Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kun luin tuota HS juttua tuosta Finnairin Shanghain koneen hydrauliikka viasta, niin huomasin, että matkustajat käskettiin pakkolaskuasentoon. Siitä heräsi kysymys: annetaanko nuo käskyt Finnairilla ja muilla suomalaisilla yhtiöillä millä kielillä ja mitä ne käskyt ylipäätänsä ovat.

Kiitos etukäteen vastauksesta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawkit maalataan harmaiksi isommissa huolloissa, joten jokunen yksilö taitaa löytyä vielä maastokuosissa. Tai ainakin osittain. Mahtavan näköistä, kun koneen runko on maastokuosissa (päältä musta/vihreä, pohjasta vaalean harmaa), siivet ja sivuvakaaja täysin harmaat. Näitä kombinaatio-sekameteli-otuksia on useita eri versioita...  8)

 

Ilmeisesti HN -hankinnan yhteydessä päätettiin yhtenäistää koneiden värikartat, jolloin mm. huollon maalaukset (uudestaan maalaus, paikkamaalaus...) helpottuu.

Kaipa siinä samalla jotain "ison-maailman-inspiraatiota" haettiin...  ???

 

Ja harmaa väri on matta-pintainen, toisin kuin maastoväritys. Vaikuttaa tutkaheijastukseen, tai näin ainakin väittäävät. Tiedä sitten onko merkitystä.

Halpaa se harmaa ainakin on, laadultaan hintatasoonsa sopivaa. Irtoaa kuivalla rätillä pyyhittäessä... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti kun olen ollut spottaamassa ja katsomassa Vantaalla koneita, niin olen kuullut, että jotkut ihmiset kuuntelevat lennonjohdon ja lentäjien välistä radioliikennettä. Elikkä eikö se ole muka laitonta? Ja miten he ovat edes päässeet niille kanaville?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti kun olen ollut spottaamassa ja katsomassa Vantaalla koneita, niin olen kuullut, että jotkut ihmiset kuuntelevat lennonjohdon ja lentäjien välistä radioliikennettä. Elikkä eikö se ole muka laitonta? Ja miten he ovat edes päässeet niille kanaville?

Ilmailuskannereilla jotka vastaanottavat ilmailu-vhf-taajuuksia niille tosiaan pääsee niinkuin Niki jo tuossa sanoi. Onko tuo nyt sitten laitonta kuunnella ilmailutaajuuksia kun ei vain lähetä mitään, niin siitä en tiedä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuskannereilla jotka vastaanottavat ilmailu-vhf-taajuuksia niille tosiaan pääsee niinkuin Niki jo tuossa sanoi. Onko tuo nyt sitten laitonta kuunnella ilmailutaajuuksia kun ei vain lähetä mitään, niin siitä en tiedä. 

 

Olennaisinta asiassa lienee se, että ei ryhdy releoimaan sitä liikennettä muualle. Kuuntelu, oli se sitten virallisesti enempi tai vähempi ok, ei kiinnosta ketään....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kaikissa vinnairin A321:ssä rivillä 34 (se viimeinen loukko huusien oven suussa) ikkunaa ensinkään? Minä muistan joskus nähneeni siinä akkunan kun kaveri taas vakuutti, että ei ollut kun siellä kerran kuulemma istui! Kumpi on oikeassa vai ovatko kummatkin? :P

 

EDIT: Vastaan itse itselleni. OH-LZA - OH-LZD näyttäisi siiven takana olevan 16 ikkunaa kun taas LZE- LZF ikkunoita on 17, joten lienee yksilöstä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko turvallista lentää Aer Lingus lentokoneella? (Mikäli ymmärtää oikeasti, he lentää Airbus 330 lentokeneella (Air France onnettomuus) )

 

Tyhmä Cat :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko turvallista lentää Aer Lingus lentokoneella? (Mikäli ymmärtää oikeasti, he lentää Airbus 330 lentokeneella (Air France onnettomuus) )

 

Tyhmä Cat :-[

 

Airbus on ihan turvallinen lentokone.

Kun lensimme Ilmavoimissa -50 luvun lopussa, oli jokainen pudonnut kone Vihuri, koska muilla merkeillä ei lennetty niin paljon.

Nyt on lähes jokainen liikennekone merkiltään Airbus. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on ihan turvallinen lentokone.

 

Kiitos nopea vastaus. Minä matkustaa pian Dublin ja Air France onneettomuus saada hieman pelkäämään :-[

 

Cat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidä Cathy varasi mennessäsi lentokentälle. Sinulla on paljon suurempi tilastollinen todennäköisyys joutua onnettomuuteen matkalla lentokentälle kuin matkustaessasi lentokoneessa.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidä Cathy varasi mennessäsi lentokentälle. Sinulla on paljon suurempi tilastollinen todennäköisyys joutua onnettomuuteen matkalla lentokentälle kuin matkustaessasi lentokoneessa.

 

Seppo

 

Ei saa pelotella lisää ;D

 

Cathy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa Siivet-lehdessä (5/2009) on reiska-artikkelin yhteydessä mainittu sivulla 38, että polarisoidut ja itsestään tummuvat aurinkolasit on kielletty ilmailumääräysten mukaan. Tietääkö kukaan minkä ilmailumääräyksen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiskos jälleen kerran jotain faktaa pöytään tästä ;)

Totta kai. Suurin osa busseista on antimateriaa. Siksi et vain ole huomannut, kuinka paljon niitä on. Etsitäänpä kaipaamiasi faktoja Googlen haulla http://www.google.fi/advanced_search?hl=fi

 

Kaikilla sanoilla: passenger airliner manufacturer --> osumia: noin 18 600 000 kpl

Aika monella sivulla siis käsitellään aihetta. Katsotaanpa ensin, mikä oli Boeingin osuus:

 

Kaikilla sanoilla: passenger airliner manufacturer, ilman sanoja: boeing --> osumia: noin 15 100 000 kpl

Voi voi, he olivat siis vain noin 20-prosenttisesti edustettuina. ::)

 

Ainakaan jenkit eivät vielä satsaa uuteen stealth-teknologiaan siviilipuolella, kun arbuusilla antimateriakalustoa on jo lähes kymmenkertainen osuus verrattuna materiaaliseen:

 

Kaikilla sanoilla: passenger airliner manufacturer, ilman sanoja: airbus

--> osumia: noin 157 000 000 kpl  (>> 18 600 000) ***

MOT

 

Tässä oli varoittava esimerkki siitä, kuinka muodostetaan tilasto jostain epäluotettavasta datasta ja sitten tehdään sen perusteella mielivaltaisia johtopäätöksiä. Näin data muuttuu (dis)informaatioksi tai "faktoiksi". Tilastoa tarvittiin luomaan hedelmälliset puitteet sille, että saatiin todistetuksi jotain, mitä ei voi nähdä reaalimaailmassa. Tätä varten käydään kouluja. Sillä, kuinka data muodostettiin, ei ole käytännössä merkitystä, koska meidän kulttuurissamme arvostetaan enemmän numeroita kuin moisten asioiden kyseenalaistamista.

 

Toinen tilastoihmisen hyvä ystävä on luokittelu. Esimerkiksi voimme hyvissä ajoin luokitella jotenkin niin, että "nopeusmittausten ristiriitainen data" ei voi olla lentokoneen tärvääntymisen "syy". Muita luokkia ovat esimerkiksi "hajoaminen ilmassa" ja "lentäjän virhe", joista ensimmäinen niin ikään pyritään hylkäämään. Luokittelu taitaa usein perustua mm. taloudellisiin ennusteisiin ja eräänlaiseen riskianalyysiin. Ennustavat mallit ovat hyödyllisiä päätöksenteossa...

 

Tässä tapauksessa http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20000130-1 vältettiin mm. luokkaa "sakkausvaroitusjärjestelmän virhe" yhdistymästä luokkaan "syy". Se onnistui naamioimalla luokka toisen nimiseksi, sellaiseksi, että siinä esiintyy sana "ohjaaja".

 

Kolmas hyödyllinen asia on puuttuva data. Siihen tarvitaan mielikuvitusta. Esimerkiksi voimme sanoa: "Ilman mustan laatikon dataa emme voi päätellä, että ohjaajat pyrkivät karttamaan turbulenttista sääaluetta."  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa Siivet-lehdessä (5/2009) on reiska-artikkelin yhteydessä mainittu sivulla 38, että polarisoidut ja itsestään tummuvat aurinkolasit on kielletty ilmailumääräysten mukaan. Tietääkö kukaan minkä ilmailumääräyksen?

 

Epäsuorasti.  esim CS23.773  (ja vastaava CS25.773) edellyttää että ulos näkee kaikissa olosuhteissa ja mittaritkin näkee kaikissa valaistuksessa.

Heijastuva valo on aina (ainakin vähän) polarisoitunutta ja jos pilootilla on 90° erisuuntaan polarisoivat lasit, ko suunta pimenee. Erityisesti digitaalimittarit kärsivät tästä ilmiöstä.

 

Ja tämän takia lentotoimintakäsikirjossa (siis yhtiökohtaiset määräykset) polaroivat lasit on ylleensä kielletty.

 

Muille asiaa vain suositellaan, esim tässä ja tässä sivulla 10.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tulee nämä lyhenteet esim. 757 mallejen perässä?

 

Esim...

Boeing 757-26D

Boeing 757-28A

Boeing 757-24N

Boeing 757-24APF

Boeing 757-2Q8

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, kertokaapas onko joku sivusto mistä näen EFJY lähtevät ja saapuvat koneet....esim lokakuulle saakka? Näkeekö mistään edes niin tulevaisuuteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, kertokaapas onko joku sivusto mistä näen EFJY lähtevät ja saapuvat koneet....esim lokakuulle saakka? Näkeekö mistään edes niin tulevaisuuteen?

 

Eipä taida olla moista sivustoa olemassakaan, ainakaan yhtä ainoata. Finnairin ja muiden yhtiöiden aikatauluista nuo voi poimia ja sitten tilauslennot matkatoimistojen sivuilta. Portin Ilkka ? taisi joskus tehdä Pirkkalan kentän lennoista tuommoisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin mielenkiintoisia sivuja Ganderin kentän palveluista:

http://www.ganderairport.com/trans.htm

 

Silmiin sattui tämä:

Aircraft routinely stay at Gander to take advantage of our competitive parking fees while awaiting the reopening of European airspace due to noise curfews.

 

Onko tällaisia melusäännöksiä kellonajallisesti oikeasti olemassa Euroopan ilmatilassa ja mitä koneita ne koskee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmiin sattui tämä:

Onko tällaisia melusäännöksiä kellonajallisesti oikeasti olemassa Euroopan ilmatilassa ja mitä koneita ne koskee?

Moni kenttä on yöllä kokonaan kiinni melun takia. Esimerkiksi Heathrowlle on ihan turha yrittää ennen klo 6 aamulla. Siellä monesti etuajassa olevat koneet pyörii holdia kunnes kenttä aukeaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi Heathrowlle on ihan turha yrittää ennen klo 6 aamulla. Siellä monesti etuajassa olevat koneet pyörii holdia kunnes kenttä aukeaa...

 

Joskus on varmaankin ollut noin vaan ei ollut enää ainakaan viime kesänä, jolloin puoli kuudelta aamulla kuvailin Singapore Airlinesin A380:siä. Katsopa vaikkapa Flightstatsista kuinka monta lentoa on tänäänkin laskeutunut Heathrowille aamuviiden ja kuuden välillä. Pari lentoa näyttää laskeutuneen myös jo ennen viittä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti HN -hankinnan yhteydessä päätettiin yhtenäistää koneiden värikartat, jolloin mm. huollon maalaukset (uudestaan maalaus, paikkamaalaus...) helpottuu.

Kaipa siinä samalla jotain "ison-maailman-inspiraatiota" haettiin...  ???

 

Horneteissa on täysin sama harmaa värisävy kuin USA:n merivoimien Horneteissa, koska valmistaja ei olisi taannut muun maalin pysymistä koneessa. Sävy on vaaleampi kuin Hawkeissa tai CASA:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni kenttä on yöllä kokonaan kiinni melun takia. Esimerkiksi Heathrowlle on ihan turha yrittää ennen klo 6 aamulla. Siellä monesti etuajassa olevat koneet pyörii holdia kunnes kenttä aukeaa...

 

Ainakin reilu kuukausi sitten New Yorkista palaillessa lenneltiin rinkia heathrown ympärillä vartin verran ja kapteeni ilmoitti ettei saa laskeutua ennen kuutta. Jonoa näytti olevan ympärillä aika reilusti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin reilu kuukausi sitten New Yorkista palaillessa lenneltiin rinkia heathrown ympärillä vartin verran ja kapteeni ilmoitti ettei saa laskeutua ennen kuutta.

 

PPRuNesta poimittua:

 

A certain number of landings per year are allowed during the night jet ban (around 3000?) and these are shared out amongst the airlines.

 

http://www.pprune.org/atc-issues/65258-lhr-curfew.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään