Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tätä on kysytty ennenkin mutta en kuvitelekaan etsiväni sitä tämän palstan haulla.

 

Mikä on platalla seistessä ATR:n peräpäähän kiinnitettävä keltainen "staga"? Mitä virkaa se toimittaa?

 

Taitaapi estää koneen pyllähtämisen, jos menee liian takapainoiseksi lastatessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis jos Atikka alkaa keulimaan niin tämä "staga" jää rungon ja maan väliin tapiksi vai?

 

Juuri niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä on kysytty ennenkin mutta en kuvitelekaan etsiväni sitä tämän palstan haulla.

Mikä on platalla seistessä ATR:n peräpäähän kiinnitettävä keltainen "staga"? Mitä virkaa se toimittaa?

Ainoastaan ATR-72 käyttää tuollaista kepukkaa.. 42 on sen verran lyhyt kone, joten sitä keppiä ei tarvita ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu tosi huteralta peliltä tuo ATR. Yhden ihmisen painokin vaikuttaa jo niin paljon että pitää pakkosiirtää taaemmas.

 

Ja huteran oloinen myös taivaalla. Pelottaa joka kerta.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu tosi huteralta peliltä tuo ATR. Yhden ihmisen painokin vaikuttaa jo niin paljon että pitää pakkosiirtää taaemmas.

 

Ja huteran oloinen myös taivaalla. Pelottaa joka kerta.  :o

 

Jos jo ATR pelottaa huteruutensa puolesta niin haluaisin kysyä, että missä silloin ei pelkää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jo ATR pelottaa huteruutensa puolesta niin haluaisin kysyä, että missä silloin ei pelkää.

 

MD-11:ssa ? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu tosi huteralta peliltä tuo ATR. Yhden ihmisen painokin vaikuttaa jo niin paljon että pitää pakkosiirtää taaemmas.

 

Ja huteran oloinen myös taivaalla. Pelottaa joka kerta.  :o

 

Pelottaisiko Cessnassa, jos tietäisit että penkin pituussäätö vaikuttaa painopistelaskelmiin?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu tosi huteralta peliltä tuo ATR. Yhden ihmisen painokin vaikuttaa jo niin paljon että pitää pakkosiirtää taaemmas.

 

Ja huteran oloinen myös taivaalla. Pelottaa joka kerta.  :o

 

Juupa juu... Kyllä muissakin koneissa on tapahtunut näitä keikahtamista. Suomessa on saatu Caravelle persiilleen platalla, huollossa on rikottu DC-9 -sarjan koneiden runkoja. Ihan yhden ihmisen avulla. Ehkä ei kannata kiinnittää huomiota epäoleellisiin seikkoihin koneen huteruutta tai muuta kelvollisuutta arvioitaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisella luvalla tuollaista "kopteria" saisi Suomessa lentää ?

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1532292

 

Vaatiiko ihan PPL:n, vai riittääkö ultra ? Entä varjoliidinkortti ?

 

Tarvittaisiin ultrakevyen helikopterin lupakirja, jollaisia meillä ei vielä ole, mutta saataneen lähitulevaisuudessa. Jos laite painaisi 70 kg tai alle, ei siihen enää tarvittaisikaan lupakirjaa.

 

Johonkin hukkasin sen meksikolaisen suihkutuolin linkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvittaisiin ultrakevyen helikopterin lupakirja, jollaisia meillä ei vielä ole, mutta saataneen lähitulevaisuudessa. Jos laite painaisi 70 kg tai alle, ei siihen enää tarvittaisikaan lupakirjaa.

 

Johonkin hukkasin sen meksikolaisen suihkutuolin linkin...

 

Hmmm... Speksien mukaan tuo painaa tosiaan 70 kg, eli tuota voisi siis lentää ilman mitään lupia. Pitäisiköhän panna tilaukseen, vai onkohan henkikultani sittenkin riittävän rakas... :P

 

Speksit: http://www.acecraftusa.com/specs.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko taitolentoa lentää missä vain, ei aina lentokentän yllä/välittömässä läheisyydessä?

 

Kentän yläpuolella tai läheisyydessä harjoitellaan, mikäli liikennetilanne ei sitä estä, koska ei tarvitse tuhlata aikaa eikä rahaa turhiin siirtolentoihin. Muutenhan asumaton alue on siinä mielessä hyvä, että meluvalituksia tulee vähemmän. Kentän päällä esim. Malmilla myös siksi, että alapuolella olevista kiitoteistä saa hyvän referenssin, josta näkee, pysyykö esitys suorassa niinkuin on suunniteltu.

 

Kuitenkin viimeksi tänään polttarilennätys häädettiin Malmin kentän päältä (2000-4000 ft) Sipoon korpeen ("boksiin") Vantaan tutkan toimesta, koska se olisi häirinnyt Vantaan liikennettä.

 

Jos löytyy läheltä sellainen asumaton alue, jossa on suorat tiet tai muut linjat alapuolella referenssin vuoksi, niin sinne sitten. Mikään sääntö ei siis määrää, että pitäisi nimenomaan olla lähellä kenttää. Pikemminkin päinvastoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä lähtisi toinen mokoma (omasta mielestä komeampikin) 38 500 $

 

Njäh... Tuolla toisella saisi enemmän respektiä... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuihan joku lastausporukka saamaan Alitaliankin ykstoistasen keulimaan.

Tästäpä syystä esim matkatavaroitten/rahdin purku alotetaan yleensä perästä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan yksi ATS-viestilaitteista on taajuudella 125.100 HELSINKI METEO, josta saa suoran yhteyden ohjaaja meteorologiin. Käytetäänkö kyseistä palvelua jatkuvasti ja mikä palvelun tarkoitus on ATIS:en verrattuna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen politiikka lentoyhtiöillä on matkatavararajoitteissa code-share lennoilla? Jos vaikka lennon myyvällä firmalla on rajoitus matkustamoon menevälle pakaasille 10kg ja operoivalla yhtiöllä vaikka 8kg, niin kumpaan tulee varautua?

Mahtaisiko varauksessa lukea? Kaiken järjen mukaan tietysti raja olisi operoivan yhtiön päätettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko skitsofrenia-diagnoosin saanut henkilö lentää PPLn?  :'(

 

/Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko skitsofrenia-diagnoosin saanut henkilö lentää PPLn?  :'(

 

Ainakaan ei ole mahdollista saada 2 luokan medikaalia, joka vaaditaan PPL:llää varten, eli siten ei ole mahdollista. 

 

JAR FCL-3 ilmoittaa:

JAR-FCL 3.325 Mielenterveys 

 

(a) Luokan 2 lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen hakijalla tai haltijalla ei saa olla esitietojen tai kliinisen taudinmäärityksen perusteella todettua, synnynnäistä tai hankittua, akuuttia tai kroonista mielisairautta eikä psyykkistä vammaa, tilaa tai häiriötä, joka todennäköisesti haittaisi kyseessä olevan lupakirjan mukaisten oikeuksien turvallista käyttöä.

 

(b) Erityistä huomiota on kiinnitettävä seuraaviin (katso luvun C liite 10):

     

(1) skitsofrenia, skitsoidityyppiset ja harhaisuushäiriöt,

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu tosi huteralta peliltä tuo ATR. Yhden ihmisen painokin vaikuttaa jo niin paljon että pitää pakkosiirtää taaemmas.

 

Kyllä painopisteongelmat koskettavat tietyissä olosuhteissa ihan jokaista konetyyppiä Cessnasta B747:aan... Parikin kertaa esimerkiksi on tullut eteen tilanne jossa B737-800:n takaruumasta on pitänyt siirtää ainoastaan kaksi (!) matkalaukkua eteen jotta painopiste saadaan sallittuihin rajoihin. Eräät yhtiöt puolestaan kuljettavat MD-80:n eturuumassa jatkuvasti pari sataa kiloa kiinteää ballastia, jotta kone ei menisi takapainoiseksi...

 

ATR on luonnostaan varsin etupainoinen kone, esimerkiksi siirtolennolla tyhjänä takaruumaan vaaditaan ballastia koneen saamiseksi painopisterajoihin. Mikäli koneessa on vain vähän matkustajia, joudutaan suurin osa matkustajista sijoittamaan koneen takaosaan juurikin samasta syystä. Välillä joudutaan matkustajia siirtämään taaksepäin, mikäli painopiste siirtyy kuitenkin liian eteen... Tilanne saattaa tulla esimerkiksi eteen pienellä matkustajamäärällä ja mikäli matkustajilla on vain hyvin vähän laukkuja jotka saataisiin painoksi takaruumaan. Sama pätee ERJ-145:een, joka on ulkonäöstään poiketen luontaisesti erittäin etupainoinen kone. ERJ:n tilannetta hankaloittaa se, että siinä on ainoastaan yksi ruuma takana, joten tavaraa ei voi siirrellä kuten ATR:ssä.

 

Helsinki-Vantaan yksi ATS-viestilaitteista on taajuudella 125.100 HELSINKI METEO, josta saa suoran yhteyden ohjaaja meteorologiin. Käytetäänkö kyseistä palvelua jatkuvasti ja mikä palvelun tarkoitus on ATIS:en verrattuna?

 

ATIS nauhalta kuulee ainoastaan lentopaikan vallitsevan sään, joka sekin saattaa olla kuuntelu hetkellä jo vanhentunutta tietoa. Päivystävään meteorologiin tulee otettua yhteyttä ehkäpä muutamia kertoja vuodessa, jolloin tarvitaan meteorologin arviota miten säätila tulee kehittymään... Tällaisia tilanteita on esimerkiksi sankka sumu, jonka hälvenemisestä halutaan tarkempia arvioita mitä TAF- ennusteesta on tulkittavissa (joka sekin on usein jo vanhentunutta tietoa)... Hyvänä esimerkkinä lento Helsingistä Turkuun, määränpäässä sakea sumu joka on alle minimien. Koska tuon välin lentää alle 20 minuutissa, kannattaa kenties ennen lähtöä konsultoida päivystävää meteorologia, että onko mitään todennäköisyyttä sumun hälvenemiseen lähiaikoina, kuin lähteä odotuskuvioon polttamaan kerosiinia vain palatakseen takaisin Helsinkiin.

 

Terveisin,

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan yksi ATS-viestilaitteista on taajuudella 125.100 HELSINKI METEO, josta saa suoran yhteyden ohjaaja meteorologiin. Käytetäänkö kyseistä palvelua jatkuvasti ja mikä palvelun tarkoitus on ATIS:en verrattuna?

 

Tekisi mieleni lisätä Lassen loistavaan tekstiin että taajuutta voi myös käyttää "toiseen suuntaan"(ainakin täällä Ruattissa)

 

Mikäli huomaat lentäessä että meteorologiset olosuhteet poikkeavat prognooseista,ilmoita radion kautta meteolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään