Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kentän laidalle tähystämään mahdollista lentäjää ja rohkeasti vaan puhekontaktiin, jos ei itse voi niin tietää varmasti kavereita ja niiden puhelinnumeroita.

 

Ottavatko lentäjät siitä vain kyytiin :) Mikä mahtaa olla lentäjien yleinen mentaliteetti?

 

Jos asia toimii noin niin se olisi mahtava asia.

 

Pääseekö muuten Malmilla tuosta vain kentän alueelle, vai miten nämä hommat toimivat?

 

Johan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottavatko lentäjät siitä vain kyytiin :) Mikä mahtaa olla lentäjien yleinen mentaliteetti?

 

Jos asia toimii noin niin se olisi mahtava asia.

 

Pääseekö muuten Malmilla tuosta vain kentän alueelle, vai miten nämä hommat toimivat?

 

Jos ei tunne ketään, kannattaa ottaa yhteyttä paikallisiin ilmailukerhoihin. Näin pääsee kerhokin hiukan "katsastamaan" tulokasta ja kyyti varmaankin järjestynee.

 

Jos joku portilla koneelle mentäessä tulisi hihasta nykimään, ainakin omalla kohdalla saattaa mahdollisuudet olla heikommat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

      LJ -henkilöt : Ainakin täällä läntisen suomen puoliskolla on muodostunut käytäntö ultra-pilottien rp-liikenteessä,että kutsuna käytetään: oscar hotel uniform xxx ! Siis,onko sanan "ultra" korvaaminen "uniformilla" kenties uusi ja virallisempikin käytäntö??  ???

 

Ultrakeveiden ilma-alusten kutsumerkki on muotoa OSCAR HOTEL UNIFORM-123.

Sen sijasta voidaan käyttää kutsua ULTRA OSCAR HOTEL 123.

 

Työskentelykutsun kohdalla noudatetaan lennonjohdon antamaa esimerkkiä, jolloin esimerkiksi ULTRA 123 on mahdollinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.finnair.fi sivulta löytyy tällainen tieto edelleen polkuna Matkustajalle / Lähtöselvitys / Lähtöselvitysinfo

 

päästiinkö tästä sit yhtään hullua hurskaammaksi.

Eli onko tästä pääteltävissä se, että syynä siihen miksei EFHK:lla kysytä boarding passia ennen turvatarkastusta on se, että lähtöselvitys on joissain tapauksissa mahdollista tehdä myös ulkomaanlennoille vasta porttialueella (jatkolentotiskillä)? Se, että lähtöselvitys on kotimaanlennoille ilman matkatavaroita ollut mahdollista vasta lähtöportilla ei voi olla syynä siihen miksei vielä nykyisessä (kohta entisessä) ulkomaan terminaalissa eli T2:ssakaan ole kysytty boarding passia. T1 ja T2:n välillä tosin pääsee vapaasti liikkumaan porttialueellakin. En muista onko tämä aina ollut mahdollista.

 

Ja niillä kentillä, joissa ulkomailla boarding pass kysytään aina ennen turvatarkastusta, lähtöselvitys (ja siten ilman boarding passia oleminen) ei ole missään tapauksessa mahdollista turvatarkastuksen jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli onko tästä pääteltävissä se, että syynä siihen miksei EFHK:lla kysytä boarding passia ennen turvatarkastusta on se, että lähtöselvitys on joissain tapauksissa mahdollista tehdä myös ulkomaanlennoille vasta porttialueella (jatkolentotiskillä)? Se, että lähtöselvitys on kotimaanlennoille ilman matkatavaroita ollut mahdollista vasta lähtöportilla ei voi olla syynä siihen miksei vielä nykyisessä (kohta entisessä) ulkomaan terminaalissa eli T2:ssakaan ole kysytty boarding passia. T1 ja T2:n välillä tosin pääsee vapaasti liikkumaan porttialueellakin. En muista onko tämä aina ollut mahdollista.

 

Ja niillä kentillä, joissa ulkomailla boarding pass kysytään aina ennen turvatarkastusta, lähtöselvitys (ja siten ilman boarding passia oleminen) ei ole missään tapauksessa mahdollista turvatarkastuksen jälkeen?

 

No mutta mikä on päätelmäsi siitä että tuossa 2007-2009 olen kävellyt portista läpi metallit taskussa yhden kerran (BKK) ilman hälyä mutta samalla aikavälillä on lentolippu(tai boarding pass) kysytty kahdesti (HEL) T2 turvatarkastuksessa ennen kun olen laittanut tavarat hihnalle? Kuten myös ihan tuolla e-ticketillä pääsee läpi (HEL) ja niin pitkään kun niitä on ollut niin boardareita ei ole edes tarvinnut.Niillä on kyllä oikeus tutkia onko matkustajalla joku tiketti mutta esim. Pariisissa (CDG) ne laittaa maitojunalla takasin hakemaan boardaria ennen turvatarkastusta.

Se on sitä riskien hallintaa puuttua olelliseen eikä olemattomaan. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta esim. Pariisissa (CDG) ne laittaa maitojunalla takasin hakemaan boardaria ennen turvatarkastusta.

 

Ei muuten pistä, nimim kokemusta asiasta parin reilun vkon takaa. Riitti kun sanoi "electronic ticket" ja viittoiltiiin vaan lävitte.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se "bling" ääni on mikä kuuluu esim. Finnairin lussussa matkustamossa heti kun on saatu (hikisesti) renkaat irti maasta nousussa?

 

Ei ole sama ääni mikä tulee kun kutsutaan napista emoa paikalle. Tämä on paljon kovempi ja heti kun on noustu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei. Miksi tämän äänen pitää kuulua telineiden sisäänoton yhteydessä matkustamoon ja kenelle se on singaali ja mistä?

 

Lussussa telineen ulosottoon ei tarvita ainakaan mitään ylimääräistä ääntä, sen verran kova mäiske siitä kuuluu kabiiniin asti. Tuntuu että lattia lähtee mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei. Miksi tämän äänen pitää kuulua telineiden sisäänoton yhteydessä matkustamoon ja kenelle se on singaali ja mistä?

 

Se liittyy No Smoking -valojen automatiikkaan. Kun teline otetaan ylös, No Smoking -valo menee automaattisesti pois päältä. Telinettä ulos otettaessa päinvastoin. Tupskuvalot ovat kuitenkin nykyään jatkuvasti päällä ohjaamossa olevasta nappulasta, mutta ääni kuuluu silti vaikka valo onkin jo päällä.

 

Ilmeisesti ihan uusimmissa malleissa Airbus on jo älynnyt kytkeä tuon "ominaisuuden" pois eikä kuulu mitään pimauksia (jos valo on jo päällä).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se liittyy No Smoking -valojen automatiikkaan. Kun teline otetaan ylös, No Smoking -valo menee automaattisesti pois päältä. Telinettä ulos otettaessa päinvastoin. Tupskuvalot ovat kuitenkin nykyään jatkuvasti päällä ohjaamossa olevasta nappulasta, mutta ääni kuuluu silti vaikka valo onkin jo päällä.

 

Ilmeisesti ihan uusimmissa malleissa Airbus on jo älynnyt kytkeä tuon "ominaisuuden" pois eikä kuulu mitään pimauksia (jos valo on jo päällä).

 

 

Mutta miten sitten "lussuissa" se kuuluu, kun ei niissä edes ole No Smoking -valoa, vaan Turn off all electronic devices -valo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miten sitten "lussuissa" se kuuluu, kun ei niissä edes ole No Smoking -valoa, vaan Turn off all electronic devices -valo?

 

Yksityskohtaiset tekniset kysymykset jätän lekoinsinööreille  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se liittyy No Smoking -valojen automatiikkaan. Kun teline otetaan ylös, No Smoking -valo menee automaattisesti pois päältä.

 

Kun ei jaksa enää muistaa aikaa kun lentokoneessa sai kessutella, niin liittyen tuohon Kimmon selvitykseen plimps -äänestä, saiko aikoinaan röökin sytyttää heti kun renkat oli sisällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...kessutelu alkoi kun valo sammui...

ja ainakin Caravellessa oli yläpanelissa perämiehen puolella no smoking-valokytkin...tiedä siitä automatiikasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni kokeneempi lentomatkustaja kertoi että tuon äänen kuuluessa matkustamon exit paikkojen valo sammuu, tämä lienee myös tuon pyörien ylösottamisen seuraus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, mutta mikä tuon koko no smoking -valon idea enää nykypäivänä on, kun sitä näkee vielä aivan uusissakin koneissa? Tuntuu jotenkin hölmöltä koko valo, sillä eikös koneessa röökaaminen ole ollut jo vuosikausia kokonaan kiellettyä ympäri maailman (ehkä jotain kehitysmaita lukuun ottamatta)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, mutta mikä tuon koko no smoking -valon idea enää nykypäivänä on, kun sitä näkee vielä aivan uusissakin koneissa? Tuntuu jotenkin hölmöltä koko valo, sillä eikös koneessa röökaaminen ole ollut jo vuosikausia kokonaan kiellettyä ympäri maailman (ehkä jotain kehitysmaita lukuun ottamatta)?

Sehän on niitä varten, jotka eivät tiedä, että koneessa ei saa polttaa. Kyllä varmasti sellaisiakin matkustajia on, jotka eivät tietäisi sitä jollei no smoking-valoa olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, mutta mikä tuon koko no smoking -valon idea enää nykypäivänä on, kun sitä näkee vielä aivan uusissakin koneissa? Tuntuu jotenkin hölmöltä koko valo, sillä eikös koneessa röökaaminen ole ollut jo vuosikausia kokonaan kiellettyä ympäri maailman (ehkä jotain kehitysmaita lukuun ottamatta)?

 

Idea on se että halutaan kiduttaa tupakoijia matkan ajan muistuttamalla tupakan olemassaolosta. Samaa asiaa ajavat myös tupakoinnin mainitsevat kuulutukset, turvaohjeet ja tuhkakupit vessoissa.

 

 

(aaaahahahaha)   :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on niitä varten, jotka eivät tiedä, että koneessa ei saa polttaa. Kyllä varmasti sellaisiakin matkustajia on, jotka eivät tietäisi sitä jollei no smoking-valoa olisi.

Saman asian ajaisi kiinteät kyltit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, mutta mikä tuon koko no smoking -valon idea enää nykypäivänä on, kun sitä näkee vielä aivan uusissakin koneissa? Tuntuu jotenkin hölmöltä koko valo, sillä eikös koneessa röökaaminen ole ollut jo vuosikausia kokonaan kiellettyä ympäri maailman (ehkä jotain kehitysmaita lukuun ottamatta)?

Ei kai nyt kehitysmaa, mutta itänaapurin Tupoissa WC-sauhuttelu on "vähemmän kiellettyä" varsinkin yli 3h lennoilla. Takana istuessa ei välty huomaamasta... Toki se on kiellettyä mutta esim. savuilaisimia ei taida olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Avro RJ Avroliner:ssa mahtaa olla neljä moottoria?

 

RJ:llä ei isoja meriä ylitellä joten siksi ei neljää moottoria tarvita, ja luulisi että ylläpitokulut olisivat rutkasti pienemmät jos neljän moottorin sijaan koneessa olisi ainoastaan kaksi hieman tehokaampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Avro RJ Avroliner:ssa mahtaa olla neljä moottoria?

 

RJ:llä ei isoja meriä ylitellä joten siksi ei neljää moottoria tarvita, ja luulisi että ylläpitokulut olisivat rutkasti pienemmät jos neljän moottorin sijaan koneessa olisi ainoastaan kaksi hieman tehokaampaa.

Ehkä sitä kannattaisi kysyä koneen suunnittelijoilta. Luulisin, että taloudellisuutta siinä on ajateltu, kun neljällä pienitehoisella moottorilla ajetaan, niin ei sitä kerosiinia kauheasti pala.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.finnair.fi sivulta löytyy tällainen tieto edelleen polkuna Matkustajalle / Lähtöselvitys / Lähtöselvitysinfo

 

päästiinkö tästä sit yhtään hullua hurskaammaksi.

 

Omilla kotimaan lyhyillä päivän-pari kestävillä työhypyillä (ilman ruumakamaa) olen toiminut juuri noin. Henkilökortti on ainoa asia, jota on tarvinnut käyttää (portilla). Olen siis kävellyt turvatarkastuksen läpi (tarkastettuna;) ja portilla antanut henkilöllisyystodistuksen, eikä mitään etukäteis-checkiniä millään menetelmällä ole ollut tehtynä. Hyvin on toiminut jo useiden vuosien ajan. Alkuaikoina oli mukana tulostettuna varalta e-lipun sähköpostivahvistus, mutta aina ei kyllä sitäkään ole ollut, korkeintaan varausnumero jossain post-itilla (tai sitten jossain läppärin syövereissä, joka on laukussa mukana).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omilla kotimaan lyhyillä päivän-pari kestävillä työhypyillä (ilman ruumakamaa) olen toiminut juuri noin. Henkilökortti on ainoa asia, jota on tarvinnut käyttää (portilla). Olen siis kävellyt turvatarkastuksen läpi (tarkastettuna;) ja portilla antanut henkilöllisyystodistuksen, eikä mitään etukäteis-checkiniä millään menetelmällä ole ollut tehtynä. Hyvin on toiminut jo useiden vuosien ajan. Alkuaikoina oli mukana tulostettuna varalta e-lipun sähköpostivahvistus, mutta aina ei kyllä sitäkään ole ollut, korkeintaan varausnumero jossain post-itilla (tai sitten jossain läppärin syövereissä, joka on laukussa mukana).

Kotimaan lennot ovatkin asia erikseen, koska sinne ei varata tiettyä istuinpaikkaa etukäteen eikä lähtöselvityksessä vaan paikka valitaan vapaasti koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään