Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Wikistä poimittua;

The A340-313E is the latest version of this type and was first delivered to Swiss International in 2003. It has a maximum takeoff weight (MTOW) of 276.5 tonnes with typical range with 295 passengers of between 7,200 and 7,400 nautical miles (13,300 km and 13,700 km). It is powered by the more powerful 34,000 lbf (151 kN) thrust CFMI CFM56-5C4s.
Ilmeisesti siis eri motit kuin -300:ssa, suurempi MTOW ja range.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A340-3 asti on selvä. Mitä merkitsevät loppuosan merkit?

 

Ainakin Boeingilla pari viimeistä numeroa/kirjainta tarkoittaa koneella operoivaa yhtiötä, esim; British Airways 747-436, Northwest 747-451, KLM 747-406, Qantas 747-438 jne. Mm. Virginillä sekä joillain Aasialaisilla firmoilla on kirjain-numero yhdistelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Boeingilla pari viimeistä numeroa/kirjainta tarkoittaa koneella operoivaa yhtiötä, esim; British Airways 747-436, Northwest 747-451, KLM 747-406, Qantas 747-438 jne. Mm. Virginillä sekä joillain Aasialaisilla firmoilla on kirjain-numero yhdistelmä.

 

Vähän viilausta tähän, Boeingin pari viimeistä numeroa/kirjainta tarkoittaa yhtiötä, jolle kone on aikoinaan toimitettu, numerot ei muutu jos koneyksilö vaihtaa operoijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän viilausta tähän, Boeingin pari viimeistä numeroa/kirjainta tarkoittaa yhtiötä, jolle kone on aikoinaan toimitettu, numerot ei muutu jos koneyksilö vaihtaa operoijaa.

 

Tack, jäikin näköjään tuo toimitus -pointti omasta vastauksestani :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensmmäinen viestini forumille ja heti tyhmä kysymys  ;D

 

Olen yrittänyt googlata ja etsiä vastausta wikipediasta, mutta ei ole löytynyt. Mitä tarkoittavat numero- ja/tai kirjainkoodit lentokoneen tyyppinumeron loppuosassa? Esim. Finnairin 340-laivasto:

 

A340-311

A340-313E

A340-313E

 

A340-3 asti on selvä. Mitä merkitsevät loppuosan merkit?

 

Tuolta löytyy linkki lisätiedoille:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,63111.msg694334.html#msg694334

 

tomppa

 

PS. tervetuloa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää tyhmiä kysymyksiä.

 

Onko olemassa sellaista yksi potkurista lentokonetta, jossa on nokalla kaksi turbiinimoottoria?

Jos ei, niin missä klikkaa (paino?). Eikös tällaisella järjestelyllä päästäisi näppärästi eroon yksimoottori ongelmista/rajoituksista.

Simo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää tyhmiä kysymyksiä.

 

Onko olemassa sellaista yksi potkurista lentokonetta, jossa on nokalla kaksi turbiinimoottoria?

Jos ei, niin missä klikkaa (paino?). Eikös tällaisella järjestelyllä päästäisi näppärästi eroon yksimoottori ongelmista/rajoituksista.

Simo

 

Oli. mm.  Fairey Gannet.

Olisiko Mamba -moottori[e]n vaihteiston monimutkaisuus ja paino muodostaneet ongelman?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää tyhmiä kysymyksiä.

 

Onko olemassa sellaista yksi potkurista lentokonetta, jossa on nokalla kaksi turbiinimoottoria?

Jos ei, niin missä klikkaa (paino?). Eikös tällaisella järjestelyllä päästäisi näppärästi eroon yksimoottori ongelmista/rajoituksista.

Simo

 

Soloy on tehnyt Cessna Caravanista tällaisen modifikaatioversion, en tiedä onko mennyt monta kaupaksi.-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellasta mietin tossa että kukahan hoitaa hesassa Volarea? Ilmeisesti Airpro tai Servisair. ??? Tuli vaan mieleen että se 30min kääntöaika on aika hurja tollasella lennolla. Tai no enhän mä tiiä millasia bookkauksia noilla on mutta...luulis ainakin että ei ihan tyhjää ole..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellasta mietin tossa että kukahan hoitaa hesassa Volarea? Ilmeisesti Airpro tai Servisair. ??? Tuli vaan mieleen että se 30min kääntöaika on aika hurja tollasella lennolla. Tai no enhän mä tiiä millasia bookkauksia noilla on mutta...luulis ainakin että ei ihan tyhjää ole..  :P

Airpro hoitaa Volaren ainakin tämän mukaan  :)

 

http://www.helsinki-vantaa.fi/lentoyhtiot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellasta mietin tossa että kukahan hoitaa hesassa Volarea? Ilmeisesti Airpro tai Servisair. ??? Tuli vaan mieleen että se 30min kääntöaika on aika hurja tollasella lennolla. Tai no enhän mä tiiä millasia bookkauksia noilla on mutta...luulis ainakin että ei ihan tyhjää ole..  :P

 

Ei tuo kääntöaika mikään ongelma ole täysillekään koneille jos on asiansa osaava maapalvelu organisaatio missä on myös resurssit kohdallaan. Kaikilta firmoilta se ei Helsingissä(kään) onnistu...

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo kääntöaika mikään ongelma ole täysillekään koneille jos on asiansa osaava maapalvelu organisaatio missä on myös resurssit kohdallaan. Kaikilta firmoilta se ei Helsingissä(kään) onnistu...

 

-Lasse

Niin ajattelinkin että niillä on siellä varmaan 15 jannua purkamassa/lastaamassa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittavat numero- ja/tai kirjainkoodit lentokoneen tyyppinumeron loppuosassa? Esim. Finnairin 340-laivasto:

 

A340-311

A340-313E

 

A340-3 asti on selvä. Mitä merkitsevät loppuosan merkit?

 

Kuten varmaan seurasit linkkivinkkejä 311 ja 313 tarkoittavat eri tehoisia CFM-56 moottoreita. Mallin 312 moottori on mahdollista asentaa kumpaan tahansa, 311 tai 313 koneeseen, kun taas 311 ja 313 moottorit eivät ole keskenään vaihtokelpoisia.

 

E -kirjain taas kertoo koneen olevan teknisesti uudistettu malli perusmallista (enhanced). Muutoksia ovat esimerkiksi kabiinin sisäseinät, jotka tuovat runkoon hieman lisätilavuutta, ilmastointijärjestelmä säätimineen, ilmastointikojeineen ja säätölohkoineen, laskutelineen pakkopudotusjärjestelmä (sähköinen vs. vaijerit), osa sähköjärjestelmän laitteista, sekä sivuperäsimen ohjaus (tietokone/sähköohjaus)

 

Koneissa on näiden lisäksi lukuisia pienempiä eroja esimerkiksi ohjaamossa EFIS näytöt ovat LCD näyttöjä (vs. kuvaputki). E -mallissa on lisäksi ethernet verkko käytössä lukuisten laitteiden välisessä kommunikaatiossa. E-mallissa on myös otettu käyttöön uusia komposiittimateriaaleja. E -mallien kabiinin kommunikaatio ja ohjausjärjestelmä on kokonaan uusi sekä matkustajille tarkoitettu viihdejärjestelmä on tehokkaampi ja monipuolisempi.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten varmaan seurasit linkkivinkkejä 311 ja 313 tarkoittavat eri tehoisia CFM-56 moottoreita. Mallin 312 moottori on mahdollista asentaa kumpaan tahansa, 311 tai 313 koneeseen, kun taas 311 ja 313 moottorit eivät ole keskenään vaihtokelpoisia.

Minä luulin että noi liittyy jotenkin konffikseen... ??? Kuten Vinnairilla on 757-2Q8 jne..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä luulin että noi liittyy jotenkin konffikseen...  Kuten Vinnairilla on 757-2Q8 jne..

 

Mutta 757 ei ole Airbus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta 757 ei ole Airbus...

Eeeei niin onneksi  ;D Mutta oletin ikäänkuin että se tarkottais kaikissa samaa..  :laugh: Mutta onhan noita pikkubussejakin vaikka mitä tolleen, esim a320-214.. tarkottaako se noissakin moottoreita?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ajattelinkin että niillä on siellä varmaan 15 jannua purkamassa/lastaamassa  :thmbup:

Eihän konttikoneilla tarvi kuin 2+esimies. Esim pikkubussin kääntö on tod. nopeahko juttu jos vain on kamat jo valmiina ja saa vaan lyödä kontit kyytiin eikä tarvi irtoruumaan änkeä mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ajattelinkin että niillä on siellä varmaan 15 jannua purkamassa/lastaamassa  :thmbup:

 

Ja miten joskus kirjoituksistasi ymmärsin, että itsekin työskentelet tuolla EFHK:lla Ramp-hommissa?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miten joskus kirjoituksistasi ymmärsin, että itsekin työskentelet tuolla EFHK:lla Ramp-hommissa?  ;)

Joo-o, kyllä näin on, mutta enpä hirveesti seuraile noita Airpron hommia  :-[ Kyllä joskus on nähnyt vilaukselta kuinka Servisairilla on yhden KLM:n 737:n kimpussa n+x jätkää. Hyvähän se on jos jengiä riittää. Airprollakaan ei hirveesti taida asiakkaita täällä olla joten aikaa ja miehiä riittää..  :P Tyyliin jos CSA lentää kerran päivässä tänne niin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään