Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Täällä mallia noista opastimista, joiden avulla koneet saadaan pysäytettyä oikeaan paikkaan:

 

http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=4592

 

Ja putkihan liikkuu, sitä ohjataan tällaisella:

[ attachment removed / expired ]

Tosin tuosta kuvasta voisi päätellä, että putkea voi liikuttaa ainoastaan sisään-ulos ja ylös-alas, ei siis vasemmalle-oikealle.

 

Suuret kiitokset Matille! Kuva kertoo enemmän, kuin 1000 sanaa.  ;D Ajattelinkin, että kyseessä voi olla tuollaisia tapoja, joita tuolta linkin takaa löytää...

 

--Tuomas--

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin tuosta kuvasta voisi päätellä, että putkea voi liikuttaa ainoastaan sisään-ulos ja ylös-alas, ei siis vasemmalle-oikealle.

Totta, Helsinki-Vantaalla putkia ei voi liikuttaa sivusuuntaan, ainoastaan sisään tai ulos. Putki 24 oli muistaakseni aikanaan sellainen että pystyi ajamaan myös sivuttain, mutta se mokoma ei meinannut koskaan toimia, niin se muutettiin hieman yksinkertaisemmaksi malliksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Zurichissa hinnat ovat:

 

Jet A1 Price per LITER

3000+   1.38

1-2999   1.40

 

AVGAS Price per LITER

(CHF)

1+   2.05

 

Prices are effective for fuel purchases on or after September. 01. 2008 and do not include any taxes as airport taxes, mineral oil tax or VAT. Prices are subject to change without notice.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon maksaa tänä päivänä litra kerosiinia, noin palttiarallaa? Paljon painaa litra kerosiinia, tasan kilon vai..?

 

Kerosiinin tiheys on suunnilleen 0,8 g/cm3. Litra (1000 cm3 = 1 dm3) kerosiinia painaa siis suunnilleen 800 g.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomioida että nuo kerosiinin ilmoitetut hinnat ovat vain hyvin karkeasti suuntaa antavia... Tuskin kovinkaan moni lentoyhtiö maksaa listahintoja. Hintaerot voivat olla useita kymmeniä prosentteja jo pelkästään yhden maan sisällä kentästä riippuen. Lentoyhtiöt solmivat sopimuksia öljy-yhtiöiden kanssa ja saavat huomattavia alennuksia, lisäksi saatetaan varautua hinnan nousuihin niin sanotuilla suojaussopimuksilla, eli hinta on täysin kiinteä riippumatta markkinahinnan muutoksista jollekkin tietylle aika välille.

 

Ainoa täyden hinnan maksaja on valitettavasti satunnainen tankkaaja, eli esimerkiksi yksityisilmailija joka parkkeeraa diesel-Cessnansa tankin viereen...

 

-Lasse

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomioida että nuo kerosiinin ilmoitetut hinnat ovat vain hyvin karkeasti suuntaa antavia... Tuskin kovinkaan moni lentoyhtiö maksaa listahintoja. Hintaerot voivat olla useita kymmeniä prosentteja jo pelkästään yhden maan sisällä kentästä riippuen. Lentoyhtiöt solmivat sopimuksia öljy-yhtiöiden kanssa ja saavat huomattavia alennuksia, lisäksi saatetaan varautua hinnan nousuihin niin sanotuilla suojaussopimuksilla, eli hinta on täysin kiinteä riippumatta markkinahinnan muutoksista jollekkin tietylle aika välille.

 

Ainoa täyden hinnan maksaja on valitettavasti satunnainen tankkaaja, eli esimerkiksi yksityisilmailija joka parkkeeraa diesel-Cessnansa tankin viereen...

 

-Lasse

 

 

Joo, mutta kyllä tuo yksityisilmailijakin saa diesel-cessnaansa kerosiiniä vielä ihmisten hinnoilla verrattuna avgas 100ll:ään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, sveitsiläiset ilmoittavat hintansa Sveitsin frangeissa mutta ilman mahdollisia veroja (polttoainevero, ALV) joten Jet A1:n hinta ilman veroja on siellä tosiaan 0,94 euroa per litra.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä tämäkin linkki sekaan. Linkin sivun oikeasta reunasta saa avattua lentopolttonesteiden ohjehinnaston Suomen lentoasemilla. Hinnat on määritelty kesäkuussa. Kyseisen hinnaston mukaan Suomessa litra kerosiinia maksaa 22% alv:n kera suunnilleen 1,10 €.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisen hinnaston mukaan Suomessa litra kerosiinia maksaa 22% alv:n kera suunnilleen 1,10 €.

 

Hubilentäjät joutuvat lisäksi itse tilittämään Tullille

valmistevero+lisävero+huoltovarmuusmaksu, yhteensä noin 40s/l.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAF:n ensimmäinen suihkuhävittäjällä saatu ilmavoitto? Millä koneella, missä ja kuka ohjaimissa? Tällaiseen etsin vastausta KVG-tekniikalla mutten hetimiten löytänyt. Forumin asiantuntijoilla saattaisi olla tähänkin vastaus  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toukokuun 1. 1982 :

- Mirage IIIEA of FAA Grupo 8 shot down north of West Falkland by Flt Lt Barton RAF in No.801 Sea Harrier using Sidewinder (4.10 pm). Lt Perona ejected safely.

 

http://www.naval- history.net/F64argaircraftlost.htm

 

Taitaa olla tuo ...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on se ääni (mikä laite sen pitää?), joka tulee ainakin A32X -sarjan koneissa moottorien sammutuksen jälkeen? Siis se mikä kuulostaa ihan siltä kuin sahattaisi puutavaraa käsisahalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toukokuun 1. 1982 :

- Mirage IIIEA of FAA Grupo 8 shot down north of West Falkland by Flt Lt Barton RAF in No.801 Sea Harrier using Sidewinder (4.10 pm). Lt Perona ejected safely.

 

http://www.naval- history.net/F64argaircraftlost.htm

 

Taitaa olla tuo ...

 

 

 

 

Vasta tuo? Uskoisin, että Korean sodassa olisi ollut Gloster Meteoreja käytössä, ja vaikka ne olivatkin leluja MiG-15:n rinnalla, mutta kyllähän siellä

muitakin oli ammusteltavana.

 

Täytyypä koettaa kaivaa...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut RAFlla Korean sodassa Meteoreja mukana  :o

Squadron Number Aircraft                          Base
88 	                Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
205 	               Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
209 	               Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
1903 Flight 	    Auster AOP6 	
1913 Flight 	    Auster AOP6 

 

No RAF fighter or bomber units flew in the Korean War though RAF Pilots did fly with USAF units.

 

http://www.britains-smallwars.com/korea/British-Forces.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut RAFlla Korean sodassa Meteoreja mukana  :o

Squadron Number Aircraft                          Base
88 	                Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
205 	               Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
209 	               Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
1903 Flight 	    Auster AOP6 	
1913 Flight 	    Auster AOP6 

 

No RAF fighter or bomber units flew in the Korean War though RAF Pilots did fly with USAF units.

 

http://www.britains-smallwars.com/korea/British-Forces.html

 

RAAF ja RCAF toki lensivät Meteoreilla Koreassa mutta kuten Juha mainitsi niin ei RAF. Lasketaanko sitten mukaan USAF:n F-86 koneella lentänyt RAF:n pilotti Graham S. Hulse joka pudotti 9 Joulukuuta -52 MiG-15:n? http://www.acig.org/artman/publish/article_306.shtml

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut RAFlla Korean sodassa Meteoreja mukana  :o

Squadron Number Aircraft                          Base
88 	                Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
205 	               Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
209 	               Short Sunderland 	Iwakuni, Japan
1903 Flight 	    Auster AOP6 	
1913 Flight 	    Auster AOP6 

 

No RAF fighter or bomber units flew in the Korean War though RAF Pilots did fly with USAF units.

 

http://www.britains-smallwars.com/korea/British-Forces.html

 

Joo. Niin taisi olla. RAAF oli sen sijaan mukana kärhämissä Meteoriensa kanssa, mutta se on taas kokonaan eri juttu...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä vastaus tyhmiin kysymyksiin ilmailusta mutta eikö pitkä TAFfi päivitetä nimenomaan 24h välein?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni 6 tunnin välein.

 

Kyllä omasta mielestäni myös kuuden tunnin välein n. 1630, 2230, 0430 ja 1030UTC.

 

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä omasta mielestäni myös kuuden tunnin välein n. 1630, 2230, 0430 ja 1030UTC.

 

Kyllä, kuuden tunnin välein ja voimassaoloajat ovat 00-24, 06-06, 12-12 ja 18-18. Se, joka ei usko tätä voi vuorokauden ajan päivystää vaikkapa tällä sivulla ja katsoa miten ennusteet vaihtuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään