Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Ryanairit ainakin tampereella tankkaa usein samalla kun matkustajat tulevat koneeseen (ainakin niillä kerroilla kun itse olen lentänyt), sama juttu oli easyjetillä, kun mentiin lontooseen. Taisivat vielä kuuluttaakin, että turvavyöt pidettävä auki tankkauksen ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, no sekin paloauto tietenkin kenttä kohtaista. Porissa ainakin on ollut näissä tilanteissa aina paloauto platalla. Parempi sen auton olla koneen vieressä heti valmiina, kuin ovien takana hallissa, jos jotain sattuu.

 

Sitten joillakin kentillä, kuten vaikkapa Joensuussa, se paloauto on aina siinä koneen lähettyvillä platan reunalla (yleensä kuvaajan ja koneen välissä ;D), kun reittikone ylipäätään on kentällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tästä viestistä tuli mieleeni, että onko helikopterin roottoreiden lapoja varustettu jonkinlaisella jäänpoistolla? Varmasti tyyppikohtaista, mutta esimerkiksi tuo jäätävyyttä kokenut viestissä mainittu Bell (ei varmaan kun lavat jäätyivät, sanoisi joku näsäviisas tähän  ::))?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan muistaakseni ensimmäinen suomeen tuotu jäänpoistolla varustettu kopteri oli rajavartioston SuperPuma, Sippo (tai moni muukin) varmaan osaa paremmin kertoa mitä tuo jäänpoisto käytännössä tarkoittaa

http://www.raja.fi/rvl/vllv/home.nsf/pages/07EC14F3990798F9C225702600329C22 ainakin mainitaan jäänpoisto sekä moottorien että lapojen osalta

 

 

Muistelen, että Mi-8 oli eka Suomeen ostettu kopteri, jossa on täydellinen jäänpoisto ja ehkäisy.

 

Meillä kävi Soffcon kutsumana Puma-kopteri esittelyllä suomessa. Kopteri oli täys-IFR-kopteri.

 

;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen, että Mi-8 oli eka Suomeen ostettu kopteri, jossa on täydellinen jäänpoisto ja ehkäisy.

 

Meillä kävi Soffcon kutsumana Puma-kopteri esittelyllä suomessa. Kopteri oli täys-IFR-kopteri.

 

;)

 

 

Eihän nyt Jaakko vain tule nämä Pumanaiset mieleen, ne kun nuoria miehiä etsii. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaveri soitti ja kyseli multa Ilmavoimien Hawkin nopeuksia. Lähinnä häntä ja hänen työkaveriaan oli alkanut Kauhavan kentän ohi ajaessaan kiinnostamaan Hawkin rotaationopeus ja kiihtyvyys.

 

Selitin, että nuo molemmat nopeudet vaihtelevat suuresti eri tekijöiden mukaan. Sitten googlettaessa en oikein löytänyt kuitenkaan mitään lähdettä missä juuri noita nopeuksia olisi ollut. Mitään tarkkoja nopeuksia ei kaveri halunnutkaan tietää, niin heitin sitten "stetsonista" että rotaatio on ehkä jossain 200km/h + ja kiihtyvyys varmaan jotain urheiluautojen luokkaa 0-200km/h 10sek. tjsp. 

 

Meninkö arvioissani pahasti mönkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varasin ensimmäisen kerran suoraan Finnairilta lennot, niin kuinka kauvan yleensä kestää ennen, kuin e-lipun kuitti tulee sähköpostiin? Sain ainoastaan ns. varausvahvituksen, jossa on kaikki tiedot lennoista yms.

Amadeuksen check my tripistä kuitenkin sellaisen kuitinkin sai, ilmeisesti sitten sama asia onko Finnairilta tullut vai Amadeukselta tulostettu kuitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu minkä maan sivulta varasit, www.finnair.fi eli suomalaiselta sivulta varattaessa tulee yleensä puolessa tunnissa - tunnissa.

 

Ja sekin riippuu mihin tarvitset kuittia että mikä kelpaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varasin ensimmäisen kerran suoraan Finnairilta lennot, niin kuinka kauvan yleensä kestää ennen, kuin e-lipun kuitti tulee sähköpostiin? Sain ainoastaan ns. varausvahvituksen, jossa on kaikki tiedot lennoista yms.

Amadeuksen check my tripistä kuitenkin sellaisen kuitinkin sai, ilmeisesti sitten sama asia onko Finnairilta tullut vai Amadeukselta tulostettu kuitti.

 

Kun on ostanut nettisivulta e-lipun, niin sähköpostiin tulee periaatteessa heti kaksi viestiä: suomenkielinen varausvahvistus ja englanninkielinen "your travel information", joka on "varsinainen" e-lippu. Kerran minulta on jäänyt se tulematta, mutta asia ratkesi soittamalla Finnairin e-palvelujen tukeen numeroon 0203 140 200. Mutta kuten Ilkka edellä totesi, niin tuota e-lippupaperia ei välttämättä tarvita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on ostanut nettisivulta e-lipun, niin sähköpostiin tulee periaatteessa heti kaksi viestiä: suomenkielinen varausvahvistus ja englanninkielinen "your travel information", joka on "varsinainen" e-lippu. Kerran minulta on jäänyt se tulematta, mutta asia ratkesi soittamalla Finnairin e-palvelujen tukeen numeroon 0203 140 200. Mutta kuten Ilkka edellä totesi, niin tuota e-lippupaperia ei välttämättä tarvita.

Joo ei tullut kuin se yksi viesti päivällä, joka oli varausvahvistus. Soitin eilen illalla Finnairille ja sieltä sitten laittoivat varsinaisen lipun tulemaan, jossain heidän järjestelmässään oli ollut vika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lähtisi nyt sunnuntaina lento kello 3:30 niin kummassa 3:30 se lähtisi?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lähtisi nyt sunnuntaina lento kello 3:30 niin kummassa 3:30 se lähtisi?  ::)

 

Lento lähtee klo 3.30 kesäajan mukaan. Kelloja käännellään klo 4.00.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen elänyt siinä uskossa, että nykyisin matkustajakoneiden ohjaamot pidetään

"crew-only" -paikkoina. Aikoinaanhan oli hyvinkin yleistä että ainakin lapsia

käytettiin ohjaamossa tutustumassa - mikä on tilanne nykypäivänä?

 

En kysyisi muuten, mutta lensin tänään kotimaanlennolla, ja kaksi kymmenen korvilla

ollutta sisarusta käytettiin ohjaamossa. Sinänsä huvittavasti poika ei olisi alkuun ollut

menossa, mutta perheen äiti totesi hänelle tyyliin "kannattaisi mennä, tämä

mahdollisuus ei toistu". Ilmeisesti siis oli tuttuja henkilökunnassa, mutta kiinnitti silti huomiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento lähtee klo 3.30 kesäajan mukaan. Kelloja käännellään klo 4.00.

 

Käännetään siis samaan aikaan,03.00 :)

 

Hereiilä pitää olla pitkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olle, käännä kellot ja käy tutumaan.  ;D

 

Ei voi,pitää kääntää oikeeseen aikaan. ;D

 

Toivotaan että aurinkomies Malmilta lukee,saatais aasinsilta kiehtovaan kysymykseen "kumpaan suuntaan aurinko pyörii" ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1.Miksi ennen koneeseen astumista henkilökunta pyytää Finnair Plus-korttia?

Eivätkö pisteet tule jo kun lipun on ostanu?

 

2.Kuinka pitkään kestää että pisteet tulevat lipun varauksen jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1.Miksi ennen koneeseen astumista henkilökunta pyytää Finnair Plus-korttia?

Eivätkö pisteet tule jo kun lipun on ostanu?

 

2.Kuinka pitkään kestää että pisteet tulevat lipun varauksen jälkeen?

 

Pisteet tulevat tilille vasta lennetyn lennon jälkeen, lipun varaus ja osto ei tuo pisteitä. Missä vaiheessa koneeseen nousua on pyydetty näyttämään korttia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisteet tulevat tilille vasta lennetyn lennon jälkeen, lipun varaus ja osto ei tuo pisteitä. Missä vaiheessa koneeseen nousua on pyydetty näyttämään korttia?

 

Ei kai sillä pisteiden kanssa ole mitään tekemistä, vaan yksi tapa checkata e-lipulla sisään kuten vaikka luottokorttikin.. vetästään plussakortti vaan  portilla läpi lukijasta niin boardinkorttia ei tarvita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään