Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Eikös 12h ole rajoitus lentäjän työpäivälle, ja työpäivähän alkaa siitä, kun lentoa aletaan plaanailemaan? Notta Aasian lennoilla kolmas pyörä ohjaamoon, mutta ainakaan NY:n lennoilla ei ole tarpeellinen?

Lisätietoja täältä, etten puhu potaskaa:

OPS M3-15 ja EU-OPS

:)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmat tiedot löytyvät OPS M3-2.

 

Itse asiassa kaupallista toimintaa koskee OPS M3-15 joka täydentää EU-OPS vaatimuksia.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kaupallista toimintaa koskee OPS M3-15 joka täydentää EU-OPS vaatimuksia.

 

Mikko

 

Ups, heitin tuon ihan muistista :-[ Olet oikeassa tuon OPS M3-15 suhteen :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1 emäntä/alkava 50 pax-paikkaa --> jos alle 300 paikkaa (mutta yli 250) tarvitaan 6, jos taas 300 tai yli (mutta alle 350) tarvitaan 7.

Tämä on kuitenkin "vain" turvallisuusminimi. Erikseen voi olla lentoyhtiökohtaisesti sovittu esim työehtosopimuksin tms muita minimejä, koskien palvelutasoa yms yms.

Ja huom turvaminimiin ei vaikuta onko myyty 1 paikka vai koko kone täyteen. Jos koneessa on matkustajia, ao hlökuntamäärä on oltava.

 

Virginillä oli A340-600:ssa välillä JFK-LHR 288 pax & 12 crew. Näin vielä erikseen kuuluttivat lennon alussa, en tiedä sitten luetaanko tuohon crewhen ohjaamomiehistö mukaan ?

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virginillä oli A340-600:ssa välillä JFK-LHR 288 pax & 12 crew. Näin vielä erikseen kuuluttivat lennon alussa, en tiedä sitten luetaanko tuohon crewhen ohjaamomiehistö mukaan ?

 

Juu mutta matkustajamäärä ei siis tuohon vaikuta, vaan koneen penkkien määrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu mutta matkustajamäärä ei siis tuohon vaikuta, vaan koneen penkkien määrä.

Voi se vähän vaikuttaa: jos koneessa on kaksi matkustajaa , ei  tod. näk.  lennetä muutakun minimi henkilökunta määrillä.

Virginillä oli A340-600:ssa välillä JFK-LHR 288 pax & 12 crew. Näin vielä erikseen kuuluttivat lennon alussa, en tiedä sitten luetaanko tuohon crewhen ohjaamomiehistö mukaan ?

 

Jani

Voisi se olla koko miehistökin 2 lentäjää + 10 cabin crewia. Ainakin Finnairilla on: http://www.finnairgroup.com/media/media_10_1_4.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin Australiasta muutama vuosi sitten Lauda Airin koneella (777) Wieniin n. puolivälissä Kuala Lumpur - Wien välillä lentokoneen kapteeni kiersi koko koneen ja samalla katseli muutamasta kohti koneen laipiota, tämä luonnollisesti hieman ihmetytti että mikähän tässäkin on takana. Itse en ole kyllä millään lennolla nähnyt että kapu kiertää koko koneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiertävätkö Finncommin hesan vuorot oikeasti tuolta SIILIn kulmilta? Vai lentääkö Finncomm jostakin Vaasan / Porin / Seinäjoen seudulta Tampereelle? Minusta tuntuu, että vähän turhaa kiertäisivät, jos lentävät näin pohjoisesta Vantaalta tullessaan  ??? Minusta eivät aja mitään DME-kaarta, sillä nokka on yleensä suoraan kohti kenttää. Luulisin, että tekisivät visuaalilähestymistä.

 

Tässä vielä pikku referenssi, itse asun SIILI ilmoittautumisreitin alapuolella, löytyy koillispäästä karttaa: https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftp/tpvac.pdf.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla VFR-ilmoittautumispisteellä ei ole mitään tekemistä noiden isompien koneiden menetelmien/reittien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiertävätkö Finncommin hesan vuorot oikeasti tuolta SIILIn kulmilta? Vai lentääkö Finncomm jostakin Vaasan / Porin / Seinäjoen seudulta Tampereelle? Minusta tuntuu, että vähän turhaa kiertäisivät, jos lentävät näin pohjoisesta Vantaalta tullessaan  ??? Minusta eivät aja mitään DME-kaarta, sillä nokka on yleensä suoraan kohti kenttää. Luulisin, että tekisivät visuaalilähestymistä.

 

Tässä vielä pikku referenssi, itse asun SIILI ilmoittautumisreitin alapuolella, löytyy koillispäästä karttaa: https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftp/tpvac.pdf.

 

FC282 Kokkola-Tampere-Helsinki. Laskeutuu Tampereelle muistaakseni vähän ennen klo 12.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla VFR-ilmoittautumispisteellä ei ole mitään tekemistä noiden isompien koneiden menetelmien/reittien kanssa.

En sitä sillä linkittänytkään, vaan ihan vain kartan siksi, että jotkut vähemmän Tampereen ilmoittautumispisteistä tietävät ymmärtäisivät, että mistä nimenomaisesta alueesta puhun. Ts. minusta nimenomaan olisi outoa jos kone kiertäisi noin pohjoisesta, kuin selitin, esimerkiksi jos hesasta olisi lähtöisin.

 

Mutta tämä Mikon selvitys selvitti asian, kiitoksia siitä. Nimenomaan tuossa 11:30 aikoihin lensi tästä yli, niin olisiko ollut portilla viimeistään 11:35  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ei etelästä tulevat koneet tuonneasti aja vaikka olisi visuaalilähestyminen tai joku mittarikuvio. Pohjoisen kautta tuleva kone hyvällä kelillä voi tosiaan noilta nurkilta päältä lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kyssäriä pushbackeista.

 

1) Kuinka pitkälle konetta työnnetään portilta ennen käännön aloitusta / työnnön lopettamista? Onko tähän joku geneerinen matka aina, vai riippuuko matka esimerkiksi koneesta tai kentästä?

 

2) Kuinka usein ja missä olosuhteissa koneita hinataan työnnön jälkeen johonkin syrjemmälle suorittamaan starttia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Kuinka pitkälle konetta työnnetään portilta ennen käännön aloitusta / työnnön lopettamista? Onko tähän joku geneerinen matka aina, vai riippuuko matka esimerkiksi koneesta tai kentästä?

 

Eiköhän ne työnnetä takana menevälle rullaustielle 99%, joten matka on täysin kenttäkohtainen. Esim. Helsinki-Vantaan putkelta 21 AD:lle, putkelta 29 AC:lle jne.. Eli paikkaan, josta kone pääsee jatkamaan omilla välineillä matkaansa ilman turhia mutkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys Finskin Md-11sta: 1. Missä se kolmas lentäjä on lennon aikana! Ohjaamossa, bisneksessä. turistissa vai onko jossain piilotettu crewrest?

2. Suomi 24 tuntu olevan kovasti kinaa paljonko md-11 minimi emäntien määrä on, joten asiantuntioiden vastaus siitä paljonko heitä pitää olla?

 

Asiaa sivuten: Tänään on AY73:ssa 3 ohjaamossa ja 12 kabiinissa. Olikin muuten 1. kerta kun kuulin lussusta naisen äänen "lainap tuutuuraiht, finneir seventrii.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneiden Autopilotti kertoo lentäjille lennon aikana tiettyjä asioita, kuten esimerkiksi laskeutumisvaiheessa korkeuden maahan. Missä koneissa läski-mädärin lisäksi ääni on naisen tai huomattavasti naisen ääneltä kuulostava?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

1. Kuinka monta ylösvetoa maailmalla tapahtuu keskimäärin päivittäin? -Noin suunnilleen siis.

 

2. Voiko matkustajakoneelle tulla vesiliirto sateella (esim. nousussa) ?

 

3. Kun kone saapuu matkustajasillan luo, niin mistä lentäjä tietää pysäyttää koneen juuri oikeassa kohtaa (niin, että putki ja  ovi ovat täysin kohtisuorassa toisiinsa nähden)?

 

Tässä muutama yleisluontoinen tyhmä kysymys.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et tarkoittane vesiliirtoa kun kone on jo nousussa (ilmassa)? ;)

 

Vieläkös puhutaan - niinkuin 30 vuotta sitten - kolmentyyppisistä vesiliirroista (nimikkeet alla mitä sattuu):

- "tavallinen" vesiliirto, jossa kone nousee vesipatjan päälle

- "kapillaarinen" liirto, jossa pinnan märkyys on vienyt kitkat

- "sulavan kumin" vesiliirto, jossa muistaakseni yhdistyy edellinen veden höyrystymiseen kuuman renkaan alla

 

Lueskelin näistä artikkelin Finskin henkilökunnan aviisista joskus vuosikymmenet sitten...

 

Kysymykseen kolme: eikö siellä ole merkit, opastaja ja vieläpä säädettävä putkenpää vastassa?

 

(kuten huomasitte, nämä ns. vastaukset olivat oikeasti jatkotyhmiä kysymyksiä ;D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et tarkoittane vesiliirtoa kun kone on jo nousussa (ilmassa)? ;)

 

Vieläkös puhutaan - niinkuin 30 vuotta sitten - kolmentyyppisistä vesiliirroista (nimikkeet alla mitä sattuu):

- "tavallinen" vesiliirto, jossa kone nousee vesipatjan päälle

- "kapillaarinen" liirto, jossa pinnan märkyys on vienyt kitkat

- "sulavan kumin" vesiliirto, jossa muistaakseni yhdistyy edellinen veden höyrystymiseen kuuman renkaan alla

 

Lueskelin näistä artikkelin Finskin henkilökunnan aviisista joskus vuosikymmenet sitten...

 

Kysymykseen kolme: eikö siellä ole merkit, opastaja ja vieläpä säädettävä putkenpää vastassa?

 

(kuten huomasitte, nämä ns. vastaukset olivat oikeasti jatkotyhmiä kysymyksiä ;D )

 

Voiko vesilentokone joutua vesiliirtoon ? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

 

3. Kun kone saapuu matkustajasillan luo, niin mistä lentäjä tietää pysäyttää koneen juuri oikeassa kohtaa (niin, että putki ja  ovi ovat täysin kohtisuorassa toisiinsa nähden)?

 

Se putki liikkuu ja maassa on merkinnät ja joku viittomassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Et tarkoittane vesiliirtoa kun kone on jo nousussa (ilmassa)? ;)

 

 

En. Tarkoitin siis kiihdytysvaihetta.

 

Se putki liikkuu ja maassa on merkinnät ja joku viittomassa.

 

Tiedän, että maassa on merkinnät ja putkikin liikkuu, mutta kuinka lentäjä osaa pysäyttää koneen oikean viivan kohdalle, kun hän ei todennäköisesti nää nokkapyörää (ellei ohjaamossa ole lattiaikkunaa  ;) ).

 

Tiedän myös, että ainakin ns. porrasparkeilla asematasolla oleva työntekijä heiluu koneen edessä, kun se saapuu, mutta tapahtuuko näin muka porteilla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän myös, että ainakin ns. porrasparkeilla asematasolla oleva työntekijä heiluu koneen edessä, kun se saapuu, mutta tapahtuuko näin muka porteilla?

 

 

Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla on ainakin osalla porteista terminaalin ulkoseinässä sellainen näyttö, mistä näkee kun kone on oikealla kohdalla.

 

edit: Ja eiköhän sellaisilla porteilla missä ei kys. näyttöä ole, ole joku viittomassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä mallia noista opastimista, joiden avulla koneet saadaan pysäytettyä oikeaan paikkaan:

 

http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=4592

 

Ja putkihan liikkuu, sitä ohjataan tällaisella:

[ attachment removed / expired ]

Tosin tuosta kuvasta voisi päätellä, että putkea voi liikuttaa ainoastaan sisään-ulos ja ylös-alas, ei siis vasemmalle-oikealle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään