: "Varo suihkuvirtauksia" huutomerkillä oheistettuna. Kysymys, milläs noita näkymättömiä virtauksia varoo mikäli alueella on pakko kulkea?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimille tulee uusia koneita, vanhoja lähtee. Mutta kuinka kauan Vinkan on suunniteltu pysyvän palveluksessa?

 

En muista tarkkaan, mutta muistelen, että likemmäs vuoteen 2020 niiden pitäisi pysyä ruodussa...

 

EDIT: 2015-2020 välillä poistuvat Vinkat nykyisen suunnitelman mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla koekäyttökentän vieressä, Mekaanikontiellä on kyltti: "Varo suihkuvirtauksia" huutomerkillä oheistettuna. Kysymys, milläs noita näkymättömiä virtauksia varoo mikäli alueella on pakko kulkea?

Kyllä sen useimmiten kuulee kun joku kone on koekäytössä jota pitää varoa :P. Eikä niitä yleensä auton kanssa ole pahemmin tarvinnut varoa. Fillarilla on vähän toinen juttu ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen useimmiten kuulee kun joku kone on koekäytössä jota pitää varoa :P. Eikä niitä yleensä auton kanssa ole pahemmin tarvinnut varoa. Fillarilla on vähän toinen juttu ;)

 

Ihan varmasti tämä video on joskus jossainpäin tätä keskustelufoorumia ollut, mutta en voinut vastustaa  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen useimmiten kuulee kun joku kone on koekäytössä jota pitää varoa :P. Eikä niitä yleensä auton kanssa ole pahemmin tarvinnut varoa. Fillarilla on vähän toinen juttu ;)

 

Mo milläs sinä niitä varot kun jylinä kuuluu jos liikkua pitää :P ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten sanottu, eipä tuo autoa yleensä paljon heilauta. Sitä vartenhan siinä on kallio välissä :)

Mutta toi video on kyllä hyvä. Näin ton joskus telkkarista ja kyllä nauratti ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tainut Anne olla paikalla kun 7-hallin koekäyttöpaikkaa otettiin käyttöön. Silloin alueelta poistuivan ensimmäisten käytöjen aikana virtauksen mukana pikkukivet ja pari mäntyä. Auto olisi saanut uuden kuosin tuossa puhalluksessa, vaikka ei olisi mihinkään lentänytkään.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi tässä ihmetyttämään, miksi 99% lennoista Intiaan tai Intiasta on yölentoja?? Finnairipa lähtee Mumbaista aamulla, lälläslää!! Mutta sitten ne muut... kone tulee keskiyöllä ja lähtee sitten aamuyöstä. Taitaa johtua Intian maantieteellisestä sijainnista, en oikein jaksa uskoa, että Lähi-Idän läheisyys vaikuttaa pahemmin  :P Koneet helppo heittää sitten jollekin muulle reitille kun tulevat takaisin Intiasta, tästähän se johtuu, vai ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi tässä ihmetyttämään, miksi 99% lennoista Intiaan tai Intiasta on yölentoja?? Finnairipa lähtee Mumbaista aamulla, lälläslää!! Mutta sitten ne muut... kone tulee keskiyöllä ja lähtee sitten aamuyöstä. Taitaa johtua Intian maantieteellisestä sijainnista, en oikein jaksa uskoa, että Lähi-Idän läheisyys vaikuttaa pahemmin  :P Koneet helppo heittää sitten jollekin muulle reitille kun tulevat takaisin Intiasta, tästähän se johtuu, vai ???

 

Oma pähkäilyni on, että noihin lentojen ajoituksiin vaikuttanee pääasiassa maantiede ja aikavyöhykkeet, siis lähtö- ja tulokaupungin maantieteellinen sijainti ja välimatka, aikaerot sekä lentoyhtiöiden syöttö/jatkoyhteydet. Keski-Euroopasta paras aika lähteä on, kun syöttöyhteydet ovat aamulla saapuneet, siis noin puolelta päiviltä. Sitten kahdeksan tunnin lento plus 3,5...5,5 h aikaero, ja hupsis, ollaan puolenyön tietämillä Intiassa. Parin tunnin kääntö, kahdeksan tunnin lento miinus 3,5...5,5 h ja ollaan sopivasti aamulla takaisin ja jatkoyhteyksiin eri puolille Eurooppaa ehtii mukavasti. Varmaan sama pätenee muista suunnista Intiaan tuleville koneille. Aasiassa ei vuorokausirytmi myöskään ole ihan niin pyhä kuin eurooppalais-amerikkalaisissa kulttuureissa.

 

Samasta syystä Kauko-Idän eri kohteisiin koneet lentää kohtuullisen peräkanaa ja Euroopan lentoyhtiöiden kääntöpiikit ovat kussakin maassa aika terävät.  Sitten joillakin kentillä asiaan vielä vaikuttanevat mm. yöoperointikiellot ym vastaavat asiat.

 

Samanlaisen tarkastelun voi tehdä mille tahansa merkittävälle mannertenväliselle yhteydelle, ja vastaavat piikit löytyvät.

 

Niin ja luonnollisesti koneiden käyttöasteen maksimointi vaikuttanee myös. Harva yhtiö haluaa seisottaa laajarunkokoneitaan  tuntikausia odottamassa inhimillsempiä lähtö ja tuloaikoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneita ei voi paikallistaa satelliiteilla? Valtamerten ylitykset (Pohjois-Atlantilla NAT) ovat monimutkaisia kun tutkat eivät kanna luonnollisesti mantereelta toiselle, niin miksi koneen transponderin tietoja ei voida poimia satelliiteilla ja näin muodostaa karttakuvaa?

 

Mitä enemmän opiskelen NAT-proseduureja, sitä enemmän harkitsen seuraavaa Atlantin ylitystä :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuinkas vanhoja on 737 malliset koneet ilmeisesti niin sanotuilla "nakkikannu" moottoreilla ? oma olettamukseni on että aika iäkkäitä. pisti silmään kun uutisissa näytettiin rovaniemelle englannista saapuvia lomalentoja. niin yksi mun mielestä 737 malli oli ihmeellisen kaposilla kannuilla. en hoksannut ottaa yhtiön nimeä ylös. mut yleensä mitä olen kuvia vastaavista koneista nähnyt niin ne on ollut jostain afrikan/kaukoidän maista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneita ei voi paikallistaa satelliiteilla? Valtamerten ylitykset (Pohjois-Atlantilla NAT) ovat monimutkaisia kun tutkat eivät kanna luonnollisesti mantereelta toiselle, niin miksi koneen transponderin tietoja ei voida poimia satelliiteilla ja näin muodostaa karttakuvaa?

 

Kyllä voi. Kaikissa valtameriä ylittävissä koneissa ei vaan ole vielä sellaisia laitteistoja. Eiköhän ADS-B tuo muutosta siihenkin asiaan sitten joskus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuinkas vanhoja on 737 malliset koneet ilmeisesti niin sanotuilla "nakkikannu" moottoreilla ? oma olettamukseni on että aika iäkkäitä. pisti silmään kun uutisissa näytettiin rovaniemelle englannista saapuvia lomalentoja. niin yksi mun mielestä 737 malli oli ihmeellisen kaposilla kannuilla. en hoksannut ottaa yhtiön nimeä ylös. mut yleensä mitä olen kuvia vastaavista koneista nähnyt niin ne on ollut jostain afrikan/kaukoidän maista.

 

B 737 / 100-200 sarjan ensilento tais olla 1967 ja - 300 sarja isommilla moottoreilla taisi tehdä ensilentonsa 1984?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä 737 "kehitys"

 

Original: 737-100 ja 737-200 (1967 - 1988)

Classic: 737-300, 737-400, ja 737-500 (1983 - 2000)

Next Generation: 737-600, 737-700, 737-800 ja 737-900 (1997-)

 

Moottorivaihtoehtoja -200 oli useampikin :

737-100 - Pratt & Whitney JT8D-7 .

737-200 - P&W JT8D-9A, JT8D-15,  JT8D-17 ja JT8D-17R

 

B737-100 rakennettiin vain 30, eikä yhtään taida enää lentää. -200 tehtiin 1095, en löytänyt tähän hätään kuin pari vuotta vanhan tiedon käytössä tuolloin olleista  :-\ eli  n. 700 konetta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä voi. Kaikissa valtameriä ylittävissä koneissa ei vaan ole vielä sellaisia laitteistoja. Eiköhän ADS-B tuo muutosta siihenkin asiaan sitten joskus.

 

Noniin, tulihan se vastaus, kiitos Kimmo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään