Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Lauantaina olisi edessä PPL(A) -lentokoe NZCAA-luvan konvertoimiseksi JAR-lapuksi. Siispä kysynkin kelpaako vanha Uuden-Seelannin aikainen lokikirjani jatkossa myös täällä Euro-alueella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantaina olisi edessä PPL(A) -lentokoe NZCAA-luvan konvertoimiseksi JAR-lapuksi. Siispä kysynkin kelpaako vanha Uuden-Seelannin aikainen lokikirjani jatkossa myös täällä Euro-alueella?

 

Jos/kun jatkat ammattilentäjäopintoja kannattaa hommata sellainen JAR-FCL:n mukainen matkapäiväkirja. SIL-shopissa 35€, ei paha :thmbup:

http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=134

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetäänkö Horneteissa erillistä painelentopukua kuten MiG-21 kaluston kanssa toimiessa, vai onko HN lentäjillä aina kaikki mahdolliset lentotilat mahdollistavat vermeet päällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitsen apua!

 

Vaihdoin lentopäiväkirjan uuteen JAR-malliin ja heti tuli ongelmia. Lensin eroavaisuus(koulu)lennon Cessna 182:lla, kun tälläisellä purkilla en ennen ollut päristellyt.

ANI

 

Villi ehdotus : Differential training [type of acft] [open kuittaus]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei tää mikään tyhmä kysymys ollut :)

 

Mutta tässä tulee...

Minulla on Ruotsalainen SEP- PPL-A ja tarkoitukseni oli lentää sillä Suomalaisessa lentokerhossa arrow:illa.Eroavaisuus koulutus tähän koneeseen hankittu aikoja sitten ja lennetty tyypillä joka vuosi.

Nyt kuitenkin Suomessa vaaditaan tyyppikoulutus ja tyyppilento opettajan kanssa.Aiheutuuko vaatimus siksi että minulla on ulkomaalainen lupakirja?

Luulin ensin että tällä nk. tyyppikoulutuksella ja -lennolla tarkoitettiin "kerhotarkkaria" mutta ei tarkoitettu.

 

Puolestani tyhmä kysymys: Miksi sinulta vaadittaisiin uusi tyyppikoulutus Suomessa jos olet JAA- kirjan ja SEP-kelpuutuksen haltija vaadittavilla (Suomenkin) määräyksillä täydennettynä -siis Arrow-kelpoinen :) Jos koneen omistaja antaa lentää, niin siitä vaan -olenko pahasti pielessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolestani tyhmä kysymys: Miksi sinulta vaadittaisiin uusi tyyppikoulutus Suomessa jos olet JAA- kirjan ja SEP-kelpuutuksen haltija vaadittavilla (Suomenkin) määräyksillä täydennettynä -siis Arrow-kelpoinen :) Jos koneen omistaja antaa lentää, niin siitä vaan -olenko pahasti pielessä?

 

Lentokerho ei anna lento-oikeutta.Tyyppikoulutus ja -lento vaatimus lento-oikeuden myöntämiseen.

Kysynnä kaksi kertaa,kolmatta harkiten. :)

Eli tämä on koneen omistajan (lentokerhon vaatimus) Haluavat ehkä tienata rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokerho ei anna lento-oikeutta.Tyyppikoulutus ja -lento vaatimus lento-oikeuden myöntämiseen.

Kysynnä kaksi kertaa,kolmatta harkiten. :)

Eli tämä on koneen omistajan (lentokerhon vaatimus) Haluavat ehkä tienata rahaa.

 

Oukkei, näillä sitten on mentävä. Eri kerhoilla eri kuviot, ymmärrän kyllä. Ei välttämättä silti tienaamisesta kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokerho ei anna lento-oikeutta.Tyyppikoulutus ja -lento vaatimus lento-oikeuden myöntämiseen.

Kysynnä kaksi kertaa,kolmatta harkiten. :)

Eli tämä on koneen omistajan (lentokerhon vaatimus) Haluavat ehkä tienata rahaa.

 

Sano siellä kerholla, että lakkaavat höpöttämästä omiaan. Jos aikovat järjestää tyyppikoulutuksen, olisi tähän oltava asianmukainen koulutuslupa ja sitä heillä tuskin on, varsinkin kun Arrow ei sellaista vaadi. Kyseessä on selvä "kerhotarkkari", eikä se siitä miksikään muutu vaikka millä nimellä kutsuisivat. Joskus hommassa on rahastamisen makua, mutta niinhän se on - omistaja voi asettaa omia ehtojaan käyttöoikeuden saamiseksi.

 

Tuossa aiemmin kyseltiin eroavaisuus- ja perehdyttämiskoulutuksen englanninkielisiä termejä, niin niitähän tietenkin kannattaa lähteä etsimään JAA:n sivuilta http://www.jaa.nl/publications/new_releases.html ja sieltä JAR-FCL 1 kohdasta 1.235

Eroavaisuuskoulutus näyttää olevan Differences training

Prehdyttämiskoulutus Familiarisation training

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sano siellä kerholla, että lakkaavat höpöttämästä omiaan. Jos aikovat järjestää tyyppikoulutuksen, olisi tähän oltava asianmukainen koulutuslupa ja sitä heillä tuskin on, varsinkin kun Arrow ei sellaista vaadi. Kyseessä on selvä "kerhotarkkari", eikä se siitä miksikään muutu vaikka millä nimellä kutsuisivat. Joskus hommassa on rahastamisen makua, mutta niinhän se on - omistaja voi asettaa omia ehtojaan käyttöoikeuden saamiseksi.

 

Tuossa aiemmin kyseltiin eroavaisuus- ja perehdyttämiskoulutuksen englanninkielisiä termejä, niin niitähän tietenkin kannattaa lähteä etsimään JAA:n sivuilta http://www.jaa.nl/publications/new_releases.html ja sieltä JAR-FCL 1 kohdasta 1.235

Eroavaisuuskoulutus näyttää olevan Differences training

Prehdyttämiskoulutus Familiarisation training

 

Asiaa puhut,jälleen kerran. :)

Odotan ehkä kolmatta vastausta kerholta ennenkuin luovutan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä (KSI) lennetään kerhotarkkarit joka kevät pyöräkoneelle ja vesikoneelle erikseen. Kerhohan on omistajana vastuussa koneesta ja on hyvä katsoa, kenelle sen antaa. Mielestäni on hyvä opettajan kanssa kerrata lentämistä pitkän tauon jälkeen.

ei sitä kovin paljoa lisäkustannusta tule. Lentämistähän se tarkkarikin on ja samalla tulee kerrattua lentämisen perusasiat.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä (KSI) lennetään kerhotarkkarit joka kevät pyöräkoneelle ja vesikoneelle erikseen. Kerhohan on omistajana vastuussa koneesta ja on hyvä katsoa, kenelle sen antaa. Mielestäni on hyvä opettajan kanssa kerrata lentämistä pitkän tauon jälkeen.

ei sitä kovin paljoa lisäkustannusta tule. Lentämistähän se tarkkarikin on ja samalla tulee kerrattua lentämisen perusasiat.

 

jari

 

Samaa mieltä,kerhotarkkarit on paikallaan.

Ja eiköhän tämän kerhotarkkarin aikana näe osaako kaveri käsitellä konetta.

Jos ei niin ei muuta kun kolutukseen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia tuntimääriä nykyajan matkustajakoneet kestävät? Entä voiko lentokoneessa olla alkuperäisiä moottoreita vielä pitkän elinkaaren lopussa?

 

Aloin miettimään tätä katsellessani kuvia FedExin rahtiykstoistasista, joilla on takuulla lennetty aika tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia tuntimääriä nykyajan matkustajakoneet kestävät?

Lentokoneen ikä riippuu sen paineistussyklien määrästä. Kun kone paineistetaan, paine-ero koneen paineen ja ulkoilman paineen välillä pyrkii venyttämään runkoa ulospäin korkealla ja kun paine-ero taas tasaantuu, runko palautuu normaaliksi. Tämä jatkuva venyminen rasittaa runkoa ja se onkin suunniteltu kestämään tietty määrä näitä syklejä, koneesta riippuen jotain 100.000 kertaluokkaa eli sen suunnittelufilosofia on ns. Safe life eli rungon repeämättömyys taataan näiden n. 100K syklin ajan.

 

Koneen ikä riippuu tämän perusteella myös matkasta jota se lentää eli jos kone lentää paljon lyhyttä matkaa, sen elinikä on melkolailla pienempi verrattaessa mannertenvälisiä lentoja suorittavaan yksilöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen, että suomalaisiakain Miamiin kuljettanut jumbo N601BN olisi jo 90-luvun alussa ylittänyt 100 000 lentoTUNNIN rajan. Syklejä sillä pitkänmatkan koneena oli huomattavasti vähemmän...

Koneita voi käsittääkseni operoida, vaikka "design-life" on ylitetty, kunhan huollot ja tehtaan määrittämät korjaukset on tehty. En tosin tiedä, kuinka esim vakuuttajat siihen suhtautuvat.

Muistan jostain lukeneeni, että venäläisten koneiden suunniteltu ikä on lähes kokoluokkaa pienempi länsimaisten vastaaviin verrattuna, mm Tu-154:lla luokkaa 10-20 000 tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä syystä ennenvanhaan (=70-luvulla) oli kaikkien matkustajakoneiden nokka musta (paitsi venäläisten, joissa oli pommittajan lasikoppi)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä syystä ennenvanhaan (=70-luvulla) oli kaikkien matkustajakoneiden nokka musta (paitsi venäläisten, joissa oli pommittajan lasikoppi)?

 

Tutkakupu oli pinnoitettu mustalla "kumilla" (mitäköhän materaali oli?) suojaamaan kuidusta tehtyä kupua sateen, hiekan yms. aiheuttamalta kulumiselta. Nykyisin pintakäsittelymenetelmät ovat kai parantuneet tai sitten suojakerros on läpinäkyvä.

Eikä venäläisissä matkustajakoneissa ole ollut pommittajaa...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tällaisen lennon numeroinnissa. Helsinki - Rooma AY783 ja takaisin sama kone Rooma - Helsinki AY3784. Mihin tällainen numerointi perustuu, koska on totuttu sellaiseen että menolento on esim. 429 ja paluulento yhtä numeroa suurempi eli 430?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tällaisen lennon numeroinnissa. Helsinki - Rooma AY783 ja takaisin sama kone Rooma - Helsinki AY3784. Mihin tällainen numerointi perustuu, koska on totuttu sellaiseen että menolento on esim. 429 ja paluulento yhtä numeroa suurempi eli 430?

Tuosta oli juttua 2-3vk? sitten, olisko ollut HK:n saapuvat/lähtevät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-16 esiintyy monissa paikoissa kahdella eri nimellä; Fighting Falcon ja Viper. Kumpiko nimistä on se ns. virallinen? Ja mistä sitten toinen ei niin virallinen lempinimi on syntynyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallinen on Fighting Falcon ja lentäjien käyttämä lempinimi on Viper

 

Tunnetaan myös hieman vähemmän imartelevalla nimellä "Lawn Dart", lähinnä niiden keskuudessa jotka eivät lennä ao. koneella.  ;D

Johtunee koneen uran alkuvaiheessa tapahtuneista "selittämättömistä" onnettomuuksista.

 

"Selittämättömät" onnettomuudet osoittautuivat aiheutuneen huonosti suunnitelluista signaalikaapeleiden läpivienneistä, jotka aiheuttivat oikosulun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään