Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Olishan tuo radioden valmistajille varmasti hyvä bisnes jos ilmailun radiotekniikkaa päätettäisiin alkaa vaihtamaan...

 

Radiotekniikan perusteita vähän tietävänä sekä mutulla heitettynä AM tekniikka puoltaa se, että kaikissa lentokoneissa, uusissa ja vanhimmissakin, on AM radiot. Ilmailun radioliikennehän on (lähes?) 100% puheen siirtämistä mono-kanavalla, jolloin selvitään hyvinkin simppelillä AM-radiotekniikalla. Lisäksi  amplitudimoduloidun signaalin kuuluvuussäde on suurempi kuin taajuusmoduloidulla (FM) lähetyksellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli ATIS-tiedote M ja se oli ihan erilainen kuin viimeviikolla ollut M, mistä tuo ero johtuu?

Samaa ihmettelin joskus kun peräkkäisinä päivinäkin oli tiedotus B ja ne olivat ihan erilaisia.

Kun tiedotteissa on noin pahoja virheitä, niin sehän romuttaa hyvän järjestelmäni, jossa olen kerännyt kaikki kirjaimet omille paperilapuilleen polvikansioni levyn alle talteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli ATIS-tiedote M ja se oli ihan erilainen kuin viimeviikolla ollut M, mistä tuo ero johtuu?

Samaa ihmettelin joskus kun peräkkäisinä päivinäkin oli tiedotus B ja ne olivat ihan erilaisia.

Kun tiedotteissa on noin pahoja virheitä, niin sehän romuttaa hyvän järjestelmäni, jossa olen kerännyt kaikki kirjaimet omille paperilapuilleen polvikansioni levyn alle talteen.

 

Ohhh, tässä lopultakin the Tyhmä Kysymys Ilmailusta :thmbup:

 

(joku voisi jopa epäillä, että sä teit sen tahalteen, hei) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli ATIS-tiedote M ja se oli ihan erilainen kuin viimeviikolla ollut M, mistä tuo ero johtuu?

Samaa ihmettelin joskus kun peräkkäisinä päivinäkin oli tiedotus B ja ne olivat ihan erilaisia.

Kun tiedotteissa on noin pahoja virheitä, niin sehän romuttaa hyvän järjestelmäni, jossa olen kerännyt kaikki kirjaimet omille paperilapuilleen polvikansioni levyn alle talteen.

Se täti joka niitä säätietoja siellä jaksolla sanelee, on kuitenkin vain ihminen, joka tekee 24/7 samaa hommaa... Noin haastavassa vuorotyössä virheitäkin saattaa sattua.

 

+ että ilmailualalla menee niin huonosti, ettei Finavialla ole varaa palkata yhtä professionaalia henkilöä siihen hommaan kuin esim. se VR:n täti joka AINA sattuu olemaan samassa junassa ja samoilla asemilla kuin meikä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...sitä olen joskus funtsinut, että koska se tulee töihin ja menee koneeseen se immeinen jonka tehtävä koneessa on sanoa se "pull-up, pull-up" tai "five hundred".

Käydäänköhän siihen hommaan jotain kurssia? Mitä jos on ääni käheänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...sitä olen joskus funtsinut, että koska se tulee töihin ja menee koneeseen se immeinen jonka tehtävä koneessa on sanoa se "pull-up, pull-up" ....

 

OOt kuullut väärin. Se on nälkäinen ja sanoo "Pullaa, Pullaa".  Lentävään pakkilaatikkoon on taasen palkattu siveyspoliisi. Se huomauttaa että "Pull-up your Shorts".

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...sitä olen joskus funtsinut, että koska se tulee töihin ja menee koneeseen se immeinen jonka tehtävä koneessa on sanoa se "pull-up, pull-up" tai "five hundred".

Käydäänköhän siihen hommaan jotain kurssia? Mitä jos on ääni käheänä?

 

Joo! Airbussissa sama kaveri haukkuu "retard"iksi aina kun yrittää laskeutua! Sillä on äänen käheyden lisäks varmaan usein nenä kipeänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liika miettiminen ei sovi jenkkiläiseen kulttuuriin, joten bojon ukko muistuttaa aina välillä ns. "Think Raten" käydessä liian kovaksi: "DON'T THINK"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...sitä olen joskus funtsinut, että koska se tulee töihin ja menee koneeseen se immeinen jonka tehtävä koneessa on sanoa se "pull-up, pull-up" tai "five hundred".

Käydäänköhän siihen hommaan jotain kurssia? Mitä jos on ääni käheänä?

Voihan tuolta kommentina kysyä: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...sitä olen joskus funtsinut, että koska se tulee töihin ja menee koneeseen se immeinen jonka tehtävä koneessa on sanoa se "pull-up, pull-up" tai "five hundred".

Käydäänköhän siihen hommaan jotain kurssia? Mitä jos on ääni käheänä?

 

Joo tuo olisikin kyllä unelmahomma, kun työsuhde-etuna pääsisi matkustelemaan ympäri maailmaa ja toimenkuvana olisi ainoastaan mölähdellä yksinkertaisia fraaseja vähän väliä. Täytyy varmaan heti laittaa työpaikkahakemus Boeingille vetämään...

 

Mutta jatkokysymys vielä samaan aiheeseen liittyen, eli missä se äijä oikein mahtaa piileksiä kun sitä ei ikinä näy missään, vai onko näkymättömyys ehdoton edelletys alalle pääsemiseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jemeniläisen Yemenia Air -yhtiön matkustajakoneen kesäkuisesta onnettomuudesta selvisi hengissä vain yksi ihminen. Yli 150 ihmistä kuoli. Putoamisen syytä ei vielä ole saatu selville, mutta mustien laatikoiden odotetaan valaisevan asiaa.

 

Miten ihmeessä musta laatikko voi valaista mitään?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustin USA:sta Arlandan kautta Helsinkiin. Arlandassa on hienot mainokset "Arrival Shopping at ARN", mutta yrittäessäni mennä ostamaan ORD-ARN boarding passilla alkoholia terminaalin liikkeistä, pullo otettiin kassalla pois eikä osto onnistunut. Jatkolento oli tietenkin ARN-HEL, mutta tuollakaan boarding passilla ei viinan osto onnistunut (muistaakseni joskus Helsinki-Vantaalla oli kahdet hinnat, toinen EU:n sisälle ja toinen EU:n ulkopuolelle). Onko tämä joku ARN:n erikoisuus vai laajemmaltikin EU käytäntö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustin USA:sta Arlandan kautta Helsinkiin. Arlandassa on hienot mainokset "Arrival Shopping at ARN", mutta yrittäessäni mennä ostamaan ORD-ARN boarding passilla alkoholia terminaalin liikkeistä, pullo otettiin kassalla pois eikä osto onnistunut. Jatkolento oli tietenkin ARN-HEL, mutta tuollakaan boarding passilla ei viinan osto onnistunut (muistaakseni joskus Helsinki-Vantaalla oli kahdet hinnat, toinen EU:n sisälle ja toinen EU:n ulkopuolelle). Onko tämä joku ARN:n erikoisuus vai laajemmaltikin EU käytäntö?

 

Ite kävin tutkimassa Arlandan myymälää toukokuun lopussa ja ainakin sillon siellä oli kahdet hinnat tuotteille, mutta joissakin viinapulloissa oli vain tax-free hinta, eli mainitsemasi saattoi johtua siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(muistaakseni joskus Helsinki-Vantaalla oli kahdet hinnat, toinen EU:n sisälle ja toinen EU:n ulkopuolelle)

 

On Helsinki-Vantaalla edelleen kahdet hinnat, verovapaat ja verolliset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustin USA:sta Arlandan kautta Helsinkiin. Arlandassa on hienot mainokset "Arrival Shopping at ARN", mutta yrittäessäni mennä ostamaan ORD-ARN boarding passilla alkoholia terminaalin liikkeistä, pullo otettiin kassalla pois eikä osto onnistunut. Jatkolento oli tietenkin ARN-HEL, mutta tuollakaan boarding passilla ei viinan osto onnistunut (muistaakseni joskus Helsinki-Vantaalla oli kahdet hinnat, toinen EU:n sisälle ja toinen EU:n ulkopuolelle). Onko tämä joku ARN:n erikoisuus vai laajemmaltikin EU käytäntö?

Hasikahtaa EU:lta. Finskin sivuilta löydettyä Hesan ohjeistusta.

"f you arrive at Helsinki from a non-Schengen country, you can make purchases in the Finnair Shop in the Baggage Claim area 2B between 05:30 and 24:00. The Arrival Shop in Baggage Claim area 2A is open for passengers arriving from domestic flights, from other Schengen countries, from Norway and Switzerland. You can buy for example cosmetics and sweets in the Arrival Shops, but no alcohol or tobacco products. For further information, call +358 9 818 5535."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...sitä olen joskus funtsinut, että koska se tulee töihin ja menee koneeseen se immeinen jonka tehtävä koneessa on sanoa se "pull-up, pull-up" tai "five hundred".

Käydäänköhän siihen hommaan jotain kurssia? Mitä jos on ääni käheänä?

 

Tää taitaa olla vaan serkkupoika? ;D

 

http://www.youtube.com/watch?v=rigwnAHi-lM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä mahtavat tykätä uskovaiset AY666:sta..? Eikö Köpisläinen ole sellainen?

Toisaalta jännä, ettei olla vaihdettu numeroa muuksi.. Kreikassa vaihtui Hellenic Imperialin B747:n rekisteri SX-DIE > SX-TIE, jotkut ilmeisesti pelkäsivät, että kuolema tulee, kun se jo rekisterissä sanotaan...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta jännä, ettei olla vaihdettu numeroa muuksi.. Kreikassa vaihtui Hellenic Imperialin B747:n rekisteri SX-DIE > SX-TIE, jotkut ilmeisesti pelkäsivät, että kuolema tulee, kun se jo rekisterissä sanotaan...  :P

Samaan menee rivin 13 puuttuminen joistain koneista, esimerkkeinä Luftis ja SAS.

(http://www.seatguru.com/)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään