Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tuskinpa se on este sen enempää kuin auton ajamisellekaan. Aika moni meistä oikeakätisistä useinkin styyrailee automobiiliaan pelkästään vasurilla..  ;)

 

Joo, kuvittelisin vaan, että modernien häätäjäkoneiden ohjaamot ovat jotenkin optimoitu oikeakätisille. Eli silloin meikäläisenkaltainen "yksikätinen" olisi aika hukassa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on se ja sama että kummalla kädellä sitä lentää, sen kyllä oppii heikommallakin kädellä. Itse olen oikeakätinen ja Bravoa lennetään vasemmalla kädellä eikä mitään ihmeellistä ongelmaa ollut totuttautua tähän. Tietenkin ihmiset ovat aina erilaisia, tiedä sitten voiko olla jollakin enemmän ongelmia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa mieleen... Onko vasenkätisyys este hävittäjälentäjäksi pääsylle ? Monissa koneissa on ohjaussauva keskellä tai oikealla puolella, ja kaasu vasemmalla. Itse ainakin olen niin yksikätinen (oikeakätinen), että vasen käteni kelpaa suunnilleen vain kiinnipitoon. Mitään hienomekaanista sillä on turha kuvitella tekevänsä. Jos minun pitäisi lentää vasemmalla kädellä (vaikkapa Airbussia), olisi lentokäsiala varsin karmeaa. :P

Arttu

 

Täysin vasenkätisenä minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia lentää koneella, jossa sauva on keskellä = oikealla kädellä ohjattava. Ja joissakin koneissa, kuten Grob 109 mopussa, pitää ohjata vuorotellen kummallakin kädellä, lentoonlähdössä oikea käsi kaasulla ja vasen sauvassa, laskussa oikea käsi sauvassa ja vasen lentojarrulla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa mieleen... Onko vasenkätisyys este hävittäjälentäjäksi pääsylle ? Monissa koneissa on ohjaussauva keskellä tai oikealla puolella, ja kaasu vasemmalla. Itse ainakin olen niin yksikätinen (oikeakätinen), että vasen käteni kelpaa suunnilleen vain kiinnipitoon. Mitään hienomekaanista sillä on turha kuvitella tekevänsä. Jos minun pitäisi lentää vasemmalla kädellä (vaikkapa Airbussia), olisi lentokäsiala varsin karmeaa. :P

 

Ekaa kertaa Tomahawkin (ja jokaisen muunkin lentolaitteen) puikkoihin hypätessä olin hieman ihmeissään kun vasurilla hoidettiin ohjaus ja oikealla kaasu, mutta aika äkkiä siihen tottui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko maksaa VOR-majakka ja kuka sen maksaa?

 

Ajattelitko ostaa? Oletko huutonetistä katsonut?  ;D

 

Nojuu.. huomattavan kalliita varmasti ovat koska ymmärtääkseni niitä ei ainakaan kauheasti ylimääräisiä viitsitä pystyttää. Ylläpidon hoitaa kyseisen maan lennonvarmistuksen järjestävä taho.. Suomessa Finavia? Maksajana käytännössä lentoyhtiöt navigaatio- ja laskeutumismaksuina ja osaltaan valtio eli ME.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä niitä sekä vasen- että oikeakätiset lentää. Kai se on enemmänkin henkilökohtaisista ominaisuuksista kiinni kuin kätisyydestä. ;D

 

Noh, eikö se kätisyyskin ole henkilökohtainen ominaisuus?  ;)  Taitaa olla niin että tämä kyseinen toiminto ei vain ole ihan niin vaativaa opetella tekemään kummallakin kädellä kuin moni muu asia, vaikkapa kitaran soitto.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelitko ostaa? Oletko huutonetistä katsonut?  ;D

...

Juu, takapihalle rakennan ODO-VORin, sitä pitkin lentää kaikki suuret lentoyhtiöt Aasiaan ja takaisin  ;D Noei, mietiskelin vaan, kun niitä ei paljoa ainakaan muuten kuin lentokenttien yhteydessä Suomessa tai muuallakaan ole, hyvä tietää  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, eikö se kätisyyskin ole henkilökohtainen ominaisuus?  ;)  Taitaa olla niin että tämä kyseinen toiminto ei vain ole ihan niin vaativaa opetella tekemään kummallakin kädellä kuin moni muu asia, vaikkapa kitaran soitto.

 

 

Joo, vasen- tai oikeakätisyyskin on liukumo, kuten seksuaalinen suuntautuminenkin. Vain harvat ovat "absoluuttisen oikeakätisiä tai vasenkätisiä". Suurin osa asettuu sinne välimaastoon, jotkut jopa ovat täysin kaksikätisiä, eli kirjoittaminen sujuu yhtä hyvim molemmilla käsillä. Itse taidan valitettavasti sijoittua hyvin lähelle tuota absoluuttista oikeakätisyyttä, sillä todellakin tämä onneton vasen käpäläni kelpaa ainoastaan kiinnipitämiseen. Kaljapullon nostaminen ja vieminen huulille vaatii jo keskittymistä. Valuvika tai vaurio synnytyksessä - tiedä häntä.

 

Eli alunperin tämä kysymys lähti liikkeelle aika omasta näkökulmastani. Nyt mietittyäni asiaa, myönnän, ettei tosiaan kaikki ole näin yksikätisiä. Tunteekos muuten joku vasenkätisen hävittäjäpilotin ? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitinkin enemmän tällaisia motorisia ja silmä-käsi-koordinaatio yms. juttuja, jotka tosin testataan valintakokeissa.

Kuinkahan nykyisin tulee testatuksi nk simultaanikapasiteetti? Muistan kaverin, jonka kanssa jouduin työhommissa tekemisiin; ei pystynyt autoa ajaessaan puhumaan lainkaan.

Jotkut taas autoa ajaessaan keskustelevat sillä viissiin, että tyystin unohtavat ajavansa vaarallista kulkuvälinettä...näissä asioissa pitäisi muistaa aina välillä  katsoa peiliin...

Kirjoitin kerran esimerkkinä edesmenneestä työkaveristani. Samanaikaisesti katseli kahta televisiota, söi keittoa, piirsi painokytkentälevyä ja keskusteli kahden ihmisen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan nykyisin tulee testatuksi nk simultaanikapasiteetti?

 

Vuonna 1989, kun kävin lennonjohtajakurssin pääsykokeissa sitä ja (kaiketi stressinsietokykyä) testattiin sotilaspsykologian laitoksen kokeella (jonka ilmeisen moni on suorittanut). Eteen annettiin A3-kokoinen paperi, jossa oli sarakkeissa alekkain 3 merkin sarjoja, joista ensimmäinen oli O tai Q, seuraava merkki a tai e ja viimeinen 6 tai 9. Näistä piti etsiä muistaakseni merkkisarja Qe9. Samalla, kun taustalla kuuluvasta nauhasta lueteltiin lentokenttien lämpötiloja, joista piti paperin alareunaan merkittyihin ruutuihin laittaa Kauhavan ja Luonetjärven lämpötilat, mutta vain silloin kun luokan etuosassa olevassa paneelissa paloi vihreä valo. Siinä saattoi palaa myös punainen tai keltainen valo tai soida sellainen vanhanmallinen pirisevä ovikello.

 

Oli huvittavaa huomata, että kun kuuli oikean kentän nimen ja nosti katsettaan tsekataksen paloiko siellä valo, pärähtikin kello juuri sillä hetkellä ja puolet luokasta, itse mukaan lukien hypähti ilmaan säikähdyksestä. Kun testi kesti noin 15 minuuttia, niin ensimmäiset 5 minuuttia kului siinä, että taustalla tuli nauhalta ihmisten puheensorinaa ja sitten alkoi ilmeisesti schäfer haukkua. Kun koira lopetti, saatiin kuulla Retuperän WPK:n "uudempaa ranskalaista torvimusiikkia" kuten virallinen termi kuuluu. Loppunauha menikin kuunnellessa sarjatuliaseiden jatkuvaa räiskintää. Aika vekkuli testi, nauratti silloin ja vieläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa mieleen... Onko vasenkätisyys este hävittäjälentäjäksi pääsylle ? Monissa koneissa on ohjaussauva keskellä tai oikealla puolella, ja kaasu vasemmalla. Itse ainakin olen niin yksikätinen (oikeakätinen), että vasen käteni kelpaa suunnilleen vain kiinnipitoon. Mitään hienomekaanista sillä on turha kuvitella tekevänsä. Jos minun pitäisi lentää vasemmalla kädellä (vaikkapa Airbussia), olisi lentokäsiala varsin karmeaa. :P

 

Vai annetaanko vasenkätisten lennettäväksi vain ruotsalaisia hävittäjiä ? :D

 

Arttu

 

Itse olen vasenkätinen ja aloitin lentämisen purjekoneella, mikä on myöskin oikeakätiselle tehty (koska kaikissa pursikoneissa vasemmalla kädellä käytetään lentojarrua). Tämä ei tuottanut minkään laista ongelmaa missään koulutuksen vaiheessa. Sama juttu oli helikopterin kanssa (siellä vasemmalla kädellä hoidellaan noususauvaa). Aiheesta vähän poiketen, tässä on syy siihen, että koptereita lennetään useimmiten oikealta penkiltä, näin oikeaa kättä ei tarvi irroittaa ohjaussauvalta esim. radion jakson vaihtamiseksi (mittaritaulu on keskellä). Ainakin pienissä koptereissa ohjaussauvasta on pidettävä kiinni koko ajan.

 

Tuntemani vasenkätiset suoriutuvat lähes kaikista oikella kädellä tehtävistä toiminnoista paremmin kuin oikeakätiset vasemmalla. Tämä johtunee siitä, että yhteiskunta on rakennettu oikeakätisten ehdoilla ja vasenkätiset ovat joutuneet siihen sopeutumaan.

 

Minä muuten ammun kiväärillä vain kuten oikeakätiset mutta pistoolilla menee kummalla tahansa (jos kahva mahdollistaa).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin olen niin yksikätinen (oikeakätinen), että vasen käteni kelpaa suunnilleen vain kiinnipitoon.

 

Vai annetaanko vasenkätisten lennettäväksi vain ruotsalaisia hävittäjiä ? :D

 

Arttu

 

Minä oikeakätisenä olen huomannut, että vasemmalla kädellä on hyvä nojata vessanseinään kus...... , no joo :-[

 

Tunnen erään ex häätäjälentäjän joka on vasenkäsinen. Lensi Draakkenia. Eikös se ollut Ruåttalainen ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuuko kukaan tietämään millä lennonnumerolla se KLM:n jumbo jatkoi täältä Damiin silloin vähän aikaa sitten?  ???

 

Kyllä se lähti muistaakseni samalla millä tulikin, KL810.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eteen annettiin A3-kokoinen paperi, jossa oli sarakkeissa alekkain 3 merkin sarjoja, joista ensimmäinen oli O tai Q, seuraava merkki a tai e ja viimeinen 6 tai 9. Näistä piti etsiä muistaakseni merkkisarja Qe9. Samalla, kun taustalla kuuluvasta nauhasta lueteltiin lentokenttien lämpötiloja, joista piti paperin alareunaan merkittyihin ruutuihin laittaa Kauhavan ja Luonetjärven lämpötilat, mutta vain silloin kun luokan etuosassa olevassa paneelissa paloi vihreä valo. Siinä saattoi palaa myös punainen tai keltainen valo tai soida sellainen vanhanmallinen pirisevä ovikello.

 

Muistan tehneeni vastaavan tyyppistä testiä aikanani (tosin toisissa ympyröissä). Paperilla piti tehdä jotain tehtävää ja kuunnella samaan aikaan nauhaa ja bongata jotain juttuja. Testi eteni mielestäni ihan sujuvasti ja jossain vaiheessa jo ehdinkin miettiä, että "eikös näissä yleensä ole enemmän asioita, joita pitää tehdä". Kun loppusummeri soi, nostin katseeni ylös ja huomasin, että auditorion valkokankaalla taapersi pingviinejä. Tuskaisesti mietin oliko ohjeistuksessa mainittu mitään filminkatselusta ja oliko siitäkin pitänyt tehdä havaintoja.

 

Pääsin jatkoon eikä filmin merkitys oikeastaan koskaan selvinnyt minulle.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipas taas mieleen yksi tyhmä kysymys matkustajakoneilla lentelystä:

 

Useammallakin yhtiöllä tuntuu olevan nykyään käytäntönä himmentää/sammuttaa matkustamon yleisvalaistus nousun ja laskun ajaksi. Kumminkin henkilökohtaiset lukuvalot saavat jäädä päälle. Mikähän käytännön syy tähän on? Kunnon sumussa/pilvessä lennettäessä toki matkustamon valoista varmaan jokin määrä valoa siroaa ohjaamosta nähtäväksikin, mutta hiukan teoreettiselta tuntuu tämä perustelu. Sähköteknisiäkään syitä en oikein keksi, ei sen valaistuksen nyt niin paljon pitäisi tehoa haukata...

 

Vastailkaa jos satutte tietämään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipas taas mieleen yksi tyhmä kysymys matkustajakoneilla lentelystä:

 

Useammallakin yhtiöllä tuntuu olevan nykyään käytäntönä himmentää/sammuttaa matkustamon yleisvalaistus nousun ja laskun ajaksi. Kumminkin henkilökohtaiset lukuvalot saavat jäädä päälle. Mikähän käytännön syy tähän on? Kunnon sumussa/pilvessä lennettäessä toki matkustamon valoista varmaan jokin määrä valoa siroaa ohjaamosta nähtäväksikin, mutta hiukan teoreettiselta tuntuu tämä perustelu. Sähköteknisiäkään syitä en oikein keksi, ei sen valaistuksen nyt niin paljon pitäisi tehoa haukata...

 

Vastailkaa jos satutte tietämään!

Valot himmennetään siksi että mahdollisessa onnettomuustilanteessa silmät ovat valmiiksi tottuneet hieman hämärämpään.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valot himmennetään siksi että mahdollisessa onnettomuustilanteessa silmät ovat valmiiksi tottuneet hieman hämärämpään.

 

Mutta vaihteleekö tämä käytäntö yhtiöittäin? Qantasilla on tullut suhailtua Keski-Euroopasta Uuteen-Seelantiin ja kovasti oudoksutti kun kabiinivalot paloivat ilta/yöaikaan niin nousuissa kuin laskuissakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensmmäinen viestini forumille ja heti tyhmä kysymys  ;D

 

Olen yrittänyt googlata ja etsiä vastausta wikipediasta, mutta ei ole löytynyt. Mitä tarkoittavat numero- ja/tai kirjainkoodit lentokoneen tyyppinumeron loppuosassa? Esim. Finnairin 340-laivasto:

 

A340-311

A340-313E

A340-313E

 

A340-3 asti on selvä. Mitä merkitsevät loppuosan merkit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään