Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Terve!

 

Monella eri ATC-jaksolla 'noin suunnilleen' finnairin lento Helsinki-Vantaalta Delhiin käy? Siis monta kertaa pilotit vaihtaa radion taajuutta?

 

Jos unohdetaan valtameret ja niiden menetelmät niin onko missään päin muualla maailmaa "katteettomia" ATC-yläilmatiloja, esim. Siperiassa tms vai lentääkö koneet aina johon alaisuudessa? Vaikuttaako vuorokauden aika asiaan mitenkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Monella eri ATC-jaksolla 'noin suunnilleen' finnairin lento Helsinki-Vantaalta Delhiin käy? Siis monta kertaa pilotit vaihtaa radion taajuutta?

 

Jos unohdetaan valtameret ja niiden menetelmät niin onko missään päin muualla maailmaa "katteettomia" ATC-yläilmatiloja, esim. Siperiassa tms vai lentääkö koneet aina johon alaisuudessa? Vaikuttaako vuorokauden aika asiaan mitenkään?

 

Etelämantereella ei taida olla tutkapeittoa, joten sinne voi joku halutessaan lentää mitään ilmoittamatta eikä lentoa havaita, mutta McMurdossa on kyllä non-radar-lennonjohto, joka jakaa lentokorkeuksia ja kellonaikoja sijaintipisteestä toiseen, plus lähilennonjohto PAR-tutkan kanssa, joka kattaa lähialueen.

 

http://www.scires.com/divisions/ice/atc.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelämantereella ei taida olla tutkapeittoa, joten sinne voi joku halutessaan lentää mitään ilmoittamatta eikä lentoa havaita, mutta McMurdossa on kyllä non-radar-lennonjohto, joka jakaa lentokorkeuksia ja kellonaikoja sijaintipisteestä toiseen, plus lähilennonjohto PAR-tutkan kanssa, joka kattaa lähialueen.

 

http://www.scires.com/divisions/ice/atc.html

 

Hohhoo !! Oli suomalaisten Aboa -asemallakin lennonjohto ainakin kaudella 1999-2000. Se operoi myös non-radar -tyyppisenä, ja paimensi aseman kahta Bell 206 -kopteria. Oppinsa lennonjohtaja oli ammentanut silloisesta online virtuaalilennonjohtotornista. Torni oli auki kun lj sattui tiskaamiseltaan, ruoanlaitoltaan ym. huoltohommilta ehtimään. :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt sattuisi vaikkapa pari Kesnaa tuolla ilmassa haluta keskustella henkeviä keskenään kesken lennon - ollaan nyt vaikka sitten jollain matkataipaleella - niin onko jotain sellaista taajuutta radioissa jota voi höpäjämiseen käyttää, vai onko kaikenlainen "irrallinen" lauseenvaihto kiellettyä ilmailussa? Meinaan vaan, niin kuin rekkasuhareilla on lällärit ja kai jonkinmoiset kutsukanavat. Tai, ainakin ennen oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt sattuisi vaikkapa pari Kesnaa tuolla ilmassa haluta keskustella henkeviä keskenään kesken lennon - ollaan nyt vaikka sitten jollain matkataipaleella - niin onko jotain sellaista taajuutta radioissa jota voi höpäjämiseen käyttää, vai onko kaikenlainen "irrallinen" lauseenvaihto kiellettyä ilmailussa? Meinaan vaan, niin kuin rekkasuhareilla on lällärit ja kai jonkinmoiset kutsukanavat. Tai, ainakin ennen oli.

 

Sir,

 

Monet käyttävät tähän tarkoitukseen "suoraa" eli VHF taajuutta 123.456. Jotkut ei niin valveutuneet ilmailijat myös vaihtavat tietoja (esim säätietoja) hätärillä 121.5, mutta tätä en kyllä pidä suotavana.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, kyllä "pulinataajuuksia" on ja niitä käyttävät myös korpikentät. Esim. Mäntsälän ultrakentän taajuus 123.500 ei ole mitenkään yksinomaisesti sille pyhitetty... ::)

 

Sikäli onkin asiallista aina ilmoittaa kutsussaan, mille liikenteelle se on osoitettu, muuten voi tulla sekaannuksia. Luonnon helmassa järjestettäville tapahtumille voi myös tilapäisesti ottaa käyttöön passelin pulinataajuuden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäli onkin asiallista aina ilmoittaa kutsussaan, mille liikenteelle se on osoitettu, muuten voi tulla sekaannuksia. Luonnon helmassa järjestettäville tapahtumille voi myös tilapäisesti ottaa käyttöön passelin pulinataajuuden.

 

Kannattanee tarkistaa että taajuus ei ole muussa käytössä, että ei käy esim. näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sir,

 

Monet käyttävät tähän tarkoitukseen "suoraa" eli VHF taajuutta 123.456. Jotkut ei niin valveutuneet ilmailijat myös vaihtavat tietoja (esim säätietoja) hätärillä 121.5, mutta tätä en kyllä pidä suotavana.

 

t. Ole

 

Ns. vanhaan hyvään aikaan radioista löytyi taajuudet vain 25 KHz välein, ja pulinataajuudeksi annettiin siis 123,45 MHz. Se on taajuus, mitä ei ole annettu millekään lentokentälle tai asemalle muissakaan maissa, luulisin. Jeppesenin Tyynen meren proseduuriteksteissä lukee näin:

 

Jepp WWT ATC Pacific Page 9-10

 

7.1 GENERAL PROCEDURES

.....

c. establish communications with and alert nearby aircraft by broadcasting, at suitable intervals: aircraft identification, flight level, position (including the ATS route designator or the track code, as appropriate) and intentions on the frequency in use and on 121.5 MHz (or, as a back-up, on the inter-pilot air-to-air frequency 123.45 MHz);

 

Siis, eikö pitäisi käyttää taajuutta 123.450? Kanavaväli on minun muistaakseni nykyisin 8,33 KHz eli seuraava mahdollinen taajuus olisi itse asiassa 123,45833 MHz?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaja portille?

 

Käväistiin tuossa välipäivinä mimmin kanssa Rovaniemellä katsomassa lunta.  Huomasin Vantaalla portille jonottaessa että jollain juniorilla oli vanhempi naishenkilö, ilmeisesti äiti, saattamassa häntä portille. Äidillä oli kädessään joku valkoinen proopuska jossa painatukset olivat sinisellä, jossa luki otiskona "Saattolupa"  tmv.

 

Mistä noita saattolupia saa, ja onko niihin jotain erityisedellytyksiä (ts. onko saatettavan oltava lapsi tai vammainen)?  Ajattelin vaan että sunnuntaina olisi kiva saattaa mimmi sinne Bangkokin koneen portille asti, jotta näkee että varmasti pääsee matkaan. 

 

Tiedän kyllä että turvatarkastuksessa ei katsella papereita sen kummemmin, ja olisi mahdollista päästä Schengen-alueelle ja sieltä poiskin ihan kenellekään hiiskumatta helpostikin, mutten haluaisi ehdoin tahdoin taivutella pykäliä.  Ja non-schengen-alueellehan ei kai sitten pääsekään ilman passia ja boardingpassia, vaan mites mahtaisi olla tuon saattoluvan kera?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaja portille?

Mistä noita saattolupia saa, ja onko niihin jotain erityisedellytyksiä (ts. onko saatettavan oltava lapsi tai vammainen)?  Ajattelin vaan että sunnuntaina olisi kiva saattaa mimmi sinne Bangkokin koneen portille asti, jotta näkee että varmasti pääsee matkaan.   

 

Et siinä onnistu, niitä lupia saa vain vanhemmat jotka ovat saattamassa lapsiaan lennolle, siis lapsi lähtee yksin sillä koneella. Ja luvat myöntää Finavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ns. vanhaan hyvään aikaan radioista löytyi taajuudet vain 25 KHz välein, ja pulinataajuudeksi annettiin siis 123,45 MHz. Se on taajuus, mitä ei ole annettu millekään lentokentälle tai asemalle muissakaan maissa, luulisin. Jeppesenin Tyynen meren proseduuriteksteissä lukee näin:

 

Siis, eikö pitäisi käyttää taajuutta 123.450? Kanavaväli on minun muistaakseni nykyisin 8,33 KHz eli seuraava mahdollinen taajuus olisi itse asiassa 123,45833 MHz?

 

Jep siis 123.450, sormi oli ajatusta nopeampi. taas.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et siinä onnistu, niitä lupia saa vain vanhemmat jotka ovat saattamassa lapsiaan lennolle, siis lapsi lähtee yksin sillä koneella. Ja luvat myöntää Finavia.

 

Eli siis on oltava lapsi tai vammainen, joka siis saatetaan portille.  Kiitos vastauksestasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tommonen kysymys on mieltä aina sillointällöin askarruttanut.

 

kun sotilassuihkari tulee vapaaseen ilmatilaan, koskevat sitä näkölentosäännöt.

suihkarin nopeus on kuitenkin niin suuri, että mikä on todellinen kyky väistää hitaampaa lentolaitetta?

 

ultrakevyen lentokoneen havaitsemisesta ei varmaankaan kulu montaa sekuntia kohtaamiseen? entäpä liitimen, jonka nopeus on vaan 40km/h ?

 

kiinnostaisi arviot ko. tilanteista henkilöiltä, jotka ovat po. tilanteeseen joutuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tämän aiemminkin kertonut täällä, mutta noustiin kerran ihan pienestä metsäaukosta ("persreiästä") kopterin kanssa Länsi-Uudellamaalla. Ehdin nähdä vain vilahduksen sivulta, ja kuulla kovan jyrinän, kun Draken väisti meitä melko viime hetkellä. Oltiin hiukan matkaan puiden latvojen yläpuolella, ja varmasti tutkan katveessa. Eli kaipa nuo häätäjäpilotitkin ulos vilkuilevat aina silloin tällöin.... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tommonen kysymys on mieltä aina sillointällöin askarruttanut.

 

kun sotilassuihkari tulee vapaaseen ilmatilaan, koskevat sitä näkölentosäännöt.

suihkarin nopeus on kuitenkin niin suuri, että mikä on todellinen kyky väistää hitaampaa lentolaitetta?

 

ultrakevyen lentokoneen havaitsemisesta ei varmaankaan kulu montaa sekuntia kohtaamiseen? entäpä liitimen, jonka nopeus on vaan 40km/h ?

 

kiinnostaisi arviot ko. tilanteista henkilöiltä, jotka ovat po. tilanteeseen joutuneet.

 

Tuntuu vähän oudolta että sotilassuihkaria koskevat näkölentosäännöt vapaassa ilmatilassa?

Suomessa ei siis sallita IFR lentoa G-ilmatilassa. :-\

 

Ruotsissa on nopeusrajoitus ilmatilassa alle lentopinta 100 / 250 kt/IAS.

Jos näkyvyys alle 5km mutta vähintään 3km on rajoitus 140 kt/IAS

 

Mutta tokkopa nämä rajoitukset koskevat sotilassuihkareita. :)

 

Edit/ 140 kt koskee lentoa alta korkeimman 3000ft AMSL tai 1000ft GND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Suomessakin on IFR-lennot sallittu G-ilmatilassa.

 

Sitähän minäkin. :)

 

Taitavat olla säänöt samat,myös nopeudet,jotka eivät koske sotilaslentoja. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnmatkojen sivuilla oli tällainen asia liittyen matkatavaroihin:

 

TUIfly Nordicin lennoilla käsimatkatavara saa

painaa enintään 5 kg ja se lasketaan sisältyväksi sallittuun 20 kg

kokonaismatkatavaramäärään.

 

En ole ainakaan ennen törmännyt tällaiseen sääntöön että 20kg:n sääntöön pitäisi sisällyttää myös käsimatkatavarat. Onko tämän kaltaiset säännöstelyt kovin yleisiä? Eikö lomalennoilla ole yleensä (ainakin Finnairilla) max.20kg ruumaan ja max. 5kg käsimatkatavaroita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo painomääräthän ovat täysin yhtiökohtaisia ja niissä saattaa olla suuriakin heittoja.

 

Finnairin lomalennoilla ruumassa kuljetettavan matkatavaran (20kg) lisäksi jokaisella matkustajalla saa olla käsimatkatavarana enintään yksi 8 kg painava laukku, jonka maksimikoko on 56 x 45 x 25 cm.

 

Air Finlandilla saa olla 20 kg + 5 kg.

 

Iberwordillä (lentää ainakin Turusta ?) 20kg + 6 kg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnmatkojen sivuilla oli tällainen asia liittyen matkatavaroihin:

 

TUIfly Nordicin lennoilla käsimatkatavara saa

painaa enintään 5 kg ja se lasketaan sisältyväksi sallittuun 20 kg

kokonaismatkatavaramäärään.

 

En ole ainakaan ennen törmännyt tällaiseen sääntöön että 20kg:n sääntöön pitäisi sisällyttää myös käsimatkatavarat. Onko tämän kaltaiset säännöstelyt kovin yleisiä? Eikö lomalennoilla ole yleensä (ainakin Finnairilla) max.20kg ruumaan ja max. 5kg käsimatkatavaroita?

 

Olen lentänyt Tuifly Nordicilla viimeksi 25.12.08 ja paluulento 1.1.09-2.1.09. Ei kyllä kummassakaan päässä punnittu käsimatkatavaroita (Ei kyllä millään muullakaan yhtiöllä, vaikka nuo käsimatkatavararajat on, ellei sitten turvatarkastuksessa ole jotain vaakaa? ???), ja ei ainakaan kaikki laukut painaneet sitä 15kg tai alle, että onkohan ihan käytössä oleva rajoitus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt Tuifly Nordicilla viimeksi 25.12.08 ja paluulento 1.1.08-2.1.08. Ei kyllä kummassakaan päässä punnittu käsimatkatavaroita (Ei kyllä millään muullakaan yhtiöllä, vaikka nuo käsimatkatavararajat on, ellei sitten turvatarkastuksessa ole jotain vaakaa? ???), ja ei ainakaan kaikki laukut painaneet sitä 15kg tai alle, että onkohan ihan käytössä oleva rajoitus?

 

Olen lennellyt iät ja ajat siellä täällä yhden jos toisenkin lentoyhtiön laitteilla, eikä koskaan kukaan missään ole kysellyt paljonkohan tuo sinun (käsis-) päkkisi painaa. Kukaan. Koskaan. Missään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lennellyt iät ja ajat siellä täällä yhden jos toisenkin lentoyhtiön laitteilla, eikä koskaan kukaan missään ole kysellyt paljonkohan tuo sinun (käsis-) päkkisi painaa. Kukaan. Koskaan. Missään.

 

Minulta on kyllä Lontoossa muutaman kerran punnittu ihan reittilennolle mennessä portilla - ei siis Check-inissä. Valitsivat isokokoiset laukut punnittaviksi, ja jos oli yli 8kg armotta ruumaan. BA:n toimesta sekä BA:n, että AY lennolla. Ai niin Malagassa kerran jo Checkauksessa, sekin BA:n lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta on kyllä Lontoossa muutaman kerran punnittu ihan reittilennolle mennessä portilla - ei siis Check-inissä. Valitsivat isokokoiset laukut punnittaviksi, ja jos oli yli 8kg armotta ruumaan. BA:n toimesta sekä BA:n, että AY lennolla. Ai niin Malagassa kerran jo Checkauksessa, sekin BA:n lento.

 

Niin, ehkä on kyse "optisesta harhasta", sillä nuo minun käsimatkatavaralaukkuni ovat kyllä aika pienikokoisia, mutta saattavat sisältää yllättävän paljon kaikkea kivistä alkaen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään