Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Joo-o, kyllä näin on, mutta enpä hirveesti seuraile noita Airpron hommia  :-[ Kyllä joskus on nähnyt vilaukselta kuinka Servisairilla on yhden KLM:n 737:n kimpussa n+x jätkää. Hyvähän se on jos jengiä riittää. Airprollakaan ei hirveesti taida asiakkaita täällä olla joten aikaa ja miehiä riittää..  :P Tyyliin jos CSA lentää kerran päivässä tänne niin..

 

Ja CSA:n Ground Handlinginhan hoitaa NOPO  ;), kaiken muun ohessa, enpä itse ole koskaan kellarissa törmännyt AirPro:n ramppihemmoihin, liekö edes niitä  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja CSA:n Ground Handlinginhan hoitaa NOPO

Sekin vielä  ;D No mutta tosiaan, saahan sen käännettyä vaikka 10 minuuttiin jos on tarpeeks monta äijää siellä saman koneen kimpussa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaaditaanko Suomessa lennonjohtajilta Medical 1 vai 2?

PEL M4-1

3.2 c) Lennonjohtajan lääketieteellinen kelpoisuustodistus (Kansallinen luokka 3)

 

ja kohdassa 3.4 sanotaan että voi olla joko medical 1, 2 tai lennonjohtajan lääketieteellinen kelpoisuustodistus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä versio tämä on 747:sta ja mihin tarkoitukseen tehty?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Enkä tarkoita tuota VW Touaregia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

British Airwaysin entinen B747-236B (G-BDXJ).

 

Esiintynyt Casino Royale -leffassa.

 

Kaikki kuvat mitä G-BDXJ:stä katsoin olivat moottorien osalta erilaisia. ???

Se kiinnostaa miksi tässä konemallissa moottorit ovat vierekkäin kiinni toisissaan?

 

Casino Royalea en nin hyvin muista, mutta oliko siinä olleessa koneessa moottorit näin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PEL M4-1

3.2 c) Lennonjohtajan lääketieteellinen kelpoisuustodistus (Kansallinen luokka 3)

 

ja kohdassa 3.4 sanotaan että voi olla joko medical 1, 2 tai lennonjohtajan lääketieteellinen kelpoisuustodistus.

Kaivoin itsekin ton PEL:n esille ja siellä sanotaan kohdassa 4.3 näin:

 

"Lennonjohtajan lupakirjan tai lennontiedottajan kelpoisuustodistuksen hakijalla ja haltijalla on oltava voimassa oleva

a) Lääketieteellinen kelpoisuustodistus luokka 1, tai

b) Lennonjohtajan lääketieteellinen kelpoisuustodistus (luokka 3).

 

Lennonjohtajan lääketieteelliseen kelpoisuustodistukseen sovelletaan muutoin JAR-FCL 3:n luokan 1 lääketieteellisiä elpoisuusvaatimuksia paitsi, että fyysisen kunnon vaatimuksena voidaan soveltaa ICAO:n Annex 1:n luokan 3 vaatimusta ja lennonjohtajan lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen voimassaoloaika (vaadittava lääkärintarkastusten väli) on pidempi.

Lääkärintarkastukset lennonjohtajan lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen myöntämistä, uusimista tai voimassaolon jatkamista varten voi suorittaa ilmailulääketieteellinen keskus (AMC) tai luokan 1 tai 2 tarkastuksiin valtuutettu ilmailulääkäri (AME 1 tai AME 2)."

 

Itse ymmärrän tuon niin, että lennonjohtajilta vaaditaan joko Medical 1 tai 3... 3:n taas ei eroa Medical 1:stä muutoin kuin fyysisen kunnon mittaamisen osalta? Tarkastuksen voi suorittaa yllämainitun lainauksen mukaan joko AMC tai luokan 1 tai 2 lääkäri mutta miten luokan 2 ilmailulääkäri voi tarkastaa luokkaa 1 tavoittelevan hakijan? Sekavaa..

 

Kertomasi kohta 3.4 kertoo taas Lääketieteellisen kelpoisuuden heikkenemisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertomasi kohta 3.4 kertoo taas Lääketieteellisen kelpoisuuden heikkenemisestä.

Juu, meni näköjään numerot väärinpäin. 3.4 ei noista luokista taideta puhua, joten tarkoitin varmaankin 4.3.

Tuli ehkä kyseinen ilmailumääräys luettua vähän huolimattomasti kun käytin lähinnä hakua (ctrl+f). Ei noista ota selkoa, tai ainakaan minä en ota  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs hekoja Yhdysvallat käytti Vietnamissa miehistönkuljetukseen?

 

Bell UH-1 Huey ja Boeing CH-47 Chinook , noita nyt ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tappelin" tänään kaverin kanssa, että eiks ohjaamossa testata kaikki hälytykset, pillit ja räikät ennen kuin lähetään portilta/standilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tappelin" tänään kaverin kanssa, että eiks ohjaamossa testata kaikki hälytykset, pillit ja räikät ennen kuin lähetään portilta/standilta?

 

Kyllä, hälytysjärjestelmä testataan. Vähän konetyypistä riippuu sitten testataanko ennen jokaista lentoa, joka kerta kun virrat kytketään koneeseen vai kerran päivässä, samoin soiko pillit ja vilkkuuko valot vai onko hiljaisempi testi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, hälytysjärjestelmä testataan. Vähän konetyypistä riippuu sitten testataanko ennen jokaista lentoa, joka kerta kun virrat kytketään koneeseen vai kerran päivässä, samoin soiko pillit ja vilkkuuko valot vai onko hiljaisempi testi.

 

 

Kiitos!

 

Kerroin sille vain että äidilläni kävi just perjantaina ku lähti Tukholmaan, että kone oli pesty ja sitten kapteeni oli kertonut, että niillä jäi yks valo palamaan ohjaamossa, eivätkä saaneet sitä sammumaan, niin oottivat sitten mekaanikkoa. Sitten ku mekaanikko oli käynyt ja kone työnnetty portilta, niin siivet oli jäätynyt. No sitten työnnettiin takas ja pestiin, ja sitten ihmeteltii että missäs pusbackki on. Sitten se alko väittää että ei ne lähe jos niillä joku palaa, eikä ne myöskään kerro sitä.

 

No... kiva olla ees välillä oikeessa  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS saa siis uudet Q400 NextGen-koneet. Täällä kerrotaan, että NextGen kuluttaa vähemmän polttoainetta, koska käsikirjaa on uusittu. Nerokkaan yksinkertaista?

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/03/17/222237/bombardier-q400-nextgen-off-the-blocks-following-sas.html

 

Mitä siellä uusitussa käsikirjassa mahtaa lukea? Lentäkää hitaammin? Laskeutukaa jyrkemmin? Antakaa vähemmän kaasua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämmöistä tuli nähtyä tänään. Mitähän varten nuo overwing emergency egress -valot on päällä? Noillahan käsittääkseni valaistaan hätäuloskäyntien kohdalla olevaa siiven pintaa mahdollisessa evakuointitilanteessa. Koneessa oli yksi lentäjä, APUa pidettiin päällä. Hetken kuluttua tuosta pistettiin pillit pussiin ja kone pimeäksi. En edes Airliners.netistä nopealla haulla löytänyt kuvia samaisesta tilanteesta.

 

Eiköhän kyseessä ole jokin aivan harmiton juttu, kunhan pisti mietityttämään. :)

 

Veikkaisin, että lentäjä teki päivätarkastusta, jossa noidenkin toiminta testataan. Tarkastuksen teko ennen koneen jättöä siksi ,että ehtii reagoida ajoissa ennen seuraavaa lentoa, jos on vikaa, jonka voi löytää jo nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa männäviikolla kun kävin Lappeenrannassa kahtelemassa koneita, niin huomioini kiinnittyi autoon, joka ennen koneen tuloa ja lähtöä ajoi kiitotien päästä päähän jonkinlainen "peräkärry" perässään.

 

Mitäköhän oli meneillään? Oma veikkaukseni on, että tuolla "peräkärryllä" mitattiin kitka-arvoja, lienenkö pahastikin väärässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa männäviikolla kun kävin Lappeenrannassa kahtelemassa koneita, niin huomioini kiinnittyi autoon, joka ennen koneen tuloa ja lähtöä ajoi kiitotien päästä päähän jonkinlainen "peräkärry" perässään.

 

Mitäköhän oli meneillään? Oma veikkaukseni on, että tuolla "peräkärryllä" mitattiin kitka-arvoja, lienenkö pahastikin väärässä?

 

Tuota itsekin asiasta mitään tietämättömä veikkaisin, tuskinpa tuo rataa kuitenkaan suolasi  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa männäviikolla kun kävin Lappeenrannassa kahtelemassa koneita, niin huomioini kiinnittyi autoon, joka ennen koneen tuloa ja lähtöä ajoi kiitotien päästä päähän jonkinlainen "peräkärry" perässään.

 

Mitäköhän oli meneillään? Oma veikkaukseni on, että tuolla "peräkärryllä" mitattiin kitka-arvoja, lienenkö pahastikin väärässä?

 

Veikkauksesi on täsmälleen oikea  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä lukee tarkalleen ottaen Finncommin ATRien takaoven edessä, ainakin Finnair-logo siinä on, joten ilmeisesti jotain näiden firmojen sisaruudesta, mutta mitä tarkalleen? Myös suuri kuva tuosta alueesta olisi nanna  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän konttikoneilla tarvi kuin 2+esimies. Esim pikkubussin kääntö on tod. nopeahko juttu jos vain on kamat jo valmiina ja saa vaan lyödä kontit kyytiin eikä tarvi irtoruumaan änkeä mitään.

Veikkaisin, että Volare, kuten moni muukin halpis, lentää bussinsa kokonaan bulkkina. En ole ainakaan koskaan Volaren konttia hesassa nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöistä tuli nähtyä tänään. Mitähän varten nuo overwing emergency egress -valot on päällä? Noillahan käsittääkseni valaistaan hätäuloskäyntien kohdalla olevaa siiven pintaa mahdollisessa evakuointitilanteessa. Koneessa oli yksi lentäjä, APUa pidettiin päällä. Hetken kuluttua tuosta pistettiin pillit pussiin ja kone pimeäksi. En edes Airliners.netistä nopealla haulla löytänyt kuvia samaisesta tilanteesta.

 

Eiköhän kyseessä ole jokin aivan harmiton juttu, kunhan pisti mietityttämään. :)

En oikein usko, että nuo mitään pakkotilannevaloja on. Eihän tuossa siiven päällä edes ole exitiä. Veikkaisin, että valojen käyttötarkoitus on siiven valaisu jään havaitsemista varten... Mutta tämähän on arvaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä lukee tarkalleen ottaen Finncommin ATRien takaoven edessä, ainakin Finnair-logo siinä on, joten ilmeisesti jotain näiden firmojen sisaruudesta, mutta mitä tarkalleen? Myös suuri kuva tuosta alueesta olisi nanna  :thmbup:

Sorry, ei ole kunnon kuvaa tuosta. Joten tyytykäämme 100% kroppiin kuvan laidasta...  :'(

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään