Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Mitkä yhtiöt käyttävät Euroopassa säännöllisesti B1900-mallin proppeja? Mieluiten "ihan oikeita lentoyhtiöitä", ei mitään bisneslentokorporaatioita  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä yhtiöt käyttävät Euroopassa säännöllisesti B1900-mallin proppeja? Mieluiten "ihan oikeita lentoyhtiöitä", ei mitään bisneslentokorporaatioita  ;D

Beechejä vai? No Binter nyt ainakin..  :P Sonair... PGA Express... Chalair... Serair... Air Labrador... NextJet ... löytyyhän noita ku kattelee..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kyllä tosiaan tyhmä kysymys, löysin vastauksen pediasta;

Airlines in Europe which operate the Beechcraft 1900 include Denmark's Danish Air Transport, France's Twin Jet and Chalair Aviation, Germany's Avanti Air and Private Wings Flugcharter, Malta's Medavia, Portugal's Portugalia Airlines, Spain's Binter Canarias, and Sweden's Nextjet, UK's Manx 2.
Mistään noista ei ole VAta, paitsi Binteristä, mutteivat hyväksy ei-espanjalaista porukkaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentokone lentää päiväntasaajan kohdalla pinnalla 380 suoraan kohti länttä GS 500 ja aurinko on juuri painumassa horisontin taakse niin kumpi voittaa, aurinko vai lentokone? Laskeeko aurinko kokonaan horisontin taakse vai nouseeko se ylöspäin lentokoneen painaessa sitä kohti ??? ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentokone lentää päiväntasaajan kohdalla pinnalla 380 suoraan kohti länttä GS 500 ja aurinko on juuri painumassa horisontin taakse niin kumpi voittaa, aurinko vai lentokone? Laskeeko aurinko kokonaan horisontin taakse vai nouseeko se ylöspäin lentokoneen painaessa sitä kohti ??? ?

Tuotahan voi ajatella niin että aurinko näennäisesti kiertää maapallon kerran 24 tunnissa ja maapallon kehä on n. 40 000km, eli jos kone lentäisi kovempaa kuin 1667km/h niin aurinko näyttäisi nousevan.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotahan voi ajatella niin että aurinko näennäisesti kiertää maapallon kerran 24 tunnissa ja maapallon kehä on n. 40 000km, eli jos kone lentäisi kovempaa kuin 1667km/h niin aurinko näyttäisi nousevan.

 

Kiitoksia Hannu :thmbup: Elikkäs normaaleilla laajarunkokoneilla Aurinko vie voiton mutta esimerkiksi Concordella pärjäsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Hannu :thmbup: Elikkäs normaaleilla laajarunkokoneilla Aurinko vie voiton mutta esimerkiksi Concordella pärjäsi.

 

Kyllä, mutta täällä 60 aseen leveyspiirillä länteen lennettäessä aurinko jököttää samalla kohdalla  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, mutta täällä 60 aseen leveyspiirillä länteen lennettäessä aurinko jököttää samalla kohdalla  :)

 

...minkä voi esim. HEL=>ARN lentoaikatauluista nähdä. Tuossa joulun alla olikin yksi kestoiltaruskoinen keikka Ruåtsiin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, mutta täällä 60 aseen leveyspiirillä länteen lennettäessä aurinko jököttää samalla kohdalla  :)

Tuostahan vanhalla matikalla päissään laskien saisi että vaadittava nopeus olisi puolet eli noin 834 km/h. Sopisi juuri normaali suihkareille tuo nopeus pysyä auringon kyydissä. MOT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos jokin lentokonevalmistaja hakee koelentäjää, laitetaanko paikka vain hakuun samalla tyylillä kuin vaikka norm. lentäjänpaikka, vai tarjoaako työnantaja paikkaa jo(i)llekkin kokeneelle lentäjälle/lentäjille?

 

 

Sattuipa silmiin tällainen ilmoitus, jossa Boeing Co. hakee "level 3" koelentäjää liikennekoneohjelmaan:

 

http://jobs.nwsource.com/careers/jobsearch/detail/jobId/7089155/viewType/rss?rssref=stlocal_seattle

 

5-15 vuoden työkokemusta vaaditaan. Toimenkuva on selitetty perusteellisesti. Vähintään CPL kaikilla kelpuutuksilla sekä myös mekaanikon koulutus plus työkokemusta pitäisi löytyä. MD-11/MD-80-kokemusta kysytään ja akateeminen loppututkinto pitäisi olla. Koelentäjäkoulun läpikäyntiä ei nimenomaisesti edellytetä, mutta kai se olisi plussaa.

 

Siis ihan turha tyyppi ei tuohon työhön pääse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkumoottorimonisteesta poimittua:

Itselleni on suihkumoottorin toimintaperiaate suhteellisen selvä, mutta en kuitenkaan älyä mitä tässä nyt haetaan takaa?

 

Kökkö suomennos(?), mutta siis ilmaylijäämä menee ulos samaa tietä kuin palokaasutkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.oulunlentoasema.fi :ssa näkyy säätiedot lentoasemalla. Voinko olettaa että jos tuulen suunta on 30-210 astetta niin kiitotie 12 on käytössä ja jos tuulen suunta on 210-30 astetta niin koneet laskeutuvat kiitotielle 30? Vai millä perusteilla tuo laskusuunta määräytyy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.oulunlentoasema.fi :ssa näkyy säätiedot lentoasemalla. Voinko olettaa että jos tuulen suunta on 30-210 astetta niin kiitotie 12 on käytössä ja jos tuulen suunta on 210-30 astetta niin koneet laskeutuvat kiitotielle 30? Vai millä perusteilla tuo laskusuunta määräytyy?

 

Pääsääntöisesti noin toimitaan, mutta jos tuuli on lähes suoraan sivusta tai mieto myötatuulikin, voidaan käyttää kumpaa rataa vaan, mikä nyt lentäjän ja lennonjohtajan suunnitelmiin parhaiten soveltuu. Tämä siis yleisesti ottaen lentoasemilla, paikallisiakin menettelytapoja voi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai millä perusteilla tuo laskusuunta määräytyy?

Kuten edellä sanottu, varmaan tullaan mielellään laskuun lyhyempää/nopeampaa reittiä eli 30:lle etelän suunnasta pikku myötäiseenkin. Eri suuntien lähestymislaitteet tietysti vaikuttaa heikolla kelillä ratkaisevasti myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten edellä sanottu, varmaan tullaan mielellään laskuun lyhyempää/nopeampaa reittiä eli 30:lle etelän suunnasta pikku myötäiseenkin. Eri suuntien lähestymislaitteet tietysti vaikuttaa heikolla kelillä ratkaisevasti myös.

 

Ja Oulussa on käsittääkseni ILS vain kiitotielle 12 joten heikko keli suosii sitä laskusuuntaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten edellä sanottu, varmaan tullaan mielellään laskuun lyhyempää/nopeampaa reittiä eli 30:lle etelän suunnasta pikku myötäiseenkin. Eri suuntien lähestymislaitteet tietysti vaikuttaa heikolla kelillä ratkaisevasti myös.

Minä taas olen kuullut että on nopeampi tulla kiitotielle 12, koska se vähentää merkittävästi rullausaikaa.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanselän Antsu kutsui kerran kauan sitten Saabin ohjaamoon kun mentiin Poriin. Sain istua keskipenkillä.

 

Pilvikorkeus oli 2500ft. Oli kova tuuli idästä. Aamuhämärä.

 

Teimme (kirjoitan nyt niinkuin olisin itsekin ollut tekemässä) ILS-lähestyminen 30:lle myötätuuleen. Sitten kun päästiin maanäkyvyyteen, otettiin nopea oikea ja sen jälkeen tiukka vasen myötätuuleen, perukselle, finaaliin 12. Kierrettiin matalalla Porin keskustaa, Antsu selosti nähtävyyksiä (Pamppula, Pimppilä ja mikä se kolmas nyt olikaan).

 

Laskun jälkeen perämies, joka oli tehnyt sauvatyöt, totesi: "Huh huh, eiköhän siinä ansaittu tämän päivän palkka".

 

Se oli ikimuistoinen keikka. Kiitoksia Anterolle, jos satut olemaan jaksolla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin eräästä palstan aihetta sivuavasta julkaisusta kysymyksen johon ei osattu vastata , en osaa minäkään :

 

Milloin / mikä / kuka / miksi on määritellyt kapteenin jakkaran sijainnin juuri vasemmalle puolelle ohjaamoa ?

 

:-\ -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa johtaa merenkulun historiaan:  Muistaakseni jo viikinkiaikaan ohjausairo oli laivan oikealla  puolella. (perastä katsoen) styyrpuuri, styrbord, starboard (Styra=ohjata) josta johtuu styyrmanni elikkä perämies joka oli purjelaivan perätäkillä oikealla ja kapteeni taas seisoi vasemmalla = paapuuri, babord 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh, mikä on virallinen lentokorkeus keskipitkille lennoille? :-[

 

Ei sellasta olekaan. Riippu lentskarista, sen painosta ja lennonjohdon fiiliksistä  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin eräästä palstan aihetta sivuavasta julkaisusta kysymyksen johon ei osattu vastata , en osaa minäkään :

 

Milloin / mikä / kuka / miksi on määritellyt kapteenin jakkaran sijainnin juuri vasemmalle puolelle ohjaamoa ?

 

:-\ -

 

En osaa sanoa mutta olen kuullut että esim. JAL:lla on paikat toisinpäin, pitääkö paikkaansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin eräästä palstan aihetta sivuavasta julkaisusta kysymyksen johon ei osattu vastata , en osaa minäkään :

 

Milloin / mikä / kuka / miksi on määritellyt kapteenin jakkaran sijainnin juuri vasemmalle puolelle ohjaamoa ?

 

Siksi koska useimmat kapteenit ovat oikeakätisiä ja näin ollen on helpompaa läimäyttää perämiestä avokämmenellä otsaan jos hän istuu oikealla puolella  ;D

 

Tämä ja monta muuta versiota : http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=301941

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten Airbusseilla tehdään oikeaoppinen VOR tai NDB lähestyminen? Toimiiko LOC-kytkin tässäkin ja sen saavuttamisen jälkeen käytetään TRK/FPA-toimintoa sopivan liukukulman saavuttamiseksi vai mitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten Airbusseilla tehdään oikeaoppinen VOR tai NDB lähestyminen? Toimiiko LOC-kytkin tässäkin ja sen saavuttamisen jälkeen käytetään TRK/FPA-toimintoa sopivan liukukulman saavuttamiseksi vai mitä?

 

Helpoimmillaan tuo voidaan tehdä 'fully managed' -periaatteella, eli jos lähestyminen on ohjelmoitu fms:ään oikein, voidaan koko homma hoitaa painamalla APPR-nappia. Myös track/fpa-moodi laitetaan päälle. Tuolla tavalla kone ajaa "ils-mäisesti" oikeaa loppulähestymislinjaa ja -liukua, ja jos käytetiin autopilottia niin se otetaan pois viimeistään minimissä ja lasku itse lentäen.

 

Vastaavasti lähestymisen voi ajaa niin että nav-moodi hoitaa vaakanavigoinnin ja pilotti vs/fpa-rullaa säätämällä pystynopeuden. Tai vaikka niinkin että lentäjä säätää käsin sekä pysty- että vaakasunnan (track ja fpa). Käytännössä aina autopilottia käyttäen laskupäätökseen asti koska helpottaa työtä paljon.

 

Loc-nappi toimii vain ils localizerissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään