Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Katselin Hornetien ilmatankkausta. Mietin vaan, että eikö tuon emokoneen moottorien jättöpyörteet aiheuta Hornetille ongelmia suppiloon tähdättäessä? Melkoisen vakaan näköistä toimintaa näytti olevan, mutta silti mietityttää. Vai onko niin, että Hornet tulee alaviistosta tankkaukseen, ja pahin pölläkkä menee sen yli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro! Löysin tälläisen tiedon netistä. Eli Suomen suurin rekisteröity lentokone olisi ollut Boeing 747-257b OH-KSA. Pitääkö tämä paikkaansa ja onko tuosta kuvia. Kiinnostaisi nähdä kovasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Saksassa on niin monta Langen Radaria?

 

Taitaapa yksinkertaisesti olla lennonvarmistus siellä keskitetty yhteen paikkaan, kuten Suomessa Tampereelle. Ilmatilan rakennekin on tosin vähän erilainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa yksinkertaisesti olla lennonvarmistus siellä keskitetty yhteen paikkaan, kuten Suomessa Tampereelle. Ilmatilan rakennekin on tosin vähän erilainen.

 

No se selittäisi kyllä ne Centerit, mutta kun Frankfurtin Approachikin on Langen Radar. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se selittäisi kyllä ne Centerit, mutta kun Frankfurtin Approachikin on Langen Radar. ???

 

Kirjoitapas googleen "langen" ja katso mapsista missä se sijaitsee  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa yksinkertaisesti olla lennonvarmistus siellä keskitetty yhteen paikkaan, kuten Suomessa Tampereelle. Ilmatilan rakennekin on tosin vähän erilainen.

 

Jaa, Suomen lennonvarmistus keskitetty Tampereelle ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tapahtuu polkupyörän renkaalle jos sen vie täyteen pumpattuna koneen ruumaan (eli ruuma paineistettu n. 8000 jalkaan). Entäs mitä tapahtuu renkaan sisällä olevalle ilmalle kun sen tuo takaisin maahan normaali ilmanpaineeseen?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tapahtuu polkupyörän renkaalle jos sen vie täyteen pumpattuna koneen ruumaan (eli ruuma paineistettu n. 8000 jalkaan). Entäs mitä tapahtuu renkaan sisällä olevalle ilmalle kun sen tuo takaisin maahan normaali ilmanpaineeseen?

 

Paine-eron MSL-8000ft pitäisi olla luokkaa neljännesbaari, joten tuskin tapahtuu mitään. Harvemmin limpparitölkitkään rikki poksahtelee vaikka sihahtaakin komeammin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa yksinkertaisesti olla lennonvarmistus siellä keskitetty yhteen paikkaan, kuten Suomessa Tampereelle. Ilmatilan rakennekin on tosin vähän erilainen.

 

No ei ihan yhteen paikkaan, mutta muutamaan kuitenkin. Langenin lisäksi löytyy ainakin Rhein control ja Munich control sekä taitaapa olla vielä Bremen control, näin lonkalta heitettynä. Kuten sanoit, ilmatilan rakenne on hyvin erilainen johtuen mm. täysin eri luokan liikennemääristä ja jakson vaihtoja huomattavasti tihempään, johtuen muun muassa siitä että korkeussuunnassa yhden aluelennonjohtajan kakku on huomattavasti matalampi kuin Suomessa, eli ilmatila on jaettu vertikaalisesti katsottuna useampiin kakkuihin.

 

No se selittäisi kyllä ne Centerit, mutta kun Frankfurtin Approachikin on Langen Radar. ???

 

Samoin on Stuttgartissa ja monella muullakin kentällä Etelä-Saksassa. Saksassa on tutkalennonjohto keskitetty isompiin keskuksiin ja nimet sen mukaisia. Loppujen lopuksihan on aika yhdentekevää missä tutkalennonjohtopalvelua tarjoava elin fyysisesti sijaitsee.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin Hornetien ilmatankkausta. Mietin vaan, että eikö tuon emokoneen moottorien jättöpyörteet aiheuta Hornetille ongelmia suppiloon tähdättäessä? Melkoisen vakaan näköistä toimintaa näytti olevan, mutta silti mietityttää. Vai onko niin, että Hornet tulee alaviistosta tankkaukseen, ja pahin pölläkkä menee sen yli?

 

Ai, täällä ei ollutkaan asiantuntijoita? No, nostetaan tämä nyt vielä pintaan jos vaikka tärppää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tähän tämän tyhmän kysymykseni , ja laitan samantien sähköpostia finskille ja kysyn asiasta. Miten ihmeessä on ajateltu että säästösyistä ei nytkään saanut helsinki-billund välille lastenrattaille sellaista muovista säilytyspussia?

 

Tiedän että tämä ei siis tähän kuulunut, ei ollutkaan tyhmä kysymys vaan vastaus ;D

 

Nii-in, taisit vastata juuri kysymykseesi itse :). Mutta tämähän on samaa sarjaa kuin vaikka kuntien säästöt perusterveyshuollosta ja ennaltaehkäisevästä toiminnasta kun "ne eivät ole lakisääteisiä" joka sitten kymmenen vuoden päästä maksaa noin kymmenkertaisena erikoissairaanhoitona. Veikkaan että kukaan Northportilla ei ole juurikaan verrannut pussien kustannustaulukkoa korvattujen lastenrattaiden kustannuksiin (varsinkin kun noi kuitenkin menevät vakuutusyhtiön piikkiin jolloin suora vertaus on melkein mahdotonta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Veikkaan että kukaan Northportilla ei ole juurikaan verrannut pussien kustannustaulukkoa korvattujen lastenrattaiden kustannuksiin (varsinkin kun noi kuitenkin menevät vakuutusyhtiön piikkiin jolloin suora vertaus on melkein mahdotonta).

 

Kun sveitsissä joskus aikoinaan lähetin polkupyörän rautateitse sain sille vakuutusyhtiön sponsoroiman suojapussin - onhan tuo muovi samalla mainostilaa, tiedä sitten minkäarvoista! Mutta kyllä siellä oli varmaan joku vakuutusmatemaatikko laskenut homman kannattavan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toistan kymysyksen joka ei ottanut tuulta alleen: Moottorikoneiden mittarit näyttää Suomessakin enimmäkseen jalkoja ja solmuja, mutta miksi purjekoneissa suositaan metrisiä mittareita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toistan kymysyksen joka ei ottanut tuulta alleen: Moottorikoneiden mittarit näyttää Suomessakin enimmäkseen jalkoja ja solmuja, mutta miksi purjekoneissa suositaan metrisiä mittareita?

 

En osaa kysymykseen vastata, siksi peesaankin jatkolla:  Miksi moottori-ilmailussa (ja merenkulussa) ylipäätään käytetään mittayksiköitä joita ei käytetä kuin yhdessä maailman maassa?  Eikö olisi helpompaa  todeta että mennään SI-mitoilla kun ~5,75 miljardia ihmistä käyttää niitä ja vain ~250 miljoonaa noita jalkamittoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jalat ovat korkeuden mittaamisessa ainakin reilusti tarkempi mittayksikkö kuin metrit, lieneekö yksi syy.

 

Tuota, ei se taida valittu mittayksikkö mittauksen epätarkkuuteen vaikuttaa. Kun on ne desimaalitkin keksitty, jolloin mitttaustuloksen saa esitettyä juuri niin epätarkasti kuin se mitataankin  ::)

 

Historiasta taitaa syy tulla, purjelento ja sotilasilmailu sai aikanaan vaikutteita tuolta metrisestä maailmasta ja niinpä ilmavoimatkin vasta ihan vastikään siirtyi "yhteensopiviin yksiköihin. Ei se kolmella kertominen niin työlästä lentäessäkään ole, että selkeää metrimittaria purtsikastani luovuttaisin  :thmbup:

 

Jalka/solmu yms maailmaan voi sitten keksiä perustelut tuolta navigoinnin puolelta.

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa kysymykseen vastata, siksi peesaankin jatkolla:  Miksi moottori-ilmailussa (ja merenkulussa) ylipäätään käytetään mittayksiköitä joita ei käytetä kuin yhdessä maailman maassa?  Eikö olisi helpompaa  todeta että mennään SI-mitoilla kun ~5,75 miljardia ihmistä käyttää niitä ja vain ~250 miljoonaa noita jalkamittoja?

 

Koulutuksen ja laitteiden (ja kulttuurin) uusiminen maksaisi aivan järjettömästi ja olisi hyvin hankala organisoidusti toteuttaa. Todennäköisesti myöskään turvallisuus ei ainakaan vaihtamalla parane, joten miksi vaihtaa? Siinähän ne todennäköisimmät syyt.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain luin (tai katselin töllöstä) että jonkun lento-onnettomuuden (tai läheltä piti-tilanteen) syynä olisi ollut se että jossain koneessa olisi tankkausohje annettu tonneissa (esim. 22 tonnia) kerosiinia, ja jenkkitankkaaja olisi sitten tankannut vain tonnit paunoissa sinne tankkeihin, eli alle puolet siitä mitä piti. Tähän tuli sittemmin joku täsmennys, muistaakseni että kaikki polttoaineiden tonnimäärät ovat metrisiä tonneja kaikkialla maailmassa tmv.

 

Muistaakohan joku tarkemmin tapauksen ja nimenomaan nuo seuraukset standardimuutoksina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään