Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Joo,mitenkähän oli painopisteet Tower Air:in lennoilla Floridaan 1986? B747:ssä oli vain yksi baari takana,jossa sai myös kessutella.

Taakse lähti edestä kymmeniä janoisia ja tupakantuskaisia immeisiä ja yhtä aikaa.Ottaen huomioon miten pieni on marginaali sakkausnopeuteen pinnalla 350 tuntui oudolta että moinen hyväksyttiin.

Taisivat kipparit nostaa nopeutta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATIS nauhalta kuulee ainoastaan lentopaikan vallitsevan sään, joka sekin saattaa olla kuuntelu hetkellä jo vanhentunutta tietoa. Päivystävään meteorologiin tulee otettua yhteyttä ehkäpä muutamia kertoja vuodessa, jolloin tarvitaan meteorologin arviota miten säätila tulee kehittymään... Tällaisia tilanteita on esimerkiksi sankka sumu, jonka hälvenemisestä halutaan tarkempia arvioita mitä TAF- ennusteesta on tulkittavissa (joka sekin on usein jo vanhentunutta tietoa)... Hyvänä esimerkkinä lento Helsingistä Turkuun, määränpäässä sakea sumu joka on alle minimien. Koska tuon välin lentää alle 20 minuutissa, kannattaa kenties ennen lähtöä konsultoida päivystävää meteorologia, että onko mitään todennäköisyyttä sumun hälvenemiseen lähiaikoina, kuin lähteä odotuskuvioon polttamaan kerosiinia vain palatakseen takaisin Helsinkiin.

 

Kiitos Lasselle ja Ollelle vastauksesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisen luokan medikaalin (=PPL) suurin sallittu silmälasien vahvuus ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa on nykyisin ymmärtääkseni +5/-8 dioptriaa.

 

Jos näissä rajoissa pysyvillä silmälaseilla näkö on korjattavissa "normaaliksi", niin siltä osin ei ole estettä.

 

Puna-vihersokeus ei myöskään välttämättä rajoita pois muuta, kuin yölentämisen näkösääolosuhteissa. Karsastuksesta en osaa nyt sanoa, joku muu saa tarkentaa.

 

Vaatimukset on esitetty täällä kohdassa JAR-FCL 3.340, mutta niistä on maallikon vähän vaikea saada selvää etenkin siltä osin, mikä se normaali korjattu näkö on:

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imtv/jar/m/jarfcl3.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisko joku heittää tähän väliin näkövaatimukset ultralupakirjaa tai PPL:ää varten?

 

Kiitokset.

 

Lare

 

Hei,

 

Ilkka ehtikin tätä kirjoittaessani vastata PPL:n osalta, mutta alla hiukan sepustusta, kuinka löydät nuo (ja muutkin liittyvät) vaatimukset jatkossakin... Eli:

 

Lääketieteellisiä vaatimuksia selvitellessä hyvä sivu aloittamiseen on vaikkapa Ilmailuhallinnon kelpoisuusluokista kertova sivu. Sieltä selviää, että Yksityislentäjän (PPL) vaatimukset löytyvät JAR-FCL 3 määräyksestä (luokka 2).

 

Harrastelentämisen (johon ultrat kuuluvat) osalta hallinnon sivu pyytää katsomaan kansallista määräystä PEL M4-1 ja sieltä lukua 4.4, joka taas paljastaa että tässäkin tapauksessa vaatimus on tuo samainen JAR- FCL 3, luokka 2, ultrapilotti vaan uusii kelpparia harvemmin kuin PPL-kolleega.

 

Jos yksinkertaistetaan tuolta sitten näkövaatimus taittovirheen osalta, niin mikäli +5 ... -8 dioptriaa välillä olevilla laseilla näkö saadaan korjattua, niin asia on ok. Eli siis normaalit taittovirheen korjaavat kohtuulliset lasit sallitaan.

 

Vaatimuksiin liittyy kyllä sitten paljon muitakin, joten kannattaa tutkia tuon JAR-FCL 3 dokkarin sivut 61-63, niin loputkin yksityiskohdat selviävät.

 

Helppoa, eikö totta  :P

 

V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Cri-Cri on maailman pienin monimoottorilentokone, mikä mahtaa olla maailman pienin suihkumoottorikone (moottoreiden lukumäärällä ei väliä)?

Onko se tämä suihkariksi tuunattu Cri-Cri vai jokin muu?

 

Jos se on tuo Cri-Cri tai jokin muu alunperin potkurikoneeksi suunniteltu, mikä on sitten pienin "true-suihkari" ?

 

Lentää suihkumoottoreilla ja on pieni, vaan ei ole lentokone:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,28893.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräät yhtiöt puolestaan kuljettavat MD-80:n eturuumassa jatkuvasti pari sataa kiloa kiinteää ballastia, jotta kone ei menisi takapainoiseksi...

 

 

Käsittääkseni tämä ballasti on komensoimassa Hushkit asennuksen painoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin joskus jostain, että koneet voivat pitää laskutelineitä alhaalla jonkin aikaa nousun jälkeen "viilentääkseen niitä". Viime viikolla näin parikin kertaa

kun kone nousi 22R:ltä ja jatkoi Doban 1 A SID:iä pitkin ja niin pitkälle kuin näin, oli niillä laskutelineet alhaalla.

Onko tämä kuinkakin yleistä?

Koskeeko tämä joitain tiettyjä konetyyppejä?

Mitä haittaa siitä olisi jos telineet saisivat jäähtyä koteloissaan rauhassa?

 

Että tämmöstä tällä erää :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä haittaa siitä olisi jos telineet saisivat jäähtyä koteloissaan rauhassa?

 

Kuumat jarrut voivat aiheuttaa tulipalovaaran/palohälytyksen (Bojolla on ainakin ilmaisujärjestelmä mutta ei sammutusjärjestelmää) kuilussa sekä renkaan ilmanpaineen noustessa on vaara renkaan rikkoontumiselle ja pahimmassa tapauksessa renkaan räjähtäessä hajoaa kuilussa kulkevia järjestelmiä mm.sähkö ja hydrauliikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi / mistä on tullut käytäntö, että lentokoneeseen kuljetaan aina vasemman kyljen ovien kautta? Putket on kentillä aina vasemmalla ja erilliset portaat tuodaan aina vasemmalle puolelle. Miksi näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinteä-, ja pyöriväsiipisille lentolaitteille on omat ansiolentolupakirjansa (CPL ja CPL(H)) eikös vain?

 

Mutta entäs jos haluan tehdä bisnestä autogyro pilottina? Mitkäs lupakirjat pitää olla takataskussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinteä-, ja pyöriväsiipisille lentolaitteille on omat ansiolentolupakirjansa (CPL ja CPL(H)) eikös vain?

 

Mutta entäs jos haluan tehdä bisnestä autogyro pilottina? Mitkäs lupakirjat pitää olla takataskussa?

 

Tällä hetkellä ei ole kuin APL-lupakirja ja sillä ei kaupallisen ilmakuljetuksen suorittaminen onnistu. Tosin tännepäin ei ole juuri tuotu kalustoakaan jolla sitä voisi tehdä. Sen sijaan koulutusta voidaan antaa korvausta vastaan. Uusi autogirolennonopettajan lupakirjamääräys PEL M2-81 astui voimaan toissapäivänä eli 19.5.2008.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi joidenkin koneiden tuulilasin alapuolinen osa rungosta on maalattu mustaksi? Auringon häikäisemisen estämiseksikö? Esimerkiksi tässä tuo musta ei minun silmiini näyttäisi mitenkään sopivan yhteen tuon muun maalauskuvion kanssa. Myös muissa koneissa olen nähnyt saman sävyistä mustaa tuossa tuulilasin alla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi joidenkin koneiden tuulilasin alapuolinen osa rungosta on maalattu mustaksi? Auringon häikäisemisen estämiseksikö? Esimerkiksi tässä tuo musta ei minun silmiini näyttäisi mitenkään sopivan yhteen tuon muun maalauskuvion kanssa. Myös muissa koneissa olen nähnyt saman sävyistä mustaa tuossa tuulilasin alla.

 

 

Häikäisyn estämiseksihän se tehdään. Tosin linkkisi kuvassa olevassa Airbusisssa ja muissakin moderneissa liikennekoneissa se on turhaa, koska nokka ei ohjaamoon näy - 1-moottorikoneissa ja muissakin pitkänokkaisissa mattamusta nokan yläpinta on ihan hyvä juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häikäisyn estämiseksihän se tehdään. Tosin linkkisi kuvassa olevassa Airbusisssa ja muissakin moderneissa liikennekoneissa se on turhaa, koska nokka ei ohjaamoon näy - 1-moottorikoneissa ja muissakin pitkänokkaisissa mattamusta nokan yläpinta on ihan hyvä juttu.

 

Jep. Miksiköhän muuten sitten tekevät noin liikennekoneillekkin. Erityisen suosittua tuo tuntuisi olevan veli-venäläisten keskuudessa:Rossiyan A319, UTairin ATR, Antonov Airlines An124...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi joidenkin koneiden tuulilasin alapuolinen osa rungosta on maalattu mustaksi? Auringon häikäisemisen estämiseksikö? Esimerkiksi tässä tuo musta ei minun silmiini näyttäisi mitenkään sopivan yhteen tuon muun maalauskuvion kanssa. Myös muissa koneissa olen nähnyt saman sävyistä mustaa tuossa tuulilasin alla.

 

 

OT, mutta tuo linkki ei toimi.

Jep. Miksiköhän muuten sitten tekevät noin liikennekoneillekkin. Erityisen suosittua tuo tuntuisi olevan veli-venäläisten keskuudessa:Rossiyan A319, UTairin ATR, Antonov Airlines An124...

 

Eiköhän noissa tuo musta liity vain maalaukseen ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu tosi huteralta peliltä tuo ATR. Yhden ihmisen painokin vaikuttaa jo niin paljon että pitää pakkosiirtää taaemmas.

 

...pakkosiirtoja sattuu MD-11:kin aina silloin tällöin. Sitä ei vaan huomaa, kun paikat jaetaan lähtöselvityksessä, jolloin tietyt paikat eivät ole saatavilla. Eli tasapainon kannalta huonot paikat on blokattu. Sama myös jumbolla ja varmasti tapahtuu myös A380:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotimaanlennolla MD-11:ssa on pakkosiirretty tai pidetty joistain osia tyhjänä mutta kaukoreitillä viimeistään siinä vaiheessa kun boarding on completed, jokainen vähänkin tyhjempi rivi vallataan heti.

 

Viime kesänä vielä erikseen emot tulivat sanomaan Bangkokista lähdettäessä, että tänään on hyvin tilaa ja halukkaat voivat siirtyä vapaille riveille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep saman olen huomannut itsekin. Tosin pidän sitä vähintäänkin arveluttavana. Ei se kone siitä kovin helposti putua, ainakaan tuollainen MD11. Mutta nousussa ja laskussa on tapahtunut onnettomuuksia ja incidenttejä, jotka ovat johtuneet väärästä trimmiasetuksesta. Poikkeustilanteissa tietysti asiat korostuvat, lienee sanomattakin selvää. Isossa koneessa on isommat marginaalit, ja yksi ihminen ei varmasti vie trimmiä pieleen, mutta isommalla porukalla saadaan ihmeitä aikaan.

Tosin vaatii kovaa pokkaa olla siirtymättä mukavammille paikoille ennen 12 tunnin lentoa... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko bensanhinnan nousu vaikuttamaan lentäjien työpaikkamäärään tai palkkaan huomattavasti?

 

Eivätköhän lentoyhtiöiden konkurssit, johtuen polttoaineen hinnannoususta, vaikuta lentäjien työpaikkamäärään. Sitä on mahdotonta sanoa varmasti, kuinka voimakas vaikutus on. Saa nähdä minne lukemiin raakaöljyn hinta nousee... Ja tietenkin toisissa maissa vaikutus on voimakkaampi kuin toisissa. Itse en usko, että Finnair alkaa potkimaan porukkaa pellolle, mutta SAS:lla ei tule olemaan helppoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipediasta löytyi taas yllätyksiä, ainakin itselleni koskien Helsinki-Vantaata :P Tuolla väitetään, että Finnair on joskus lentänyt Bagdadiin ja lukuisiin muihin kaukokohteisiin. Eli milloinkohan näitä lentoja on lennetty ja millä kalustolla?  :-[ Volareweb lähti aika nopeasti pois, lälläslää. Vai lähtikö, en ole varma...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipediasta löytyi taas yllätyksiä, ainakin itselleni koskien Helsinki-Vantaata :P Tuolla väitetään, että Finnair on joskus lentänyt Bagdadiin ja lukuisiin muihin kaukokohteisiin. Eli milloinkohan näitä lentoja on lennetty ja millä kalustolla? :-[ Volareweb lähti aika nopeasti pois, lälläslää. Vai lähtikö, en ole varma... :laugh:

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_14_3.html (Konserni / Historia / Sodan jälkeen)

 

3. marraskuuta 1979 Finnair aloitti liikenteen Kairoon ja 3. huhtikuuta 1980 Bagdadiin. Jälkimmäinen reitti jouduttiin lopettamaan jo syyskuussa Iranin ja Irakin välisen sodan takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla väitetään, että Finnair on joskus lentänyt Bagdadiin ja lukuisiin muihin kaukokohteisiin.

 

Netin suurin saturkirja, Wikipedia....

 

Mitä ne lukuisat kaukokohteet ovat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään