Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Nyt kysymys radioliikenteestä:

 

mikä on sääntö Helsinki-Vantaalta lähdettäessä, koska lähdön jälkeen otetaan 119,100 ja koska 129,850?

 

Finnairin viisykkönen ja seiskaseiska molemmat tänään 129,850:lla ja joku toinen ilta molemmat taas olivat äänessä 119,100, saivat ohjeet goglalle ja kohta sen jälkeen pyynnön ottaa yhteys St Petersburiin.

 

Riippuu käytettävästä lähtöreitistä. Kartassa lukee, kumpaa jaksoa käytetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja joku toinen ilta molemmat taas olivat äänessä 119,100, saivat ohjeet goglalle ja kohta sen jälkeen pyynnön ottaa yhteys St Petersburiin.

Mikäli liikennetilanne sallii homman pyörittämisen vain yhdellä tutkalennonjohtajalla, yhdistetään jaksot siten, että 119.1:llä olevat kuulevat kyseisellä jaksolla sekä 129.85:llä olevat ja päinvastoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka Sukhoi (Suchoi, Suhoi jne.) ja Yakovlev (Yakolev, Jakolev jne.) kirjoitetaan oikein? Versioita kun löytää netistä niin monta  :D

Lähinnä englanniksi ja suomeksi, muistaakseni näilläkin oli eroja jonkun verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka Sukhoi (Suchoi, Suhoi jne.) ja Yakovlev (Yakolev, Jakolev jne.) kirjoitetaan oikein? Versioita kun löytää netistä niin monta  :D

Lähinnä englanniksi ja suomeksi, muistaakseni näilläkin oli eroja jonkun verran.

 

Kyse on translitteroinnista. Suomeksi Suhoi kirjoitetaan Suhoj tai loivennettuna Suhoi ja Jakovlev J:llä, ei Y:llä. Englanniksi oikeat ovat Sukhoi ja Yakovlev. Myöskään Iljushinia ei kirjoiteta suomeksi yu:lla, kuten englanniksi (Ilyushin), vaan ju:lla.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,40971.msg424029.html#msg424029

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70845.msg800917.html#msg800917

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa A380 ja B767 ynnä mahdollisesti jotkin muut olla poikkeuksia, koska olen nähnyt että A340n päätelineen takapyörät olisivat alempana kuin päätelineen etupyörät. (Tai sitten A340 on poikkeus ja muissa toisin päin :-[)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mistäköhän oli kysymys kun sunnuntaina näin Joensuun yllä kaks isoo matkustajalentokonetta lentävän ihan vieri vieressä, tais olla joko A340 tai joku muu nelimoottorinen iso kone ja sitte oiskohan toinen MD-11, isoja koneita olivat jokatapauksessa.

 

Koneet olivat siis ihan rinta rinnan, eli sattumasta ei ainakaan ollut kysymys.

 

Koneet olivat jo aika korkealla, varmaankin EFHK:lta nousseet...

 

Ihan normi reittilentoja varmaan olivat. Aika yleistä nähdä noita rinnakkain menoja kun ahkerasti seuraa ,silmillä tai "tutkalla". Ja kyllä se ihan sattumaa on jos kohdalle osuu tuon näkeminen, ei ne mitään puljaa lennä. Muutaman solmun nopeusero ei keskinäistä sijaintia paljon muuta havaintoaikana. Ja eiköhän niillä se vakio 2000ft ollut ainakin korkeuseroa, sitä ei silmin mitenkään erota.

Ja kaikella todennäköisyydellä olivat Eurooppa-Japani välin lentoja, ei HK:lta lähteneitä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu koneesta. Kuitenkin pers-osastossa, että erkanevat koneesta siististi ja vaikutus lämpöhakuisen ohjuksen häirinnäksi on maksimaalinen. Lämpöhakuinen ohjushan yleensä lukittuu moottorin ulostuloaukkoihin jos lukitus tapahtuu takasektorista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisia sanktioita saa jos laskeutuu suljetulle lentokentälle? Tänään tuli todistettua tällaista tilannetta erään C-172 laskeutuessa kesken huippunopeuskisojen vaikka kenttä oli ilmoitettu suljetuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisia sanktioita saa jos laskeutuu suljetulle lentokentälle? Tänään tuli todistettua tällaista tilannetta erään C-172 laskeutuessa kesken huippunopeuskisojen vaikka kenttä oli ilmoitettu suljetuksi.

 

Oliko paikkana kalajoki? Muistan muutama kesä sitten kyseiseltä kentältä 172:n, joka yritti väkisin laskeutua kiihdyttävien autojen eteen eräässä tapahtumassa. Silloinkin oli (tietenkin) kenttä suljettu.

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko paikkana kalajoki? Muistan muutama kesä sitten kyseiseltä kentältä 172:n, joka yritti väkisin laskeutua kiihdyttävien autojen eteen eräässä tapahtumassa. Silloinkin oli (tietenkin) kenttä suljettu.

 

 

--

Ari

 

Keskisuomessa tapahtui tämä. Tyylikkäästi pitkällä finaalilla ns. korpikentälle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskisuomessa tapahtui tämä. Tyylikkäästi pitkällä finaalilla ns. korpikentälle...

 

Onko näistä tapauksista raportteja?

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tapahtui. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näistä tapauksista raportteja?

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tapahtui. ???

 

Öö ei kai, toi siis tapahtui eilen. Eikä tuosta nyt mitään suurempaa vaaratilannetta onneksi tullu, tapahtuman järjestäjä ei vaan ollu kovin tyytyväinen pilotin tekemisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisikohan laittaa koneen rekisteri ylös ja ilmoittaa viranomaiselle? Vaikka juuri nyt ei tapahtunutkaan mitään, niin seuraavalla kerralla saattaakin tulla törmäys kiihdyttävän auton ja koneen kanssa. Sitten ei enää ole kenelläkään kivaa.

Joskus kun Kauhavalla oli kenttä rempassa, katselin kun joku teki cessnalla läpärin melkein kolme metriä korkeiden finnfoam pinojen ja työkoneiden väliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisikohan laittaa koneen rekisteri ylös ja ilmoittaa viranomaiselle? Vaikka juuri nyt ei tapahtunutkaan mitään, niin seuraavalla kerralla saattaakin tulla törmäys kiihdyttävän auton ja koneen kanssa. Sitten ei enää ole kenelläkään kivaa.

Joskus kun Kauhavalla oli kenttä rempassa, katselin kun joku teki cessnalla läpärin melkein kolme metriä korkeiden finnfoam pinojen ja työkoneiden väliin.

 

Mielestäni kannattaisi.

Ruotsissa tuli jo vuosi sitten pykälä ilmoitusvelvollisuudesta joka koskee kaikkia osapuolia.

Osapuoli joka jättää ilmoittamatta voi odottaa seurauksia.

Ei välttämättä rikkeestä/virheestä mutta kun jätti ilmoittamatta.

Ehkä hyvä näin,aika näyttää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisikohan laittaa koneen rekisteri ylös ja ilmoittaa viranomaiselle? Vaikka juuri nyt ei tapahtunutkaan mitään, niin seuraavalla kerralla saattaakin tulla törmäys kiihdyttävän auton ja koneen kanssa. Sitten ei enää ole kenelläkään kivaa.

 

 

No sen tekee järjestäjä jos katsoo aiheelliseksi, itse en koneen rekkaria enää edes muista. Meni vähän OT:n puolelle eikä siihen alkuperäiseen kysymykseen oo vastausta vielä tullu?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sen tekee järjestäjä jos katsoo aiheelliseksi, itse en koneen rekkaria enää edes muista. Meni vähän OT:n puolelle eikä siihen alkuperäiseen kysymykseen oo vastausta vielä tullu?  ::)

 

Voisin melkein kuvitella, ettei mitään ilmoitusta tee. Seuraavalla kerralla ehkä sitten tulee se kolari sen kiihdyttävän auton kanssa ja joku ehkä jopa kuolee. Perustan arvaukseni sille, että en muista yhtään tutkintaa aiheesta mutta palstalla tuntuu olevan aika useinkin juttua koneista jotka ovat laskeutuneet suljetulle kentälle.

 

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen en sen tarkemmin osaa vastata, mutta luultavasti lupakirja ainakin on lähtökiidossa tuon jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen suljetulle laskeutuminen tapahtui myös Räyskälässä 2002. Silloin oli yksi kiitotie suljettu partioleirin takia. en tiedä seurasiko asiasta mitään kummempaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin melkein kuvitella, ettei mitään ilmoitusta tee. Seuraavalla kerralla ehkä sitten tulee se kolari sen kiihdyttävän auton kanssa ja joku ehkä jopa kuolee. Perustan arvaukseni sille, että en muista yhtään tutkintaa aiheesta mutta palstalla tuntuu olevan aika useinkin juttua koneista jotka ovat laskeutuneet suljetulle kentälle.

 

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen en sen tarkemmin osaa vastata, mutta luultavasti lupakirja ainakin on lähtökiidossa tuon jälkeen.

O/T varoitus

Taidetaan tarvita aikaa muutamia sukupolvia ennenkuin ilmoituskäytäntö muuttuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän hyvin, ettei platalle ole menemistä. Onko kuitenkin olemassa joku tietty turva-alue, jota matkustajat eivät saa ylittää? Onko tosiaan bussiin mentävä suoraan, vaikkei sitä missään ilmaista, eikä kuvia saa ottaa koneesta poistuttua?

Joku virkaintonen pelle siellä vaan ollut ??? Siinä ei tietääkseni mitään ongelmaa ole jos joku nyt siinä koneeseen jonottaessa/pois tultaessa nappaa kuvia koneesta. Maahenkilökunnan tehtävä on vaan "valvoa" ettei jengi lähde mihinkään koneen ympärille tai muuallekkaan juoksentelemaan.. ja bussikuski nyt on viiminen kenen siitä kuuluis huomauttaa..  ::)

 

Tuskin se bussikuskikaan sen takia on sanonu että siitä jotain haittaa/ongelmaa olis, kunhan on halunnut päästä pätemään ja aukomaan..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetäänkö usein "valmiita" plaaneja jotka ladataan FMSään suoraan dispätsiltä, vai näpytelläänkö reitti usein käsipelillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään