Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id76707.html

Miten tälläisessa tapauksessa jossa matkustamoon alkaa tulla savua toimitaan? Lähinnä kiinostaa toiminta silloin kun lentoonlähtöpaino on suurempi kuin maksimilaskeutumispaino, odotetaanko niin kauan että saadaan dumpattua tarpeeksi polttoainetta että päästään maksimi laskeutumispainon alle vai laskeudutaanko yli maksimipainoilla?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id76707.html

Miten tälläisessa tapauksessa jossa matkustamoon alkaa tulla savua toimitaan? Lähinnä kiinostaa toiminta silloin kun lentoonlähtöpaino on suurempi kuin maksimilaskeutumispaino, odotetaanko niin kauan että saadaan dumpattua tarpeeksi polttoainetta että päästään maksimi laskeutumispainon alle vai laskeudutaanko yli maksimipainoilla?

 

Hannu

 

"Pikkukoneet" eivät pysty dumppaamaan polttoainetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id76707.html

Miten tälläisessa tapauksessa jossa matkustamoon alkaa tulla savua toimitaan? Lähinnä kiinostaa toiminta silloin kun lentoonlähtöpaino on suurempi kuin maksimilaskeutumispaino, odotetaanko niin kauan että saadaan dumpattua tarpeeksi polttoainetta että päästään maksimi laskeutumispainon alle vai laskeudutaanko yli maksimipainoilla?

 

Hannu

Vakavassa tapauksessa kone tuodaan alas vaikka ylipainoisena, tosin kone joutuu tarkastukseen sen jälkeen. (?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakavassa tapauksessa kone tuodaan alas vaikka ylipainoisena, tosin kone joutuu tarkastukseen sen jälkeen. (?)

 

Jos matkustamoon tulee ihan oikeasti savua tms, niin taitaa kone muutenkin joutua aikamoiseen tarkastukseen, ellei ole vain tupruteltu toiletissa :'(

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos matkustamoon tulee ihan oikeasti savua tms, niin taitaa kone muutenkin joutua aikamoiseen tarkastukseen, ellei ole vain tupruteltu toiletissa :'(

Niinno mutta jos tulipaloa ei ole näkyvissä, niin kait sitä voidaan rauhassa vähennellä ainetta tankeista. Lentokoneissa kun sitä savua voi tulla ilman tulta  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinno mutta jos tulipaloa ei ole näkyvissä, niin kait sitä voidaan rauhassa vähennellä ainetta tankeista. Lentokoneissa kun sitä savua voi tulla ilman tulta  :P

Niin kuin silloin kerran eräällä Swissairin MD-11 lennolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuin silloin kerran eräällä Swissairin MD-11 lennolla?

 

Tai eräällä Air Canadan lennolla 797, jossa koneen vessassa kyti niin että lopulta laskeutuessa kone oli aivan täynnä savua. Puolet kyydissäolijoista menehtyivät myrkkykaasuihin, kun eivät löytäneet tietä ulos Douglas DC-9-raadosta joka laskeutumisen jälkeen paloi sitten koko koneen matkalta ilmiliekeissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Pikkukoneet" eivät pysty dumppaamaan polttoainetta.

 

Mutta pikkukoneissa max laskupaino harvemmin on max lähtöpainoa suurempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta pikkukoneissa max laskupaino harvemmin on max lähtöpainoa suurempi.

 

Taitaa aika harvinaista olla isommissakin. Vai tietääkö joku semmoista konetta joka ottaa lisää rahtia/kuormaa lennolla yli lähtöpainon?

 

Hmm, ehkä jos lähtee lähes tyhjillä tankeilla ja tankkaa ilmassa täyteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on se ääni, joka kuuluu ainakin Airbusseissa pian moottoreiden käynnistämisen jälkeen. Sen kuulee parhaiten, kun istuu n. siiven kohdilla. Ääni tuntuu kuuluvan rungon sisästä, ja muistuttaa sähkömoottoria tms. Vaikea kuvailla. Siivekkeisiin tms. se ei liity. Lastausluukkujen lukitusmekanismi ?

 

Nimim. "Usein ihmetellyt"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on se ääni, joka kuuluu ainakin Airbusseissa pian moottoreiden käynnistämisen jälkeen. Sen kuulee parhaiten, kun istuu n. siiven kohdilla. Ääni tuntuu kuuluvan rungon sisästä, ja muistuttaa sähkömoottoria tms. Vaikea kuvailla. Siivekkeisiin tms. se ei liity. Lastausluukkujen lukitusmekanismi ?

 

Nimim. "Usein ihmetellyt"

 

Tarkoitat varmaan sitä n. 3-5 sek pitkää kohtuu kovaäänistä "vingahdusta" joka kuulostaa siltä kuin ylikuormitettua vinssin moottoria huudatettaisiin liian paksun vaijerin ja raskaan kuorman kanssa?

 

En kyllä keksi itsekään. Siivissä ei liiku ulkoisesti mikään tuon vingahduksen aikana, tuskin peräsimessäkään?

Olisko joku sähkögeneraattorin voimansiirto APUlta varsinaisiin pannuihin tmv ?

 

Ruuman luukut kyllä kuulee erikseen, eikä tuo kai laskutelineisiinkään liity?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat varmaan sitä n. 3-5 sek pitkää kohtuu kovaäänistä "vingahdusta" joka kuulostaa siltä kuin ylikuormitettua vinssin moottoria huudatettaisiin liian paksun vaijerin ja raskaan kuorman kanssa?

 

En kyllä keksi itsekään. Siivissä ei liiku ulkoisesti mikään tuon vingahduksen aikana, tuskin peräsimessäkään?

Olisko joku sähkögeneraattorin voimansiirto APUlta varsinaisiin pannuihin tmv ?

 

Ruuman luukut kyllä kuulee erikseen, eikä tuo kai laskutelineisiinkään liity?

 

Silkka arvaus: Moottorien bleed-air venttiilit avautuvat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneita ei voi paikallistaa satelliiteilla? Valtamerten ylitykset (Pohjois-Atlantilla NAT) ovat monimutkaisia kun tutkat eivät kanna luonnollisesti mantereelta toiselle, niin miksi koneen transponderin tietoja ei voida poimia satelliiteilla ja näin muodostaa karttakuvaa?

 

Transponderi lähettää vastauksen tutkan tekemän kyselyn jälkeen. Homma on siis helppoa - asennetaan kaikkiin satelliitteihin toisiotutkat. ADS-B tosiaan toisi asiaan helpotusta ja siihen tarvittava tekniikka on yksinkertaisempaa ja halvempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Busseissa siiven kohdalla kuuluva "ulvonta" on PTU eli Power Transfer Unit. Muistaakseni siirtää hydraulipaineita eri järjestelmien välillä, menee siis usein päälle kun on vain yksi moottori käytössä (kuten käynnistyksessä).

 

Keskustelua kyseisestä äänestä Airliners.netissä: http://www.airliners.net/discussions/tech_ops/read.main/114431

 

Myöskin nimimerkillä "usein ihmetellyt" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa aika harvinaista olla isommissakin. Vai tietääkö joku semmoista konetta joka ottaa lisää rahtia/kuormaa lennolla yli lähtöpainon?

 

Hmm, ehkä jos lähtee lähes tyhjillä tankeilla ja tankkaa ilmassa täyteen...

Esim. Airbus A360-600

Maksimi lentoonlähtöpaino: 365t

Maksimi laskeutumispaino: 256t

 

Eli yleisintä taitaa olla että odotellaan tai dumpataan polttoainetta sen aikaa että päästään laskuun alle maksimi laskeutumispainoilla. Onkohan koskaan tehty sitä ratkaisua että on tultu ylipainoisena laskuun?

 

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hätä-/pakkotilanteissa joskus? Muistaakseni nääs Kanarialla(?) joitakin vuosia sitten kone muuttui yksimoottoriseksi V1:n jälkeen, veti ylös kierrokseen ja tuli alas "vähän syvempään niiaten".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Pikkukoneet" eivät pysty dumppaamaan polttoainetta.

 

Muistelen että JAR/CS25 -vaatimukset sanovat kutakuinkin että jos koneen max lentoonlähtöpaino on merkittävästi suurempi kuin max laskupaino (hevit), dumppausjärjestelmä on pakko olla, ja sen on pahimmassakin tapauksissa kyettävä dumppaamaan kone laskupainoiseksi 15 minuutissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. Airbus A360-600

Maksimi lentoonlähtöpaino: 365t

Maksimi laskeutumispaino: 256t

 

Nyt taidettiin kysellä nimenomaan että onko jossain koneessa juuri toisin päin eli maksimi laskeutumispaino isompi kuin lentoonlähtöpaino. Itselle ei ainakaan nopeaa tule mieleen.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt taidettiin kysellä nimenomaan että onko jossain koneessa juuri toisin päin eli maksimi laskeutumispaino isompi kuin lentoonlähtöpaino. Itselle ei ainakaan nopeaa tule mieleen.......

 

Rakenteellisesti? Tuskin, ja vaikka olisikin, mitä järkeä siinä olisi, tuskin edes ilmoitettaisiin spekseissä..?

 

Suorituskykyrajoitteiden puolesta teoriassa kyllä, mutta eipä sillä käytännön merkitystä olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt taidettiin kysellä nimenomaan että onko jossain koneessa juuri toisin päin eli maksimi laskeutumispaino isompi kuin lentoonlähtöpaino. Itselle ei ainakaan nopeaa tule mieleen.......

Kappas, taisi olla typo Akilta, mutta eiköhän kaikki ymmärtäneet mitä tässä oikeasti ajettiin takaa.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitseeko ilmailuskannerin käyttöön luvat? :-[ Eräs isän lentämistä harrastava kaveri sanoi, että tarvitsee. Saattaa tosin olla, että meni skannerit ja radiot sekaisin, kun isä oli ottanut asian puheeksi. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitseeko ilmailuskannerin käyttöön luvat? :-[ Eräs isän lentämistä harrastava kaveri sanoi, että tarvitsee. Saattaa tosin olla, että meni skannerit ja radiot sekaisin, kun isä oli ottanut asian puheeksi. :P

 

Ei kai tuohon mitään lupia ole olemassa. Luvatontahan se skannerin käyttö periaatteessa on. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitseeko ilmailuskannerin käyttöön luvat? :-[ Eräs isän lentämistä harrastava kaveri sanoi, että tarvitsee. Saattaa tosin olla, että meni skannerit ja radiot sekaisin, kun isä oli ottanut asian puheeksi. :P

 

Eipä skanneriin lupia tarvitse, mutta sen käytöstä yms. on täällä ollut keskustelua paljonkin, laitontahan se tavallaan on, ollaan ehkä hiukan harmaalla alueella. Ilmailu VHF-taajuuksilla toimivaan lähetinvastaanottimeen tarvittaneen ainakin rajoitetun radiopuhelinliikenteen hoitajan kirja, tai ainakin VHF-taajuuksilla meriliikenteessä ainakin tuollainen pitää olla, josko sillä ilmailupuolella sitten on oma nimensä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhäkysymys tämäkin, Kun on niin että tulevissa Finskin A350 koneissa on RR:n motit niin miksi ei noita A333 hankittu samaisen valmistajan moteilla. Ja tiedän juu miksi ne on varustettuna samoilla moteilla kuin MD11 mutta mielestäni olisi ollut fiksumpaa hankkia ne trentit jo nytten jotta olisi mekaanikot saatu koulutettua aijemmin kyseisen valmistajan moteille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään