Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

 

Jotta pakka saataisiin mahdollisimman sekaisin, niin lisäksi kannattaa huomioida että myös lentokenttähenkilökunnalla on univormussaan raitoja, joiden määrä vaihtelee yhdestä kolmeen... Lisäksi lentävällä henkilökunnalla voi olla lukematon määrä eri variaatioita edellä mainituista. Loppupäätelmänä voidaan siis todeta, että ulkopuolinen ei juurikaan pysty tietämään mitä raidat merkitsevät eri organisaatioissa.  ;)

 

- Lasse

 

 

 

Näin olen antanut itselleni kertoa että vaihtelevat yhtiöittäin jonkin verran. Kiitos Lasse, että kuitenkin yritit tuoda vähän valoa tuohon asiaan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko taas omiani, vai luopuiko Finnair Service Chef -nimikkeestä joitakin vuosia sitten?

 

Olen samaa mieltä, Finnair on myös mielestäni lupunut Service Chef -nimikkeestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko taas omiani, vai luopuiko Finnair Service Chef -nimikkeestä joitakin vuosia sitten?

On luopunut, mutta pari viikkoo sitten edessäni istuneella lentoemännällä oli kaksi raitaa ja nimilapussa Service Chef- nimitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RT/F hyväksyntä Ruotsalaiseen lupakirjaan

 

Tutkiskellut pykäläviidakkoa löytämättä suoraa vastausta miten menetellä että saisin kelpuutuksen lupakirjaani.

 

Tällä hetkellä on englanti ja ruotsi,mutta Suomessa lentäessä tuntuisi hyvältä käyttää suomea,tarvii tietenkin opiskella tätä ilmailusanastoa.

 

Ymmärtänyt myös että ilman tätä hyväksyntää en Suomea saa vääntää lentäessä.

 

Kukaan ei tietenkään tarkastele mitä kieltä käytän. :)

 

Nostetaan kerran.

 

Lähettänyt kysymyksen myös muutamalle asiantuntijalle,vastausta ei ole ehkä olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tehtävä on kentällä koneen perään perä edellä peruuttavilla pushback-auton näköisillä ajoneuvoilla? Olen ymmärtänyt, että ovat ilmeisesti jotain koneen siistimiseen liittyvää, mutta tarkkaa mielikuvaa niiden käyttötarkoituksesta ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tehtävä on kentällä koneen perään perä edellä peruuttavilla pushback-auton näköisillä ajoneuvoilla? Olen ymmärtänyt, että ovat ilmeisesti jotain koneen siistimiseen liittyvää, mutta tarkkaa mielikuvaa niiden käyttötarkoituksesta ei ole.

WC säiliön tyhjennys auto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan olla käymässä vanhaksi enkä enää tahdo pysyä määräysten perässä. Kaipaan vähän apua. Kyse on ulkomailla, kuitenkin JAA-alueella suoritetusta tarkastuslennosta simulaattorilla, tässä tapauksessa Boeing 767 simulla Lontoossa. Aiemminhan oli tapana, että tarkastuslentäjä tarkastaa aluksi tarkastettavien lupakirjat ja medikaalit, sen jälkeen lennetään tarkkari, tarkastuslentäjä täyttää lomakkeen, panee oman lupakirjansa tiedot ja nimensä täyttämäänsä tarkastuslentokaavakkeeseen ja varmistaa kaiken edellisen allekirjoituksellaan. Lopuksi tarkastettava kuittaa sen omalla allekirjoituksellaan.

 

Nyt tilanne ei olekaan enää näin. Edellisen lisäksi myös tarkastettavien pitää tarkastaa tarkastuslentäjän lupakirjan ja medikaalin laillisuus (muuten on vaarana, että mahdollisesti omilla rahoilla lennetty simu menee uusiksi), ottaa niistä kopiot sekä lähimmällä notaarilla tai muulla vastaavalla tavalla varmistuttaa kopioiden oikeellisuus (oikeaksi todistettu jäljennös). Tarkastettavien pitää myös pyytää koulutuskeskuksen/simulaattorin haltijalta, tässä tapauksessa Oxford Aviation Academylta, todistus simulaattorin laillisuudesta ja todistuttaa senkin kopio oikeaksi. Takastuslentokaavakkeessakaan ei enää riitä, että tarkastaja panee nimensä, lupakirjansa numeron ja allekirjoituksen siihen kohtaan, missä hän todistaa tarkastuslennon, samat tiedot pitää toistamiseen panna myös siihen kohtaan, missä on tiedot tarkastettavan lupakirjasta vaikkei se enää tuokaan mitään lisäarvoa tarkastuslentokaavakkeeseen. 

 

Voisiko joku enemmän asiantuntija kertoa, mistä kohtaa viranomaismääräyksiä sellaiset ohjeistukset löytyvät, missä määritetään se, mitä tarkastuslennettävän täytyy tarkastaa tarkastuslentäjältä ja simulaattorin haltijalta. Kaipaan myös tietoa siitä, kuinka ilmailuviranomainen määrittää käsitteen "oikeaksi todistettu jäljennös/sertified copy", koska ei ne varmaan helposti lainaa alkuperäisiä todistuksiaan jokaiselle suomalaiselle oppilaalle notaarikäyntiä varten. Sujuvan yhteistyön kannalta on myös hyväksi, ettei tarkastuslentäjää "loukata" tenttaamalla häneltä kelpoisuutensa laillisuutta simusession aluksi ilman, että on englanninkielinen kirjallinen dokumentti tästä Suomen ilmailuviranomaisen uniikista vaatimuksesta. Tämä siksi, että missään muualla maailmalle en ole kuullut vastaavasta menettelystä ja toiseksi kaikkialla muualla JAA-maissa osataan selvittää vastaavat asiat maiden välisenä viranomaisyhteistyönä.  Jälkeenpäin tämä työ on yksityiselle ilmailijalle kohtuuttoman hankalaa ja eurooppalaisena viranomaisyhteistyönä tällainen tarkastuslentäjäkelpoisuuksien tarkastaminen ei kuulemma Suomen ilmailuviranomaiselta onnistu. En tiedä miksi, mutta kysyttäessä selvisi, ettei laiskuudestakaan kuulemma ole kyse.

 

Lopuksi antaisin vahingosta viisastuneena neuvon, että mitä tahansa asiapapereita toimitatte ilmailuviranomaiselle, kannattaa pyytää kirjallinen dokumentti luovuttamisesta. Tuli kokemusta siitä, että kun viranomainen hävittää heille toimitetun dokumentin, asiakas on syyllinen niin kauan kunnes viranomainen itse löytää omista "kätköistään" kyseisen, heille toimitetun asiakirjan. 

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En keksi tälle kysymykselle parempaakaan paikkaa: kun hypätään ensimmäistä kertaa laskuvarjolla, niin tapahtuuko se pakkolaukaisuna vai tandemina?

 

/Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En keksi tälle kysymykselle parempaakaan paikkaa: kun hypätään ensimmäistä kertaa laskuvarjolla, niin tapahtuuko se pakkolaukaisuna vai tandemina?

 

/Hannu

 

Lähes aina pakkolaukaisulla. Nykyisin on myös ns. Nova-kursseja, jossa hypätään suoraan vapaseen pudotukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

viitaten tuohon USAn PC-12 onnettomuuteen, tyhmä kysyy mustista laatikoista:

- onko liikesuihkuissa musta laatikot?

- entä kaupallisessa käytössä olevissa pienkoneissa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lennoilla huomannut, että koneen reitit kulkevat usein lentokenttien ylitse... miksi? Vai olenko taas katsellut mitä sattuu?  ???

 

/V

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lennoilla huomannut, että koneen reitit kulkevat usein lentokenttien ylitse... miksi? Vai olenko taas katsellut mitä sattuu?  ???

 

/V

Mittarilentosäännöillä lentävät koneet lentävät useimmiten ns. lentoväyliä pitkin, joiden reittipisteinä saattaa usein olla kentällä sijaitseva VOR-suunnistusmajakka. Tai reitti saattaa vain muutenvain kulkea kentän yli. Täältä löydät Suomen reittikartat joista näkyy mm. nuo lentoväylät. (Reittisuunnistuskartta, alailmatila ja Reittisuunnistuskartta, yläilmatila, suuremmat koneet lentävät useimmiten yläilmatilassa. Alailmatila loppuu Suomessa lentopinnalle 285, eli 28 500 jalkaan / 8690m, josta alkaa yläilmatila)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaaha, antaako FC lentää yksin kotimaan lennolla 16-vuotiaan nuoren ihmisen ilman saattajia tai muita paperisotia? Eli lennon varaus ja check in, jonka jälkeen turvatarkastukseen ja portin kautta koneeseen? Vai tarvitseeko alaikäisellä olla mukanaan saattajat? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaaha, antaako FC lentää yksin kotimaan lennolla 16-vuotiaan nuoren ihmisen ilman saattajia tai muita paperisotia? Eli lennon varaus ja check in, jonka jälkeen turvatarkastukseen ja portin kautta koneeseen? Vai tarvitseeko alaikäisellä olla mukanaan saattajat? :)

fc.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaaha, antaako FC lentää yksin kotimaan lennolla 16-vuotiaan nuoren ihmisen ilman saattajia tai muita paperisotia? Eli lennon varaus ja check in, jonka jälkeen turvatarkastukseen ja portin kautta koneeseen? Vai tarvitseeko alaikäisellä olla mukanaan saattajat? :)

Kyllä saa ja omaakin kokemusta on, kun 16-vuotiaana olen mennyt yksin Pori-Helsinki-Pori Golden Airilla. Kuten Finncomin sivuillakin sanotaan, niin saattajan saa halutessaan 16-vuotiaallekin, mutta ei ole pakollinen.

Kentällä ei ainakaan mitään ongelmaa missään vaiheessa ollut iän kanssa, menee vain lähtöselvitykseen ja antaa virkailijalla henkilötodistuksen ja lentolipun siinä missä muutkin matkustajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sopisi muihinkin ketjuihin, mutta kokeillaan täällä.

 

Mikä on suurin kantokyky / nostokyky jo valmistetuilla helikoptereilla?  Eli tarkoitan isoja koptereita ja lähinnä tavaran / hyödykkeen nostoa. Googletin paljon, mutta löysin itse noin 10000 kg kuormia kantavia koptereita. Onko nämä järeimpiä vispilöitä?

 

Mieleeni jäänyt kuvatus jostain, että joskus olisi kuvattu panssarivaunun siirto helikopterilla?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ruotsinlennoille jokin ikäraja? Pääseekös tälläset 15v ja 13v poitsut Arlandaan ja takas ilman, että joutuu jäämään koneesta pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään