Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Nyt kun tuntuu kovia tuulia riittävän tänä talvena, niin kysyisin liikennekoneiden lähestymis- ja laskeutumisnopeuksista tuulisissa olosuhteissa. Usein käytettynä ohjeena olen nähnyt, että Vref nopeuteen lisätään 1/2 tasaisesta vastatuulikomponentista ja puuskat kokonaan. Finncommin ATR:llä  Vref nopeuteen lisätään käsikirjan mukaan 1/3 tasaisesta tuulennopeudesta tai puuska kokonaisuudessaan. Erityisesti tuolla ensimmäisellä laskutavalla lähestymisnopeudet kasvavat kovilla vastaisilla tuulilla huomattavasti. Onko tuolle tuulilisäykselle yleensä joku yläraja (esim. 20 kts.) ja pidetäänkö lähestymisnopeus (esim. Vref+20) kynnykselle asti? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuolle tuulilisäykselle yleensä joku yläraja (esim. 20 kts.) ja pidetäänkö lähestymisnopeus (esim. Vref+20) kynnykselle asti? 

 

On. esim. EMJ:20KTS FLAP 5 tai 15KTS FLAP 6(FULL). Yleensä pidetään, mutta suoritusarvolaskelmat perustuu siihen, että kynnysnopeus on Vref, eli jos kriittinen(vastatuulessa harvoin) pitää hiljentää aiemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on korkeimmalla havaittu birdstrike? Korkeutta siis kysytään. Toivottavasti lajikin tiedetään.

 

35000 ft , pakastettu kana . Testi.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on korkeimmalla havaittu birdstrike? Korkeutta siis kysytään. Toivottavasti lajikin tiedetään.

 

From Google:

 

The greatest recorded bird-strike altitude in recent years was an African vulture, struck by an airliner at 37,000 feet.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

From Google:

 

The greatest recorded bird-strike altitude in recent years was an African vulture, struck by an airliner at 37,000 feet.

 

 

Ei huono  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaas tyhmä kysymys aerodynamiikan tehtävistä:

 

"Millä laskusiivekkeellä saavutetaan paras nostovoima?"  :P

 

En kyllä tajua mitä järkeä koko kysymyksessä on mutta.. löytyiskö täältä vastausta?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaas tyhmä kysymys aerodynamiikan tehtävistä:

 

"Millä laskusiivekkeellä saavutetaan paras nostovoima?"  :P

 

En kyllä tajua mitä järkeä koko kysymyksessä on mutta.. löytyiskö täältä vastausta?  :laugh:

 

Olisiko tässä vaihtoehtoja: Fowler-laskusiiveke, solasiiveke, levylaippa, taitto- eli jättöreunalaippa  :thmbup: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tässä vaihtoehtoja: Fowler-laskusiiveke, solasiiveke, levylaippa, taitto- eli jättöreunalaippa  :thmbup: 

Juu, noi oli myös toisessa tehtävässä jossa piti nimetä yleisimmät tavallisimmat laipat. Mutta missään ei lue siitä millä saa parhaan noston..  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, noi oli myös toisessa tehtävässä jossa piti nimetä yleisimmät laipat. Mutta missään ei lue siitä millä saa parhaan noston..  ???

 

Siitä vaan kaivamaan aerodynamiikan luentoja, sieltä löytyy  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, noi oli myös toisessa tehtävässä jossa piti nimetä yleisimmät tavallisimmat laipat. Mutta missään ei lue siitä millä saa parhaan noston..  ???

 

Eiköhän Fowler-tyyppisellä ratkaisulla saa parhaan nostovoiman, kun se ulotessaan kasvattaa samalla siipipinta-alaa. Muut eivät vaikuta pinta-alaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä vaan kaivamaan aerodynamiikan luentoja, sieltä löytyy  :thmbup:

No perskele  ;D Ei oikeen irtoo tietoo tästä materiaalista mitä koulusta saatiin..  ;D kun on tollanen kappale "nostovoimaa lisäävät laitteet" jonka jälkeen heti sakkausilmiö ja sitä ennen rajakerrosteoria.. välistä ei löydy mitään..  :P

 

Eiköhän Fowler-tyyppisellä ratkaisulla saa parhaan nostovoiman, kun se ulotessaan kasvattaa samalla siipipinta-alaa. Muut eivät vaikuta pinta-alaan.

Kiitos! Itekkin ajattelin tuota kun katteli noita siiven rofiileita..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

From Google:

 

The greatest recorded bird-strike altitude in recent years was an African vulture, struck by an airliner at 37,000 feet.

 

 

 

Paineistettu Kottarainen  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Ainakin frisesiiveke vähentää siiveke-jarrutusta. Tämä siis purjelentsikoista. Ja nostoissahan käytetään siivekettä apuna...

 

Mutta se on oma maailmansa.

 

-Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin frisesiiveke vähentää siiveke-jarrutusta. Tämä siis purjelentsikoista. Ja nostoissahan käytetään siivekettä apuna...

 

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: Häh?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: Häh?

 

Samaa ihmettilin minäkin. No, joskus auttaa kvg ja toisinaan kvw, vai miten se oli?

 

Mutta ei tuo kyllä taida olla oikeasti kovin yleinen viritys purtsikoissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt tosi tyhmää, mutta mitä on "D O R approach", joka tuolta ATIS-infosta kuuluu. ??? Vai kuulinko taas ihan omiani. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt tosi tyhmää, mutta mitä on "D O R approach", joka tuolta ATIS-infosta kuuluu. ??? Vai kuulinko taas ihan omiani. ::)

 

VOR approach, tuuli on rankasti pohjoisesta ja rata 33 on käytössä laskeutuville. Radalle 33 ei ole ILS-tarkkuuslähestymistä ja siitä siinä vaan tiedotellaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, kuulosti niin D:ltä. :laugh: Jep, huomasin tuon kolme kolmosen käytön, meni nimittäin joku tosi äänekäs tästä meikäläisen yli noin 15 minuuttia yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskettaako Finnair nykyään koneiden painolaskemat ympäri maailmaa kuten esim. Bangkokissa?

 

KYLLÄ ! Siinä sinivalkoinen säästä pennejä ja senttejä , jopa metrejä kun ei tarvihe maksaa edes alinta Suomen matalapalkkaa.. ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään