Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Toukokuun 1. 1982 :

- Mirage IIIEA of FAA Grupo 8 shot down north of West Falkland by Flt Lt Barton RAF in No.801 Sea Harrier using Sidewinder (4.10 pm). Lt Perona ejected safely.

 

http://www.naval- history.net/F64argaircraftlost.htm

 

Taitaa olla tuo ...

 

 

Tuo taitaa kuitenkin olla RN:n kone, pilotti oli kyllä RAF:ltä lainassa. Tämä ei muuten ole kovin helppo pähkinä briteillekään. Eräällä foorumilla tuumailtiin, että ainoa kerta oli se, kun Lightning ampui itsensä alas tyyliin MT-207.

 

Tämä listaus http://www.acig.org/artman/publish/article_303.shtml tuntee 5.11.56 alasammutun MiG-15:n, koneena Sea Venom.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tullaanko uusiin matkustajakoneisiin tekemään edelleen NO SMOKING-kytkin ohjaamoon? Jos tullaan niin miksi? Saako kansainvälisten ilmailumääräysten mukaan polttaa missään maailmankolkassa ja missään koneessa röökiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako kansainvälisten ilmailumääräysten mukaan polttaa missään maailmankolkassa ja missään koneessa röökiä?

Eikös ollu suunnitteilla joku Euroopan ja Aasian väliä lentävä tupakoitsijoille tarkoitettu lentoyhtiö? Liekö tullu siitä mitään :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Sea Venom ollut Fleet Air Armin (FAA) eikä RAFn kalustoa ??? Ei todellakaan mikään helppo juttu. Tässähän olisi ollut ainesta vaikka kysmysketjuun  ;D

 

Asiaa sen kummin tarkastamatta väitän että olet oikeassa. Olishan tuo pitänyt itsekin tietää. Voipi olla niin, ettei RAF:llä ole jetti-ilmavoittoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on se ääni (mikä laite sen pitää?), joka tulee ainakin A32X -sarjan koneissa moottorien sammutuksen jälkeen? Siis se mikä kuulostaa ihan siltä kuin sahattaisi puutavaraa käsisahalla.

Onko kyseessä

videossa n. 2:07 alkava ääni? Todennäköisesti kyseessä on PTU (pressure/power? transfer unit), joka siirtää hydraulista painetta eri systeemien välillä. Normaalitilassa PTU:n pitäisi olla pois päältä, sillä kumpikin moottori pitää oman puolensa hydrauliikkajärjestelmissä painetta yllä. Moottoreita käynnistettäessä (tai sammuttaessa), kun toinen moottori ei ole päällä, ei toisen puolen hydrauliikkajärjestelmiin tule painetta ja sitä täytyy PTU:lla siirtää toisen moottorin järjestelmästä.

Tuosta lähtee kyllä mielenkiintoinen, tietämättömistä varmasti aika huolestuttavan kuuloinen ääni. Jostain kuitenkin luin, että tuo ääni on kova ja kuuluu hyvin matkustamoon (ja varmasti muuallekin) siksi, että vikojen etsiminen olisi helpompaa.

 

Koneiden Autopilotti kertoo lentäjille lennon aikana tiettyjä asioita, kuten esimerkiksi laskeutumisvaiheessa korkeuden maahan. Missä koneissa läski-mädärin lisäksi ääni on naisen tai huomattavasti naisen ääneltä kuulostava?

Wikipedian mukaan ainakin "McDonnell Douglas DC-9, MD-80/90, MD-11 and Boeing 717".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kyseessä

videossa n. 2:07 alkava ääni? Todennäköisesti kyseessä on PTU (pressure/power? transfer unit), joka siirtää hydraulista painetta eri systeemien välillä. Normaalitilassa PTU:n pitäisi olla pois päältä, sillä kumpikin moottori pitää oman puolensa hydrauliikkajärjestelmissä painetta yllä. Moottoreita käynnistettäessä (tai sammuttaessa), kun toinen moottori ei ole päällä, ei toisen puolen hydrauliikkajärjestelmiin tule painetta ja sitä täytyy PTU:lla siirtää toisen moottorin järjestelmästä.

Tuosta lähtee kyllä mielenkiintoinen, tietämättömistä varmasti aika huolestuttavan kuuloinen ääni. Jostain kuitenkin luin, että tuo ääni on kova ja kuuluu hyvin matkustamoon (ja varmasti muuallekin) siksi, että vikojen etsiminen olisi helpompaa.

Wikipedian mukaan ainakin "McDonnell Douglas DC-9, MD-80/90, MD-11 and Boeing 717".

 

Tuo kuulostaa aika loogiselta. Olen ihmetellyt samaa ääntä ja kuvitellut sen liittyvän jotenkin rahtiluukkujen avaamiseen/sulkemiseen, koska mielestäni se kuuluu joskus myös lähtövalmistelujen aikana.

 

Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tullaanko uusiin matkustajakoneisiin tekemään edelleen NO SMOKING-kytkin ohjaamoon? Jos tullaan niin miksi? Saako kansainvälisten ilmailumääräysten mukaan polttaa missään maailmankolkassa ja missään koneessa röökiä?

Kansainväliset ilmailumääräykset eivät käsittääkseni kiellä tupakointia mitenkään. Tupakointikiellot lähtivät liikkeelle lentoyhtiöistä, muutama yhtiö koki sen kilpailuvaltiksi ja tärkeäksi turvallisuustekijäksi. Sittemmin joidenkin maiden lainsäädäntö kieltää tupakoinnin maahan operoivilta lennoilta, täten tehokkaasti estäen kilpailun aiheella. Muistaakseni Australiassa on tällainen laki. Yleensä ottaen lennot ovat savuttomia koko kehittyneessä maailmassa, joissa varmaan operoidaan 99 prosenttia maailman lennoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://fi.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

"23. helmikuuta 2004 Yhdysvaltain armeija ilmoitti lopettavansa Comanche-ohjelman."

Miksi näin?

 

Rahat loppuivat. Projekti oli maksanut järjettömän paljon, ja lisää olisi tarvittu. Toisaalta ilmeisesti armeijan doktriineja muutettiin samoihin aikoihin, ja koptereiden painoarvo joutui uuteen harkintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ollu suunnitteilla joku Euroopan ja Aasian väliä lentävä tupakoitsijoille tarkoitettu lentoyhtiö? Liekö tullu siitä mitään :P

 

http://smintair.com/index.html

 

Nettisivut löytyy ja vanhentuneet aikataulut, mutta yhtiö ei ole kai lentänyt ainuttakaan lentoa. Sallisivat nyt sen polttamisen edes kentällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kyseessä

videossa n. 2:07 alkava ääni? Todennäköisesti kyseessä on PTU (pressure/power? transfer unit), joka siirtää hydraulista painetta eri systeemien välillä. Normaalitilassa PTU:n pitäisi olla pois päältä, sillä kumpikin moottori pitää oman puolensa hydrauliikkajärjestelmissä painetta yllä. Moottoreita käynnistettäessä (tai sammuttaessa), kun toinen moottori ei ole päällä, ei toisen puolen hydrauliikkajärjestelmiin tule painetta ja sitä täytyy PTU:lla siirtää toisen moottorin järjestelmästä.

Tuosta lähtee kyllä mielenkiintoinen, tietämättömistä varmasti aika huolestuttavan kuuloinen ääni. Jostain kuitenkin luin, että tuo ääni on kova ja kuuluu hyvin matkustamoon (ja varmasti muuallekin) siksi, että vikojen etsiminen olisi helpompaa.

Wikipedian mukaan ainakin "McDonnell Douglas DC-9, MD-80/90, MD-11 and Boeing 717".

 

Juuri tuo ääni. Kiitos selvennyksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Voiko matkustajakoneelle tulla vesiliirto sateella (esim. nousussa) ?

 

Kyllä vesiliirto matkustajakoneilla on mahdollinen siinä missä autoillakin, tosin yleensä huomattavasti suuremmissa nopeuksissa. Ainakin ERJ-145:n manuaali antaa nopeudet joissa tyypillisimmillään kyseinen kone saattaa joutua vesiliirtoon... Nämä nopeudet ovat nousussa 113 kts ja laskussa 97 kts.

 

Lentokoneen vesiliirto autosta tosin eroaa olennaisesti siinä että koska maassa lentokonetta ei ohjata suuremmissa nopeuksissa pelkästään renkailla niin vesiliirrossakin jonkinlainen ohjattavuus säilyy. Ohjattavuuden menetystä ehkä suurempi ongelma on pidentynyt jarrutusmatka joko laskun jälkeen tai keskeytettäessä lentoonlähtö. Erityisesti koneilla joissa ei ole reverssejä...

 

Märälle kiitotielle laskeuduttaessa laskumatkaa ja vesiliirron uhkaa voi vähentää laskutekniikalla, jolloin tehdään tarkoituksella vähän kovempi lasku ja heti voimakas jarrutus... Pehmeä lasku ei siis välttämättä aina ole tarkoituksenmukainen. Koneilla joilla on suuremmat nopeudet ja pidemmät laskumatkat, hyvä lasku on muutenkin sellainen joka on tuotu kosketuskohtaan eikä suinkaan mikään "lilluttelu" ja pehmeän kosketuksen hakeminen...

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voikos tämä vesiliirto olla syynä vaikka tuohon eiliseen Air Europan pitkäksi menneeseen laskuun Lanzarotella?

 

En oikein usko, mutta esimerkiksi Lufthansan A320-onnettomuudessa Varsovassa 14.9.1993 vesiliirto oli merkittävä osatekijä:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lufthansa_Flight_2904

 

Tutkintaraportti:

 

http://sunnyday.mit.edu/accidents/warsaw-report.html

 

Käsittääkseni Lanzaroten tapauksessa kiitotie oli märkä, mutta ei veden peitossa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten toimitaan, jos matkustaja saa esim. sairaskohtauksen mannertenvälisellä lennolla? Millä perusteilla kenttä medikaalia varten valitaan ja millaisia toimenpiteitä suunnittelematon välilasku vaatii?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten toimitaan, jos matkustaja saa esim. sairaskohtauksen mannertenvälisellä lennolla? Millä perusteilla kenttä medikaalia varten valitaan ja millaisia toimenpiteitä suunnittelematon välilasku vaatii?

 

Kaipa ratkaisu riippuu hieman sairauskohtauksen laadusta, ja siitä millaista apua koneesta löytyy omasta takaa. Joskus on parempi jatkaa matkaa kohti sivistyneempää maanosaa, kuin laskeutua heti ensimmäiselle kentälle. Luulen, että kipparin päätöksentekoa helpottaa suuresti, jos koneesta löytyy osaavia matkustajia. Toisaalta monilla lentoyhtiöillä on konsultaatiomahdollisuus ts. suora puhelinyhteys lääkäriin, joka voi arvioida hoidon kiireellisyyden.

 

Luulisin, että laskeutumisen kannalta suurimmat huomioon otettavat tekijät ovat koneen paino, säät, ja kohdekentän koko ja palvelut (saako polttoainetta jne.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arttua säestäen, aika moni Venäjän ilmatilassa matkaava kone pyrkii tekemään välilaskun Helsinkiin jos on tarvetta tehdä se sairastapauksen vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko tavallisella matkustajakoneella (esim. A3XX-sarja) tehdä hävittäjille tyypillisen vaakakierteen (vai mikä se nyt oli) eli mennä oman akselinsa ympäri?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko tavallisella matkustajakoneella (esim. A3XX-sarja) tehdä hävittäjille tyypillisen vaakakierteen (vai mikä se nyt oli) eli mennä oman akselinsa ympäri?

 

Varmaan aerodynaamisesti kyllä, mutta noihin FBW-koneisiin on ohjelmoitu estoja tuonkaltaisille manöövereille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten toimitaan, jos matkustaja saa esim. sairaskohtauksen mannertenvälisellä lennolla? Millä perusteilla kenttä medikaalia varten valitaan ja millaisia toimenpiteitä suunnittelematon välilasku vaatii?

Kasittaakseni medikaalin takia laskuun tuleva masiina saa luvan laskeutua, vaikkei ko. yhtiolla olisikaan "lupaa" toimia maassa. Olisikohan Intia esimerkki tallaisesta maasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasketaanko Concorden tynnyri?

 

 

Concorden uljaalla geometrialla pyörähdys sujunee aika livakasti  :thmbup:

 

Tuossa viittaamassasi juutuubissa muuten selostettiinkin kupletin juoni: tynnyrissä pidetään vetoa normaalit yksi geetä koko liikkeen ajan, joten takapuolituntuma ei järky. Pelkkä kolmen geen jyrkkäkaartokin huikaisee enemmän, kuin istuisi Jumalan kämmenellä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään