Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Moi.

 

Vieläkö virallisesti on käytössä termit EFES ja EFPS?

 

"Jostain" olen kuullut, että nykyään olisi vain yksi oikea termi eli EFIN (,joka sitten kattaa Tamperee ACC:n ja Rovaniemi ACC:n).

 

Toki kaikki ymmärtää mitä EFES ja EFPS tarkoittaa, mutta ovatko ko. termit siis virallisesti enää käytössä?

 

LND

 

EFES ja EFPS on käytössä ainakin AIP:n mukaan. Olen nähnyt jopa tuoreen palkkakuitin, jossa on mainittu EFES. EFIN taitaa olla vain lentotiedotusalue, EFES ja EFPS siinä toimivat yksiköt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi nuo Pik-15/PIK-11 rekisteritunnukset alkavat OH-Yxx?

 

Tumpun OH-YM. -sarja tuli sanoista Yksinkertainen Moottorikone ja Hinun OH-YH. sanoista Yksinkertainen Hinauskone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Jouni.

Ja sitten vielä sanotaan, että ei saisi itse päättää tunnusta  :P

 

Tässä saattoi olla osansa sillä, että Ilmailuosasto oli tuolloin aika tiiviisti miehitetty pikiläisillä. Olihan siellä vielä PIK-3:n OH-YK. ja PIK-13:n OH-YT. Nämä PIK-tunnukset oikeastaan ovat olleet johdonmukaisia aivan kuten esimerkiksi Austereiden OH-AU., Leivojen OH-KZ. ja Fairchildien OH-FC.

Noita itsetoivottuja "epästandardeja" tunnuksia on kaikesta huolimatta ollut aikojen saatossa kohtalaisesti ja on tietyllä tavalla sääli, että ne ovat vain yleistymään päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites on, kuinka paljon rahtikoneissa on miehistöä pilottien lisäksi? Otetaan nyt esimerkiksi jokin 6+ tuntinen legi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa seuraava kysymys tänne, kun en parempaakaan paikkaa sille tähän hätään keksi. Päätin kirjata ylös omat lentomatkani. Niitä ei ole paljoa ehtinyt vielä kertyä ja lähes kaikki tiedot onnistuin omista arkistoistani kaivelemaan. Parin lennon numerot jäivät kuitenkin hämärän peittoon. Olisiko kellään vanhoja aikatauluja (2003-2004), tai muuten tietoa millä numerolla seuraavat lennot on mahdollisesti olleet?

 

Nämä tiedot lennoista löytyvät:

1.10.2003, JYV-HEL, ATR72, Finnair, OH-KRA,  lähtöaika n. 14:30, saapuminen 15:20

30.9.2004, HEL-JYV, ATR72, Aero(?), OH-KRB, lähtöaika n. 17:30, saapuminen 18:15

 

Jälkimmäisestä lennosta muistan sen, että teknisen ongelman vuoksi lähtö myöhästyi n. 30-40 minuuttia. Muistelen myös, että lento olisi ollut jo Aeron operoima, vaikka kone olikin vielä Finnairin uudessa maalauskaaviossa.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kellään vanhoja aikatauluja (2003-2004), tai muuten tietoa millä numerolla seuraavat lennot on mahdollisesti olleet?

 

Nämä tiedot lennoista löytyvät:

1.10.2003, JYV-HEL, ATR72, Finnair, OH-KRA,  lähtöaika n. 14:30, saapuminen 15:20

30.9.2004, HEL-JYV, ATR72, Aero(?), OH-KRB, lähtöaika n. 17:30, saapuminen 18:15

 

Aikataulukirjat piirongin laatikosta kertovat:

 

Ensimmäinen on AY290.

Toiseen ei löydy suoraan vastausta. 30.9.04 oli torstai jolloin on ollut HEL-JYV AY291 16:30-17:20 ja AY293 18:00-18:50.

 

Tuleepas nostalginen olo kun lukee Finnairin aikatauluja vuodelta 2003.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun alkoi kaivamaan vanhoja Finnairin aikatauluja niin heräsi kysymys:

 

Minkä firman Boeing 757-300:lla lennettiin lomalentoja talvella 2001?

 

HELSINKI -- LAS PALMAS   HEL-LPA

02NOV-       ----5--  0510   0920  AY2501¤   753  NONSTOP

04NOV-       ------7  0610   1020  AY2511¤   753  NONSTOP

17OCT-       --3----  1020   1430  AY2521¤   753  NONSTOP

20OCT-       -----6-  1110   1520  AY2515¤   753  NONSTOP

 

HELSINKI -- MALAGA   HEL-AGP

02NOV-       ----5--  0655   1030  AY2161¤   753  NONSTOP

 

HELSINKI -- TENERIFE/Sur Reina Sofia   HEL-TFS

19OCT-19OCT  ----5--  0415   0825  AY2621¤   753  NONSTOP

21OCT-       ------7  0750   1200  AY2609¤   753  NONSTOP

06NOV-       -2-----  1020   1430  AY26052¤   753  NONSTOP

 

A.netistä ei löydy Helsinkiin kun ATA:n 753 kuvattuna, sekin vuonna 2005.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Muutama kysymys

 

1. Mikä on suomenkielinen vastine Flapseille?

2. Pääseekö/saako ulkomaanpuolelle mennä, jos ei ole lähdössä (ilman lentolippua)?

Kiitoksia näin etukäteen  :thmbup:

 

Terv,

Timppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun alkoi kaivamaan vanhoja Finnairin aikatauluja niin heräsi kysymys:

 

Minkä firman Boeing 757-300:lla lennettiin lomalentoja talvella 2001?

 

A.netistä ei löydy Helsinkiin kun ATA:n 753 kuvattuna, sekin vuonna 2005.

 

Condorin yksi B753 oli Hesassa yhden talven lentelemässä Vinnairin keikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites on, kuinka paljon rahtikoneissa on miehistöä pilottien lisäksi? Otetaan nyt esimerkiksi jokin 6+ tuntinen legi...

 

Aika harvoin noissa on lainkaan muuta miehistöä lentäjien lisäksi. Maapalveluyhtiöt hoitavat kaikki rahdin käsittelemiseen liittyvät toiminnot ja he ovat siihen hommaan saaneet koulutuksen. Lastaussuunnitelma lähetetään sitten maapalveluyhtiölle joko lentoyhtiön tai kolmannen tahon puolesta... Asia erikseen ovat sitten venäläisvalmisteiset koneet, niissä yleensä kulkee kyydissä loadmaster sekä vaihteleva määrä muuta henkilökuntaa.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Condorin yksi B753 oli Hesassa yhden talven lentelemässä Vinnairin keikkoja.

 

Siitä löytyy 16.2.2001 päivätty Finnairin lehdistötiedote, jossa vuokra-ajaksi kerrotaan 19.2. - 6.4.2001. Nuo Ilkan aikataulut ovat kuitenkin tuon vuoden lopulta, mutta epäilen, että silloinkin on ollut kyseessä Condorin kone, koska 757-300 -versiolla ei ole kovin montaa käyttäjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia erikseen ovat sitten venäläisvalmisteiset koneet, niissä yleensä kulkee kyydissä loadmaster sekä vaihteleva määrä muuta henkilökuntaa.

 

;D ...tästä muistuukin mieleeni kun eräs Il-62 paksahti rahtilennolla Helsinskyyn. Ovet auki ja ketäs olikaan kyydissä. 6 kpl miehistöä, joista sentään suurin osa oli "lentäjiä". Kivointa kuitenkin oli se, että lennolla oli muutama lentoemäntäkin mukana.  :thmbup: Rahtipaketit ei varmaan tärpättiä huudellu, tiiä sitten muusta miehistöstä...

Kyseessä muuten tämä kone: http://www.fap.fi/view_photo.php?id=2120

 

Ja juu, kyllä matkustamoon mahtuu 17 tonnia laatikoita. Pakkaaminen vain vie aikaa, kun pienestä lävestä pitää yksi kerrallaan raijata...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on tällä hetkellä pisimpään yhtäjaksoisesti Suomessa rekisterissä ollut lentokone? Tai voihan senkin kertoa, jos tietää mikä on kautta pisimpään ollut kone, vaikka nyt olisikin jo poistunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro. Timon kysymykseen 1374.

Arkikielellä = Laipat.  Käytännössä sama asia, laskusiivekkeet. Käytetään myös

lentoonlähdössä. Laippa-asennossa on sitten eri versioita, lentoonlähtöön voi

tietyissä olosuhteissa voi olla useampia versioita. Samoin laskuun tultaessa.

Riippuu koneen painoista, tuuliolosuhteista, kiitotienkunnosta. Kiitotien pituudesta.

Mitä vielä ?

 

Heikki

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikataulukirjat piirongin laatikosta kertovat:

 

Kiitos, Ilkka! Jälkimmäinen lento oli melko varmasti tuo AY291.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hai

 

Tuli tälläinen ihan randomilla mieleen, että jos olet ostanut lipun välille KIX - HEL via AMS Kelmillä, jostain syystä lennolla tuleekin medikaali ja kone laskeutuu Helsinkiin niin voiko jäädä kyydistä pois vaikka et itse ole potilas ?  ;D Kuinka kauan tuollainen medikaali laskeutuminen yleensä viivyttää lentoa ? Silloin on hyvä tsäänssi missata jatkolento Damista, pitääkö valittaa emoille pääkipua vai pääsisikö Tsadissa pois vaikka määränpää on Dam ? Tai sitten feikkaa itsensä potilaaksi niin että tehdään medikaali ja meilahdessa sitten sanookin että nyt onkin ok olo  :P

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hai

 

Tuli tälläinen ihan randomilla mieleen, että jos olet ostanut lipun välille KIX - HEL via AMS Kelmillä, jostain syystä lennolla tuleekin medikaali ja kone laskeutuu Helsinkiin niin voiko jäädä kyydistä pois vaikka et itse ole potilas ?  ;D Kuinka kauan tuollainen medikaali laskeutuminen yleensä viivyttää lentoa ? Silloin on hyvä tsäänssi missata jatkolento Damista, pitääkö valittaa emoille pääkipua vai pääsisikö Tsadissa pois vaikka määränpää on Dam ? Tai sitten feikkaa itsensä potilaaksi niin että tehdään medikaali ja meilahdessa sitten sanookin että nyt onkin ok olo  :P

 

Jani

"Hiukan" vanhaa tietoa ja off topic, mutta

KLM 4805 (a.k.a. Teniriffan onnettomuus)

http://www.youtube.com/watch?v=SF3spVDdU9U&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=nLJ9MbQA1cg

Matka opas oli matkalla Teneriffalle Las Palmasin kautta, kone käänty sinne, ei saanut jäädä, jäi silti = ainoa selvinnyt.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hiukan" vanhaa tietoa ja off topic, mutta

KLM 4805 (a.k.a. Teniriffan onnettomuus)

http://www.youtube.com/watch?v=SF3spVDdU9U&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=nLJ9MbQA1cg

Matka opas oli matkalla Teneriffalle Las Palmasin kautta, kone käänty sinne, ei saanut jäädä, jäi silti = ainoa selvinnyt.

 

 

Ymmärtääkseni tarkoitat tätä onnettomuutta, tuon Wikipedian sivun mukaan kyllä oli 61 selvinnyttä, eikä vain 1. ;)

 

EDIT: Ilmeisesti KLM:n koneessa oli vain 1 selviytynyt ja Pan Amin koneessa nuo 61.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hai

 

Tuli tälläinen ihan randomilla mieleen, että jos olet ostanut lipun välille KIX - HEL via AMS Kelmillä, jostain syystä lennolla tuleekin medikaali ja kone laskeutuu Helsinkiin niin voiko jäädä kyydistä pois vaikka et itse ole potilas ?  ;D Kuinka kauan tuollainen medikaali laskeutuminen yleensä viivyttää lentoa ? Silloin on hyvä tsäänssi missata jatkolento Damista, pitääkö valittaa emoille pääkipua vai pääsisikö Tsadissa pois vaikka määränpää on Dam ? Tai sitten feikkaa itsensä potilaaksi niin että tehdään medikaali ja meilahdessa sitten sanookin että nyt onkin ok olo  :P

 

Jani

 

En nyt ihan tarkkaan tiedä saisiko jäädä pois, mutta milläs saat esim mahdollisesti ruumaan laittamasi matkatavarat? En usko että ihan hetkessä ne sieltä esiin kaivetaan, siis yksittäisiä laukkuja niiden satojen joukosta. Miten muuten käy noiden potilaiden tavaroille joiden omistaja siis jää matan varrella pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään