Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Onko olemassa nelipaikkaista ultraa vai tuleeko mahdollisesti painoraja, tms. vastaan.

 

Wikipedia - Ultrakevyt lentokone

Ultrakevyt lentokone saa olla korkeintaan kaksipaikkainen, ja kaksipaikkaisena se saa painaa tankattuna ja miehistöineen pyörävarustuksella korkeintaa 450 kg ja kellukeversiona 495 kg (1-paikkaiset 300 kg ja vesikoneena 330 kg).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka lentoyhtiöissä laaditaan työvuorolistat lentäjille? Heitetäänkö kippari ja perämies ihan randomilla pariksi, vai onko olemassa "pysyvämpiä pareja"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmonen asia on pysynyt salaisuutena, että mikäs tarkoitus sillä on laskeutuessa, että moottorit "avautuvat" hieman ja sitten kun kone on hidastunut tarpeeksi, niin ne menevät takaisin kiinni?

 

Niin ja miksikä sitä kutsutaan? :P

 

 

Ja mitäs on laipat englanniksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmonen asia on pysynyt salaisuutena, että mikäs tarkoitus sillä on laskeutuessa, että moottorit "avautuvat" hieman ja sitten kun kone on hidastunut tarpeeksi, niin ne menevät takaisin kiinni?

 

Niin ja miksikä sitä kutsutaan? :P

 

 

Ja mitäs on laipat englanniksi?

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_thrust

2. Flaps

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Semmonen asia on pysynyt salaisuutena, että mikäs tarkoitus sillä on laskeutuessa, että moottorit "avautuvat" hieman ja sitten kun kone on hidastunut tarpeeksi, niin ne menevät takaisin kiinni?

 

Jarruttaminen. Kuulemma. ;D

 

Mutta varmaan luit taman juo tuolta WP:sta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhat irvileuat sanoisivat että ne tuulettimet ovat siellä sitä varten että nousussa ja laskussa ne laitetaan pyörimään täysillä, jolloin piloteille saadaan autenttinen ajoviiman tunne sinne ohjaamoon, ja näin kaikki aistit herkemmällä tulee hoidettua se tarkkustyötehtävä entistäkin tarkemmin  ;D ;D :D:laugh::P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai sitten sanoisivat että ne on siltä varalta että kun ne isot tuulettimet siellä ulkona pysähtyy. Silloin kuulemma ohjaamossa alkaa toden teolla hiki tippua........

 

 

Ai miten niin vanha.....  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi (vanhoissa) itäkoneissa on lähes poikkeuksetta ohjaamossa ne kamalat ropellituulettimet?Esimerkkikuva

Tuo henkilökohtainen propellituuletin tuntuu olevan "must" kaikissa vanhemmissa venäläisissä (sotilas)vehkeissä.

 

Itselleni samanlaiset tuulettimet tulivat armeija-aikana tutuiksi tällaisessa laitteessa. Siinäkin oli samanlaiset kumipropellituulettimet jokaiselle miehistön jäsenelle, kuten kaikissa muissakin vierailemissani venäläisvaunuissa.

 

Odotuksessa ja lähtövalmisteluissa nuo tuulettimet saattavat välillä olla ihan tarpeellisia (esim. Tu-134:ssä tuskin on oikeaa ilmastointia).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi B777ssa ei ole winglettejä? Taitaa jäädä hyvät vorteksit jälkeen kun moinen möhö lähtee  :D

 

Vanhempaa designia, ei ole välttämättä katsottu tarpeelliseksi ilmeisesti..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi B777ssa ei ole winglettejä? Taitaa jäädä hyvät vorteksit jälkeen kun moinen möhö lähtee  :D

 

Joissain 300ER malleissa on ns. Raked wingtip joka toimii samoin kuin wingletti. Muistaaakseni kaikki EVA:n 300ER:t on varustettu tuolla ... Viisaammat korjatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi B777ssa ei ole winglettejä? Taitaa jäädä hyvät vorteksit jälkeen kun moinen möhö lähtee  :D

 

"The 777 was not designed with winglets. At the time Boeing chose to increase the span of the wing rather than add winglets. As increased span also increases wing aspect ratio [another measure of efficiency] Boeing outlined the addition of winglets did not overcome the weight penalty of carrying winglets. Sources have since shown that increasing the span of the wing by 4/5 of the height of the winglet will have a similar effect on induced drag as a winglet, though without the added complexities of extra outboard structure, extra weight and extra cost."

 

http://airtransportbiz.free.fr/Technique/Thewinglet.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"The 777 was not designed with winglets. At the time Boeing chose to increase the span of the wing rather than add winglets. As increased span also increases wing aspect ratio [another measure of efficiency] Boeing outlined the addition of winglets did not overcome the weight penalty of carrying winglets. Sources have since shown that increasing the span of the wing by 4/5 of the height of the winglet will have a similar effect on induced drag as a winglet, though without the added complexities of extra outboard structure, extra weight and extra cost."

 

En vain ymmärrä että eikö muka se pätkä siipeäkin jotain paina eikä sitä siihen noin vain lisätä parilla pultilla kiinni, luulisin sen koko siipeen ja rakenteeseen yhtälailla vaikuttavan. Eikä se ilmainenkaan ole varmasti. Lopputuloshan voi olla sama taloudellisesti/aerodynaamisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En vain ymmärrä että eikö muka se pätkä siipeäkin jotain paina eikä sitä siihen noin vain lisätä parilla pultilla kiinni, luulisin sen koko siipeen ja rakenteeseen yhtälailla vaikuttavan. Eikä se ilmainenkaan ole varmasti. Lopputuloshan voi olla sama taloudellisesti/aerodynaamisesti.

 

Painaa toki, mutta tuo Juhan lainaama teksti vihjaa että vähemmän. Siiven pituutta lisättiin (siis suunniteltiin, tuskin siihen mitään lisäpätkää pultattiin) neljällä viidesosalla vastaavan wingeletin korkeudesta, joten kaipa siinä pieni painonsäästökin tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni myös pikkubussiin (320-perhe) on Airbus joskus kokeillut isompaa winglet mallia, 330 ja 340 tyylistä, mutta totesivat että painoa tulee niin paljon lisää että wingletien hyöty ei riitä korvaamaan lisääntyneestä painosta aiheutunutta "penaltia"

 

Edit : Tuoltahan se juttu löytyikin

http://airlinersgallery.blogspot.com/2006/07/airbus-experiments-with-another-a320.html

Jos ymmärsin oikein niin tuo wingletin malli on ihan hyväksyttykin. Eli tuossa aiemmin muistelin joko jotain wanhaa juttua tai sitten konetyyppi on ollut toinen ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En vain ymmärrä että eikö muka se pätkä siipeäkin jotain paina eikä sitä siihen noin vain lisätä parilla pultilla kiinni, luulisin sen koko siipeen ja rakenteeseen yhtälailla vaikuttavan. Eikä se ilmainenkaan ole varmasti. Lopputuloshan voi olla sama taloudellisesti/aerodynaamisesti.

Kyllä jos jatketaan siiven mittaa, jo suunnitteluvaiheessa, jolloin siipi pysyy yhtenäisenä, on se tietty halvempi, yksinkertaisempi ja varmasti kevyempi kuin että lisättäisiin "mutka" siipeen.

B777 siiven design ei ole "vanha", esim A320 ja MD-11 siivet ovat vanhempia, ja "wingletöityjä" ( :laugh: hauska sana...), A330/340 -siipi on enempi-vähempi aikalainen tuon B777-siiven kanssa. Pikemminkin voisi ajatella, että B777-siipi on niin "hyvä" jo ilman winglettejä, ettei niitä tarvita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä onkaan se sivusto, josta nään, mitkä rekisteri tunnukset on käytössä? Ihan ympäri maailmaa olevat kaupallisten koneiden rekisterit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään