Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tulossa kielikurssilta Oxfordista v. 1972. Kaverini oli innostuneena ostanut sieltä parit massiiviset kaiutinelementit hintaedun takia. Sitten hän älysi järkyttyä kotipunnituksessa ennen lähtöä kentälle - hyvä, että matkalaukku ei tehnyt vaa'asta pitsaa.. Hätäisesti pikapakattiin umpirautakajarit käsipakaaseiksi pari avustajan kannettavaksi (sopivaa telamiinakokemusta ennen inttiä ;) )

 

Kentälle päästäessä ryhmän johtaja totesi: "Meillä on sitten ryhmälähtöselvitys, joten painorajoista ei tarvitse huolehtia. Laukut vain kasaan tohon!"

 

(Kuului hiljaista mutta tehokasta kiroilua kajariroudarien taholta ;D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulossa kielikurssilta Oxfordista v. 1972. Kaverini oli innostuneena ostanut sieltä parit massiiviset kaiutinelementit hintaedun takia. Sitten hän älysi järkyttyä kotipunnituksessa ennen lähtöä kentälle - hyvä, että matkalaukku ei tehnyt vaa'asta pitsaa.. Hätäisesti pikapakattiin umpirautakajarit käsipakaaseiksi pari avustajan kannettavaksi (sopivaa telamiinakokemusta ennen inttiä ;) )

 

Kentälle päästäessä ryhmän johtaja totesi: "Meillä on sitten ryhmälähtöselvitys, joten painorajoista ei tarvitse huolehtia. Laukut vain kasaan tohon!"

 

(Kuului hiljaista mutta tehokasta kiroilua kajariroudarien taholta ;D )

 

Huolestuminen oli ymmärrettävää, sillä tuohon aikaan kajarit todellakin painoivat...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lennellyt iät ja ajat siellä täällä yhden jos toisenkin lentoyhtiön laitteilla, eikä koskaan kukaan missään ole kysellyt paljonkohan tuo sinun (käsis-) päkkisi painaa. Kukaan. Koskaan. Missään.

 

Kyllä mulla käsipakaasi on käynyt vaa'alla useamman kerran.  Etenkin skandinaavinen lentoyhtiö ja sen suomalainen tytäryhtiö katselevat aika tarkkaan chekkauksessa mitä kannossa on. Mun vanha läppäri painaa 5,5kg yksinään ilman reppua ja tilpehöörejä, ja pari kertaa olen sen kantorepun joutunut laittamaan ruumakassiin sisälle (onneksi oli tilaa) ja pelkkä läppäri sitten muovikassissa käsitavarana.  Vähän noloa kulkea ympäriinsä läppäri muovikassissa, vaan minkäs teet.

 

Alun perin ehdottivat että koko zyzteemi ruumaan kakkospakaasina, jolloin ilmoitin että haluan kirjallisen sitoumuksen siitä että ko. läppäri ohjelmistoineen ja tiedostoineen (läppäri 1000e, ohjelmat 500e, tiedostot 10,000e) korvataan mukisematta jos ruumasta häviävät, johon ei ymmärrettävästi suostuttu.

 

Pari kertaa Bangkokissa on portilla ollut virkailijalla "kalavaaka" johon pakaasi riippumaan. Jos yli 8kg, niin vielä portilta sai sen ruumaan. Kerran se läppäri myös kainalossa koneeseen.

 

 

 

*** Note to self:  buy smaller and less heavy laptop next time ***

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varailin tuossa lippua Easyjet:llä välille Helsinki-Gatwick. Lipun hintaa laskiessa tuli eteen valikko, jossa luki "HOLD BAG" ja pudotusvalikosta tuli valita laukkujen määrä. Oletuksena kohdassa oli "1 HOLD BAG", jolla lipun hintaan lisättiin 11€. Pitääkä tämä ymmärtää niin, että laukkuja saa tällöin olla vain yksi käsimatkatavarat mukaan luettuna. Siis jos haluaa ottaa, esim. läppärilaukun käsimatkatavaraksi ja laittaa yhden laukun ruumaan, niin pitää valita "2 HOLD BAG". Veloittavat tässä tapauksessa taas 11€ lisää...

 

Neuvokaa tyhmää!

 

-ANI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt Tuifly Nordicilla viimeksi 25.12.08 ja paluulento 1.1.08-2.1.08.

 

Kävit pienellä aikamatkalla vai? :laugh: Sori oli pakko..  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävit pienellä aikamatkalla vai? :laugh:Sori oli pakko.. :-[

 

Aikamatkalla hyvinkin, aikaahan siinä kului. Tuifly Nordicilla Hotellista Hki-Vantaalle 13h, jos vielä kotiin asti lasketaan, niin 20h. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamatkalla hyvinkin, aikaahan siinä kului. Tuifly Nordicilla Hotellista Hki-Vantaalle 13h, jos vielä kotiin asti lasketaan, niin 20h. :thmbdn:

 

Niin, mutta kun noista päivämääristä päätellen siirryit sellaisen vajaan vuoden ajassa taaksepäin siellä, missä sitten olitkaan.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RT/F hyväksyntä Ruotsalaiseen lupakirjaan

 

Tutkiskellut pykäläviidakkoa löytämättä suoraa vastausta miten menetellä että saisin kelpuutuksen lupakirjaani.

 

Tällä hetkellä on englanti ja ruotsi,mutta Suomessa lentäessä tuntuisi hyvältä käyttää suomea,tarvii tietenkin opiskella tätä ilmailusanastoa.

 

Ymmärtänyt myös että ilman tätä hyväksyntää en Suomea saa vääntää lentäessä.

 

Kukaan ei tietenkään tarkastele mitä kieltä käytän. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan ei tietenkään tarkastele mitä kieltä käytän. :)

 

En tosiaan ole mikään asiantuntija, mutta tuli mieleen, että varmaan käyttämääsi kieltä tullaan tarkastelemaan hyvinkin syvällisesti siinä vaiheessa, jos satut törmäämään vaikka maapalloon, tai toiseen koneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tosiaan ole mikään asiantuntija, mutta tuli mieleen, että varmaan käyttämääsi kieltä tullaan tarkastelemaan hyvinkin syvällisesti siinä vaiheessa, jos satut törmäämään vaikka maapalloon, tai toiseen koneeseen.

 

Juuri tämän vuoksi kyselen tyhmiä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tyhmä kysymys lisää, tietääkö kukaan onko netissä olemassa jossain databasea josta näkee Helsinki-Vantaan säätiedot päivän tarkkuudella menneeseen? Vai pitääkö soittaa meteorologille ja kysäistä millainen sää jonakin tiettynä päivänä on ollut EFHK:lla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentokone on lähdössä paljon aikaisessa, niin mikä on se raja lentokoneen lähtöajan ja plaanin lähtöajan kanssa? Jos esimerkiksi plaanissa lähtöaika on 1615z, niin voiko kone lähteä jo 1550z? Kysyin samantapaista kysymystä SAS VA:n foorumeilla joskus liittyen IFR-selvityksen saamiseen (eli kun saat selvityksen, niin kuinka kauan ennen / jälkeen plaanatun lähtöajan voit sen saada ennenkuin jonkun on päivitettävä plaania), ja he kertoivat, että siinä on 15 minuutin "marginaali", 10 minuuttia aikaisessa ja 5 minuuttia myöhässä kunnes/tai pitää jonkun tahon päivittää plaanin lähtöaikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentokone on lähdössä paljon aikaisessa, niin mikä on se raja lentokoneen lähtöajan ja plaanin lähtöajan kanssa? Jos esimerkiksi plaanissa lähtöaika on 1615z, niin voiko kone lähteä jo 1550z? Kysyin samantapaista kysymystä SAS VA:n foorumeilla joskus liittyen IFR-selvityksen saamiseen (eli kun saat selvityksen, niin kuinka kauan ennen / jälkeen plaanatun lähtöajan voit sen saada ennenkuin jonkun on päivitettävä plaania), ja he kertoivat, että siinä on 15 minuutin "marginaali", 10 minuuttia aikaisessa ja 5 minuuttia myöhässä kunnes/tai pitää jonkun tahon päivittää plaanin lähtöaikaa.

Joskus aina kuulee, että joku kone pyytää lähettämään ready messagen jonnekin, ilmeisesti se menee aluelennonjohtoon ja sieltä tulee vastaus saako lähteä etuajassa ja kuinka paljon. Näin ainakin Porissa olen kuullut, tiedä sitten miten muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampereen lentotiedotusalueella on ollut tapana, että jos lentosuunnitelma löytyy järjestelmästä, annetaan koneelle reittiselvitys. Tämä voi teoriassa tapahtua minuutissa plaanin jättämisen jälkeen, vaikka plaaniin merkitty arvioitu lähtöaika olisikin vaikkapa tunnin myöhemmin. Mutta tämä on teoriaa ja normaalissa toiminnassa noudatetaan etukäteisaikoja jotka on mainittu AIP:ssa.

 

Jos lentsikka joutuu lentämään sellaisen pisteen kautta, jossa joudutaan tekemään liikennevirran säätelyä, annetaan sille ns. slot-aika eli aika jolloin se voi ohittaa pisteen. Tehtävää helpottamaan koneelle annetaan CTOT-aika (calculated take-off time) jota ilma-aluksen miehistön tulee noudattaa +10/-5 minuutin tarkkuudella.

 

Käytännössä en tiedä miten homma tapahtuu, mutta arvaan, että ready message menee suoraan Brysseliin, josta CFMU (Central Flow Management Unit) antaa vastaussähkeessä koneelle CTOTin. Ajan noudattaminen on operaattorin vastuulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ready-messagen eli REAn lähetyksen jälkeen uusi CTOT-aika tulee jos on tullakseen. Ideana on antaa CFMU:lle tieto, että tämä lento on lähtövalmiina heti. Eli jos jostain löytyy "rako", CFMU julkaisee uuden CTOT:n hyvin lähelle nykyistä aikaa, jolloin kone pääsee lähtemään. Tällöin koneen on syytä olla tosiaan lähtövalmiina, ovet kiinni ja poka päällänsä. Ei esim niin että lähetetään REA ja jos tulee parannus niin aletaan boardaamaan. CTOT-parannukset tulevat automaattisesti muutenkin aikataulunmukaiseen (plaanissa mainittuun) lähtöaikaan nähden, huomioonottaen mahdolliset lennosta lähetetyt muut DELAY-sanomat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään