Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Plaanit on yleensä valmiina FMS:n muistissa. Riittää kun näpyttelee oikean koodin kohtaan "Company Route", ja hups, reittipisteet latautuvat. Tätä valmista reittiä voi sitten tarkentaa käytössä olevien kiitoratojen, SIDien ja STARien osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plaanit on yleensä valmiina FMS:n muistissa. Riittää kun näpyttelee oikean koodin kohtaan "Company Route", ja hups, reittipisteet latautuvat. Tätä valmista reittiä voi sitten tarkentaa käytössä olevien kiitoratojen, SIDien ja STARien osalta.

Käytetäänkö tätä aina vai naputetaanko reittipisteet käsin lootaan useinkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetäänkö tätä aina vai naputetaanko reittipisteet käsin lootaan useinkin?

Lähtökohtaisesti käytettäneen company reittejä, mutta jos atc reitittää uudelleen lennon aikana jostain syystä, on se todenäköisimmin tehtävä käsin.

Loadsheet tulee sitten ACARSsilla Bangkokista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisesti käytettäneen company reittejä, mutta jos atc reitittää uudelleen lennon aikana jostain syystä, on se todenäköisimmin tehtävä käsin.

Loadsheet tulee sitten ACARSsilla Bangkokista

 

Reitit tiettyhin kohteisiin säilyy tosiaan yleensä samoina lennosta toiseen, mutta konetyyppien välillä on eroja pitääkö se syöttää käsin vai löytyykö reitti FMS:n databasesta. Esim empussa joutuu näppäilemään, mutta ei toki joka pistettä vaan uuden lentoväylän alku- ja loppupisteen.

Finskillä kotimaan lentojen lodarit tulee Bangkokista ja ulkomaan reiteille Prahasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskillä kotimaan lentojen lodarit tulee Bangkokista ja ulkomaan reiteille Prahasta.

 

Onko näin? Ainakin kaukolennot saavat ls:n Bangkokista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näin? Ainakin kaukolennot saavat ls:n Bangkokista.

 

Olet oikeassa, kaukolennoille tulee lodari pattayalta, muille ulkomaanlennoille Prahasta. Ainakin vielä eilen...  :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen pitemmän aikaa bongaillu verstaamme katolta liukupolulla L22: selle tulevia koneita. Kiinnitin huomion  erikoiseen ilmiöön. Kun esim.  OH-LGD  menee yli meidän verstaan, niin 15-30 sekunnin päästä seuraa melkoista kohinaa, jonka taajuus muuttuu. Onko tämä sitä turbulenssia. Vai tarviiko mennä "ympyrätaloon" tarkempiin tutkimuksiin  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen pitemmän aikaa bongaillu verstaamme katolta liukupolulla L22: selle tulevia koneita. Kiinnitin huomion  erikoiseen ilmiöön. Kun esim.  OH-LGD  menee yli meidän verstaan, niin 15-30 sekunnin päästä seuraa melkoista kohinaa, jonka taajuus muuttuu. Onko tämä sitä turbulenssia. Vai tarviiko mennä "ympyrätaloon" tarkempiin tutkimuksiin  :o

 

Väittäisinpä niitä jättöpyörteiksi :)

 

Kannattaa silti varmuuden vuoksi tutkituttaa pääkoppa, ei siitä ikinä haittaa ole :laugh:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loadsheet tulee sitten ACARSsilla Bangkokista

 

Tämähän riippuu tietysti ihan yhtiöstä ja konetyypistä että mistä se lodari tulee... Eräs vaihtoehto on tehdä se ohjaamossa itse läppärillä, aikaa menee alle minuutti ja päästään heti matkaan. Eipä tarvitse odotella koska RC kiikuttaa sen koneelle tai ACARS viesti saapuu. Välillä kun näkee noita viestejä odotettavan jopa kiitotien odotuspaikalla.  ;)

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän riippuu tietysti ihan yhtiöstä ja konetyypistä että mistä se lodari tulee... Eräs vaihtoehto on tehdä se ohjaamossa itse läppärillä, aikaa menee alle minuutti ja päästään heti matkaan. Eipä tarvitse odotella koska RC kiikuttaa sen koneelle tai ACARS viesti saapuu. Välillä kun näkee noita viestejä odotettavan jopa kiitotien odotuspaikalla.  ;)

 

- Lasse

Juu, Finnairia tarkoitin tuossa lähinnä. Atraimissa ei taida ACARSia olla vai kuinka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän riippuu tietysti ihan yhtiöstä ja konetyypistä että mistä se lodari tulee... Eräs vaihtoehto on tehdä se ohjaamossa itse läppärillä, aikaa menee alle minuutti ja päästään heti matkaan. Eipä tarvitse odotella koska RC kiikuttaa sen koneelle tai ACARS viesti saapuu. Välillä kun näkee noita viestejä odotettavan jopa kiitotien odotuspaikalla.  ;)

 

- Lasse

 

Se on edistystä kun lentäjäpoikien tarvi tehdä ite lodaria.  ;) Mä oon kans kuullu, että joku olis joskus joutunu niitä odottamaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atraimissa ei taida ACARSia olla vai kuinka?

 

Ainakin uusista 500- sarjalaisista ACARS löytyy, tosin toiminnon aktivointi edellyttää lisää rahaa valmistajan tilille, eli kaikilla operaattoreilla ei välttämättä käytössä vaikka ominaisuus koneesta löytyykin.

 

Se on edistystä kun lentäjäpoikien tarvi tehdä ite lodaria.  ;) Mä oon kans kuullu, että joku olis joskus joutunu niitä odottamaan...

 

Sanos muuta Ville, molemmissa on kieltämättä puolensa hiukan tilanteesta, ajasta ja paikasta riippuen...  ;)

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ATC:lta pyydetään lupaa jos tulee tarvetta tai olisi mukavampaa kiertää esim. joku suoraan edessä reitillä oleva ukkospilvi tai -rintama? Jos siis on tarvetta tehdä mutka pois reitiltä ja palata takaisin?

 

Entä korkeudenmuutokset, jos sää näyttää siltä että olisi parempi muuttaa pintaa niin pyydetäänkö vaan "request FLxxx", ilman muuta selitystä. Entäs jos reittiin sisältyy korkeussteppejä, kai nekin pitää pyytää erikseen vaikka plaanissa lukevatkin?

 

Miten pyydetään, tai onko lennonjohdon kannalta toivottavaa pyytää aloittaa laskeutuminen kun ylitetään TOD(?). Vai odotellaanko kiltisti että johto antaa selvityksen lähestymiseen ja sitten aloitetaan laskeutuminen pinnoilta? Esimerkkinä vaikka Suomen sisäiset lyhyehköt reittilennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ATC:lta pyydetään lupaa jos tulee tarvetta tai olisi mukavampaa kiertää esim. joku suoraan edessä reitillä oleva ukkospilvi tai -rintama? Jos siis on tarvetta tehdä mutka pois reitiltä ja palata takaisin?

 

Entä korkeudenmuutokset, jos sää näyttää siltä että olisi parempi muuttaa pintaa niin pyydetäänkö vaan "request FLxxx", ilman muuta selitystä. Entäs jos reittiin sisältyy korkeussteppejä, kai nekin pitää pyytää erikseen vaikka plaanissa lukevatkin?

 

Miten pyydetään, tai onko lennonjohdon kannalta toivottavaa pyytää aloittaa laskeutuminen kun ylitetään TOD(?). Vai odotellaanko kiltisti että johto antaa selvityksen lähestymiseen ja sitten aloitetaan laskeutuminen pinnoilta? Esimerkkinä vaikka Suomen sisäiset lyhyehköt reittilennot.

 

Reitillä olevan ukkospilven kiertoon pyydetään yleensä uusi ohjaussuunta, esim "Request heading xxx to avoid (CB/build up)".

Lentopinnan muutokset voidaan pyytää juuri noin kun esitit, mutta jos pyyntöön on syynä esim turbulenssi, niin se yleensä mainitaan, esim "Requesting FL360, due turbulence(/chop) on FL340".

 

Reitin steppejä ei ylensä ole tarvetta pyytää, ATC antaa sopivia lentopintoja kun pystyy tai on tarpeen. Lentäjät pystyy vaikuttamaan lennon aikana paljonkin siihen millä pinnoilla lennetään, eli nuo plaanatut pinnat ei läheskään aina sellaisenaan toteudu.

 

Pinnalta alaspäin lähdettäessä ATC antaa usein ennen TOD:ia selvityksen "when ready, descent to FLxxx", tai jos ko. selvitystä ei ole saatu lentäjä voi pyytää "request descent". Toivottavasti vastaus oli tarpeeksi epäselvä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reitillä olevan ukkospilven kiertoon pyydetään yleensä uusi ohjaussuunta, esim "Request heading xxx to avoid (CB/build up)".

Lentopinnan muutokset voidaan pyytää juuri noin kun esitit, mutta jos pyyntöön on syynä esim turbulenssi, niin se yleensä mainitaan, esim "Requesting FL360, due turbulence(/chop) on FL340".

 

Reitin steppejä ei ylensä ole tarvetta pyytää, ATC antaa sopivia lentopintoja kun pystyy tai on tarpeen. Lentäjät pystyy vaikuttamaan lennon aikana paljonkin siihen millä pinnoilla lennetään, eli nuo plaanatut pinnat ei läheskään aina sellaisenaan toteudu.

 

Pinnalta alaspäin lähdettäessä ATC antaa usein ennen TOD:ia selvityksen "when ready, descent to FLxxx", tai jos ko. selvitystä ei ole saatu lentäjä voi pyytää "request descent". Toivottavasti vastaus oli tarpeeksi epäselvä...

 

Lisäyksenä...Asiaan liittyen:

 

Aika usein antavat oikaisuja reittipisteeltä toiselle (vrt. alkuperäiseen plaaniin). Voi säästyä aikaa vaikkapa 5-15 minuuttia tilanteesta riippuen.

 

Tämä tietysti, jos ja kun liikennetilanne sen sallii.

 

- 8) jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moi

 

Sellainen asia on jäänyt ihmetyttämään että minkä takia IFE laitetaan usein päälle vasta kun ollaan matkalentokorkeudessa ? Tulin Virgin Atlanticilla Nykistä, Lontooseen ja IFE laitetteen päälle vasta noin tunnin nousun jälkeen. Kun taas lensin JetBluella Washingtonista, Nykkiin IFE oli päällä heti koneeseen sisään tultaessa ja oli myös päällä rullauksen ja nousun aikana.

 

Tosin JFK:lta lähdetteen tunnin myöhässä ja lisäksi jouduttiin odottamaan noin 45 minuuttia paikallaan rullaustiellä kun edessä oli noin 35 konetta menossa nousuun ennen meitä niin laittoivat komediapätkän pyörimään... muuten olisi varmaan hatuttanut enemmän  ;D

 

Se asia vielä jäänyt häiritsemään että miksikä melkein heti nousun jälkeen kuuluu kerran tai kaksi "ding" ääni ? Jos tuo on joku merkki tms. niin luulisi että matkustamohenkilökunta siinä vaihessa tietää että ollaan ilmassa  :P

 

edit: Ja voin lämpimästi suositella jetBlueta Amerikassa matkustaville  :thmbup:

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se asia vielä jäänyt häiritsemään että miksikä melkein heti nousun jälkeen kuuluu kerran tai kaksi "ding" ääni ? Jos tuo on joku merkki tms. niin luulisi että matkustamohenkilökunta siinä vaihessa tietää että ollaan ilmassa  :P

Kabiinille merkki, etta saa poistua...jumpparilta ja alkaa hommiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yks tyyppi sano, että efhk:lla ammutaan haulikolla kiitoratojen välissä lintuja.  En uskonu. Olen kyllä nähny thunder kingin tapaisia ilmapaukkuja ammuttavan....  Miten on??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin siellä ammutaan paukkupatruunoita..

 

Tiedä sitten ampuuko "haukka" myös kovilla. Riskinsä on tuolla kovienkin käyttämisellä tuolla kenttäalueella.

 

- ??? jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riskinsä on tuolla kovienkin käyttämisellä tuolla kenttäalueella.

Sano et haulikko on turvallinen kuulien nopean hajautumisen ansiosta, joten ei aiheuttaisi vahinkoa.... Kyllä iltapäiväsanomat olis jo tästä kirjoittanu tyyliin "pyssymies tähtäsi suoraan lentokonetta" Helsinki Vantaalla...... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko DC-kolmosessa mahdollista käyttää maavirtaa(?), ja jos on, niin minne päin se johto tuupataan? Jos on kuvia, niin aina parempi. On tässä rakentelun alla 1/72 DC-3, johon tulee valot, joten pitää saada virtaa koneen sisälle :laugh:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään