Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

En sitten tiedä, että meneekö jo Tyhmiin Kysymyksiin vapaan puolelle, mutta miten suomennettaisiin bleed air (hengitysilma  ;D) ja packs (paketit  :P)?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sitten tiedä, että meneekö jo Tyhmiin Kysymyksiin vapaan puolelle, mutta miten suomennettaisiin bleed air (hengitysilma  ;D) ja packs (paketit  :P)?  ???

 

Oma ehdotukseni, korjatkoon joku paremmin tietavista:

 

bleed air = paineilma moottoreista (tarkemmin moottorin ahtimesta ennen polttokammiota).

pack (Air conditioning pack?) = ilmastointijarjestelma[t] (johon/joihin johdetaan "bleed air":ia) koneen paineistuksen yllapitamiseksi ja ilmastoinnin hoitamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi jenkit hamstraa lentokoneita http://www.airliners.net/open.file/1302038/M/ ? Käsitykseni mukaan samanlaisia paikkoja on Yhdysvalloilla ympäri maailmaa.. Onko noi koneet lentokuntoisia?

 

Jotkin koneet ovat vain säilytyksessä tuollaisissa hamstereiden varastoissa. Osa niistä on täysin lentokelpoisia ja ne ovatkin vain säilytyksessä odottamassa seuraavaa omistajaa. Tuollaisista paikoista löytää aarteita  ::)  Toiset ovat sitten taas ihan romuja....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi jälkipolttimen liekkiin tulee usein/aina eräänlaiset rinkulat näkyviin... ja onko ko. efektille oikein nimikin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi jälkipolttimen liekkiin tulee usein/aina eräänlaiset rinkulat näkyviin... ja onko ko. efektille oikein nimikin ?

 

Kulkee nimellä "shock diamonds"..... tarkahko selitys asiasta täällä

 

Ketunhännäksikin joskus sanottu.....  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmonen tyhmä kymysys että, miksi tässä mun kuvassa näyttää siltä että lussussa on vikat ikkunat ikäänkuin kierossa? ;D Siis 3. oven jälkeinen rivi on kiero?  :o;D Mikä sen vääristää? Tuskin ne sentään _oikeasti_ killissä on..  :P

 

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6012832&nseq=16

 

EDIT: Itseasiassa.. kyllä ne muidenkin kuvissa näyttää killissä olevan..  :laugh:

 

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6061839&nseq=7

 

Minkä takia ne on vinoon laitettu? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia ne on vinoon laitettu? :-[

 

Taitaa johtua siitä että tuo rungon peräkartio on "käännetty ylöspäin" niin että  rungon "selkä" on suora pyrstöön saakka.

Näyttää olevan peräovi myös ylempänä kuin kolme etummaista, joten onkohan myös matkustamon lattiassa peräosassa "ylämäkeä"?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on varmasti ollut juttua, mutta pikaisella etsinnällä ei löytynyt. Eli mistä saa tietää koneen callsingin? Haluaisin tietää huomisen bankok-helsinki lennon callsingin. Onko olemassa mitään nettisivua josta sen löytää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on varmasti ollut juttua, mutta pikaisella etsinnällä ei löytynyt. Eli mistä saa tietää koneen callsingin?

Uskomatonta, mutta totta, jos kyseessä on tod. näk. Finnairin lento niin sen kutsu on Finnair+lennonnumero :P.  Tuossa olisi yksi sivu hakea monennäköistä tietoa yhtiöistä, myös callSIGNit löytyy.

 

http://www.airlinecodes.co.uk/

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Finnairin Amsterdamin lentojen lennonnumerossa on se Q (esim. Finnair eight four two quebec) perässä (vaikka se ei missään taulukoissa tai lipuissa näy)? Oli muuten viimeisimmässä Hesarin kuukausiliitteessä merkattuna kuitenkin. :-[ Tietenkin jos tieto on salainen, niin sitten ei tartte kertoa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Finnairin Amsterdamin lentojen lennonnumerossa on se Q (esim. Finnair eight four two quebec) perässä (vaikka se ei missään taulukoissa tai lipuissa näy)? Oli muuten viimeisimmässä Hesarin kuukausiliitteessä merkattuna kuitenkin. :-[ Tietenkin jos tieto on salainen, niin sitten ei tartte kertoa. ;D

Kaikissa finnairin lennoissa (ja kaikissa muissakin?) käytetään tota kirjainta lennonnumeron perässä, radioliikenteessä..  :P Tai itseasiassa ei kaikissa.. ainakin kerran kuulin radiosta vaan "Finnair two five seven zero" = lomalento..  ??? Reittilennoissa käytetään kirjaimia?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY 5/6 näyttää kyllä olevan (ainakin JFK:n päässä) ihan vaan "Finnair five/six heavy" muiden heavy-koneiden tyyliin. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomatonta, mutta totta, jos kyseessä on tod. näk. Finnairin lento niin sen kutsu on Finnair+lennonnumero :P.  Tuossa olisi yksi sivu hakea monennäköistä tietoa yhtiöistä, myös callSIGNit löytyy.

 

http://www.airlinecodes.co.uk/

 

 

 

 

 

Eli siis nyt parhaillaan menevän lennon AY 096 callsing on Finnair 096 ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis nyt parhaillaan menevän lennon AY 096 callsing on Finnair 096 ?

Lennon AY069 callSIGN (kyse ei ole laulamisesta, vaan merkistä) ei välttämättä ole FIN096. Kuten sanottu, noita kirjaimia heitellään perään joskus ja muutenkin nuo kutsut saattavat poiketa lennonnumeroista jonkin verran. Esim. Aeron lennot operoidaan Finnairin nimellä (AY), mutta kutsuna oli Reval eli EAY.

 

Kirjaimia saatetaan lisätä esim. siinä tapauksessa, että kaksi hyvin samanlaista kutsumerkkiä saapuu samalle kentälle samaan aikaan. Kuvittele tilanne, jossa FIN069 ja FIN096 saapuvat lähes yhtäaikaisesti Helsinki-Vantaalle - ei ole vaikea sekoittaa kutsuja keskenään.

 

Kaksikirjaimisia IATA-koodeja (kuten AY) käytetään siis lentolipuissa ja yleisesti ottaen kaikessa matkustajalle näkyvässä, kun taas kolmikirjaimisia ICAO-koodeja (kuten FIN) käytetään lentosuunnitelmissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli muuten viimeisimmässä Hesarin kuukausiliitteessä merkattuna kuitenkin. :-[ Tietenkin jos tieto on salainen, niin sitten ei tartte kertoa. ;D

 

Kuinka monta virhettä löysit muuten siitä Kuukausiliitteen jutusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjaimet lennonnumeron perässä tosiaan vähentävät riskiä sekoittaa samankaltaisia kutsuja toisiinsa. Hyvänä esimerkkinä Bluefinn 201 sekä Finncomm 201S joista molemmat lähtevät aamuisin klo. 7.00 Helsingistä; KF kohti Oulua ja FC Seinäjoelle... Muitakin vastaavia löytyy. Osa yhtiöistä ei käytä lennonumeroita lainkaan radiopuhelinliikenteessä, kuten esim. Lufthansa Euroopan liikenteessä... Lufthansan callsign voi olla esimerkiksi Lufthansa 1XB ja lennonumero jotain ihan muuta.

 

Käsittääkseni yhtiön callsignin perässä saa olla korkeintaan neljä merkkiä, tämän takia esimerkiksi Finnairin lomalentojen numeron perässä ei taida olla koskaan kirjainta...

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

esim. Lufthansa Euroopan liikenteessä... Lufthansan callsign voi olla esimerkiksi Lufthansa 1XB ja lennonumero jotain ihan muuta.

Vaikeuttaa muuten turhan tehokkaasti lennon reitin tietämistä :(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuinka monta virhettä löysit muuten siitä Kuukausiliitteen jutusta?

 

Nyt täytyy myöntää, etten lukenut kyseistä juttuja, luin vain (kunhan ensin kamalan etsimisen jälkeen löysin) sen listan niistä siihen karttaan merkityistä Suomen yllä olleista lennoista.

 

Tuo "Q" on minua vain ihmetyttänyt kun on joskus tuolta netistä tullut kuunneltua tuota EHAM:n liikennettä. :-[ Sieltä on tosiaan huomannut, että lennonnumerot useilla yhtiöillä eivät aina ole pelkkiä numeroita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, en sitä listaa ihan hirveän tarkasti lukenut, jäi vain sellainen kuva, että tuo Amsterdamista palannut lento oli ainut mihin tuo kirjain oli merkitty. Mutta voin olla väärässä senkin suhteen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri siinä lentolistassa oli monta virhettä.

 

Tuo pisti itsellänikin silmään... muutamia konetyyppejä oli väärin, paikkatiedot vääriä, lennonumeroista ainakin FC:lla jokaisesta puuttui kirjain perästä kun taas AY:n lentoihin ne oli laitettu... pikkujuttuja tietysti, ei sillä että oma maailmani olisi noihin virheisiin romahtanut.  ;D

 

Vaikeuttaa muuten turhan tehokkaasti lennon reitin tietämistä :(.

 

Samaa mieltä kanssasi Timo, pitäisi kieltää moinen kikkailu lailla...  ;)

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipahan tässä mieleen, että miksiköhän avaruussukkulan lämpötiilet on mustia, sillä mustahan imee lämpösäteilyä eniten? Eikös niiden pitäisi olla valkoisia, jolloin se lämpö heijastuisi pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään