Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

En oikein usko, että nuo mitään pakkotilannevaloja on. Eihän tuossa siiven päällä edes ole exitiä. Veikkaisin, että valojen käyttötarkoitus on siiven valaisu jään havaitsemista varten... Mutta tämähän on arvaus.

 

Kyllä siinä on "emergency exit windows". Ja siipien jään "inspection lights" (jos sellaiset on, tässä ei taida siivet ohjaamosta näkyä, joten turhat - tämä on arvaus) valaisee siiven johtoreunaa, johon jää lennolla muodostuu. Siiven päälle maassa muodostuva jää tutkitaan ulkopuolelta, tarvittaessa ulkopuolisia (taskulamppu, jäänpoistoauton valot) käyttäen. Kyllä nuo exit valot on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se on uskottava. Mua vaan hämää se, että niitä exitejä ei ole mitenkään selkeästi merkitty, kuten yleensä on. Vai tarkoitatko "emergency exit windowilla" että vain ikkunat lähtevät irti, eikä osa seinää ikkunoineen, kuten muissa koneissa?

 

(jos sellaiset on, tässä ei taida siivet ohjaamosta näkyä, joten turhat - tämä on arvaus)

Asiasta turbaaniin, kyllähän esim. Jumbossa on wing lightsit vaikka siipi aika huonosti ohjaamosta näkyy, mutta joistain jumbokipparien saduista olen lukenut, että joskus (tosin todella harvoin) wing lightseja käytetään lennolla siten, että lentäjä poistuu ohjaamosta alakannelle tarkastamaan jäätilannetta. Kuulemma suurin hyöty näissä valoissa on kuitenkin tilanteissa, jolloin halutaan tehdä koneesta joulukuusi (esim. ilmatilassa, jonka valvonta ei ole parhaimmasta päästä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän Gulfstream Exit- ja valoasiaan sen enempää kantaa ottamatta, tässä hirvittävä suttucroppi VP-CLA, Gulf IV SP akkunoista ja valoista  ;)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä vielä toinen, NetJets:in CS-DKA G550 akkunoista, nuisshan ainakin selkeästi takimmaisten alla lukee EXIT  :-

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten vanhoja Severstalin jakit ovat? Kun kyseisen konetyypin vanhimmilla yksilöillä on ikää jo yli 40 vuotta. Ja uusimmilla kilahti lasiin 30 juuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten vanhoja Severstalin jakit ovat? Kun kyseisen konetyypin vanhimmilla yksilöillä on ikää jo yli 40 vuotta. Ja uusimmilla kilahti lasiin 30 juuri.

 

Severstalin Fleetin Yak:it ovat vuosien 1972-1979 väliltä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittaneen kirjallisuus kertoo seuraavaa Severstalin Fleetistä,

 

RA-87224 Yak-40K Mfd 1979 Severstalille 2004  Ex CCCP-87224

 

RA-87586 Yak-40 Mfd 1972  Severstalille 1992  Ex CCCP-87586

 

RA-87954 Yak-40 Mfd 1978  Severstalille 1999  Ex CCCP-87954

 

RA-88180 Yak-40 Mfd 1976  Severstalille 2001  Ex  CCCP-88180

 

RA- 88188 Yak-40 Mfd 1976  Severstalille 2007  Ex CCCP-88188

 

RA-88296 Yak-40 Mfd 1974    Severstalille 1993  Ex VN-A445

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se on uskottava. Mua vaan hämää se, että niitä exitejä ei ole mitenkään selkeästi merkitty, kuten yleensä on. Vai tarkoitatko "emergency exit windowilla" että vain ikkunat lähtevät irti, eikä osa seinää ikkunoineen, kuten muissa koneissa?

Asiasta turbaaniin, kyllähän esim. Jumbossa on wing lightsit vaikka siipi aika huonosti ohjaamosta näkyy, mutta joistain jumbokipparien saduista olen lukenut, että joskus (tosin todella harvoin) wing lightseja käytetään lennolla siten, että lentäjä poistuu ohjaamosta alakannelle tarkastamaan jäätilannetta. Kuulemma suurin hyöty näissä valoissa on kuitenkin tilanteissa, jolloin halutaan tehdä koneesta joulukuusi (esim. ilmatilassa, jonka valvonta ei ole parhaimmasta päästä).

 

Exitien tyyppi selvisi jo. Joo, onhan ne wing lightit tosiaan varmaan kaikissa ton luokan koneissa ja niitä kutsutaan edelleen "inspection" lighteiksi, vaikka tosiaan pääkäyttö on tuo mainitsemasi näkyvyys muille. (Pullistelukumijäänpoistolla olevissa toki tarvitaan alkuperäiseen tarkoitukseen ja niissähän on yleensä suora siipi, jonka voi usein ainakin osittain nähdä ohjaamostakin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nikolle kiitoksia havainnollistavista kuvista. :)

 

Ollos hyvä, melkoista suttuahan nuo ovat, mutta seuraavan kerran kun saa " Nokkakusot " ison Gulffin kanssa, täytyy ottaa Close-Uppeja noista akkunoista  ;)

 

Oletan, että noissa pienemmissä G 150 ja 200 sarjalaisissa nuo ovat erilaiset, niin, no nehän taitavatkin olla alunperin nuita IAI vekottimia... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli käytyä tuossa eteläisemmässä Euroopassa ja lento viivästyi ensin melkein tunnin Catering-safkojen uupumisen johdosta ja sen perään vielä toisen puoli tuntia sen takia, että Puolan lennonjohto ei sallinut vielä ilmaan nousua? Mistä moinen voi johtua? Miten Helsinki-Vantaalta ilmaan nousussa voi olla merkitystä Puolan ilmatilalla vai kontrolloidaanko siellä samaan aikaan ilmassa olevien koneiden määrää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli käytyä tuossa eteläisemmässä Euroopassa ja lento viivästyi ensin melkein tunnin Catering-safkojen uupumisen johdosta ja sen perään vielä toisen puoli tuntia sen takia, että Puolan lennonjohto ei sallinut vielä ilmaan nousua? Mistä moinen voi johtua? Miten Helsinki-Vantaalta ilmaan nousussa voi olla merkitystä Puolan ilmatilalla vai kontrolloidaanko siellä samaan aikaan ilmassa olevien koneiden määrää?

Jokaisella lennonjohtoyksiköllä on kapasiteettinsa. Jos kapasiteetti ylittyy, tulee viivästyksiä. Todennäköisesti Puolan ilmatilaan oli laskettu tulevan liikaa liikennettä ja siksi lentoa viivästettiin vähän.

 

Näitä asioita pyöritellään Eurocontrolin CFMU:ssa (Central Flow Management Unit).

 

Tämä video kertoo mukavasti. CFMU:sta kertova osio alkaa n. 5 minuutin kohdalla, vaikka muutenkin video on kiinnostavaa katsottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokaisella lennonjohtoyksiköllä on kapasiteettinsa. Jos kapasiteetti ylittyy, tulee viivästyksiä. Todennäköisesti Puolan ilmatilaan oli laskettu tulevan liikaa liikennettä ja siksi lentoa viivästettiin vähän.

Joo kiitoksia, oli mielenkiintoinen pätkä! Kommunikoiko koneet suoraan Eurocontrollin kanssa delivery vaiheessa vai tuleeko sinne tieto muuta kautta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin netistä että YK joukoilla on ollut Saab Tunnan hävittäjä/hävittäjiä Kongon kriisin aikana (1961-63).

 

1) Montako Tunnania siellä on ollut?

 

2) Käyttääkö YK joukot vielä hävittäjiä nykyään? Mitä koneita on/on ollut käytössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin netistä että YK joukoilla on ollut Saab Tunnan hävittäjä/hävittäjiä Kongon kriisin aikana (1961-63).

 

1) Montako Tunnania siellä on ollut?

 

5-9 nayttaa olleen eri aikoina:

http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/29kongo.htm

 

2) Käyttääkö YK joukot vielä hävittäjiä nykyään? Mitä koneita on/on ollut käytössä?

 

Ei tietaakseni. (?)

 

Suurin YK-operaatiohan oli Korean sota (nimellisesti), jossa oli hieman enemmankin lentavaa kalustoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko laittaa tänne, kun oloni tuntuu tyhmäksi tämän suhteen:

 

Tämän kuun lopussa (3/2008) astuu voimaan niin sanottu Open Skies -sopimus USAn ja EUn välillä, jolloin jenkkiyhtiöt voivat rajoituksetta avata reittejä minnepäin eurooppaa hyvänsä ja samalla euroyhtiöt lennellä jenkkeihin minne lystää.

 

Vaan mites tuo menee EUn sisällä?  Ainakin aikaisemmin jäsenmaat päättivät lentoreiteistä ja vastavuoroisuuksista kahdenvälisesti, mutta joko tuosta on luovuttu eli mikä hyvänsä eurooppalainen lentoyhtiö saa lentää mitä hyvänsä EUn sisäistä reittiä?  Vai onko tuo vasta tulossa ja koska?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko laittaa tänne, kun oloni tuntuu tyhmäksi tämän suhteen:

 

Tämän kuun lopussa (3/2008) astuu voimaan niin sanottu Open Skies -sopimus USAn ja EUn välillä, jolloin jenkkiyhtiöt voivat rajoituksetta avata reittejä minnepäin eurooppaa hyvänsä ja samalla euroyhtiöt lennellä jenkkeihin minne lystää.

 

Vaan mites tuo menee EUn sisällä?  Ainakin aikaisemmin jäsenmaat päättivät lentoreiteistä ja vastavuoroisuuksista kahdenvälisesti, mutta joko tuosta on luovuttu eli mikä hyvänsä eurooppalainen lentoyhtiö saa lentää mitä hyvänsä EUn sisäistä reittiä?   Vai onko tuo vasta tulossa ja koska?

 

EU:n sisäiset markkinat ovat jo yli kymmenen vuotta olleet kilpailulle vapaat. Eli mihin tahansa EU-maahan rekisteröity lentoyhtiö on oikeutettu liikennöimään kahden EU-maan välisillä ja myös vieraan maan sisäisillä reiteillä. Esim. Ryanair käyttää tätä oikeutta liikennöimällä Suomesta Latviaan ja Saksaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tuossa sitten ei vain kilpailu toimi tarpeeksi.  Kuulostaa nimittäin aika hurjalta ettei nyt keväälle löydy HEL-AGP-välille alle 400e lentoja, vaikka kaiken järjen mukaan (muita kohteita vertaillessa) halvimpien pitäisi olla alle 100e. Vähän samaa näkyy HEL-LPA -välillä ja muutamissa muissakin.

 

Luulisi jo jonkun LatCharterin iskevän kiinni ja rahastavan vaikka 200e menopaluusta tuolla HEL-AGP-reitillä ja lyövän rahoiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kiitoksia, oli mielenkiintoinen pätkä! Kommunikoiko koneet suoraan Eurocontrollin kanssa delivery vaiheessa vai tuleeko sinne tieto muuta kautta?

 

Tieto tulee lennonjohtoon, joka sitten ripottelee koneita matkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tieto tulee lennonjohtoon, joka sitten ripottelee koneita matkaan.

 

Ööö... mulla oli se käsitys, että operaattori hankkii slottiajan ja on vastuussa sen noudattamisesta. Lennonjohdolla on asia tiedossa ja kone päästetään lähtemään slottiajan mukaan +10 - -5 minuutin aikaikkunassa (järkeilin tämän näin päin, kun en oikeasti muista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi sitten tosi tyhmä kysymys, jonka vastaus on varmaan ihan päivänselvä. Eli luultavasti kyllä.

 

Eli.

 

Kun ilmailussa on käytössä tuo Zulu-aika, niin onkos noissa liikelentokoneissa (ainakin isommissa) siellä ohjaamossa aina joku kello joka kulkee nimenomaan Zulu-aikaa? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ilmailussa on käytössä tuo Zulu-aika, niin onkos noissa liikelentokoneissa (ainakin isommissa) siellä ohjaamossa aina joku kello joka kulkee nimenomaan Zulu-aikaa? :-[

 

Ainakin niissä A320-perheen koneissa, joiden ohjaamoita olen kuvannut on kello zulu-ajassa. Tässä kuvassa ylemmän keskimmäisen näytön oikealla puolella kello on 1305 UTC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään