Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kyllä ne moottorit on pyöreitä 737:ssakin. Imuaukko on vain muotoiltu alhaalta suoremmaksi  ;)

 

Olen kuullut sanottavan, että 737 imuroi tehokkaasti roskia kiitotieltä tuollaisenakin ja jos moottoripellit olisivat symmetrisen pyöreät, eli olisivat vielä lähempänä maata, olisi se nykyistäkin tehokkaampi kiitotien puhdistaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipahan tässä mieleen, että miksiköhän avaruussukkulan lämpötiilet on mustia, sillä mustahan imee lämpösäteilyä eniten? Eikös niiden pitäisi olla valkoisia, jolloin se lämpö heijastuisi pois?

 

Vinkki: taitaapa se lämpötiilien absorboima lämpö tulla jostain ihan muusta kuin säteilystä eli auringonpaisteesta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinkki: taitaapa se lämpötiilien absorboima lämpö tulla jostain ihan muusta kuin säteilystä eli auringonpaisteesta  ;)

 

Ärgh. Niinpä tietysti. Mutta eikös Pepsi-Concorsella http://www.airliners.net/open.file/0214629/M/ ollut jotain nopeusrajoituksia juuri tuon lämmön takia, koska se oli sininen eikä valkoinen kuten muut Concordet? Vai olenko ihan pihalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos nykyään käytössä EFHK:lla jonkinlainen rinnakkaislähestyminen, kun tänään näytti tuolla Kauniasten kohdalla lentelevän kaksi matkustajakonetta todella lähellä toisiaan? Vai onko näin aina ollut ja nyt vasta havahduin? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, marraskuussa ottivat sen käyttöön.

 

ATIS-puhelimessa aina (tai ainakin hirveän usein) rullausteiden (taxiways) ja asematason kohdalla (aprons) sellaisesta kuin "breaking action". Siis jos korvani kuulee oikein, kun sinne soitan joskus. Mitä tuo "breaking action" oikein on? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, marraskuussa ottivat sen käyttöön.

 

ATIS-puhelimessa aina (tai ainakin hirveän usein) rullausteiden (taxiways) ja asematason kohdalla (aprons) sellaisesta kuin "breaking action". Siis jos korvani kuulee oikein, kun sinne soitan joskus. Mitä tuo "breaking action" oikein on? ::)

 

Taidetaan puhua nuista kitkoista ja jarrutustehoista  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, marraskuussa ottivat sen käyttöön.

 

ATIS-puhelimessa aina (tai ainakin hirveän usein) rullausteiden (taxiways) ja asematason kohdalla (aprons) sellaisesta kuin "breaking action". Siis jos korvani kuulee oikein, kun sinne soitan joskus. Mitä tuo "breaking action" oikein on? ::)

 

Hajoitustoimenpide ?  ;D

 

Sorry, en voinut vastustaa..... braking action siis , eli jarrutusteho  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidetaan puhua nuista kitkoista ja jarrutustehoista  ;)

 

Tätä samaa olen miettinyt. Kiitoksia Lauralle tiedustelusta :thmbup:

 

Mutta en ole ikinä niin tarkasti kuunnellut, että mitä ja minkälaisia lukuja ATIS-täti antaa ja mitä ne kertoo in concreto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Callsigneistä vielä sen verran, että pystyykö yleisilmailukoneet "tekemään" itselleen callsignia? Esim. plaanissa tjms?

Vai onko se kirkossa kuulutettu, että rekisteritunnuksella mennään aina?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo ole lennonjohtajan harkintavallassa. Lentonäytöksissähän kuulee ulkomaisten koneiden kohdalla käytettävän rekisteritunnuksen sijaan esim. "Mustang". Aloite lienee kuitenkin aina lernnonjohtajalla eli itse ei kannata ehdottaa mitään poikkeavaa kutsua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä samaa olen miettinyt. Kiitoksia Lauralle tiedustelusta :thmbup:

 

Mutta en ole ikinä niin tarkasti kuunnellut, että mitä ja minkälaisia lukuja ATIS-täti antaa ja mitä ne kertoo in concreto?

 

Jos tutkit vaikkapa EFHK:n METARia ja kuuntelet samalla ko. kentän ATIS-tiedotteen, niin saat hyvin pitkälle samat tiedot molemmista. ATIS vain antaa ne puhuttuna. Molemmissa on kyse kentällä sillä hetkellä vallitsevista olosuhteista.

 

Helsinki-Vantaan METARin näkee esim. tästä linkistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hajoitustoimenpide ?  ;D

 

Sorry, en voinut vastustaa..... braking action siis , eli jarrutusteho  ;)

 

Joo kato, ei tullut toi mieleen, 'breaking' ja 'braking'.  :laugh: Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin A319 ja 320:n siipien yläpinnalla on pienehkkö keltainen "kahva", mikä on kyseisen härpäkkeen tarkoitus?

 

Siivellä työskentelevä kiinnittää siihen turvaköytensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ainakin B737NG-sarjalaisilla TOGA-moodi kytketään päälle jo lähtökiihdytyksessä? Tehdäänkö näin useillakin koneilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ainakin B737NG-sarjalaisilla TOGA-moodi kytketään päälle jo lähtökiihdytyksessä? Tehdäänkö näin useillakin koneilla?

 

Jo nimikin sen sanoo TakeOffGoAround mode! Lentoonlähdössä merkitys on se, että TOGA-moodilla armataan AutomaticThrustReserve (mikä sen nimi eri koneissa onkaan) eli, jos toinen moottori sammuu lentoonlähdössä, toisesta tulee automaattisesti enmmän tehoa kuin normaali max.teho. Tehdään kaikilla koneilla joissa ko. automatiikka on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei tarvitse herneitä rööreihin vedellä vaikka tyhmä olenkin  ;D Joskus vain jossain joku ihmetteli, että käytetäänkö 737NGläisillä jo autothrottlea maassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta en ole ikinä niin tarkasti kuunnellut, että mitä ja minkälaisia lukuja ATIS-täti antaa ja mitä ne kertoo in concreto?

 

Minkäli jarrutustehot ovat arvioita niin käytetään sanallisia termejä eli puhutaan "braking actionista"... Jos jarrutustehot perustuvat todella mitattuun tulokseen (kitka-auto), niin silloin käytetään numeroita ja puhutaan "friction coefficientistä". Nämä vastaavat toisiaan seuraavanlaisesti:

 

Braking action          Friction Coefficient

 

Good                        0.40 or above

 

Medium to Good      0.36-0.39

 

Medium                    0.30-0.35

 

Medium to Poor        0.26-0.29

 

Poor                        0.25 or below

 

Huomioitavaa tässä on se, että kuivan asfaltin kitka on suunnilleen jossain 0.90:n tienoilla... Mikäli jarrutustehot perustuvat arvioon ja niiden ilmoitetaan olevan esimerkiksi "good", joutuvat lentäjät yleensä käyttämään suoritusarvolaskennassa skaalan alapäässä olevaa eli huonointa kitkaa tälle merkitykselle, eli tässä tapauksessa 0.40. Tällä saattaa olla huomattavia vaikutuksia suorituskykyyn ja kiitotievaatimus kasvaa jonkin verran verrattuna siihen jos saatavissa olisi todellinen mitattu kitka-arvo. Kyseinen toimintamalli kuitenkin takaa sen että ollaan aina niin sanotusti turvallisemmalla puolella ja sehän lentämisessä on aina tärkeintä... Joka yhtiöllä on tietysti omat ohjeistuksensa, mutta meillä ainakin toimitaan näin. 

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla vilkkuu ainakin terminaalin edessä parkkiruutujen vieressä valotolpissa teksti "LVP" mitä se tarkoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merkkinä maaliikenteelle, eli autoille siellä kentällä.

LVP = Low Visibility Procedure = pienoisia muutoksia normaaleihin liikennöinti sääntöihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko maailmalla lentokenttää tai maata, joka ei ole sotatoimialuetta, johon Finnair ei suostu lentämään syystä tai toisesta missään tapauksessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään