Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Sama juttu on muistaakseni mm. Korealaisissa rakennuksissa. Kyseinen kerros puuttuu. :)

 

Mä en vaan oikein ymmärrä et miten se ettei jotain kerrosta tai penkkiriviä ei ole nimetty numerolla 13, muuttaa tosi taikauskoisen uskoa elämän jatkuvuuteen. Istuuhan hän tai oleskeleehan hän kuitenkin 13. rivillä tai kerroksessa kun yykaakoo..laskemaan aloitetaan.

 

Hannui

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montako miehistönjäsentä Finnairilla on lomalennoilla? Tietysti kippari ja perämies mutta montako kabiinissa? 5-6?

Viime talvena edessä istunut lentoemäntä selitti tämän kuin kysyin miksi viime lennolla (Helsingistä) viisi ja nyt Cancuniin matkalla kuusi. Eli normaalisti viisi eli minimi, mutta jos työaika on tarpeeki pitkä, kuusi eli "vahvistettu miehistö". Molemmilla lennoilla oli lepotilat (3 paikka verhojen ympäröimänä vessojen luona), kun lentoaikaa oli yli 8h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime talvena edessä istunut lentoemäntä selitti tämän kuin kysyin miksi viime lennolla (Helsingistä) viisi ja nyt Cancuniin matkalla kuusi. Eli normaalisti viisi eli minimi, mutta jos työaika on tarpeeki pitkä, kuusi eli "vahvistettu miehistö". Molemmilla lennoilla oli lepotilat (3 paikka verhojen ympäröimänä vessojen luona), kun lentoaikaa oli yli 8h.

Ok, kiitos tarkennuksesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montako miehistönjäsentä Finnairilla on lomalennoilla? Tietysti kippari ja perämies mutta montako kabiinissa? 5-6?

 

Muistisääntönä kai on että kabiinissa pitää turvallisuusmääräyksien mukaan olla 1 henklökuntaa jokaista alkavaa 50 matkustajajakkaraa kohden. Näin siis 227-paikkaisessa lomamarsuhäkissä tulee olla vähintään 5 emoa/stuerttia.

 

Korjatkaa viisaammat mutta muistaisin vielä näin että siirtolennolla (jossa ei maksavia asiakkaita kyydissä) ei kabiinihenkilökuntaa välttämättä tarvita, mutta jos kyydissä on yksikin matkustaja, niin silloin kabiinimiehitys pitää olla jakkaramäärän mukainen, eli 440-paikkaisessa jumbojetissä se minimi 9 henkeä ja lomalentomarsussakin se 5...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistisääntönä kai on että kabiinissa pitää turvallisuusmääräyksien mukaan olla 1 henklökuntaa jokaista alkavaa 50 matkustajajakkaraa kohden. Näin siis 227-paikkaisessa lomamarsuhäkissä tulee olla vähintään 5 emoa/stuerttia.

 

Korjatkaa viisaammat mutta muistaisin vielä näin että siirtolennolla (jossa ei maksavia asiakkaita kyydissä) ei kabiinihenkilökuntaa välttämättä tarvita, mutta jos kyydissä on yksikin matkustaja, niin silloin kabiinimiehitys pitää olla jakkaramäärän mukainen, eli 440-paikkaisessa jumbojetissä se minimi 9 henkeä ja lomalentomarsussakin se 5...

Saatan olla ymmärtänyt väärin, mutta eikös noihin vaikuta myös konetyypin tyyppivaatimukset esim. MD-11 pitäisi olla vähintään seitsämän oli koneessa kolme tai 300 matkustaja paikkaa. Sitten oma kysymys: Millois noin lain mukaan Euroopassa pitäis olla työajan puolesta kolmas lentäjä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun parissa uutisketjussa on uutisoitu mm. BA:n uusista koneista, joilla on "steep approach" kelpoisuus, niin miten esim. steep approach kelpoinen E170 eroaa tavallisesta E170 koneesta, vai onko niillä edes mitään eroa?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun parissa uutisketjussa on uutisoitu mm. BA:n uusista koneista, joilla on "steep approach" kelpoisuus, niin miten esim. steep approach kelpoinen E170 eroaa tavallisesta E170 koneesta, vai onko niillä edes mitään eroa?  :-[

 

E170:ssä tulee ohjaamoon "steep approach" - nappi, joka painettunna ohjausjärjestelmä raottaa spoilereita lähestymisen aikana sen verran, että jyrkkä lähestyminen onnistuu (noin yksinkertaistetusti kerrottuna)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On Helsinki-Vantaalla edelleen kahdet hinnat, verovapaat ja verolliset.

 

Kyllä. Minä tehdä matkaa heinäkuu EU-maa ja myyjä katsoa lentolipusta oikea hinta.

Sama tuote nyt kalliimpi kuin keväällä ei EU-maa lento.

 

Cat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Airbusin ja Boeingin koneissa jotain yksityiskohtia, joista pystyisi erottamaan, lentääkö korkealla pään yli Airbus vai Boeing?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On Helsinki-Vantaalla edelleen kahdet hinnat, verovapaat ja verolliset.

 

Eli Arlandassa ei siis osata myydä samaa tuotetta kahdella hinnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Airbusin ja Boeingin koneissa jotain yksityiskohtia, joista pystyisi erottamaan, lentääkö korkealla pään yli Airbus vai Boeing?

Kyllä ne vaan erottaa jos tuntee yhtään niitä koneita... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Arlandassa ei siis osata myydä samaa tuotetta kahdella hinnalla.

 

Jotain jännää hinnoittelua on luvassa Helsinki-Vantaallakin kun uuden terminaalilaajennuksen Stockan seinässä on jo kyltti, että norjalaiset ja EU:n ulkopuolella asuvat saavat 10% alennuksen ostoksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain jännää hinnoittelua on luvassa Helsinki-Vantaallakin kun uuden terminaalilaajennuksen Stockan seinässä on jo kyltti, että norjalaiset ja EU:n ulkopuolella asuvat saavat 10% alennuksen ostoksista.

 

Norjalaiset JA EU:n ulkopuolella asuvat? Norjalaisethan ovat EU:n ulkopuolella asuvia, joten miksi juuri heidät pitää ilmoittaa erikseen? Ihan samahan olisi, jos lukisi vaikka Trinidad ja Tobagolaiset ja EU:n ulkopuolella asuvat? ???

 

Nimim: Pohdiskelenpahan vaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tästä en ole varma, mutta jos Norja kuuluu Schengeniin (kuuluuko?), niin silloin olisi jotain logiikkaa erottaa heidät muista eu:n ulkopuolisista. Jos joku tietää paremmin, korjatkoot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sanonnalla "yksi lensi yli käenpesän" tarkoitetaan ? Onko se vain Ken keseyn novelllin nimen suomennos? Onko tuolla jotain sanonta-arvoa maailmalla ?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauanko kestää yhden matkustajan boardaaminen 100-180 paikkaiseen koneeseen? Tai vaikkapa kymmenen tai sadan matkustajan boardaaminen? Jos esimerkiksi pitäisi laskea kauanko 103 matkustajalla kestää portilta penkille 737ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauanko kestää yhden matkustajan boardaaminen 100-180 paikkaiseen koneeseen?

 

Se riippuu loppujen lopuksi aika monesta asiasta. Se kauanko kestää ekasta matkustajasta vikaan matkustajaan riippuu ainakin seuraavista asioista:

 

- lapset ja ilmailuitikan puraisemat aikuiset kuluttavat tehokkaasti aikaa katselemalla ohjaamoon, koneeseen mennessä 8)

- lähinnä aikuiset saattavat joskus siirtyä loungen tahi anniskelubaarin puolelle ennen boordausta :o

 

Nämä asiat lisäävät boardaus-aikaa.

 

Toisaalta HEL-ARN maanantai-aamu menee varmaan aika sujuvasti koska edellämainituista ainakin alempi lienee hieman vähemmän harmina.

 

Eräällä kotimaisella operaattorilla bordaus aloitetaan 30-35minuuttia ennen lähtöaikaa. Siinä ajassa ehtii saada paikalleen reilut parisataa matkustajaa.

 

-tuomo

 

EDIT: Yhden matkustajan kohdalla aikaa menee varmasti huomattavasti vähemmän. Kerran kuulin EFHK_groundilla laskeutuvan Learjetin jolla oli lähtöplaani viiden minuutin kuluttua vaikka kone oli juuri laskeutunut ja rullaili bisikselle:

 

EFHK GND: Bizjet 101, would you like us to adjust your flight plan departure time, it's now 2055 - five minutes from now?
BIZJET101: That's negative we just grab our passenger from bizterminal and we're soon ready to go
EFHK GND: Roger

---noin 3 minuutin kuluttua---

BIZJET101: Helsinki Delivery, Bizjet 101 with information X request clearance to Prague... ... ...

 

Siinä ei menny yhden matkustajan kohdalla kovinkaan pitkään :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Tuomolle hyvästä vastauksesta!

 

Esitänpä jatkokysymyksen; Mitä kaikkea pitää olla koneessa tehtynä tankkauksen lisäksi, ennenkuin voi boardauksen aloittaa? Vai onko kovin konekohtaista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Tuomolle hyvästä vastauksesta!

 

Esitänpä jatkokysymyksen; Mitä kaikkea pitää olla koneessa tehtynä tankkauksen lisäksi, ennenkuin voi boardauksen aloittaa? Vai onko kovin konekohtaista?

No yleispätevänä ainakin matkustamon tarkistus: ei ylimääräisiä tavaroita, hätätilanne laittet kunnossa (ovet, pelastusliivit, ensiapuatarvikkeet jne.). Onhan joskus tankattu matkustajienkin kanssa, mutta silloin tulee lisätoimenpiteitä (turvavyöt auki, osa ovien liukumäistä viritettynä, henkilökuntaa ovilla, kännykät jne. sammutettuna...). Toki kone ulkoakin päin pitää tarkistaa ennen matkustajien tuloa, mutta onhan niitä koneita korjattu portilla matkustajien tullessa koneeseen, jolloin tarkistus uusiksi korjauksen loputtua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitänpä jatkokysymyksen; Mitä kaikkea pitää olla koneessa tehtynä tankkauksen lisäksi, ennenkuin voi boardauksen aloittaa? Vai onko kovin konekohtaista?

Joissain tapauksissa konetta voidaan tankata matkustajat sisällä koneessa, tällöin on paloauto koneen vierellä ja maahenkilöstö esim. kunnossapidosta vahtimassa matkustajien kulkua koneeseen. Kapteeni antaa lentokentän portille luvan aloittaa boarding, kun em. turvallisuusasiat on hoidettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Göteborgissa tankattiin kone matkustajien sisällä ollessa lennoilla HEL-GOT-SID ja SID-GOT-HEL. Turvajärjestelyistä en tiedä, toiseen suuntaan olin tankkauksen aikana ohjaamossakin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissain tapauksissa konetta voidaan tankata matkustajat sisällä koneessa, tällöin on paloauto koneen vierellä ja maahenkilöstö esim. kunnossapidosta vahtimassa matkustajien kulkua koneeseen. Kapteeni antaa lentokentän portille luvan aloittaa boarding, kun em. turvallisuusasiat on hoidettu.

 

Tuo paloauto oli minulle aivan uusi juttu  :o  Sen verran osaan lisäksi sanoa, että kaikkien koneen uloskäyntien pitää olla vapaat tankatessa matkustajat kyydissä/boardatessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo paloauto oli minulle aivan uusi juttu  :o  Sen verran osaan lisäksi sanoa, että kaikkien koneen uloskäyntien pitää olla vapaat tankatessa matkustajat kyydissä/boardatessa. 

Joo, no sekin paloauto tietenkin kenttä kohtaista. Porissa ainakin on ollut näissä tilanteissa aina paloauto platalla. Parempi sen auton olla koneen vieressä heti valmiina, kuin ovien takana hallissa, jos jotain sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään